بازدید 11874

تلاش سنای آمریکا برای عبور از وتوی ترامپ

مجلس سنای آمریکا پنجشنبه به قطعنامه‌ای برای لغو وتوی رئیس‌جمهور این کشور علیه یک مصوبه کنگره که خواستار کاهش اختیارات جنگی با ایران است رأی خواهد داد.
کد خبر: ۹۷۶۸۲۶
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰ 07 May 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، ساعتی بعد از اعلام وتوی قطعنامه کاهش اختیارات جنگی با ایران توسط «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا رسانه‌ها گزارش دادند مجلس سنا روز پنجشنبه جلسه‌ای برای لغو تصمیم ترامپ برگزار خواهد کرد.

حساب کاربری رسانه رسمی سنای آمریکا در توئیتر نوشته مجلس سنای آمریکا ساعت ۰۱:۳۰ به وقت محلی قطعنامه‌ای را برای عبور از وتوی ترامپ به رأی خواهند گذاشت.

با این حال برخی از تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند کنگره آمریکا از دو سوم رأی لازم برای لغو وتوی دونالد ترامپ برخوردار نخواهد بود و مصوبه کنگره ملغی خواهد شد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد پنجشنبه مصوبه کنگره این کشور که خواستار کاهش اختیارات او برای اقدام نظامی علیه ایران بود را وتو کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای که با لحنی عامیه نگاشته شده نوشته است: «امروز من قطعنامه اس.جی ۶۸ را که قصد داشت مرا به سمت منع استفاده از نیروهای مسلح ایالات متحده هنگام مخاصمه با ایران سوق دهد، وتو کردم. این قطعنامه‌ای بسیار توهین‌آمیز بود که دموکرات‌ها آن را به عنوان بخشی از راهبرد خود جهت ایجاد تفرقه در حزب جمهوری‌خواه و پیروزی در انتخابات ۳ نوامبر تهیه کرده بودند. جمهوری‌خواهان کمی که به این قطعنامه رأی مثبت دادند بازیچه دست آنها شدند.»

ترامپ در ادامه بیانیه مدعی شده کشورش از زور نظامی علیه ایران استفاده نکرده است. او نوشته است: «علاوه بر این، قطعنامه اس.جی ۶۸ بر اساس سوءتعبیر از واقعیت‌ها و قانون بنا شده است. بر خلاف ادعای این قطعنامه، ایالات متحده وارد مقوله استفاده از زور علیه ایران نشده است.»

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه به ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و پاسخ موشکی ایران به یکی از پایگاه‌های آمریکا در عراق اشاره کرده است.

او پس از بیان این ادعا که هیچ نظامی آمریکایی در حمله موشکی ایران کشته نشده مدعی شده که حمله به سردار سلیمانی طبق قوانین آمریکا مجاز بوده است. ترامپ نوشته این حمله ذیل قطعنامه «مجوز استفاده از زور نظامی علیه عراق، ۲۰۰۲» و ماده ۲ قانون اساسی آمریکا مجاز بوده است.

ترامپ در بند پایانی بیانیه خود تأکید کرده است: «در نهایت اینکه اس‌.جی.۶۸ به توانایی رئیس‌جمهور برای محافظت از ایالات متحده، متحدان و شریکانش لطمه می‌زد. این قطعنامه تلویحاً به معنای آن بود که اختیارات قانونی رئیس‌جمهور برای استفاده از زور نظامی صرفاً به دفاع از ایالات متحده و نیروهایش در برابر حملات قریب‌الوقوع محدود خواهد بود. این صحیح نیست. ما در دنیایی از تهدیدهای رو به رشد زندگی می‌کنیم و قانون اساسی صراحت دارد که رئیس‌جمهور باید قادر به پیش‌بینی حرکات بعدی دشمنان و اتخاد تصمیم‌های سریع و قاطع در پاسخ به آنها باشد. این کاری است که من کردم.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی