بازدید 12502
۲

سود سهام عدالت برای سال 1398 چه خواهد شد؟

در سال 1384 بود که موضوع سهام عدالت مطرح شد. به دلیل آن که بابت اعطای این سهام به مشمولین پولی از آن ها دریافت نشده بود، تصمیم بر آن شد به مدت ده سال سود سهام شرکت های مشمول سهام عدالت به عنوان اقساط سهام پرداخت شود. با فرا رسیدن سال 1394 اقساط سهام عدالت به پایان رسید و مشمولین سهام عدالت از سال 1395 مشمول دریافت سود شدند. در این سال ها چقدر سود به حساب مشمولین واریز شده است؟
کد خبر: ۹۷۹۸۳۹
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰ 21 May 2020

طرح اولیه واگذاری سهام شرکت های دولتی به عموم مردم به تصویب دولت هشتم رسید اما در آن دولت اجرایی نشد.

به گزارش تابناک اقتصادی، این طرح در ابتدای کار دولت نهم مورد توجه قرار گرفت؛ به گونه ‌ای که پس از ابلاغ سیاست ‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، مصوبه شماره 72683/ت 34484 ه تاریخ 17/11/1384 هیات وزیران با عنوان "آیین‌ نامه اجرایی افزایش ثروت خانوارهای ایرانی از طریق گسترش سهم بخش تعاون بر اساس توزیع سهام عدالت" منجر به فراهم شدن بستر قانونی لازم برای اجرای طرح توزیع سهام عدالت شد. در واقع سهام عدالت نوعی یارانه بود که طبق نظر دولت نهم، از طریق شرکت ­های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن واگذار شد.

زمان واریز سود سهام عدالت امسال

به دلیل آن که بابت واگذاری سهام شرکت ها به مشمولین، از آن ها هیچ پولی دریافت نشده بود، تصمیم بر آن شد که ظرف ده سال سود سهام این شرکت ها به عنوان اقساط سهام پرداخت شود. علی طیب نیا وزیر اسبق اقتصاد طی مصاحبه ای در اسفند ماه 1395 در این باره گفت: مجموعه اقداماتی صورت گرفته است که سود سهام مشمولان به حساب آنها واریز شود؛ این در حالی است که سال ۹۴، سال پایانی از دوره ۱۰ ساله‌ ای است که باید طی آن سود سهام ۶۰ شرکت موجود در سبد سهام عدالت بابت اقساط آن به خزانه دولت واریز می ‌شد، چرا که بابت اختصاص سهام این شرکت‌ ها به مشمولان طرح سهام عدالت در این ۱۰ سال هیچ وجهی از آنها دریافت نشده است و درعوض سود سهام این شرکت‌ ها به خزانه واریز گردیده است. وی افزود: با پایان این دوره ۱۰ ساله، از این پس باید سود سهام این شرکت ‌ها به سهامداران آنها یعنی مشمولان سهام عدالت پرداخت شود که بر این اساس در سال ۹۵، این سود دیگر به حساب خزانه واریز نخواهد شد و در سال ۹۶ و بعد از برگزاری مجامع این شرکت ‌ها، سود لازم محاسبه و به سهامداران پرداخت خواهد شد.

بنابراین سهامداران سهام عدالت از سال 1395 مشمول دریافت سود سهام خود شدند.

سود سهام عدالت در سال های گذشته چقدر بود؟

جعفر سبحانی مشاور وقت سازمان خصوصی سازی در 28 شهریور ماه سال 1398 درباره میزان سود پرداخت شده برای سهام عدالت در سال های گذشته گفت: سال 95 مشمولی که سهم کامل یک میلیون تومانی داشت یا جزء دهک ها تخفیف دار بود به ازای هر فرد 150 هزار تومان سود دریافت کرد که این رقم برای سال 96 به میزان 175 هزار تومان بود.

در 26 بهمن ماه سال گذشته، علیرضا صالح رئیس سازمان خصوصی سازی طی مصاحبه ای در مورد مبلغ نهایی و زمان واریز سود سهام عدالت سال 98، گفت: از سوم اسفندماه به ازای هر سهم یک میلیون تومانی عدالت به صورت علی الحساب 205 هزار تومان واریز خواهد شد. وی افزود: هنوز بخشی از سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر عدالت دریافت نشده است و این مبلغ را فعلاً پرداخت می‌کنیم تا بعداً که سود کامل شرکت‌ها دریافت شد، سود قطعی برای عملکرد سال 97 به حساب مشمولان سهام عدالت واریز می‌شود. صالح ادامه داد: سود 205هزار تومانی علی‌الحساب برای دارندگان سهام کامل عدالت، یعنی ارزش اسمی یک میلیون تومانی خواهد بود، اما کسانی که ارزش سهام عدالت آنها 532 هزار تومان است، به همان نسبت سود واریزی کم می‌شود.

به هر صورت سود سهام عدالت برای سال های 1395، 1396 و 1397 واریز شده است اما با آزادسازی سهام عدالت در سال جاری، این پرسش برای بسیاری از سهامداران مطرح است که سود سهام عدالت برای سال 1398 چه خواهد شد؟

طبق قانون باید مجامع شرکت های موجود در سبد سهام عدالت برگزار شود و بعد از شناسایی سود و طی شدن مراحل لازم این سود به حساب سهامداران واریز شود. با پایان سال مالی که معمولا برای بیشتر شرکت ها 29 اسفندماه می باشد، شرکت ها 4 ماه وقت دارند که مجامع را برگزار کنند و صورت های مالی خود را به تصویب برسانند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
باسلام درسال 99سودی بابت سهام عدالت به ما پرداخت نشده است آیا پرداخت میشود به سال 1400نزدیک میشویم لطفا اطلاع رسانی کنید ممنون
بنده بعد از ۱۵ سال دیروز شماره شبای بانکی را وارد کردم! سود بنده چه میشود؟!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل