بازدید 31258
سید احمد مقدسی در گفت‌وگو با «تابناک اقتصادی»

دنیا را دور زدیم تا نهاده دام و طیور به بنادر بیاوریم، اما خودتحریمی، سد راه تولید شده است / دلالان همچنان از آب گل آلود ماهی می‌گیرند

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران معتقد است، مشکل اصلی، ارز ۴۲۰۰ تومانی است. محموله نهاده‌های دامی به هر مکافاتی بوده با اعتبار واردکننده تا بنادر آمده است و بانک مرکزی یا ارز ندارد تخصیص دهد یا دارد، ولی تخصیص نمی‌دهد و محموله‌ها در حال از بین رفتن هستند و تا اسناد مبادله نشود، امکان ترخیص این محموله‌ها وجود ندارد.
کد خبر: ۹۷۴۸۵۱
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹ 27 April 2020

دنیا را دور زدیم تا نهاده دام و طیور به بنادر بیاوریم، اما خودتحریمی سد راه تولید شده است/ دلالان همچنان از آب گل آلود ماهی می‌گیرند

تابناک اقتصادینهاده‌های دام و طیور و قیمت آن‌ها، یکی از اصلی‌ترین اجزای تشکیل دهنده قیمت فرآورد‌های دام و طیور می‌باشند؛ برای نمونه حدود ۷۵ درصد از قیمت تمام شده گوشت مرغ، مربوط به جیره غذایی آن است.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ نبود یا کمبود نهاده های دام و طیور از جمله جو، ذرت و سویا می تواند تاثیر بسیاری بر صنعت دامداری و مرغداری بگذارد. نمونه این تاثیرات را چند روز پیش در ماجرای زنده به گور کردن جوجه های یک روزه دیدیم.

بسیاری از کارشناسان این صنعت، علت این ماجرا را کمبود نهاده‌ها عنوان کردند؛ برای نمونه غلامعلی فاروغی رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه در کشور طی مصاحبه‌ای که سی ام فروردین ماه ۱۳۹۹ انجام داد، با تاکید بر اینکه خسارت وارده به تولیدکنندگان ماهانه بیش از ۱.۲ میلیارد تومان است، گفت: علت اصلی معدوم سازی جوجه یکروزه مربوط به کمبود نهاده‌های طیور سویا و ذرت است.

این موضوع کمبود نهاده‌های دام و طیور در حالی مطرح شد که روز گذشته، هفتم اردیبهشت ماه سال جاری، اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور (آوندا) طی گزارشی اعلام کرد که میزان واردات نهاده‌های دام و طیور در سال گذشته با رشد ۱۶ درصدی، به بیش از ۱۵.۱ میلیون تن رسید.

در ادامه این گزارش آمده بود: آمار‌های تفکیکی واردات نهاده‌های دام و طیور، نشان می‌دهد در سال گذشته بیش از ۸.۹ میلیون تن ذرت به ارزش ۲.۱ میلیارد دلار وارد کشور شده که در مقایسه با سال ۹۷ به لحاظ وزنی رشدی نداشته، اما از لحاظ ارزشی افزایش ۴ درصدی را تجربه کرده است.

همچنین در سال گذشته بیش از ۴ میلیون تن جو به ارزش بیش از یک میلیارد دلار وارد کشور شده است که این آمار در مقایسه با واردات ۲.۶ میلیون تنی جو به ارزش ۶۰۲ میلیون دلار در سال ۹۷ رشد ۵۱ درصدی به لحاظ وزنی و رشد ۶۸ درصدی به لحاظ ارزشی را نشان می‌دهد.

در سال گذشته بیش از ۲.۲ میلیون تن کنجاله سویا به ارزش بیش از ۹۵۸ میلیون دلار وارد کشور شده که این رقم در مقایسه با واردات حدود ۱.۵ میلیون تنی کنجاله سویا به ارزش ۶۶۵ میلیون دلار در سال ۹۷ رشد ۵۰ درصدی به لحاظ وزنی و رشد ۴۴ درصدی به لحاظ ارزشی را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

هر چند این آمارها خبر از افزایش میزان واردات نهاده های دام و طیور را می دهند و بنابراین بازار نباید با کمبود و افزایش قیمت این نهاده ها رو به رو باشد، فعالان بازار و تولیدکنندگان صنعت دام و طیور از وضعیت موجود و عدم تامین نهاده مورد نیاز گلایه دارند.

تامین نهاده های دامی به سختی انجام می شود

سید احمد مقدسی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی اظهار داشت: تامین نهاده های دامی هم اکنون به سختی انجام می شود و به عبارت بهتر می توان گفت، افتضاح است و دام و مرغ های کشور از گرسنگی در حال تلف شدن می باشند.

وی ادامه داد: هم اکنون همانند توپ فوتبالی هستیم که بین بانک مرکزی، وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و واردکنندگان در حال پاسکاری هستیم! مقدسی افزود: یک روز اعلام می کنند برای واردات نهاده، ارز را تخصیص نداده اند، یک روز اعلام می کنند ارز را تخصیص داده اند اما تامین نکرده اند و ... و تنها در حال بازی با کلمات هستند.

نهاده ها با قیمت بازار آزاد و گران به وفور یافت می شود/ مشکل بر سر ارز ۴۲۰۰ تومانی است

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران با اشاره به اینکه نهاده‌های دامی با قیمت بازار آزاد به وفور یافت می‌شود، گفت: هم اکنون اگر نهاده‌های دامی به قیمت بازار آزاد درخواست شود، ظرف مدت دو ساعت بارگیری و در واحد تخلیه می‌شود.

وی ادامه داد: مشکل اصلی بر سر ارز ۴۲۰۰ تومانی است. محموله نهاده‌های دامی به هر مکافاتی بوده با اعتبار واردکننده تا بنادر آمده است و بانک مرکزی یا ارز ندارد تخصیص دهد یا دارد، تخصیص نمی‌دهد و محموله‌ها در حال از بین رفتن هستند و تا اسناد مبادله نشود، امکان ترخیص این محموله‌ها وجود ندارد.

مقدسی گفت: جالب اینجاست که دامداران دی ماه و بهمن ماه ۱۳۹۸ به واردکنندگان برای خرید نهاده‌ها پول پرداخت کرده اند و این نهاده‌ها الان در بنادر، منتظر تخصیص و تامین ارز هستند؛ اما این اتفاق از سوی بانک مرکزی رخ نداده است.

قیمت مصوب نهاده ها با قیمت بازار آزاد اختلاف چشمگیری دارد

مقدسی در پاسخ به این پرسش که چه نهاده‌هایی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌شود، گفت: جو، ذرت و سویا با این ارز وارد می‌شوند که هر سه نهاده هم با قحطی در بازار مواجه شده اند.

وی در مورد قیمت نهاده‌ها گفت: قیمت مصوب جو ۱۳۵۰ تومان و ذرت نیز که به تازگی افزایش قیمت داشته، ۱۵۰۰ تومان است. همچنین قیمت کنجاله سویا در بنادر ۲۴۵۰ تومان می‌باشد. مقدسی افزود: قیمت این نهاده‌ها هم اکنون در بازار بسیار بیشتر از قیمت مصوبی است که عرض کردم.

۸۰ تا ۹۰ درصد واردات نهاده‌های دام و طیور توسط بخش خصوصی انجام می‌شود

مقدسی در مورد میزان سهم شرکت‌های واردکننده نهاده‌های دام و طیور از واردات نیز گفت: ۸۰ تا ۹۰ درصد واردات نهاده‌های دام و طیور در اختیار بخش خصوصی است و تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد در اختیار شرکت پشتیبانی امور دام به عنوان تامین کننده ذخایر استراتژیک است.

نقش پررنگ دلالان در توزیع نهاده ها

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران در مورد نقش دلالان در این وضعیت پیش آمده برای نهاده های دام و طیور گفت: دلالان همواره بوده و هستند و از آب گل آلود ماهی می گیرند و به خصوص در توزیع نهاده های دام و طیور نقش پررنگی دارند.

سامانه بازارگاه نهاده های کشاورزی هم با مشکلات عدیده ای روبه روست

مقدسی در مورد سامانه بازارگاه توضیح داد: این سامانه به مانند بورس عمل می کند و تاجر نهاده خود را در آن قرار می دهد و خریدار از آن نهاده مورد نیاز خود را خریداری می کند. وی با اشاره به مشکلات عدیده این سامانه افزود: برخی تجار نهاده های خود را در این سامانه قرار نمی دهند و آن ها را در بازار آزاد و به قیمت بسیار بالاتری می فروشند.

مقدسی در مورد متولی این سامانه هم گفت: وزارت صمت باید تجاری را که بار خود را ترخیص می کنند، مکلف کند که بار را در این سامانه قرار دهند.

دنیا را دور زدیم تا نهاده دام و طیور به بنادر بیاوریم، اما خودتحریمی سد راه تولید شده است/ دلالان همچنان از آب گل آلود ماهی می‌گیرنددنیا را دور زدیم اما با خودتحریمی مواجهیم

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران در انتهای صحبت های خود گفت: ما در شرایط تحریم ها به سختی، نهاده ها را تا بنادر ایران آورده ایم؛ اما اینجا خودتحریمی صورت گرفته است. در حقیقت در شرایطی که با تحریم های ظالمانه دولت آمریکا علیه کشورمان مواجه هستیم، با تلاش و همتی که صورت گرفته، نهادهای مورد نیاز با وجود همه مشکلات تحریمی به بنادر کشور رسیده است، اما حالا با عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی و عدم همکاری نهادهای مرتبط برای ترخیص مواجه هستیم. روندی که متاسفانه به ضرر تولید ملی است و به نوعی با خودتحریمی روبه رو شده ایم.

وی ادامه داد: اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی برای ترخیص این نهاده ها وجود ندارد، ایرادی ندارد اجازه دهند، این نهاده ها با ارز آزاد وارد شود، از آن سو هم قیمت فرآورده ها از جمله گوشت و شیر را آزاد کنند. مابه التفاوت ریالی را هم دولت به حساب یارانه خانوارها واریز کند. مقدسی گفت: اجازه دهند ما در یک فضای رقابتی تولید کنیم.

وی با بیان اینکه اگر دولت الان ارز ۴۲۰۰ تومانی بابت ترخیص نهاده ها ندهد، فردا باید برای واردات نهاده هایی مثل شیر و پنیر ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص دهد، افزود: این وضعیت در نهایت باعث از بین رفتن تولید و اشتعال در کشور می شود و همچنین امنیت غذایی مردم با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

مقدسی در مورد نحوه توزیع نهاده ها توسط شرکت پشتیبانی امور دام هم گفت: این شرکت در بنادر محموله دارد اما توزیع به صورت قطره چکانی انجام می شود. هم اکنون پنجاه هزار تن سویا برای توزیع قرار گرفته است و باید گفت این پنجاه هزار تن اصلا عددی نیست و به تولیدکننده نمی رسد!

عباسی معروفان: پیگیر ترخیص نهاده های دامی از گمرک هستیم

حسن عباسی معروفان، مدیرعامل پشتیبانی امور دام، یکم اردیبهشت ماه سال جاری طی مصاحبه ای در مورد چالش های ترخیص نهاده های دامی گفت: همیشه در بنادر رسوب کالا بوده، بخاطر همین هم انبار‌های با ظرفیت سه میلیون تن در بنادر وجود دارد، چون بار از کشتی که خارج می‌شود، باید اسناد خرید برسد و استاندارد آن بررسی شود که این پروسه پانزده روزی زمان می‌برد. وی افزود: این بار این پروسه طولانی شده و تنها پانصد و نود هزار تن نهاده در انبار داریم و با احتساب واردات بخش خصوصی دو میلیون و چهارصد هزار تن بار در کشتی و انبار مانده است.

عباسی معروفان ادامه داد: علت آن هم این است که ارز به آن‌ها نرسیده یا بانک مرکزی ارز اختصاص نداده یا داده، ولی انتقال ارز به فروشنده به دلیل تعطیلی بازار‌های جهانی انجام نشده است.

مدیرعامل پشتیبانی امور دام تاکید کرد: از سوی دیگر، باید اصل اسناد هم دست گمرک برسد تا مهر شود، اما وقتی پرواز و پستی وجود ندارد، چگونه باید اصل اسناد به گمرک برسد.

 

گفت‌وگو از: محمدرضا مقامی فرد

 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۳
ميخوان باهاتون دلار ١٦ تومنى حساب كنند. يعنى مابه التفاوت رو بگيرن.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
خدمت تولید کنندکان! مرغ و دام و خودرو و دارو و اخیرا حتی پتروشیمی و فولاد و ساختمان و.... .

1- این کاری که شما میکنید تولید محسوب نمی شود. اسم ان مونتاژ است. مثلا وقتی تمام نهاده های فعالیت شما از دان مرغ تا علوفه و داروهای دامی و.... از خارج از کشور وارد می شود تنها کاری که می شود سر هم بندی کردن ان در داخل است. مانند دارو که 95 درصد مواد اولیه داروها وارداتی است. ان 5 درصد هم که تولید داخل است اب هست. صنعت داروسازی ما مانند صنعت مرغداری یا دامداری ما فقط بسته بندی است.

2- شاید برخی مانند صنعت خودرو سازی بگویند این صنایع اشتغال ایجاد می کند. ولی اگر میزان پرت و تلفات این صنایع و هزینه های جانبی ان را با نمونه های واقعی و موفق این صنایع در دنیا مقایسه کنیم به نفع کشور و همان شاغلان ظاهری است که در این صنایع به شدت رانتی و امتیاز بر بسته شود. ولی خوب. نفت هست و غمی نیست. ولی اقایان. نفت هم دیگر نیست. به هر حال اگر تولید کننده و مدیران دولتی ما به بحث رقابت با صنعت روز دنیا و مصرف بهینه و تولید مزیت دار توجه داشت وضع اقتصاد ایران امروز این نبود.

3- و نکته اخر اینکه ما تا یاد داریم و تا به اصطلاح این صنایع مونتاژ اتومبیل سازی و دامداری و مرغداری و داروسازی و... در کشور پا گرفت این را هم یاد داریم که دست اندرکاران ان همیشه از عدم توجه شکایت داشتند و خواستار قطع واردات و انحصار در داخل و توجه دولت و تخصیص یارانه واردات و تولید از درامد نفت و جیب همه ایرانیان بودند. هرگز هم تکمیل نمی شدند و نمی شوند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
دردشون ذرت های الوده به سم است که میخواهند به خورد دام بدهند و کل مردم را مریض کنند .اگر نظارت قوه قضائیه و افکار عمومی نبود الان درکیر مسمومیت قارچی هم بودیم که به مراتب بیشتر از کرونا و پراید کشته میداد.لطفاژست تولید کننده به خودتون نگیرید.دیروز تز دادین از ذرت ها الکل بگیرین و بهتون گفتن که اگه این قارچ وارد ایران بشه کل محصولات کشاورزی و دامی کشور الوده میشن.امید مردم فقط به اقای رییسی است فعلا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
مردم و کشور را گرفتار خودتان کرده اید
به والله قسم ، هیچ کجای دنیا یک کشور در اندازه و مشخصات و مختصات و درامد ما را
اینطور بد اداره نمی کنند
سال به سال بد تر و دریغ از پارسال
چطور مردم میتوانند ، زندگی کنند ؟
و برنامه ریزی برای خانواده شان کنند ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
ارز ۴۲۰۰تومنی از یک سو والزام قیمت گزاری فرآورده های دام و طیور مخالف اقتصاد بازار آزاد وهم اقتصاد اسلامی است
چرا بیت الملل را می‌بخشید ؟
که باعث نابسامانی ورشوه واختلاس واختلال تولید و عرضه بشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
واقعا سطح سواد بعضی از کسانی ک کامنت میذارن مشخصه. اون ذرت های آلوده برای چند سال پیش بوده و گاوهایی ک خوردن الان جهار شکم زاییدن و خبر نداری، حالا ی شو سیاسی هم ایجاد شد برای دلخوشی عوام الناس. ذرت های آلوده حدود ۸۰ درصدش وارد بازار داخلی و مصرف شده تو این سالها
سیوالی دارم. مگه ما دوسال از نظر بارندگی وضعیتمون خوب نیست؟؟ چرا این محصولات را خودمان نمیکاریم؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
این کرونا و تحریم ها ثابت کردند
که چقدر در مدیریت کشور ، مسولان ما ضعیف و ناکارآمد و بی کفایت هستند
چون در شرایط عادی و نرمال و ساده که اداره کشور را مادر بزرگ ها هم میتوانند اداره کنند !!!!!؟
پس چطور ، در دوران جنگ ۸ ساله دولت میر حسین موسوی با درآمد سالی ۷ میلیارد دلار
توانست به خوبی ، جنگ و آذوقه و دارو و حتی سیگار تمام مردم را تامین و توزیع کردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
به هزار دلیل
عدم استفاده از تکنولوژی های روز دنیا
عدم استفاده از بذرهای اصلاح شده و پر بازده
واقع شدن ایران در یک منطقه خشک و نیمه و خشک و مشکل همیشگی آب
فساد عجیب و ناکارآمدی
بی برنامه بودن مسئولان مربوطه
عدم آموزش و بقیه موارد
خلاصه ک تا بخایم فقط شعار بدیم وضع بدتر میشه ولی بهتر نمیشه
شايد بعضى ها دلار جهانگيرى مي گيرن و دلار ١٦ تومنى با مردم حساب مى كنن.
دهها سال است دلار ارزان آفت اقتصاد و تولید در کشور است شغل های زیادی را از بین برده و به محلی برای فساد تبدیل شده است و دیر یا زود باید از بین برود
دلار 4200 یک حمایت کور از اقشار اسیب پذیر است و بیشتر آن به اقشار مرفه میرسد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
اینها رو بردارید پولش رو مستقیم به مردم بدید و تولید را هم ازاد بگذارید تا کار بیشتر ایجاد شود
دلار چند نرخی باعث بهم ریختگی اقتصاد شده و رانت خواری را گسترش داده
مبارزه با این امر هم به جایی نمیرسد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
چند نرخی دلار و کالا فقط یک کاسه دزدی و رانت و اختلاس عیر قابل کنترل ایت
و بیشترین اتلاف ارز و تقسیم ناعادلانه درآمدهای ارزی کشور بین طبقات مختلف مردم است و بس
حمایت از مردم کم درآمد باید با پرداخت نقدی یا کالایی انجام شود
شکر 4200 وارد میشود به نام مردم و ابنبات دلار 16 تومنی صادر میشود
با این حرفها میخوان گوشت رو گرون کنند
پاسخ ها
جراحی
| Belgium |
۰۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
حتی اگر چنین تصمیمی هم نداشته باشند قطعا گوشت مرغ گران خواشدچرا که اقتصاد ساز وکار خود را دارد واز دستورات پیروی نمیکند
مشکل اقتصاد ما این است که هنوز تکلیفش را بین اقتصاد آزادو اقتصاد دولتی حل نکرده در این شرایط تاثیرات مخرب ارز دو نرخی از یک طرف و وجود انبوه شرکتهای خصولتی از طرف دیگر که هردو عامل باعث رانت وفساد هستند براین بی نظمی اقتصادی افزوده است وکشور رادر مقابل فشار های خارجی وتحریم ها آسیب پذیر تر کرده است
براي بهبود شرايط مملکت، هرچه سريعتر بايد نسل مديران پير و فرسوده برچيده بشه و نسل جوان پرانرژي، خلاق و منعطف و ريسک پذير جايگزين بشه. بايد ديد مديريتي کشور عوض بشه.بزرگترين خيانت به کشور و مردم خود تحريمي است. واردات چوب بستني و چوب کبريت آزاد است اما جلوي واردات CPU و ساير قطعات کامپيوتري که ارتباط مستقيمي با تمامي صنايع و تکنولوژي هاي حساس و غير حساس مملکت داره رو ميگيرن.
داداش شما چه جور بیزنس منی هستی که نمی دونی رانت مفتی نمیشه، درصد آقایونو بده دلار جهانگیری هم بهت میدن.... عجبا....
هیچ تولیدکننده کشاورزی و یا صنعتی داخلی نمیتواند با کالای وارد شده با دلار 4200 تومن رقابت کند
سالهاست لنگ غذای دامیم
چرا به فکر خودکفایی نیستیم؟ مگه اتم میخوایم بشکافیم که نمیتونیم خودمون تولید کنیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
تمام بدبختی های محیط زیست و نابودی آبهای زیر زمینی و سطحی و خاک کشور
از همین شعار خودکفایی
اشتباه و غیر علمی بوده است
و باید میدانستیم که ، اقلیم کشور ما تحمل و امکانات لازم و کافی آب و خاک
برای تامین خوراک ۸۰ میلیون نفر را ندارد
سیاست های دولت سالهاست که به نفع گسترش رانت خواری و فقیرتر کردن مردمه. چون تعمدی هست هیچ وقت هم اصلاح نشده نمی سه و نخواهد شد.
وقتی همه با دلار آزاد حساب میشه نهاده ها وگوشت وشیر داهم ازاد حساب کنن.بعدش به مردم کوپن کالا بدن
اگر بازار ارز و طول از دست بانک مرکزی خارج نشود همین نیمچه اقتصاد هم نابود میشود
اگر دولت جلوی ران خاری رابگیرد کشورگلستان میشود
بیچاره شدیم برپدرهرچ دلال بی انصاف که باعث میشه مااقشاراسیب پذیر ورشکست زمین گیرشویم
واقعا جای تاسف دارد می گویند از ماست که برماست اگر این صحبتهای آقای مقدسی صحیح باشد باید تک این افراد را که باعث شدند میلیونها جوجه بی گناه بعلت عدم رسیدن دام به انها تلف شدند را دادگاهی کرد انشاالله ریاست محترم قوه قضاییه این سید بزگوار وارد شده و اگر در یک مورد قاطعانه البته با داشتن ادله کافی برخورد انقلابی شود بقیه سر جایشان خواهند نشست مطلبی را دیدیم که در مورد گزارش دیوان محاسبات که نشان داد تمامی موارد وارد شده درست بوده ودولت باید پاسخگو باشد و قوه قضائیه پیگیر موضوع است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
به علت عدم تصویب فتف توسط مجمع تشخیص مصلحت و شورای نگهبان
نمی توانند پول نهاده های دامی که خوراک طیور و دام است را که دولت خرید کرده
و روی کشتی در دریا و لنگر گاه است به فروشندگانش بپردازند !؟
اینجا خداییش دولت کمترین مقصر است
روزانه میلیونها دلار دارند بابت خسارت خواب کشتی ها را محاسبه و باید بپردازند !؟
و فروشنده نهاده ها تا پولش را نگیرد ،
کشتی را تخلیه نمی کند
و وقتی خوراک مرغ و گاو نرسد یعنی دیگر گوشت مرغ و گاو هم برای دو ماه بعد نخواهیم داشت
مشکل یکی دو تا نیست !؟
و رقابتهای ناسالم سیاسی دو جناح در کشور
و عدم هماهنگی ملی و نبود مدیریت کافی
و فساد و ناکارآمدی برخی مدیران کم تجربه
باعث شده تا خساراتش از جیب مردم پرداخت شود
و سفره های مردم هر روز کوچکتر و فقیرانه تر گردد
یک مکتب اقتصادی نوظهور به نام «مکتب اسحاقیسم». خلاصه این تئوری نوین اقتصادی این است که معاون اول رییس‌جمهور یا سخنگوی دولت به زور روی قیمت دلار می‌نشینند تا بالاتر از ۴۲۰۰ نرود.این مکتب اقتصادی مخلوطی از مکاتب کمونیست، سوسیالیست، تهدیدیسم، سِیفیسم، فشاریسم است که به دلیل اینکه اجرایی شدن آن اولین بار از دهان اسحاق جهانگیری بیرون آمد به «مکتب اسحاقیسم» معروف شد.
شکر ایزد را؛ وفور ارزاق رسید
یارانه به جیب لاغر و چاق رسید
ارز آمد و اقتصادمان ورز آمد
حالا که دلارهای اسحاق رسید
قوای محترم قضائیه ،مجریه ، مقننه کج بشینید و راست بلند شوید آیا توانش را دارید چند تا دلال گردن کلفت را اعدام کنید یا نه بسم اله
نظری ندارم
در افتصاد ما یک عده از کنار صنایع کشور به نوای رسیده اند وبدون هیچ زحمتی ارز بی زبان را با لابی ورانت میگیرند وبدون اینکه کالایی را بیاورند هم به صنایع لطمعه میزنند وهم به مصرف کننده وهم به تولید کننده وهم با ارز دریافتی بازار ارزی کشور بهم می ریزند...
دلار دو نرخی یعنی فساد چه 4200 چه 1200
من فقط یه سوال تو ذهنم پیش میاد. که چه جور تفکری میاد دشت‌های وسیعی از غلات در شرق اصفهان را نابود می‌کند وبعد از همون آب روی تپه های سامان استفاده میشه برای کاشت هلو و زردآلو. کدوم نیاز کشوره زردآلو یا ذرت وگندم. خدا میدونه چند هزار خانوار در شرق اصفهان که از کشاورزی وکاشت غلات امرار معاش می‌کردند. آبروشون در خطره واین تازه یکی از طبعاتشه.
میخان صادر کنند ارز 4200 بگیرن ..از اونور صادر کنند ..انبارها پر است
اصلا چرا نهاده های دامی باید وارد بشه و سالانه 7 میلیارد دلار بابتش پول بدهند و همه اش بره تو جیب یک آقای خاص؟
مگه تولید علوفه ، تولید کنجاله یا دان مرغ تکنولوژی پیشرفته نیاز داره. چرا در داخل تولیدش رو گسترش نمیدهند که هم اشتغال زایی باشه و هم به خارج وابسته نباشیم و هم این مشکلات رو نداشته باشیم. چرا این همه سال برای این مساله فکری نشده است. چرا الان برای سال آینده فکری نمی شود و همین مسیر رو ادامه می دهند. جهش تولید در تولید نهاده های دامی در داخل راه بیندازند خوب.
همه امکانات تولید را هم که دارند. زمین وسیع داریم. آب الحمدالله که این سالها فراوان داشته ایم. مدیریت نداریم ظاهرا و به دنبال سود در واردات و مابه التفاوت ارز دولتی و آزاد هستیم ...
یک عمر نفت فروختیم دلارو دادین به یک عده غذا و و ماشین و راه و دارو و کاغذ و میخ تامین کنن. تولید هم جوکی بیش نیست. ینی میزارن شما تو ایران تولید کنی اونا دستشون بمونه تو پوست گردو و سرشون بی کلاه باشه. از طرف با تکنولژی عهد خاک اندازم تولید توجیه نداره و ما موندیم تو گردابی که داره غرقمون میکنه.
سلام. من مرغدارم، ما مثل مسافرایه کشتی هستیم اگه من یا امثال من غرق بشن، شما هم غرق میشی، مملکت هم به فنا میره
اما دریغ که کشور داره به همین سمت میره....
خدایا خودت ریشه ارز 4200 تومنی رو بکن که ما تولید کنندگان هرچی میکشیم از همین ارز دولتیست
اصلا چرا باید لازم باشه نهاده دامی وارد بشه؟
زمین کمه؟
این اب های بارندگی نمیشد یجا ذخیره کرد برای همین؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل