بازدید 12084

واکنش پامپئو به احتمال رفع تحریم تسلیحاتی ایران

وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه بار دیگر تأکید کرد در تلاش است اجازه ندهد تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران رفع شود.
کد خبر: ۹۷۵۳۳۲
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۹ 29 April 2020

به گزارش تابناک به نقل از فارس، «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا بار دیگر تأکید کرد کشورش در تلاش است اجازه ندهد تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در اکتبر سال جاری میلادی برداشته شود.

پامپئو در یک کنفرانس خبری روز چهارشنبه با بیان اینکه آمریکا با شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در ارتباط است گفت: اجازه نخواهد داد تحریم‌های فروش تسلیحات متعارف به ایران برداشته شود.

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد حتی اگر کشور‌های دیگر با آمریکا همراه نباشند این کشور هر کاری که از دستش برمی‌آید را در این خصوص انجام خواهد داد.

پامپئو در پاسخ به یک سوال در این خصوص گفت: «ما اجازه نخواهیم داد این اتفاق بیفتد. با شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تمدید ممنوعیت‌های مربوط به فروش این سلاح‌ها همکاری می‌کنیم و بعد اگر نتوانیم دیگران را برای انجام این کار همراه کنیم، ایالات متحده احتمال‌های مختلف برای چگونگی انجام این کار را مورد بررسی قرار خواهد داد.»

روزنامه «نیویورک‌تایمز» بامداد دوشنبه گزارش داده «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا در تلاش است در راستای پیشبرد سیاست فشار حداکثری علیه ایران، با توسل به یکی از بند‌های موجود در توافق هسته‌ای برجام تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند.

کارشناسان می‌گویند آمریکا از آن جهت که اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از برجام خارج شده جزو طرف‌های مشارکت‌کننده در «برجام» نیست و نمی‌تواند از بند‌های این توافق برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران استفاده کند.

از طرف دیگر، مقام‌های دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ادعا می‌کنند آمریکا با خروج از برجام این توافق را «نقض» نکرده و هنوز یکی از طرف‌های مشارکت‌کننده در آن محسوب می‌شود.

ماده‌ای در برجام که مقام‌های دولت آمریکا مدعی هستند می‌توانند از آن برای بازگرداندن تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران استفاده کنند «ساز و کار حل و فصل اختلافات» است که با نام‌های دیگری مانند «مکانیسم ماشه» یا «ساز وکار بازگشت خودکار تحریم‌ها» هم شناخته شده است.

پامپئو به مخالفت‌های آمریکا با سازمان جهانی بهداشت هم پرداخت و مدعی شد این سازمان بین‌المللی در انجام مأموریت‌های خود شکست خورده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا گفت: «نباید وانمود کنیم، چون سازمانی در نامش کلمه بهداشت آورده شده قادر خواهد بود همان نتایجی که ما نیازمند آن هستیم را ایجاد کند.»

وزیر خارجه آمریکا در خصوص گمانه‌زنی‌ها درباره سلامت رهبر کره شمالی هم گفت: «سیاست ما در آنجا صرفنظر از اینکه چه کسی رهبری این کشور را در دست دارد یکسان است.»

او در مصاحبه‌ای جداگانه هم روز چهارشنبه بار دیگر ادعا‌های قبلی درباره منشأ ویروس «کرونا» را که شواهدی در تأیید آن وجود ندارد را تکرار کرد.

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد واشنگتن کماکان درباره اینکه آزمایشگاه‌های چین نگران است و لازم است دنیا نحوه شکل‌گیری این ویروس در این آزمایشگاه‌ها را مورد بررسی قرار دهد.

ایالات متحده آمریکا و چین از زمان شیوع ویروس کرونا که به کشته شدن بیش از ۲۰۰ هزار نفر در سراسر دنیا منجر شده به اتهام‌پراکنی علیه یکدیگر پرداخته‌اند.

پامپئو در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز روز چهارشنبه گفت: می‌توانم به شمار بگویم نگرانی‌هایی جدی در خصوص آزمایشگاه‌های داخل چین وجود دارند. من هنوز نگرانم حزب کمونیست چین تمام آنچه در همه آزمایشگاه‌ها اتفاق می‌افتند را بازگو نمی‌کنند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر