بازدید 14368

مادورو: ایران و ونزوئلا از حق تجارت آزاد برخوردارند

نیکولاس مادورو رییس جمهوری ونزوئلا ضمن تشکر دوباره از حمایت‌های ایران تأکید کرد که دو کشور خواهان صلح بوده و حق دارند آزادانه تجارت کنند.
کد خبر: ۹۸۰۴۳۳
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۰ 25 May 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از رویترز، مادورو در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: ونزوئلا و ایران هر دو خواهان صلح هستند. ما حق داریم آزادانه تجارت کنیم.

وی ایران و ونزوئلا را «مردمانی انقلابی» نامید که «هرگز در برابر امپراتوری آمریکای شمالی به زانو در نخواهند آمد.»

مادورو روز پنجشنبه گذشته نیز در پیامی تلویزیونی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران؛ از حمایت شما متشکریم. ما آماده هستیم به هر میزان و در هر زمان. ایران، سلام علیکم.

نخستین نفتکش از پنج فروند نفتکش ایرانی که قرار است فرآورده‌های نفتی را به ونزوئلا برساند، پس از ۷۲ روز سفر دریایی به سواحل این کشور رسید.

نفتکش فورچون به عنوان نخستین نفتکش ایرانی که به ونزوئلا رسیده، سفر خود را از بیست و سوم اسفند سال گذشته و از بندر شهید رجایی آغاز کرده بود.

علاوه بر نفتکش فورچون، چهار نفتکش دیگر نیز در روزهای آینده سوخت ایرانی را به ونزوئلا می‌رسانند.

رویترز به نقل از یک منبع در شرکت PDVSA نوشت که نفتکش فورچون قرار است به بندر «ال پالیتو» برسد. این بندر در نزدیکی کاراکاس پایتخت ونزوئلا قرار دارد.

بنا بر این گزارش، نفتکش دوم که «فارست» نام دارد روز شنبه وارد آبهای دریای کارائیب شده و سه نفتکش دیگر نیز در حال عبور از اقیانوس اطلس هستند.

وزیر نفت ونزوئلا در توییتی ورود نفتکش فورچون به منطقه ویژه اقتصادی این کشور را تایید کرده و آن را نشانی از «برادری و همبستگی قوی» دو کشور خواند.

نماینده ونزوئلا در سازمان ملل متحد نیز ورود کشتی ایران با وجود مخالفت‌های آمریکا را «نقطه عطفی در مبارزه برای حاکمیت ملی، استقلال و صلح» توصیف کرده است.

همچنین در یادداشتی که در سایت وزارت خارجه ونزوئلا منتشر شد، بر ادامه همکاری‌های تهران و کاراکاس در برابر تحریم های آمریکا تأکید شده است.

در این یادداشت آمده است: در طول ۱۸ سال اخیر روابط بین جمهوری بولیواری ونزوئلا و جمهوری اسلامی ایران به شکل قابل توجهی گسترش یافته است.

پیش‌تر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران هشدار داده بود که اگر برای نفتکش‌های ایرانی که راهی ونزوئلا شده‌اند مشکلی از طرف نیروهای آمریکایی پیش بیاید، ایران اقدام به مقابله به مثل خواهد کرد.

در همین پیوند، حجت سلطانی سفیر ایران در کاراکاس در صفحه توییتر خود نوشت: «‏خدا را شکر که ترامپ و مشاورانش بالاخره متوجه شدند اگر به قواعد و مقررات بین‌المللی احترام گذاشته و تصمیمات منطقی و عاقلانه بگیرند، نه خودشان و نه سربازانشان دچار ضربه ملایم مغزی نخواهند شد.»

وی در ادامه ابراز امیدواری کرده که این‌گونه تصمیمات منطقی و احترام به حقوق ملت ها از جمله ایران و ونزوئلا ادامه یابد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر