بازدید 47928

تحریم های تسلیحاتی علیه ایران تا 6 ماه دیگر لغو خواهد شد!؟

پایان تحریم تسلیحاتی ایران تا 6 ماه دیگر براساس توافق برجام یکی از مواردی است که نگرانی های زیادی در میان مقامات آمریکایی به وجود آورده است. به گونه ای که آن ها بدون هیچ مبنای حقوقی خواهان تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران شده اند. در همین راستا، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز شنبه طی پیامی در حساب توئیتری خود خطاب به شورای امنیت سازمان ملل، تمدید تحریم فروش اسلحه به ایران را درخواست کرد.
کد خبر: ۹۷۳۳۴۸
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۷ 19 April 2020

تحریم های تسلیحاتی علیه ایران تا 6 ماه دیگر لغو خواهد شد!؟

بین الملل تابناک: پایان تحریم تسلیحاتی ایران تا 6 ماه دیگر براساس توافق برجام یکی از مواردی است که نگرانی های زیادی در میان مقامات آمریکایی به وجود آورده است. به گونه ای که آن ها بدون هیچ مبنای حقوقی خواهان تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران شده اند.

در همین راستا، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز شنبه طی پیامی در حساب توئیتری خود خطاب به شورای امنیت سازمان ملل، تمدید تحریم فروش اسلحه به ایران را درخواست کرد.

وی مدعی شد که تأمین اسلحه برای ایران موجب «تشدید خشونت» و آغاز یک «مسابقه تسلیحاتی» جدید در خاورمیانه می‌شود.

تحریم های تسلیحاتی علیه ایران تا 6 ماه دیگر لغو خواهد شد!؟

پمپئو طی پیامی در حساب توئیتری خود، مدعی شد: «تحریم تسلیحاتی علیه ایران بزرگترین حامی مالی تروریسم در جهان، شش ماه دیگر از امروز به پایان می‌رسد. شورای امنیت باید قبل از تشدید خشونت و شروع رقابت جدید تسلیحاتی در خاورمیانه، تحریم‌ها علیه ایران را تمدید کند».

پمپئو در ادامه گفت که زمان به‌سرعت در حال سپری شدن است و باید زودتر در این‌باره اقدام کرد.

فرایند لغو تحریم تسلیحاتی ایران 

اشاره پمپئو به تحریم های تسلیحاتی است که در متن قطعنامه ۲۲۳۱ بازه زمانی پنج ساله برای آن در نظر گرفته شده و حدود یکسال آینده این محدودیت به پایان می رسد. ضمن این که در قطعنامه مذکور برای فعالیت های موشکی ایران نیز محدودیتی هشت ساله در نظر گرفته شده و بعد از این زمان، فعالیت های ایران در این زمینه به شرایط عادی بازخواهد گشت.

تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ برای ممنوعیت فروش سلاح به ایران و صادرات سلاح از ایران وضع شد. پس از توافق برجام مقرر شد این تحریم‌ها ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ (27 مهر 1399) و پس از آنکه گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تأیید کرد، برداشته شود.

بیانیه مستقل قطعنامه ۲۲۳۱ از کشورهای عضو خواسته به مدت پنج سال محدودیت‌هایی را در مورد ارتباط و معاملات تسلیحاتی ایران مراعات کنند.

بر این اساس از دولت‌ها خواسته شده تا از معامله، خرید و فروش و فراهم کردن هرگونه تسهیلات مالی، مبادلاتی وترابری در مورد تجهیزات سنگین نظامی به ایران یا برای استفاده ایران به مدت پنج سال از زمان اجرای برجام یا تسلیم "گزارش جمع‌بندی مبسوط" اجرای برجام توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (هر کدام که زودتر باشد) خودداری کنند. در این بخش از قطعنامه از انواع تانک رزمی، سامانه‌های توپخانه سنگین، هواپیماهای رزمی، هلی‌کوپترهای تهاجمی، ناو، سامانه‌های موشکی نام برده شده است.

واکنش روسیه

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، با انتشار پیامی در توئیتر در واکنش به درخواست مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، نوشت: معمولاً مسابقه تسلیحاتی یکجانبه نیست. این یک تلاش جمعی است که در سطح قدرت‌های بزرگ و یا قدرت‌های منطقه‌ای و فرعی انجام می‌شود. خطر مسابقه تسلیحاتی را به سختی می‌توان از طریق تحریم تسلیحات علیه یک کشور از بین برد. این کار مستلزم تلاش جمعی از طریق مذاکرات است.

واکنش ایران

علاالدین بروجردی در واکنش به درخواست وزیر امورخارجه آمریکا از شورای امنیت برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، گفت: بر اساس توافق برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت که از سال ۲۰۱۶ میلادی اجرایی شد، ایران تا پنج سال از خرید تسلیحات تهاجمی منع شده لذا این بند در اکتبر سال ۲۰۲۰ (مهر ماه ۱۳۹۹) منقضی می‌شود بنابراین خرید و فروش سلاح برای ایران رفع تحریم می‌شود.

بروجردی با اشاره به درخواست وزیر خارجه آمریکا از شورای امنیت، گفت: اقدام پمپئو حلقه دیگری از زنجیره اقدامات آمریکا برای لغو آزاد سازی تحریم‌ها است البته به لحاظ مقررات بین‌المللی آمریکا راهی جز ارایه قطعنامه جدید به شورای امنیت ندارد. در صورتی که قطعنامه‌ای هم از طرف آمریکا در شورای امنیت عنوان شود قطعا با مخالفت روسیه و چین مواجه می‌شود لذا آمریکایی‌ها راه به جایی نمی‌برند.

این نماینده مردم در مجلس دهم معتقد است: درخواست مایک پمپئو در راستای تلاش مذبوحانه آمریکایی‌هاست تا بتوانند امتیاز بزرگی که در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد را لغو کنند زیرا ایران به موجب این امتیاز می‌تواند سلاح‌های مدرن جهانی را خریداری کند. البته به موجب رفع تحریم‌های تسلیحاتی بازار فروش تسلیحات ایران را با توجه به کیفیت سلاح‌ها، رونق خوبی می‌گیرد که به لحاظ اعتباری و اقتصادی حائز اهمیت است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توافق برجام از پشتوانه قطعنامه شورای امنیت برخوردار است، گفت: هر نقضی نیازمند قطعنامه جدید و اجماع پنج عضو دایم شورای امنیت است که به دلیل مخالفت روسیه و چین با آمریکا اتفاق نخواهد افتاد.

آنچه در پیش است؛ شکست تحریم تسلیحاتی

یکی از اقدامات هوشیارانه ایران در جریان مذاکرات هسته‌ای منتهی به توافق برجام تاکید و مشروط کردن توافق به لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه کشور و مستند و تضمین کردن آن با قطعنامه شورای امنیت بود. به عبارت دیگر در برجام توافق شد که تمامی قطعنامه‌ای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران که تا آن زمان صادر شده ملغی شود.

اما آمریکایی‌ها حاضر نبودند زیر بار لغو تحریم‌های تسلیحاتی بروند ولی با مقاومت تیم مذاکره کننده ایران در طولانی ترین مذاکرات تاریخ دیپلماسی وزرای خارجه قدرتهای برتر جهانی برای یک توافقنامه، در نهایت مقرر شد در دو بازه ۵ و ۸ ساله این تحریم ها برداشته شود.

بر این مبنا در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، از تمام کشورهای جهان خواسته شده که محدودیت‌های تسلیحاتی زیر را در ارتباط با ایران به مدت پنج سال رعایت کنند:

تأمین، فروش و یا انتقال مستقیم یا غیرمستقیم هرگونه تانک جنگی، خودروهای رزمی زرهی، سامانه‌های توپخانه‌ای سنگین، هواپیماهای رزمی، بالگردهای تهاجمی، ناوهای جنگی، موشک‌ها و یا سامانه‌های موشکی، مطابق با اهداف فهرست تسلیحات متعارف سازمان ملل.

تأمین مواد مرتبط، شامل قطعات یدکی، از داخل و یا از طریق قلمروهای تحت حاکمیت‌شان، و یا توسط اتباع آنها و یا افراد تحت حاکمیت آنها، یا با استفاده از هواپیماها و یا کشتی‌های حامل پرچم‌های آنها، اعم از اینکه از قلمروشان نشأت گرفته یا خیر، به ایران یا برای استفاده در داخل ایران و یا در جهت تأمین منافع ایران.

ارائه آموزش فنی، منابع یا خدمات مالی، پیشنهادات، دیگر خدمات و کمک‌های مرتبط با تامین، فروش، انتقال، تولید، حفظ و نگهداری و یا استفاده از تسلیحات و مواد مرتبط توصیف ‌شده در این بند فرعی، به ایران توسط اتباع این کشورها و یا از داخل یا از طریق قلمروهای تحت حاکمیت‌شان.

حالا ۶ ماه با برداشته شدن این فهرست بلند و استراتژیک باقی مانده و مقامات دولت ترامپ که دو سال پیش به امید بر هم زدن برجام و بازگرداندن همه محدودیت‌های هسته‌ای و نظامی علیه ایران از این توافق خارج شدند، نگران و مشوش به مهر ماه می‌اندیشند که برای اولین بار قرار است رشته‌های تحریمشان پنبه شود.

در همین رابطه پنتاگون اعلام کرد تهران ممکن است علاقمند به خرید انواعی از تسلیحات دفاعی پیشرفته روسیه از جمله سامانه پدافند هوایی اس-۴۰۰ و هواپیماهای جنگنده سوخو-۳۰ باشد.

این موضوع را تلویحا امیر سرتیپ عبدالکریم بنی‌طرفی، مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح در حاشیه نمایشگاه هوافضای روسیه در آذرماه گذشته نیز تایید کرده و در مورد خرید جنگنده توسط ایران گفت: کشورهای مختلفی به ما پیشنهاد می‌دهند. اما همه این‌ها منوط به آن است که تاریخ پایان تحریم‌های تسلیحاتی فرا برسد.

گزارش‌های مختلفی منتشر شده که مدعی است ایران با روسیه در خصوص خرید هواپیماهای جنگنده سوخو ۳۰، هواپیماهای یاک۱۳۰، تانک های تی۹۰ و سیستم ضد موشکی اس ۴۰۰ و سیستم های موشکی باستیون در حال مذاکره است. این احتمال نیز وجود دارد که ایران با چین نیز قراردادهای تسلیحاتی امضا کند.

در همین رابطه، احمد بخشایش اردستانی در گفتگو با قدس آنلاین به نگرانی ترامپ از انتخابات ۳ نوامبر(۱۲ آبان‌ماه) و تقارن این موضوع با زمان لغو تحریم های تسلیحانتی ایران به عنوان کی ضربه و شکست سیاسی برای وی اشاره کرده و می‌گوید: رئیس جمهور آمریکا که دو سال پیش امیدوار بود با خروج از برجام این توافق را در هم بشکند ، حالا نه تنها با یک چالش حیثیتی سنگین در آستانه انتخابات روبروست و باید لغو تحریم های نظامی ایران را نظاره گر باشد، بلکه در بعد امنیتی، اطلاعاتی و نظامی نیز با عملیات عین‌الاسد و انهدام پهپاد پیشرفته ارتش آمریکا در خلیج فارس عملا دریافته که ایران چندان هم نیازمند خریدهای تسلیحاتی از بیرون نیست و این معادلات او را بر هم زده است.

این کارشناس مسائل راهبردی خاطرنشان کرد: آمریکایی ها با علم به این موضوع اکنون بیشترین فشار خود را بر روی تحریم های نفتی و بانکی ایران گذاشته اند تا مانع از دسترس ایران به منابع درآمدی خود شوند تا از این طریق تاثیر گذاری و نفوذ ایران را در منطقه کاهش دهند.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: سرو صدا به راه انداختن‌های پمپئو در مورد تحریم های تسلیحاتی ایران و خطر توان نظامی کشورمان بیشتر یک جنجال تبلیغاتی برای منحرف کردن افکار عمومی به ویژه در داخل آمریکا در آستانه انتخابات است و به نظر نمی‌رسد او توان آن‌را داشته باشد که اروپایی‌ها را خاصه در شرایط بحران زده امروز این قاره در مورد بر هم زدن برجام که لازمه جلوگیری از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ است مجاب کند. از اینرو به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها تا الان مغلوب بازی حساب شده ایران هستند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۵۹
انتشار یافته: ۶۳
هر انسانی فقط یکبار شانس زندگی در این دنیا را دارد. عجبا گناه ما چی بوده که اسیر سیاست های یه عده شده ایم. چرا نباید مثل مردم کشورهایی مثل ژاپن و کره و نروژ و ... ما هم زندگی آرام و راحتی داشته باشیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
شما خودت انتخاب نکردی احیانا؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
آره واقعا کاش الان در آمریکا بودیم و تو صف دستمال توالت چه عشق و حالی می کردیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
هر که بامش بیشتر , برفش بیشتر
خان محمدعلی آقا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
جالبه عربستان رو پر کردند از هرنوع سلاح آمریکایی اونوقت میگن در خاورمیانه نباید مسابقه تسلیحاتی راه بیفته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
داداش این مزخرفی که اینجا گفتی مال این خبر نبود خخخ
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
اینو باید از ارباب آمریکا بپرسید
که چرا دست از سر ملت ایران بر نمی داره؟
پیمان و معامله خواستید. خوب تو برام که انجام شد. قطعنامه سازمانملل و شورای امنیت را هم که داشت
پس دیگه چه مرگ تون بود؟
ناشناس
| Netherlands |
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
یه ادیتور ندارین با مفهوم ادب اشنا باشه که هر پاسخی که توش کلمات سخیف استفاده شده حداقل نقطه چین کنه ؟ چطور خیلی نظرات وزین مودبانه را حذف می کنید ولی فحاشی های تندروها چون به نفع شماست حذف نمیشه و از کلماتی مانند مزخف و احمق و نادان به راحتی استفاده میشه . یا ادیتور مودب ندارین یا ادیتورتون هم چاله میدونی است
قطعا نه ! اگر شورای امنیت درباره ان تصمیم نگیرد آمریکا آنرا تحریم خواهد کرد .
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
اول باید سعی کنید که نهاد ها و افراد از تحریم و لیست سیاه بیرون بیایند بعد میتونید در باره تحریم ها تحلیل بدهید!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
دقیقاً , پس تحریمهای یکجانبه به چی میگن, کافی آمریکا روسیه رو با تحریم تحت فشار قرار بده..بعد ماجرای اس 300 دوباره تکرار خواهد شد...!1
خوبه! از شمبه ۶‌ماه دیگه بریم واسه خرید‌ تسلیحاتی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
از شمبه نرو عزیز اونجا شمبه و یکشمبه تعطیله!!!
چه خبر از شکست تحریم های نان! آبرو و اعتبار بین المللی؟ تحریم یک کلام زندگی راحت!! چه زمانی خبر شکسته شدن اینها رو تیتر میزنید؟ سلاح را که از داعش و کره شمالی بگیر تا قذافی سرنگون شده دارند و داشتند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
نان و آبرو و اعتبار بین المللی رو هیچ کشوری بدون داشتن قدرت نظامی بدست نیاورده، آمریکا با کدوم پشتوانه مثل آب خوردن میزنه زیر پیمان ها بین المللی؟ با تیرو کمون و من بمیرم تو بمیری هیچ کشوری پیشرفت نکرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
با پشتوانه اقتصاد اول دنیا عزیز
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
23:19
برو درباره ی سهم ارتش آمریکا در پیشرفت علم و اقتصاد آمریکا بخون.بی سواد.
عین اون وام 5 میلیارد دلاری انشا.. جلوی اینم گرفته میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
جلوش بگیرن یا نگیرن مهم نیست، شکر خدا خیلی وقت ایران در از لحاظ نظامی مستقل شده و به تسلیحات خارجی نیاز نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
خفه فیک البانی نشین مثل ایشالله شمام به درک واصل شین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
با پشتوانه اقتصاد اول دنیا عزیز
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
جواب ۱۹۵۲: ای پی ها تمام پرچم ایران است به کی فحش میدهی
حالت خوبه؟
گیریم که همه تحریم ها امروز برداشته شود! مگر پس زاز پرداخت جیره مواجه این همه آدمی که در عراق، لبنان، فلسطین، یمن، سوریه، و صد جای دیگر چمشان به جیب ما دوخته شده است، و البته دستمزدهای نجومی سرمایه های ملی و اختلاص ها، دیگری پولی هم باقی می ماند که بخواهید تسلیحاـف آن هم از نوع تانک و جنگنده بخرید؟ اگر بتوانید تیرکمان قسطی هم بگیرید، خیلی خ=وشبخت بوده اید! دولتی که در این وانفسای کرونا پول ملت را با سود 12 درصد به خودشان وام می دهد، واقعا یا هیچی ندارد، یا به عمد دارد ملتش را گرسنگی می دهد، ملتی که فرزندانش در غم یک لباس نو خودسوزی می کنند!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
آلبانیایی اخبارت آپدیت کن چون سود 12درصد برداشتن. اون چشم شماست که هنوز به دست اربابان غربیتونه و دارین کاسه خالی آمریکا رو لیس میزنید
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
آقای ناشناس ۱۹:۵۲ خوبه من هم شمارو سر سپرده چین و روسیه بدونم. آین چه طور حرف زدنه آخه؟
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
جواب ۱۹۵۲: همه مخافان نظرت را البانی نشین کردی؟
پرچم ایران است پروفسور
ای کاش تحریم نفت و غیره برداشته بشه پژو پارس ۱۴۰ میلیون میشه و بقیه مثل این متاسفانه پول ما ارزش اش از کاه هم کمتر شد متاسفانه سالها زحمت کشیدم پول جمع کردم که مثلا ی چیزی بخرم الان می بینم کم کم اش چهار برابر شده در عرض کمتر از دو سال ...
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
اگه با برجام دلار 3400 شد 1000 که الانم با برداشتن تحریم ها میشه 3400. نقدینگی جند برابر شده دلار از 11 پایین تر نخواهد آمد.
همان گونه که برجام را امریکا از خاصیت انداخت این مورد را هم اهرم هایی دارد مانند رایزنی پشت پرده با چین و روسیه مانند قطعنامه های دوره احمدی نژاد که همگی بدون وتوی چین و روسیه همراه بود و یا بدون باج دادن به چین و روسیه با فعال کردن‌ مکانیزم ماشه توسط اروپایی ها
روسا چه دندونی تیز کردن از الان
تحریم تسلیحاتی چیه؟ تحریم نفتی رو بردارن، مملکت نیاز به ورود ارز داره
چقدر شما مثل روحانی ساده اید و به غرب اعتماد دارید؟!
غربی ها آخرش زیر همه تعهدات خود زده و خواهند زد. مگر آنکه شما قدرت داشته باشید.
تحریم تسلیحاتی شامل تسلیحات دفاعی نمی شده است.
اس300 و400 دفاعی است. اما با همه اینها فشار غرب زیاد بوده است.
ایران اگه پول داره بهتره چای خرج کردن برای تانک و موشک وضعیت اقتصادش رو درست کنه !!!
پس چطوری جند ساله دارین به مردم میگین برجام نافرجام بود و خسارت محض بود و همه چیز رو نابود کرد؟؟
کسانی که تا امروز بر ناکارآمدی برجام و خیانت مذاکره کنندگان تاکید دارند آیا با واژه شرم و خجالت آشنایی دارند؟
مقاله تان بیش از حد خوش بینانه و یک طرفه است.
همان گونه که امریکا از برجام بیرون امد و ۲۲۳۱ نتوانست او را ملزم با رعایت برجام و پایبندی به ان کند و حتی دادگاه لاهه هم حق را به ایران داد در داستان بی قانونی امریکا در برجام الان هم در تحریم تسلیحاتی نیز همین گونه خواهد بود و امریکا اهرم های لازم برای ادامه و تمدید این تحریم ها را دارد.
همان گونه که دیدید اروپایی ها همگی شرکتهایشان پس از ترک امریکا از ایران رفتند و مطیع امریکا بودند این مورد هم همان گونه خواهد شد و امریکا ۱- رایزنی با چین و روسیه اعم از یک جانبه و دوجانبه با انها ۲- فعال شدن مکانیزم ماشه از طریق اروپایی ها و برگشتن تحریم های قطعنامه های قبلی و در خودش تسلیحاتی را هم دارد میتواند و خبر رسانی پمپئو اغاز دور جدید جنگ روانی علیه ایران و در نهایت تمدید ان تحریم ها خواهد بود.
متاسفانه تئوری و انچه در عمل اتفاق می افتد را یکی فرض کرده اید.
الان یعنی اگر چین و روس بخواهند به ایران تسلیحات نمیدهند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حالت های زیادی در ۶ ماه اینده پیش خواهد امد و اعتماد به چین و روس نباید کرد
خیلی ساده است ؛ آمریکا کشورهایی که به ایران سلاح می فروشن رو تحریم می کنه و اون ها نمی تونن بفروشن ؛ رد و بدل های مالی واسه تجارت رو تحریم می کنه و هیجکس با ایران مبادله نمی کنه حالا می خواین سلاح بخرین و بفروشین . یا خیلی ساده هستین یا این که مخاطبتون رو ساده فرض کردین .
اتفاقا یکی از برکات و ارزشمندترین نتایج تحریم تسلیحاتی. فراهم شدن زمینه رشد و شکوفایی استعداد و خلاقیت های جوانان این مرز و بوم بود که توانستند با تکیه بر توانمندیهای خود کشور را از وابستگی به سلاح های گاه بیمصرف خارجی بی نیاز کنند. هنوز پول سلاح های سفارشی ایران به فرانسه و آمریکا به کشور بازنگشته. آزموده را دوباره آزمودن خطاست. ایکاش این تحریم تا ابد بماند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
تحریم ها زمینه رشد رانتی ها و اختلاس ها را فراهم کرد و بس
خوب لغو بشه . آمریکا بر فروشندگان تسلیحات بر ایران تحریم وضع میکنه. همین الانشم دنبال بهانه هستند تا چین و روسیه را به اعماق تحریم بفرستند تا مثل ما خوشبختی را احساس کنند.
چرا باید واسه خرید سلاح کشور خودمون از یکی دیگه اجازه بگیریم؟
زندگیمونو سیاه و تیره کردن مسئول های آمریکا و ایران - تمام دنیا مضحکه بازی های سیاسی شماست
امریکا در حال تشدید تحریمها هست و نه لغو آنها !!!!! لطفا در نظراتتان باز نگری کنید
نيروي هوايي ايران شديدا نياز به تقويت دارند
شما اگر به پولی رسیدید بهتر است برای آبادی و استقلال کشور و معیشت مردم بکار گیرید نه به اسلحه خریدن، زمان جنگ وستیز سپری است به فکر صلح در منطقه باید بود..
پاسخ ها
خويي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
دوست عزيز البته كه اباداني كشور بايد در الويت باشد ولي درمنطقه اي قرار داريم كه هميشه سايه تحديدات گوناگون بالاي سر ما ميباشد اول بايد امنيت كشور تامين شود وبعد امنيت اقتصادي
ناشناس
| Turkey |
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
شما ساده هستید ملت خواهان. انتقام و جنگ با امریکا و ایادی امریکا در منطقه است
جواب سوال خیر . همانطور که برجام در حال از بین رفتن هست
کاشکی پول مردم ایران خرج مردم ایران بشه
خسته شدیم از این همه مشکلات اقتصادی
کی میخواد این وضع درست بشه؟
206 تیپ 5 نزدیکه که بشه 150 میلیون
یعنی با احتساب فریز شدن شرایط و توان پس انداز ماهیانه 1.5 میلیون برای یک کارمند. نزدیک به 10 سال طول میکشه بشه یه ماشین معمولی (تازه از رده خارج جهانی) خرید.
تا دیروز ک میخواستن وام بگیرن یا نمیدونم تحریممیم نمیتونیم دارو وارد کنیم !!! حالا چی شد یهو شش ماه دیگه هم میریم واسه خرید سلاح هم پولش رو داریم !!!
ملت رو جیگر فرض نکنید!!!
در مورد روس و چین ک تجربه چیز دیگه میگه ...ببین نیروگاه بوشهر رو چقدر دیر تحویل دادن یا رو قضیه اس 300 ...چین هم تو میادین نفت و گاز یا پروژه های عمرانی کشید بیرون... حالا اینا میخوان تسلیحات بدن...اصلا پولی هست ک بدن؟!
از روسیه و چین هیچ آبی برای ایران گرم نمیشه!در بهترین حالت سوخو30اس ام رو به ایران بدهند که عمرا بدن.همین الان امارات اف16بلاک60و عربستان اف15اس و یوروفایتر،ترکیه اف16 بلاک52،قطر اف15 کیو ای،اسرائیل اف35 دارن که سوخو30در برابر اونها حرفی برای گفتن نداره.تنها راه که دیر یا زود باید واردش شد اتمی شدن ایران است و لاغیر!
چه خبرخوبی دراین دوران کرونائی حالااگرداروولوازم پزشکی گیرمون نیادجهنم تابناک دل ماراروزاول اردیبهشتی شادکردی خداهم دلت راهینجورشادکند
این مقاله خیلی خوشبینانه نوشته شده نویسنده این مقاله ظاهرا از اون طیف آدمایی است که باور داشتن آمریکا عمرا نمیتونه از برجام خارج بشه و اگر هم بشه نمیتونه تحریمهارو یکحانبه اعمال کنه مثل اینکه لز گذشته درس نگرفتن و در این موردم اصرار بر همین موضع دارن که ناشی از عدم شناخت قواعد و اصول پشت پرده ساختار قدرت در عرضه بین الملله علاوه بر آمریکا قدرت و نفوذ لابیهای اسراییل رو در این زمینه نباید نادیده گرفت و همچنین دولتهای اروپایی هم راضی به تلیح شدن ایران با سلاحهای پیشرفته نیستن مطمعنا شرکتهای سازنده تانک تی تود یا سامانه اس جهارصد یا شرکت سووخوی راضی به به تحریم شدن توسط دولت آمریکا و اروپا نیست
ما پول نون نداریم ... خدایا به داد این ملت برس
خارج از موضوع من دراینکه تمام کشورها آمارکرونائیشان صحیح نیست شک ندارم اولا امکانش برای هیچ کشوری نیست ثانیا آمار واقعی شاید عواقب غیرقابل کنترلی داشته باشد ازنحوه آمار کشورخودمان رضایت دارم ازکارهای خوب صاحاب کلید هم بگیم تنها نقطه ضعف ما نداشتن امکانات پزشکی واین صف موبایل سالخوردگان است که البته آقای جهرمی جمش کرد
ازالان چین وروسیه برای انداختن سلاحهای بنجول وناقصشون به ایران دارند نقشه میکشند
چرا نمیشود مثل بقیه مردم دنیا ارامش داشته باشیم؟ اینهمه جنگ و دعوا ؟ اوضاع مالی ما بهبود پیدا کرده ؟
برداشته شدن تحریم های تسلیحاتی ایران شرایط را برای تنها خرید فراهم نمی سازد بلکه ایران می تواند به صادرات آن اقدام کند.در ضمن اعتبار مربوط به خرید وتجهیز جنگنده های پبشرفته از خیلی وقت پیش ذخیره شده وانشاالله شاهد خواهیو بود در کمترین زمان این سلاحها به کشورمان تحویل داده می شود.تا حال دریوزه گانی مانند پمپئو روانیگرفته شود
روس ها و چینی ها باید خوشحال باشن.
مادامی که وارد کننده تجهیزات نظامی هستیم یک کشور وابسته خواهیم بود.
مادامی که نخبگان علمی بکار نمی گیرید و بدتر آنها را فراری می دهید یک کشور وابسته خواهیم بود.
وقتش رسیده سلاح بخریم وباآن اسراییل وامریکارانابودکنیم
مرگ باامریکا
مرگ براسراییل
سانديس من کجاست
احتمالا انگلیس خبیث در اخرین لحظه به داد ترامپ میرسد
ای کاش کمی هم به اقتصاد و اشتغال و آبادانی ایران فکر می کردیم ... چقدر نمایش تبلیغاتی ؟ این نمایش های تبلیغاتی چه خیری برای مردم داره ؟
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی