بازدید 4158
اقتصاد در گذر زمان

از «رسیدن راه آهن شمال به فیروزکوه» تا «انتخاب مدیرعامل بازار متشکل ارزی»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و نهمین روز فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۷۲۷۲۵
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰ 17 April 2020

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و نهمین روز فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

29 فروردین 1315، راه ‌آهن شمال به فیروزکوه رسید.

29 فروردین 1319، کار ساخت بندر بوشهر و چند اسکله دیگر پایان یافت.

29 فروردین 1335، آمریکا به کمیته اقتصادی پیمان بغداد ملحق شد.

29 فروردین 1357، بین ایران و شوروی موافقتنامه ‌ای امضا شد که براساس آن قرار شد یک نیروگاه برق به قدرت 800 مگاوات در اصفهان ساخته شود.

29 فروردین 1358، در جريان ديدار پرسنل ارتش با امام خميني، اين روز «روز ارتش‌» نامگذاري شد.

29 فروردین 1367، سكوهاي نفتي سلمان، نصر و مبارك توسط نظاميان آمريكايي محاصره و زير آتش شديد قرار گرفت. در جريان اين حمله يكي از ناوچه هاي جنگي جمهوري اسلامي ايران به نام «جوشن» با 4 موشك «هاريون» و اصابت 300 گلوله توپ در آبهاي خليج فارس غرق شد. در اين جنايت 11 ملوان شهيد و 33 نفر ديگر مجروح شدند.

29 فروردین 1383، لایحه تقسیم استان خراسان به سه استان شمالی، رضوی و جنوبی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

29 فروردین 1389، هژبر یزدانی سرمایه دار مشهوری که با حمایت عمده بهائیان و دربار پهلوی به ثروتی مثال زدنی دست یافته بود، در 76 سالگی در کاستاریکا درگذشت.

29 فروردین 1390، طی خبری اعلام شد نخستین چاه نفتی ایران تا اسفند ماه ۹۰ در دریای خزر به بهره‌برداری می ‌رسد.

29 فروردین 1391، جیم یونگ کیم، پزشک آمریکایی کره‌ ای تبار، به عنوان رییس جدید بانک جهانی انتخاب شد.

29 فروردین 1394، بانک ‌های دولتی و خصوصی درخصوص کاهش ۲ درصدی نرخ سود سپرده یک ‌ساله و کاهش ۲ تا ۳ درصدی سود تسهیلات توافق کردند.

29 فروردین 1395، طی خبری اعلام شد عرضه «قسطی» آپارتمان، از اول اردیبهشت با راه‌ا ندازی بازار «تضمین خرید و فروش غیرنقدی ملک» در شعب مرکزی بانک مسکن سراسر کشور، استارت می‌خورد.

29 فروردین 1397، یورو رسما جانشین دلار به‌عنوان ارز مبنا در تکالیف ارزی شد. در جلسه هیات وزیران به ریاست رئیس‌ جمهور، تمامی وزارتخانه‌ ها، سازمان‌ ها و شرکت ‌های دولتی موظف شدند ارز یورو را به ‌عنوان ارز مبنا در تکالیف ارزی قرار دهند. در واقع از این پس ارز مبنای گزارشگری و انتشار آمار، اطلاعات و داده ‌های مالی کلیه دستگاه ‌های دولتی بر حسب یورو خواهد بود و دلار از محاسبات ارزی کنار گذاشته می ‌شود.

29 فروردین 1398، در راستای ایجاد بازار متشکل ارزی، اولین جلسه هیئت مدیره تشکیل و مدیرعامل بازار متشکل ارزی انتخاب شد.‌ محمود شکسته بند به این سمت نائل شد.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان