بازدید 6573

پیش‌بینی آزمایشی وضعیت جوی چند قله پرتردد کشور

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با بیان اینکه پیش‌بینی وضعیت جوی کوه‌ها می‌تواند به‌طور مستقیم با جان کوهنوردان در ارتباط باشد، گفت: در حال حاضر پیش‌بینی آزمایشی وضعیت جوی چند قله پرتردد کشور آغاز شده است.
کد خبر: ۹۷۸۱۶۸
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۳ 13 May 2020

به گزارش «تابناک»، صادق ضیاییان در گفت و گو با ایسنا درباره اقدامات سازمان هواشناسی برای پیش‌بینی وضعیت جوی کوهستان‌ها اظهار کرد: پیش‌بینی وضعیت هوا در کوهستان‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است چراکه فرایند فیزیکی تشکیل پدیده‌های جوی در کوهستان‌ها بسیار پیچیده است. گاهی اوقات ما در شهرها یا سایر نقاط پدیده جوی خاصی نداریم اما در کوهستان با بارش و صاعقه مواجهیم بنابراین پیش‌بینی وضعیت جوی کوه‌ها می‌تواند به‌طور مستقیم با جان کوهنوردان در ارتباط باشد.

تعداد ایستگاه‌های هواشناسی در ارتفاعات کم است

وی با اشاره به اینکه سازمان هواشناسی از حدود چهار ماه گذشته جلساتی را برای هم‌اندیشی درباره چگونگی پیش‌بینی وضعیت جوی کوهستان‌ها برگزار کرده و حدود یک ماه است که بولتن‌هایی برای این کار در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: تعداد ایستگاه‌های هواشناسی در ارتفاعات کم است و این موضوع پیش‌بینی راسخت‌تر می‌کند. با وجود این، ما کار پیش‌بینی برای چند قله مهم و پرتردد را آغاز کرده‌ایم و به ادارات هواشناسی استان‌ها گفته‌ایم که این پیش‌بینی‌ها را به‌طور آزمایشی برای قله‌های خود انجام دهند.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با بیان اینکه در نقاطی از کوهستان که ایستگاه‌های هواشناسی وجود ندارد به‌صورت احتمالی و آزمایشی پیش‌بینی وضع هوا صورت می‌گیرد، گفت: در حال حاضر وضعیت جوی قله‌هایی از جمله سبلان، سهند، شاه معلم، آزاد کوه، دماوند، توچال، الوند،تفتان و... در سایت gilmet.ir/mountain که متعلق به سازمان هواشناسی کشور است، پیش‌بینی شده است.

بررسی وضعیت جوی کوهستان با درصدی خطا همراه است

به گفته ضیاییان این پیش‌بینی‌ها در حال حاضر درصدی خطا و بیشتر جنبه توصیه‌ای دارند و در شرایط متغیر جوی احتمال تغییر ناگهانی وجود دارد اما به هرحال در مراحل آزمایشی پیش‌بینی وضعیت جوی کوهستان هستیم و امیدواریم که تا پایان امسال این کار را تقویت شد و در بیشتر نقاط کشور اجرایی کنیم.

وی ادامه داد: در برخی از نقاط کوهستان‌ها به دلیل نبود برق و آنتن‌دهی نامناسب احداث ایستگاه هواشناسی با مشکلاتی مواجه می‌شوند و اطلاعات آن ایستگاه‌ها منتقل و ارسال نمی‌شود. از این‌رو ما دنبال گزینه‌های جایگزین برای پیش‌بینی هوا در این مناطق هستیم.

پیش‌بینی دقیق وضعیت جوی ۸ محور پرتردد کشور

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در ادامه درباره پیش‌بینی وضعیت جوی جاده‌های کشور نیز اظهارکرد: برای پیش‌بینی وضعیت هوا هرچه مکان کوچکتر شود کار پیش‌بینی سخت‌تر خواهد شد. در حال حاضر سازمان هواشناسی برای برخی از جاده‌های پرتردد کشور از جمله محور فیروزکوه، محور کرج - چالوس، محور تهران - قزوین و محورهای قزوین - رشت، قزوین - زنجان، قزوین - تبریز، سمنان - دامغان و بجنورد - اسفراین پیش‌بینی‌هایی را به صورت ۷۲ ساعته انجام می‌دهد.

ضیاییان با اشاره به اینکه پیش‌بینی‌ها برای وضعیت جوی راه‌های کشور از دقت خوبی برخوردار و مورد تایید سازمان هواشناسی است، گفت: در حال حاضر وضعیت جوی هشت جاده‌ مذکور در سایت road.irimo قرار داده شده است.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در پایان با بیان اینکه این سازمان درنظر دارد که پیش‌بینی وضعیت جوی را به سایر محورهای کشور نیز تعمیم دهد، اظهار کرد: ما برای توسعه این اقدام نیاز به تجهیزات هواشناسی و در نتیجه تامین اعتبارات لازم داریم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان