بازدید 102553

قیمت اوراق تسهیلات مسکن متقاضیان را شوکه کرد!

متقاضیان خرید اوراق تسهیلات مسکن امروز در حالی با نرخ‌های ۷۰ تا ۷۵ هزار تومانی شوکه شدند که علیرغم ثبت چنین نرخ‌های فزاینده‌ای، دارندگان برگه‌ها از عرضه به بازار سرمایه خودداری می‌کنند.
کد خبر: ۹۸۰۶۹۷
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۰ 26 May 2020

به گزارش تابناک به نقل از مهر، علی رغم گذشت ۶ روز از آغاز خرداد ماه، هنوز از عرضه اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن صادره در اردیبهشت امسال (تسه ۹۹۰۲) خبری نیست. در حالی که هر ماه با عرضه اوراق تسهیلاتی که به تازگی در اختیار دارندگان حساب سپرده ممتاز از سوی بانک عامل بخش مسکن تعلق می‌گیرد، بلافاصله شاهد عرضه حجم سنگین برای فروش بودیم.

اما در دو هفته اخیر و همزمان با رشد عجیب قیمت اوراق تسهیلات مسکن، دارندگان این برگه به امید افزایش بیشتر قیمت‌ها، از عرضه آن‌ها خودداری می‌کنند.

در معاملات امروز (سه شنبه ۶ خرداد) بازار سرمایه، بیشتر نماد‌های تسه زیرمجموعه اوراق تسهیلات مسکن، عملاً عرضه‌ای نداشتند و تنها نیمی از نماد‌های فعال امروز معامله شدند که سبب شد تا قیمت برگه‌های عرضه شده به حدود ۷۵ هزار تومان برسد.

تنها نماد پُرفروش، تسه ۹۹۰۱ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در فروردین امسال) با ۱۸ هزار و ۵۰۰ برگه با ۶۵۰ فقره معامله بود؛ قیمت آن نیز ۷۴ هزار و ۶۷۰ تومان کشف شد.

نماد ۹۸۰۶ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در شهریور سال گذشته) با قیمت ۷۲ تا ۷۴ هزار تومان با فروش ۲ هزار و ۳۰۰ برگه از نماد‌های معاملاتی گران قیمت امروز بود که در آستانه رسیدن به نرخ ۷۵ هزار تومانی بود.

اوراق تسهیلات فروردین ۹۷ نیز اگرچه تاریخ اعتبار آن منقضی شده، اما به کمک بانک مسکن بار دیگر وارد چرخه معاملات شد و توانست نرخ ۶۸ هزار تومانی در معاملات روز شنبه ۳ خرداد را تا سقف دامنه ۵ درصدی طی کرده و به ۷۱ هزار تومان در معاملات امروز برسد.

۶ نماد معاملاتی دیگر نیز بین ۷۴ تا ۷۵ هزار تومان امروز قیمت گذاری شدند در حالی که میزان برگه‌های فروش رفته آن‌ها کمتر از هزار برگه بوده است؛ به جز نماد ۹۷۰۶ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در شهریور ۹۷) که ۵ هزار برگه در معاملات امروز با قیمت ۷۴ هزار و ۷۰۰ تومان دست به دست شد.

تقریباً همه نماد‌هایی که امروز به فروش رسیدند، به سقف دامنه نوسان ۵ درصدی در قیمت‌ها نسبت به آخرین معامله روز کاری هفته جاری (شنبه ۳ خرداد) رسیدند.

 

گفتنی است نابسامانی بازار این روز‌های اوراق تسهیلات مسکن و ورود دلالان و سفته بازان به این بازار، یادآور معاملات اوراق تسهیلات مسکن در سال ۸۷ است که قیمت هر برگه وام ۵۰۰ هزار تومانی خرید مسکن به حدود ۱۰۰ هزار تومان در بازار سرمایه رسیده بود؛ اقدامی که سبب شد تا سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت فرابورس کف زمانی ۴ ماهه برای این اوراق تعیین کرد و این اقدام، به فروکش کردن ناگهانی قیمت این اوراق منجر شد.

قیمت اوراق معادل ۱۰ درصد کل وام مسکن شد!

به نظر می‌رسد نهاد ناظر بازار می‌بایست بار دیگر در قوانین خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن بازنگری کند. به خصوص که در حال حاضر برای دریافت تسهیلات ۲۴۰ میلیون تومانی خرید مسکن زوجین در تهران، متقاضی باید ۳۶ میلیون تومان اوراق تسهیلات مسکن خریداری کند که عملاً معادل حدود ۱۰ درصد ارزش کل وام را شامل می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی