بازدید 16116
مورد عجیب تهیه کننده شهرزاد

متهم پرونده کلان اقتصادی می‌تواند از درون زندان اوین مصاحبه کند!

آیا همه متهمان محبوس در اوین، از جمله متهمان اقتصادی، دسترسی به تلفن برای طولانی مدت، به گونه‌ای که هزاران کلمه مصاحبه انجام شود را دارند؟! آیا متهمان دیگر در اوین نیز دسترسی به اینترنت و نظایر اینها را دارند یا دسترسی ویژه برای مدیریت امور در خارج از زندان وجود دارد؟!
کد خبر: ۹۷۴۷۱۸
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۸ 26 April 2020

متهم پرونده کلان اقتصادی می‌تواند از اوین مصاحبه کند!یکی از متهمان پرونده بانک سرمایه در مصاحبه‌ای تفصیلی، نه تنها تمامی اتهامات مطرح از سوی نماینده دادستان در دادگاه علنی مفاسد اقتصادی را رد کرده، بلکه مدعی شده طلبکار است؛ ادعاهایی که سوای صحت و سقمش، فی نفسه اسباب شگفتی شده و پرسش‌های متعددی را در پی دارد و از مهم‌ترین این پرسش‌ها پیرامون کیفیت دسترسی چنین متهمانی به امکانات ارتباطی از جمله تلفن و اینترنت در زندان اوین است.

به گزارش «تابناک»؛ پرونده بانک سرمایه، گروه بزرگی از متهمان را دارد که یکی از اصلی‌ترین آنها به گواه اظهارات نماینده دادستان تهران و نماینده بانک مرکزی در دادگاه‌های علنی ـ که متن آن در خبرگزاری صداوسیما و خبرگزاری قوه قضاییه منتشر شده ـ محمد امامی است. در شرایط کنونی، گروه کوچکی از اهالی سینما و چند منتقد سینما، نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضاییه ارسال کردند که ضمن تمجیدهای گسترده از سرمایه گذار سریال شهرزاد و چند فیلم سینمایی دیگر، خواستار آزادی او به بهانه کرونا شده بودند؛ نامه‌ای که از زمان انتشار رسمی‌اش با ریزش امضا مواجه بوده و اسامی که امضاهایشان پایین این نامه درج شده بود، یک به یک امضای این نامه را رد کردند.

متهم پرونده کلان اقتصادی می‌تواند از اوین مصاحبه کند!

محسن تنابنده، مهران احمدی، روح الله حجازی، مهدی کرم پور و محمدحسین مهدویان از شاخص‌ترین سینماگرانی هستند که همراه با این نامه و امضای آن را تکذیب کردند. در ادامه جواد نوروزبیگی که ظاهراً از چهره‌های در نامه بوده، وارد صحنه گشت و مدعی شد صدای اشخاصی که امضای نامه را تکذیب کرده‌اند، موجود است و به احترام‌شان منتشر نشده است. این ادعا با واکنش دو تن از تکذیب کنندگان همراه شد و آنها به خبرنگار «تابناک» گفتند: «اگر صدایی وجود دارد که ما گفته‌ایم نام ما را ذیل این متن درج کنند، لطفاً این صوت‌ها را منتشر کنند.»

در این وضعیت نکته قابل تامل، نامشخص بودنِ «آمر» و «عاملان» نگارش و جمع آوری این نامه و همچنین گروهی است که فعالیت‌های رسانه‌ای حول و حوش این نام را پیش می‌برند. اکنون محمد امامی پس از ارسال نامه به مدیرعامل خانه سینما درباره رسیدگی به وضعیت فیلم‌هایش و حمله به برخی سینماگران، در گفت و گویی با روزنامه شرق به گونه‌ای سخن گفته که ظاهراً از کشور طلبکار است و تمامی ادعاهای نماینده دادستان تهران را زیرسوال برده و در جایی نیز بخشی از اتهاماتش را اختلاف نظر با نماینده دادستانی خوانده است.

این گفت و گوی طولانی که بیش از دو صفحه این روزنامه و تیتر یک آن را پوشش داد، توسط سرویس اقتصادی انجام شده بود و با فضای چالشی برای متهم پرونده کلان بانک سرمایه همراه نبود و بسیاری از جزئیات پرونده در مقابل روی او قرار داده نشده بود. نفس این گفت و گو عجیب است؛ اما این اتفاق عجیب و کم‌سابقه‌ای است که یک متهم پرونده کلان اقتصادی از درون زندان اوین بتواند با یک روزنامه مصاحبه تفصیلی داشته باشد و همه مراحل دادرسی را به چالش بکشد. امامی در جریان این گفت و گو به مواردی نظیر دعوای رشیدپور با یکی از فعالان توییتری و نظایر اینها اشاره و احتمال دسترسی او را تقویت کرده است، چرا که بعید است تمام این اطلاعات حاصل گزارش‌های تلفنی به او باشد.

متهم پرونده کلان اقتصادی می‌تواند از اوین مصاحبه کند!

این اوضاع اسباب شگفتی ناظران را فراهم کرده و پرسش‌های متعددی را در پی داشته است. از جمله پرسش‌ها اینکه آیا همه متهمان محبوس در اوین از جمله متهمان اقتصادی دسترسی به تلفن برای طولانی مدت، به گونه‌ای که هزاران کلمه مصاحبه انجام شود را دارند؟ آیا متهمان دیگر در اوین نیز دسترسی به اینترنت و نظایر اینها را دارند یا دسترسی ویژه برای مدیریت امور در خارج از زندان وجود دارد؟! اگر احیاناً ادعا شود این ارتباط از طریق مجاری رسمی زندان نبوده، باید پرسید این ارتباط از چه طریقی رخ داده و چگونه برای چنین گفت‌وگویی با رسانه‌ها ارتباط گرفته شده و واسطه گفت‌وگو چه کسی بوده است؟

همچنین باید پرسید اگر چنین دسترسی‌هایی برای عموم زندانیان وجود دارد، چرا سایر متهمان اقدامات مشابهی نمی‌کنند و اگر چنین دسترسی برای همه وجود ندارد، چطور این متهم چنین امکانی دارد؟! بر اساس ماده 199 آئین نامه اجرایی سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور، «در مواقع ضروری ارتباط زندانی بوسیله تلگراف یا تلفن با اشخاص یا مقامات رسمی با رعایت مقررات این آئین نامه و موافقت قبلی رئیس زندان با هزینه شخصی زندانی بلااشکال است» اما آیا درباره امامی نیز چنین اتفاقی رخ داده است؟!

اما پرسش کلیدی این است که آیا همه متهمان و زندانیان ساکن اوین اجازه دارند با رسانه‌ها گفت‌وگو کنند و در حین رسیدگی به پرونده‌شان پاسخ دادستانی تهران را بدهند، یا این امکان فقط برای معدود زندانیان نظیر امامی فراهم است؟ انتظار می‌رود در این زمینه شاهد پاسخ‌های شفاف متولیان امر باشیم. پیگیری‌های خبرنگار «تابناک» منجر به تماس و پاسخگویی مسئولان امر، وکیل متهم و خبرنگار گفت‌و‌گوکننده با امامی درباره کم و کیفیت این اتفاق نشد!

فرزانه طهرانی دبیر اقتصادی شرق که حاضر به گفت و گو برای تشریح نحوه و کیفیت ارتباط با امامی نشد، همه چیز را به توضیحاتش در پاکدست این روزنامه موکول کرد. او در این پاکدست با اشاره به اینکه برای گفت و گو با امامی دو شرط عدم حواله داده شدن به اطرافیان امامی و عدم بازبینی و دخل و تصرف برای مصاحبه را مطرح کرده و از طرف امامی پذیرفته شده، نحوه تماس امامی را روتین و شبیه سایر زندانی‌ها خوانده و در این زمینه در پاکدست این روزنامه مدعی شده است: «امامی از زندان زنگ زد و چون برای صحبت کردن سهمیه دارند، مجبور شدیم چند نوبت صحبت کنیم» اما از بیان جزئیات نحوه ارتباط‌گیری و کیفیت آن حاضر به نوضیح در پاکدست این روزنامه نیز نشده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۵
متهمین حتی دسترسی به امکانات اولیه ندارند باید برای هر چیزی حتی نیاز های اولیه خوراکی و بهداشتی شون پول پرداخت کنن
البته ایشان چون محکوم شده است دیگر متهم نیست ، بلکه مجرم است
روالی است که بوده هست و خواهدبود خلافش تعجب دارد
با خلافکاران خیلی مماشات میشه ذر ایران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
بخصوص خلافکاران پولدار که معلوم نیست پولشان را از کجا آورده اند
قوه قضائیه باید پای هنرمندانی که از این شخص حمایت میکنند را نیز به پرونده باز کند
وقتي پول باشد اينجا غير ممكني وجود ندارد
از شمبه به این موضوع رسیدگی میشود.
یکی پیدا بشه طلب این خادم مردم را بده من زمان خلخالی خیلی از کارهای ایشان شاکی بودم ولی حالا میفهم چه کار درستی انجام میداد اگربه خیانتکارومجرمی که جرمشان در داد گاه ثابت شده باشه فرست داده بشه بله طلب کار میشود کسانیکه به بیت المال وامانت مردم خیانت کنند بایدمثل خلخالی باشان رفتار کرد
در هیچ جای جهان دزدی به وسیله مسؤولین ادارات بدون رابطه وشراکت مقامات بالاتر امکان پذیر نیست چندین بار نوشتم وتابناک غیر قابل انتشار منتشر نکرد
اگه جرمشون سیاسی نباشه همه کاری میتونن بکنن
همه چیز را به توضیحاتش در پاکدست این روزنامه موکول کرد
برای شما زیبنده نیست که متن تون مشکل املایی داشته باشه. اون پادکست هست. لطفا متن خبر رو یکبار مطالعه بفرمایید
اگر توی کشور چین بود با ساطور گردنش را می زدند نه اینکه با پررویی و وقاحت به ریش ملت بخندد ---پررویی هم حدی داره تازه اینترنت هم میخواد ---
دیگه خیلی داره رفعت میشه خدا هم داره قهرش میگیره!!!!!!!!!!!!!!
اوین شد هتل پولدارهای خلافکار یا جوجه سیاسی های داخلی که میخوان پرونده داشته باشند که بعد بتونند استفاده کنند ازش.
پادکست صحیح است نه پاکدست
پادکست یک تکنولوژی جدید مانند برنامه ‌ای راديويی يا مشابه آن است که به صورت ديجيتالی ضبط شده و در اینترنت به شکل محتوای صوتی منتشر می شود.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها