بازدید 7264

درخواست اصلاح نواقص طرح آبرسانی به دشت سیستان

تشکل‌های دانشجویی سیستان و بلوچستان در نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار صدور دستور اصلاح نواقص طرح آبرسانی به دشت سیستان قبل از افتتاح شدند.
کد خبر: ۹۷۹۸۳۰
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۱ 21 May 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، در بخشی از متن نامه تشکل‌های دانشجویی سیستان و بلوچستان خطاب به حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور آمده است: اخیراً خبرهایی پیرامون افتتاح برخی طرح‌ها در سیستان و بلوچستان در رسانه‌ها نمایان شد که لازم بود در خصوص مهم‌ترین آنها یعنی طرح آبرسانی به دشت سیستان موسوم به طرح ۴۶ هزار هکتار نکاتی را خدمت شما بیان کنیم.

جناب رئیس جمهور با گذشت بیش از ۵ سال از اجرای طرح، همانطور که مستحضر هستید هنوز به صورت کامل به بهره برداری نرسیده است، بودجه اختصاص یافته به این طرح مبلغ ۸۵۰ میلیون دلار است که تمام آن از صندوق توسعه ملی برداشته شده و قرار بود بسیار زودتر از این روزها طرح به بهره برداری برسد.

هرچند همه می دانیم از همان ابتدا، پس از هر سفر جنابعالی یا وزرا و معاونین این طرح چندین و چند بار افتتاح شد و این افتتاح سیزدهم هم مانند افتتاح‌های قبلی نمایشی است اما به راستی طرحی که هنوز با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم می‌کند، به چه دلیل باید دوباره افتتاح شود.

آنطور که عیان است این طرح بدون مطالعه و تحقیق کلنگ خورد و در آن هیچ گاه نظر کارشناسان و دانشگاهیان به کار گرفته نشد، عدم پیش بینی طرح جهت الگوی کشت بهینه، عدم اجرای طرح توسط برخی پیمانکاران و رها شدن لوله‌ها به حال خود، عدم توازن در توزیع آب بین کشاورزان، مشکلات اجتماعی و اختلاف بین بهره برداران، عدم تخصیص آب به بسیاری از اراضی روستاها، استناد به اسناد منقرض شده توزیع آب، شبهات مالی فراوان و عقب افتادن حقوق کارگران بومی این پروژه، باعث شد طرحی که در برهه آغاز، نقطه امید و باعث خوش حالی بهره برداران شد با سوءمدیریت و مدیریت سیاسی حاکم بر طرح و مجموعه جهاد کشاورزی به طرحی ضد اجتماعی و موجب نگرانی و اضطراب مردم تبدیل شود.

به عنوان مثال از همان ابتدا کشاورزان سیستان معتقد بودند شیوه تقسیم بندی آب اگرچه در روی کاغذ شدنی است اما در عمل و بر روی زمین عملی نخواهد شد، موضوعی که به آن توجهی نشد و امروز در تقسیم آب آن مشکلات عیان شده و علاوه بر آن مطالعه خاک جهت استفاده از این طرح متناسب با شرایط منطقه صورت نگرفت و شوری خاک خود مسئله‌ای دیگر پیش روی کشاورز می‌گشاید. موضوعاتی از این دست که به نظر می‌رسد مشکلات جدی تری را در اجرای این طرح پیش رو بگذارد به طوری که عملاً این طرح ناقص و پر عیب را غیرقابل استفاده کرده است و این بهره بردار است که متضرر می‌شود.

در طول این مدت علاوه بر کارشناسان، دانشجویان و فعالین اجتماعی هم نسبت به نواقص جدی این طرح اعتراض کردند که این اعتراضات موجب شده است این طرح بیش از ۱۰ بار افتتاح شود و دوباره شکست بخورد. جلسات نقد و بررسی این طرح قرار بود در دانشگاه زابل برگزار شود اما هربار با دخالت‌های امنیتی در امور دانشگاه لغو شد. موضوعی که اگر در همان روزها اتفاق می‌افتاد و مشکلات توسط کشاورزان و کارشناسان مطرح می‌شد مطمئناً این روزها شاهد اعتراض کشاورزان نمی‌شد.

این روزها که دوباره و برای بار سیزدهم، دولت قصد آن دارد این طرح ناقص را افتتاح کند لازم دیدیم نکاتی هرچند کوتاه خدمت شما بیان کنیم، امید است در جلسه افتتاح آن با درایت عمل کنید و دستور اصلاح نواقص طرح را قبل از افتتاح صادر نمائید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل