بازدید 10488
۱

روش‌های جدید کلاهبرداران در شرایط قرنطینه

مردم باید مراقب تبلیغات جعلی کلاهبرداران ‏در فضای مجازی باشند. کلاهبرداران با تبلیغات گسترده و نمایش تصاویر دلخراش در ‏شبکه‌های اجتماعی از احساسات مردم سوءاستفاده و اقدام به معرفی شماره حساب برای ‏کمک به بیماران کرونایی یا تهیه لوازم بهداشتی می‌کنند. چنانچه افراد قصد کمک انسان‌‏دوستانه را دارند، با مراجعه به سایت‌های معتبر این کار را انجام دهند
کد خبر: ۹۷۳۰۹۷
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰ 18 April 2020

به گزارش تابناک روزنامه شهروند نوشت: این روز‌ها که مردم شرایط بحرانی و سختی را پشت سر می‌گذارند، بازار ‏کلاهبرداران هم داغ شده است. کلاهبردارانی که با فریب مردم، پول به جیب می‌زنند و هر ‏بار شگردی تازه را برای تبهکاری‌های خود پیدا می‌کنند. ویروس کرونا مردم را از دست ‏کلاهبرداران در امان نگذاشت.

 این بحران، شگردی تازه دست این فریبکاران جامعه داد. ‏شگرد‌هایی مختلف که همگی از ترس و وحشت مردم در این روز‌های سخت، سوءاستفاده ‏کرده است. از فروش دارو‌های ضد کرونا گرفته تا ماسک‌های رایگان آغشته به ماده ‏بیهوشی؛ تبهکاران در این روز‌های قرنطینه حسابی از فرصت استفاده کرده و دست به ‏کلاهبرداری‌های مختلف می‌زنند.

تا جایی‌که مسئولان نسبت به این کلاهبرداران مرتب هشدار ‏می‌دهند. به‌خصوص کلاهبرداران اینترنتی که در این روز‌ها بازارشان داغ شده است. در ‏این روز‌هایی که مردم از ترس از خانه خارج نمی‌شوند و بیشتر خریدهایشان را به صورت ‏اینترنتی انجام می‌دهند و همین مسأله آنان را در معرض خطر قرار داده است. در همین ‏خریدهاست که سودجویان با روش‌های متفاوت به فکر کلاهبرداری از مردم هستند.

جرم‌‏هایی که پای پلیس فتا را وسط کشید و درباره کلاهبرداری مالی در قالب ‏فروش دارو‌های مقابله با کرونا و کلاهبرداری با عنوان کمک به بیماران کرونایی هشدار داد: ‏‏ «هرگونه تبلیغ و فروش دارو تحت عنوان درمان کرونا ویروس منوط به تأیید و اظهارنظر ‏رسمی مسئولان و کارشناسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده و فروش دارو ‏نیز در فضای مجازی جرم تلقی می‌شود. همچنین مردم باید مراقب تبلیغات جعلی کلاهبرداران ‏در فضای مجازی باشند.

کلاهبرداران با تبلیغات گسترده و نمایش تصاویر دلخراش در ‏شبکه‌های اجتماعی از احساسات مردم سوءاستفاده و اقدام به معرفی شماره حساب برای ‏کمک به بیماران کرونایی یا تهیه لوازم بهداشتی می‌کنند. چنانچه افراد قصد کمک انسان‌‏دوستانه را دارند، با مراجعه به سایت‌های معتبر این کار را انجام دهند. افراد می‌توانند ‏کمک‌های خود را از طریق شماره حساب‌هایی که از سوی رسانه و خبرگزاری‌های رسمی و ‏معتبر اطلاع‌رسانی می‌شود، واریز کنند. همچنین مردم با جایگزین‌های مناسب برای کودکان ‏در زمان قرنطینه و مدیریت فعالیت آنان در فضای مجازی از اعتیاد اینترنتی فرزندان خود ‏پیشگیری کنند.»

این روز‌ها خبر‌های زیادی درباره کلاهبرداری با روش‌های جدید ‏منتشر می‌شود. خانمی که مدعی فروش داروی کرونا بود و توانست از همین طریق پول ‏میلیاردی به جیب بزند. این زن با سوءاستفاده از موقعیت پیش‌آمده در کشور با تبلیغات گسترده ‏در فضای مجازی مدعی فروش داروی ضد کرونا با نام لاتین‎ «NBH» ‎بود و از این طریق ‏با ثبت سفارش از متقاضیان و با معرفی شماره کارتی مبالغی از ٥٠٠‌هزار تا ٣‌میلیون ‏تومان بابت هر بسته دریافت کرده بود. در جریان رصد، اعمال مجرمانه این زن در ‏دستور کار مأموران پلیس فتای استان مازندران قرار گرفت و متهم پس از شناسایی ضمن ‏هماهنگی با مرجع قضائی دستگیر و با بررسی‌های فنی مشخص شد تاکنون تعدادی ثبت ‏سفارش و مبالغی به حساب او به مبلغ یک‌میلیارد و ٢٠٠‌میلیون تومان واریز شده و ‏کلاهبرداری صورت گرفته است.

همچنین چند روز پیش نیز مردی در مازندران با ادعای در ‏اختیار داشتن دارو‌های ضدکرونا و فروش آن، توانست ده‌ها‌میلیارد ریال از مردم ‏کلاهبرداری کند. او نیز از سوی پلیس فتای استان مازندران دستگیر شد. با این حال ماجرا ‏فقط به فروش دارو‌های تقلبی ویروس جدید ختم نمی‌شود.

ماسک‌های رایگان آغشته به مواد ‏بیهوشی نیز یکی دیگر از شگرد‌های تبهکاران است. تا جایی‌که در شبکه‌های اجتماعی این ‏موضوع دست به دست چرخید و مردم سعی کردند این مسأله را هشدار دهند: «هرگز در ‏معابر و خیابان‌ها از افرادی که مطمئن نیستید، ماسک رایگان نگیرید. ممکن است با آن ‏ماسک بیهوش شوید و خودرو یا تمام دارایی‌تان دزدیده شود. خواهشا زحمت اطلاع‌رسانی ‏گسترده این هشدار را بکشید، خیلی از هم‌وطنان ما از این کلاهبرداری بی‌خبر هستند‎.»

یورگن بورک، رئیس اینترپل نیز نسبت به کلاهبرداری‌های این روز‌ها ‏هشدار داد: «گروه‌های جرایم سازمان یافته فعالیت‌های خود را برای بهره‌مندی از فضای پدید ‏آمده در سایه بحران جهانی بهداشت تطبیق داده‌اند. نیرو‌های پلیس در سراسر جهان اقدام به ‏دستگیری پزشکان تقلبی و همچنین توقیف وسایل بهداشتی قلابی مانند: ماسک‌ها، اسپری‌های ‏ضدعفونی کننده، ژل‌های ضدعفونی‌کننده دست و همچنین داروی تقلبی کرونا کرده‌اند‎.»

او درحالی‌که اعلام کرد درحال حاضر هیچ واکسنی برای ویروس کرونا وجود ندارد، از ‏مردم خواست به فروش دارو‌های درمان کرونا توجهی نکنند و فریب افراد سودجو را ‏نخورند: «کارشناسان سازمان بهداشت جهانی پیش‌بینی می‌کنند ۱۲ تا ۱۸ ماه دیگر زمان لازم ‏است تا چنین دستاورد علمی حاصل شود، ولی درحال حاضر هیچ دارویی وجود ندارد. ‏همچنین گزارش‌های اینترپل نشان می‌دهد کلاهبرداران با تبلیغات دروغین اقدام به پخش و ‏فروش دارو‌های تقلبی و همچنین ماسک و ژل‌های ضدعفونی در سراسر جهان کرده‌اند. یکی ‏دیگر از تاکتیک‌های مورد استفاده گروه‌های جرایم سازمان‌یافته استفاده از مراکز تماس ‏جنایی است. این شکل جدیدی از کلاهبرداری تلفنی است که در آن افراد با برقراری تماس‌های ‏تلفنی با شهروندان خود را به‌عنوان مسئولان بیمارستان معرفی می‌کنند‎.» ‎

رئیس اینترپل روند این کلاهبرداری را این‌گونه شرح می‌دهد: «پس از برقراری تماس تلفنی ‏داستان این‌گونه خواهد بود که یک فرد به کرونا مبتلا شده است و در بیمارستان به سر می‌برد و حالا ‏برای معالجه‌اش پول نیاز دارد. در نتیجه آن‌ها سعی می‌کنند مردم را برای تأمین هزینه پزشکی ‏این بیماران ترغیب کنند، درحالی‌که کل این ادعا‌ها از پایه و اساس دروغ است. مجرمان ‏سایبری همچنین با ارسال ایمیل‌هایی برای مردم و با طرح این ادعا که توصیه‌نامه‌هایی از ‏مسئولان بهداشت و سلامت برای آن‌ها ارسال کرده‌اند، مردم را تشویق می‌کنند فایل‌های ضمیمه‌شده به ایمیل را باز کنند، اما درون این ضمیمه‌ها بدافزار‌هایی تعبیه شده است که می‌تواند به ‏اطلاعات شخصی افراد دست یابد و از طریق سایبری به فرد صدمه بزند. هفته گذشته ‏اینترپل اعلام کرد که در عملیاتی گسترده علیه فروش غیرقانونی آنلاین دارو‌ها و محصولات ‏پزشکی، ۱۲۱ پرونده دستگیری و بازداشت افراد تشکیل شده است. مقامات پلیس، گمرگ و ‏بهداشت از ۹۰ کشور در این عملیات شرکت و دارو‌های تقلبی و خطرناک به ارزش ‏‏۱۲.۷‌میلیون یورو را ضبط کردند. همچنین این سازمان بین‌المللی حدود ۳۰ پرونده ‏کلاهبرداری مربوط به ویروس کرونا را با پیوند‌هایی در آسیا و اروپا پیگیری کرده و ‏این اقدامات منجر به مسدودشدن ۱۸ حساب بانکی و همچنین توقیف ۶۶۱‌هزار یورو در معاملات ‏مشکوک شده است.» ‎

از طرف دیگر چند روز پیش خبری در سایت‌ها منتشر شد که فردی کلاهبردار در سایتی، ‏خون و بزاق افراد مبتلا به ویروس کرونا را با قیمت گزاف هزار دلار می‌فروخته است. ‏کلاهبرداران این نوع از محصولات را برای آزمایش یا درمان این ویروس به فروش ‏رسانده‌اند. حتی می‌توان به مواردی اشاره کرد که کلاهبرداران کیت‌های جعلی تشخیص ‏کرونا و حتی واکسن تقلبی درمان ویروس کرونا را به فروش می‌رسانند. ‎

سازمان اطلاعاتی‎ IntSights ‎به موردی اشاره می‌کند که مجرمان سایبری یا هکر‌ها افراد ‏را به بهانه اینکه می‌توانند اعضای خانواده فرد را به ویروس کرونا مبتلا کنند، تهدید کرده‌اند و ‏از آن‌ها می‌خواهند برای حفظ جان اعضای خانواده خود رمز عبور کامپیوتر را در اختیار ‏آنان قرار دهند. این درحالی است که سازمان بهداشت جهانی نیز می‌گوید از زمان آغاز شیوع ‏ویروس کرونا حملات سایبری رشد صعودی داشته است‎ .‎

مردم در این شرایط باید هوشیار باشند و از هر طریق شده آگاهی خود را نسبت ‏به این مسائل بالا ببرند تا در دام این سودجویان و تبهکاران نیفتند‎.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
تبریز را در یابید !

فاجعه در راهه !!!

همه جا با برندهای مختلف و با آرم سیب سلامت سبز ، پر از محلولهای ضد عفونی کننده تغلبی . رسما دارای متانول ! فاجعه !

تابناک لطفا بخاطر خدا انتشار دهید و به اون دسته از دولتمردانی که دلسوز هستن اطلاع بدین ! از من گفتن ! فاجعه در راهه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر