بازدید 16013

چه کسانی آمر و عاملان نامه حمایت از متهم پرونده کلان بانک سرمایه بودند؟

نه آنهایی که حضورشان در میان امضاءکنندگان را تایید کردند و نه منکران امضای چنین نامه‌ عجیبی، حاضر به توضیح اینکه چه کسی نخستین بار درخواست نگارش نامه را داده، چه کسی متن نامه را نگارش و نهایی کرده و در نهایت چه کسی یا کسانی با اهالی سینما تماس گرفته‌اند تا آنها را برای امضای نامه متقاعد کنند، نیستند و به شکل «رسمی» عناصر این پروژه مشخص نشده‌اند.
کد خبر: ۹۷۱۸۰۰
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۰ 11 April 2020

چه کسانی آمر و عاملان نامه حمایت از متهم پرونده کلان بانک سرمایه بودند؟پس از آنکه گروهی از سینماگران امضای نامه‌ای برای آزادی یکی از متهمان پرونده سنگین بانک سرمایه را تکذیب کردند، این پرسش مطرح شد که آمر و عاملان نگارش این نامه و جمع آوری امضاء و فضاسازی رسانه‌ای برای آن چه کسانی هستند و چرا با وجود نقدهای گسترده‌ای که به این نامه مطرح شده، صراحتاً مسئولیت نگارش یا جمع آوری امضاء برای آن را برعهده نمی‌گیرند؟

به گزارش «تابناک»؛ پرونده بانک سرمایه گروه بزرگی از متهمان را دارد که یکی از اصلی‌ترین آنها به گواه اظهارات نماینده دادستان تهران و نماینده بانک مرکزی در دادگاه‌های علنی که متن آن در خبرگزاری صداوسیما و خبرگزاری قوه قضاییه منتشر شده، محمد امامی است. حال در شرایط کنونی، گروه کوچکی از اهالی سینما و چند منتقد سینما، نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضاییه ارسال کردند که ضمن تمجیدهای گسترده از سرمایه گذار سریال شهرزاد و چند فیلم سینمایی دیگر، خواستار آزادی او به بهانه کرونا شده بودند؛ نامه‌ای که از زمان انتشار رسمی‌اش با ریزش امضا مواجه بوده و اسامی که امضاهایشان ذیل این نامه درج شده بود، یک به یک امضای این نامه را رد کردند.

محسن تنابنده، مهران احمدی، روح الله حجازی، مهدی کرم پور و محمدحسین مهدویان از شاخص‌ترین سینماگرانی هستند که همراه با این نامه و امضای آن را تکذیب کردند. در ادامه جواد نوروزبیگی که ظاهراً از چهره‌های در نامه بوده، وارد صحنه شد و مدعی شد صدای اشخاصی که امضای نامه را تکذیب کرده‌اند موجود است و به احترام‌شان منتشر نشده است. این ادعا با واکنش دو تن از تکذیب کنندگان همراه شد و آنها به خبرنگار «تابناک» گفتند: «اگر صدایی وجود دارد که ما گفته‌ایم نام ما را ذیل این متن درج کنند، لطفاً این صوت‌ها را منتشر کنند.»

چه کسانی آمر و عاملان نامه حمایت از متهم پرونده کلان بانک سرمایه بودند؟

در این وضعیت نکته قابل تامل، نامشخص بودنِ «آمر» و «عاملان» نگارش و جمع آوری این نامه و همچنین گروهی است که فعالیت‌های رسانه‌ای حول و حوش این نام را پیش می‌برند. هرچند برای «تابناک» ابعاد این ماجرا مشخص شده اما نه آنهایی که حضورشان در میان امضاءکنندگان را تایید کردند و نه منکران امضای چنین نامه‌ عجیبی، حاضر به توضیح اینکه چه کسی نخستین بار درخواست نگارش نامه را داده، چه کسی متن نامه را نگارش و نهایی کرده و در نهایت چه کسی یا کسانی با اهالی سینما تماس گرفته‌اند تا آنها را برای امضای نامه متقاعد کنند، نیستند و به شکل «رسمی» عناصر این پروژه مشخص نشده‌اند.

البته نهادهای امنیتی با ورود به این موضوع می‌توانند ابعاد ماجرا از جمله ابهامات فوق الاشاره و همچنین این پرسش کلیدی را پاسخ دهند که چه نوع ارتباطی میان امضاءکنندگان این نامه با محمد امامی وجود دارد؟ این مداخله، انتظاری است که باعث می‌شود برخی شائبه‌های مطرح شده نیز رفع شود و ادعاهای طرفین برای افکارعمومی شفاف شود و چه بسا گره‌ای از پرونده امامی نیز گشوده شود! از این منظر انتظار می‌رود ورود با این موضوع با شتاب و البته دقت نظر باشد و به زودی شاهد اطلاع رسانی در این زمینه باشیم.

در عین حال  در صورتی که روزی قرار بر آزادی این متهم شد، انتظار می‌رود قوه قضاییه کلیه اموال منقول و غیرمنقول اشخاصی که خواستار آزادی این متهم بانک سرمایه هستند را به عنوان بخشی از وثیقه محمد امامی تعریف کنند و با توجه به آنکه برخی اشخاص تاکید کردند هدف انسانی از امضای چنین نامه‌ای داشته‌اند، قاعدتاً با حبس اموال‌شان به عنوان بخشی از وثیقه کلان مورد نیاز برای آزادی محمد امامی مشکلی ندارند. این کمترین کاری است که برخی هم‌صنف‌های محمد امامی که او را «دیندار، معتبر، باآبرو و تولیدکننده‌ای خلاق» تلقی می‌کنند، می‌توانند انجام دهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۶
افرين تابناك تمام اون نون به نرخ روز خوارها كه ميخواهند اين دزدان مال مردم فرهنگيان زحمت كش ازاد بشن بيان خونه ماشين و پولشون وثيقه بزارن تا ازاد بشه
احسنت تابناک جان.
مخصوصا بند آخر
این سلبریتی ها که خودشون رو معصوم و محق در هر اظهار نظری می دانستند و می دانند و به دزدیها اعتراض داشتند، براشون مهم نیست که این پولهایی که بهشون داده شده دزدی بوده ؟ با چه رویی دیگه می خوان اعتراش کنند و نقد بکنند؟
این محسن نماینده دیگه شوهرشو درآورده یه پایتخت ساخته فکر میکنه عقل کله بابا برو دوغتو بنوش
اون پسر بچه بقله فامیل کدوم بود؟
این نوشته چیست؟ سریع پای امنیتی و نهادهای فلان و بهمان را آورده اید وسط نامه ای نوشته شده خوب یا بد نهایتاً یا رد می شود یا قبول میشود. طوری رفتار میکنید که انگار اصلا آزادی بیان نباید وجود نداشته یاشد
خود شما در متن می گویید متهم بانک سرمایه پس ایشان هنوز جرمش ثابت نشده اما طوری متن را چیده اید و در جملاتی مثل عامل و امران و ... طوری القا می کنید انگار جرم و حکمش ثابت و صادر شده و کسی حق ندارد در جرمش شک کند بنظر میرسه شما با این قبیل متون قصد ضربه زدن به دیوار کوتاه هنرمندان را دارید بخصوص با اسم اوردن از چند تا هنرمندی که گفتند با صدا و سیما کار نخواهند کرد
چرا از بازی گرانی که همیشه تنها خوب بازی کردن را آموخته اند انتظار فهم و درک اوضاع را دارید؟!
یعنی واقعا قوه قضاییه با فشار ساختگی این افراد از مراحل رسیدگی به پرونده مفسد اقتصادی صرف نظر خواهد کرد.
اینها تشکیلاتی هستند و این عقب نشینی تاکتیکی بخاطر ضعف شان است.
هر جا فرصت پیدا کنند ضربه می زنند.
اگه گذاشتید یک لقمه نون و بودجه از گلوشون پایین بره!
کیانوش‌عیاری‌‌و‌سایرین‌در صورتی‌برای‌مردم‌قابل‌احترامند‌که‌انسانی‌رفتار‌کنند‌و‌قانونمند‌.‌در‌غیر‌اینصورت‌کیانوش‌عیاری‌و‌سایرین‌پشیزی‌ارزش‌ندارند
احتمالا نویسندگان یا برخی امضا کنندگان جن زده بوده اند.
کبوتر با کبوتر باز با باز. همکارین دیگه
آخرش ماسمالی میشه و تمام.
قشر سینمایی ایران به جز یه تعداد اندک بقیه حتی ارزش اینکه اسم انسان روی اونا بزاریم و ندارن وقتی پول آوارها کرمانشاهی رو بالا میکشن از بقیه شون چه انتظاری دارین
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها