بازدید 7779
۱

ساخت رگ‌هایی با قطر کم توسط محققان دانشگاه امیرکبیر

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق شدند با به‌کارگیری فناوری نانو، زیست فناوری و با استفاده از سلولهای سازنده رگ انسان عروقی با قطر کم، در مقیاس ازمایشگاهی تولید کنند.
کد خبر: ۹۸۰۲۰۲
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴ 23 May 2020

 

به گزارش تابناک به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، فربد تندنویس دانش آموخته دکتری رشته مهندسی پزشکی در خصوص پروژه خود تحت عنوان "ساخت و مشخصه یابی داربست نانو ساختار پلی یورتان ژلاتین نانولوله‌های کربنی برای کاربرد در مهندسی بافت عروق" گفت: طی این پروژه توانستیم جایگزین رگ را طراحی کنیم که شبیه ساختار عروق شریانی بدن است.

وی با بیان اینکه برخی از افراد به خاطر مشکلات پلاک های چربی یا اشکال در عروق خون‌رسان نیاز به رگ مصنوعی دارند، بیان کرد: این رگ باید به آن محل پیوند داده شود که اکنون برای اینکار از رگهای مصنوعی استفاده می کنند. و توانستیم این رگ‌ها را در مقیاس نانو به صورت طبیعی مشابه با خود رگ طبیعی بدن طراحی کنیم.

تندنویس افزود: فرق این رگ با رگ‌های مصنوعی این است که همبستگی با بافت اطراف را دارد و مانع از لخته شدن خون به سبب داشتن سلول‌های اندوتلیال در بدن افراد می‌شود.

تندنویس با بیان اینکه تاکنون رگ‌های مصنوعی توسط محققان داخلی و خارجی ساخته شده، گفت: این رگ‌های مصنوعی شباهتی با بدن ندارند و مشکلاتی را برای افراد به وجود می‌اورند. اما این رگ‌ها که طراحی کردیم و در مقیاس ازمایشی ساختیم در خرگوش مورد ازمایش قرار گرفته و نتایج خوبی هم داشته است.

وی با تاکید بر اینکه در ساخت این رگ از فناوری زیستی و فناوری نانو بهره بردیم خاطر نشان کرد: هر چه به سمت بیولوژیک بودن رگ برویم بهتر است زیرا بیشتر شبیه بدن می شود.

این دانش آموخته دکتری رشته مهندسی پزشکی افزود: این نمونه ها برای جایگزینی عروق با خطر کمتر هستند (هر چه قطر رگ کوچکتر می شود جایگزن عروقی با خطرات بیشتری در کارکردهای دراز مدت روبرو می شود).

این طرح به راهنمایی دکتر حمید کشوری عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اجرایی شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
بسیار عالی برای مسئولین بی رگ
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان