بازدید 2208

شکاف‌های قیمتی در تحلیل تکنیکال

کد خبر: ۹۷۷۹۰۷
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۶ 25 April 2020

شکاف‌های قیمت یا همان گپ‌ها یا به تعبیر ژاپنی‌ها پنجره، یکی از مهم‌ترین مفاهیم در تحلیل تکنیکال محسوب می‌شود.

کلاً منظور از شکاف‌های قیمتی این است که در آن ناحیه قیمتی معامله‌ای توسط معامله‌گران صورت نگرفته و باعث ایجاد یک ناحیه‌ی توخالی در نمودارها شده که هر یک از این GAPZONE‌ها یا به‌اصطلاح محدوده‌ای که معامله‌ای در آن صورت نگرفته، می‌تواند معرف یک‌روند در آن ناحیه باشد. شکاف‌ها به‌طورکلی به‌صورت صعودی و نزولی معرفی می‌شوند. در شکل زیر مفهوم شکاف در شکل‌ها نمایانگر است.

شکاف قیمتی و نقاط حمایت و مقاومت

همان‌طور که اشاره شد، گپ در اصطلاح به شکاف قیمت در بین دو بازه زمانی(دو کندل) در نمودار گفته می‌شود. در فاصله گپ عموما معامله‌ای انجام نشده و عرضه و تقاضا در نقطه انتهای گپ برای ارائه قیمت جدید به توازن رسیده است. شکاف‌ها مناطقی مهمی از روند را نشان می‌دهند که با آن‌ها می‌توانیم در حقیقت نقطه ورود و خروج را بهتر تشخیص دهیم و در واقع نقاط حمایتی و مقاومتی هستند. همان‌طور که می‌دانید وقتی در بازار اخبار مهمی روی می‌دهد، شاهد برگشت‌هایی سریع هستیم یا هنگامی‌که گزارش‌های افزایش سرمایه و اخبار خاص یک شرکت به‌صورت واقعیت یا شایعه شنیده می‌شود، شاهد شکاف‌های قیمتی خواهیم بود.

اغلب شکاف‌های قیمت نشات‌ گرفته از برخی رویدادها هستند. برای مثال اخبار و گزارش‌ها اقتصادی که در حد فاصل زمان بسته شدن یک بازار و آغاز بازار بعدی منتشر می‌شوند.

احتیاجی نیست که این اخبار و گزارش‌ها مستقیما با بازار مورد نظر مرتبط باشند، بلکه بازار ممکن است از اخبار دیگر شرکت‌ها، گروه‌های صنعتی و حوادث جهانی متأثر شود. در شرایطی که هیچ‌گونه خبر یا گزارشی منتشر نشود، بازار در قیمت پایانی دوره قبلی خود یا در نزدیکی آن باز می‌شود، اما اگر اخبار قابل‌توجه یا تقاضای زیاد معامله‌گران وجود داشته باشد، دستورهای معاملاتی افزایش می‌یابد و در نتیجه شکاف‌هایی رو به بالا یا پایین تشکیل می‌شود که در این مواقع حتی اگر شکاف بسیار کوچک هم باشد باز معتبر است.

لازم است بدانید شکاف‌های قیمتی بیشتر در نمودارهای روزانه و تایم‌های پایین‌تر قابل‌مشاهده هستند. در شکل زیر نمودار معرف یک GAP FILLED است.(پر شدن شکاف)

آیا دو طرف شكاف نقطه حمایت و مقاومت است؟

همان‌طور كه می‌دانید، سهمی وقتی وارد یك شكاف قیمتی می‌شود، می‌تواند آن را پر كند، بنابراین اولین نكته این است كه ورود به گپ سخت بوده و به‌عنوان مقاومت است و از طرفی نقطه آخر گپ به‌عنوان مقاومت بعدی است، چون بیرون آمدن از گپ نیز سخت است. با این تفاسیر هر سهمی وارد گپ بشود، بالا و پایین گپ به‌عنوان حمایت و مقاومت سهم لحاظ می‌شود.

 

 

منبع: کارگزاری مفید

 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر