بازدید 16655
پیمانه اقتصادی

تولیدکنندگان حاضرند به خریداران بابت بردن نفت پول بدهند / راهکار ترکیه به منظور تعدیل خسارات ناشی از کرونا / جدیدترین خبر از عرضه اولیه شستا / خروج ۵۰۰ میلیارد تومان از خزانه‌داری کل در وجه وزارت بهداشت

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس سبزپوش: کدام نماد‌ها امروز در صدر تقاضا بودند، بازدهی فرابورس در سال گذشته، کارت‌های بازرگانی تا پایان اردیبهشت ۹۹ تمدید شد، نوبخت: حداقل حقوق بازنشستگان ۲.۸ میلیون تومان، نرخ سکه به ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید، تابلوی صرافی‌ها همچنان خاموش و واریز اولین کمک معیشتی سال را در بر دارد.
کد خبر: ۹۶۸۹۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۱ 29 March 2020

تولیدکنندگان حاضرند به خریداران بابت بردن نفت پول بدهند/ راهکار ترکیه به منظور تعدیل خسارات ناشی از کرونا/ جدیدترین خبر از عرضه اولیه شستا/ خروج ۵۰۰ میلیارد تومان از خزانه‌داری کل در وجه وزارت بهداشتتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس سبزپوش: کدام نماد‌ها امروز در صدر تقاضا بودند، بازدهی فرابورس در سال گذشته، کارت‌های بازرگانی تا پایان اردیبهشت ۹۹ تمدید شد، نوبخت: حداقل حقوق بازنشستگان ۲.۸ میلیون تومان، نرخ سکه به ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید، تابلوی صرافی‌ها همچنان خاموش و واریز اولین کمک معیشتی سال را در بر دارد.

بورس سبزپوش شد؛ کدام نمادها امروز در صدر تقاضا بودند؟

شاخص کل بورس تهران امروز با رشد بیش از ۱۳ هزار واحدی توانست در ارتفاع ۵۴۵ هزار واحدی قرار گیرد. شاخص کل هم وزن نیز با افزایش ۵۲۸۹ واحدی به کانال ۱۹۳ هزار و ۹۸۰ واحدی صعود کرد. ارزش معاملات امروز بورس تهران ۶۰۱۰.۶ میلیارد تومان بود که ناشی از داد و ستد بیش از ۸ میلیارد و ۸۵۲ میلیون برگه سهم طی یک میلیون و ۱۴۴ نوبت معاملاتی بود. در معاملات امروز نماد پدیده شیمی قرن (قرن)، سرمایه گذاری کشاورزی کوثر (زکوثر)، مخابرات ایران (اخابر)، تامین سرمایه بانک ملت (تملت)، مارگارین (غمارگ)، توسعه و عمراه فارس (ثفارس) و فرآورده‌های نسوز کاذر (کاذر) در صدر تقاضا قرار داشتند.

جدیدترین خبر از عرضه اولیه شستا

نبض بورس خبر داد: یک منبع موثق از عرضه اولیه شستا در روز ۲۷ فروردین ۹۹ در بورس تهران خبر داد. پیش از این، مدیرعامل شستا از عرضه اولیه ۵ درصدی آن در بازار سرمایه خبر داده و تاکید کرده بود این میزان تا ۱۰ درصد نیز قابل افزایش خواهد بود، ولی هنوز مشخص نیست ۵ درصد در روز عرضه به بازار اختصاص داده می‌شود یا ۱۰ درصد؟!

بازدهی فرابورس در سال گذشته

شاخص فرابورس ایران (آیفکس) در سال گذشته ۱۹۲ درصد رشد و ارزش بازار نیز در این مدت ۱۷۰ درصد افزایش را به ثبت رسانده‌اند.

تولیدکنندگان حاضرند به خریداران بابت بردن نفت پول بدهند

یاهو فایننس: در گوشه‌ای از بازار فیزیکی نفت خام آمریکا، قیمت نفت خام منفی شد؛ تولیدکنندگان حاضرند به خریدار بابت بردن نفت خام پول هم بدهند. اولین چاه نفتی که قیمت آن منفی شد، نفت شور آسفالت وایومینگ بود. از این نفت غلیظ بیشتر برای تولید قیر در روسازی راه‌ها استفاده می‌شود. گروه تجاری انرژی مرکوریا برای خرید این نفت در اواسط مارس قیمت منفی ۱۹ سنت را ثبت کرده و در واقع از تولیدکننده خواسته است برای این که از سر تولید خود خلاص شود، به این شرکت پول بدهد. الیزابت مورفی، تحلیل‌گر شرکت مشاور اسای انرژی، می‌گوید: این‌ها نفت خام احاطه شده با زمین (بدون راه دریایی) و بدون خریدار هستند. او ادامه داد: در مناطقی که انبارها به سرعت در حال پر شدن هستند، قیمت‌ها می‌توانند منفی شوند و احتمال دارد ظرفیت فعال این چاه‌ها مورد استفاده قرار نگیرد.

قیمت نفت خام برنت و تگزاس که دو بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت هستند، در حال حاضر در محدوده هر بشکه ۲۰ دلار قرار دارد، اما در بازار فیزیکی نفت خام، با سقوط تقاضا به علت محدودیت‌ها و قرنطینه‌های وضع شده با شیوع ویروس کرونا، تولیدکنندگان نفت خام قیمت‌های خیلی کمتری دریافت می‌کنند. تاجران نفت معتقدند سایر تولیدکنندگان نفت خام هم به زودی شاهد قیمت‌های منفی در سر چاه خواهند بود، چراکه با کاهش تولید پالایشگاه‌های نفت بسیاری از چاه‌های نفت خام که به دریا دسترسی ندارند و دسترسی آنها به خطوط لوله ساده نیست، گرفتار می‌شوند.

کارت‌های بازرگانی تا پایان اردیبهشت ۹۹ تمدید شد

حسین مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صنعت، در نامه‌ای به رؤسای سازمان‌های توسعه تجارت سراسر کشور اعلام کرد که بنا بر درخواست مجدد اتاق ایران با توجه به ادامه شیوع بیماری کرونا در کشور و با هدف جلوگیری از مراجعه حضوری متقاضیان در اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، اعتبار کارت‌های بازرگانی که تاریخ انقضای آن‌ها از اول فروردین لغایت ۳۱ اردیبهشت است تا پایان اردیبهشت ۹۹ به طور خودکار تمدید و دارای اعتبار است.

نوبخت: حداقل حقوق بازنشستگان ۲.۸ میلیون تومان

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه حقوق بازنشستگان به حداقل دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت، بیان کرد: سال گذشته رقم پاداش بالغ بر ۸۰۰۰ میلیارد تومان بود که رقم آن هنوز مشخص نیست. وی افزود: امسال برای زنان سرپرستان خانوار نیز حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته ایم. مستمری این افراد سه تا پنج برابر هم افزایش پیدا کرد و امیدواریم بتوانیم منابع مالی جدیدترین برای افزایش این دریافتی را داشته باشیم. رییس سازمان برنامه و بودجه همچنین اعلام کرد: تا پایان فروردین برای افزایش متناسب سازی حقوق بازنشستگان اقدام می شود.

راهکار ترکیه به منظور تعدیل خسارات ناشی از کرونا

بانک مرکزی ترکیه با هدف کاهش آثار نامطلوب اقتصادی ناشی از شیوع کووید-۱۹، حداکثر بهره‌ای که بانک‌ها بابت بدهی‌های کارت‌های اعتباری مجاز به دریافت آن هستند را کاهش داد.

بلومبرگ نوشت: بر اساس مقررات منتشره توسط بانک مرکزی ترکیه در نشریه رسمی این کشور، سقف بهره قراردادی ماهانه برای بدهی‌های کارت‌های اعتباری که تراکنش‌های آنها برحسب لیر انجام می‌گیرد، با پانزده نقطه پایه کاهش به ۱.۲۵ درصد رسیده است، حال آنکه حداکثر بهره پرداخت‌های معوق ماهانه از ۱.۷ به ۱.۵۵ درصد کاهش یافته است. علاوه بر این، مطابق اعلام این بانک، نرخ بهره کارت‌های اعتباری که پرداخت‌های آنها با ارزهای خارجی صورت گرفته نیز کاهش یافته است. این تصمیم دنباله زنجیره اقداماتی است که سیاستگذاران پولی و مالی ترکیه به منظور تعدیل و کاهش خسارات ناشی از شیوع ویروس کرونا، اتخاذ کرده اند. به گزارش ایبِنا؛ بانک مرکزی ترکیه در ۱۷ مارس نرخ بهره را با کاهش یک واحد درصدی به ۹.۷۵ درصد رساند و همچنین از اقداماتی در راستای تقویت نقدینگی رونمایی کرد؛ از جمله این اقدامات می‌توان به کاهش مبلغ الزامی که اعتباردهندگان خارجی باید در حساب بانک مرکزی به اصطلاح بخوابانند، اشاره کرد.

نرخ سکه به ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید

ایرنا: هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در معاملات امروز به نرخ ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان فروخته شد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز در ساعت ۱۴ امروز ۶ میلیون و ۱۸۰ تومان فروخته شد. همچنین نیم سکه نیز سه میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۸۳۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۸۰ هزار تومان داد و ستد شد. هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۶۳۱ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز ۲ میلیون و ۷۳۵ هزار تومان به فروش رسید.

تابلوی صرافی‌ها همچنان خاموش است؟

دومین روز کاری هفته در حالی ادامه دارد که خبری از فعالیت صرافی های بانکی از جمله صرافی ملی نیست. اتفاقی نادر که به رغم فعالیت بانک ها و ادارات دولتی ـ هرچند با محدودیت ـ شاهد آن هستیم. این در حالی است که سال گذشته، حتی در روزهای تعطیلی رسمی نوروز نیز شاهد باز بودن صرافی ها به دستور رئیس کل بانک مرکزی بودیم. هرچند در این شرایط، دلالان در معاملات پشت خطی مشغول قیمت گذاری دلار در محدوده شانزده هزار تومان هستند. 

خروج ۵۰۰ میلیارد تومان از خزانه‌داری کل در وجه وزارت بهداشت

کمیته اطلاع رسانی ستاد مقابله با ویروس کرونای وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور وزارت اقتصاد مبلغ ۵,۰۰۰ میلیارد ریال در وجه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی واریز کرد. بنا بر این گزارش، قرار است مبلغ مذکور از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی میان دانشگاه‌های علوم پزشکی توزیع شود.

عدم تخصیص ارز به محموله‌های برنج‌ معطل مانده در گمرک

دبیر انجمن‌واردکنندگان برنج ایران با اعلام خبر احتمال توقف صادرات برنج از سوی کشورهای تولیدکننده بزرگ از جمله هند و پاکستان، هشدار داد: در صورت عدم تخصیص ارز به برنج‌های معطل مانده در گمرکات باید منتظر کمبود و گرانی برنج در بازار کشور باشیم. /فارس

واریز اولین کمک معیشتی سال ۹۹؛ امشب

براساس اعلام سازمان برنامه و بودجه، مرحله پنجم کمک‌های معیشتی دولت و اولین واریزی در سال ۹۹ ساعت ۲۴ یکشنبه دهم فروردین به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. آن طور که این سازمان خبر داده، دهم هر ماه یارانه کمک معیشتی واریز می‌شود و تاکنون چهار دوره از بسته معیشتی دولت به مردم پرداخت شده و قرار است، پنجمین مرحله از کمک‌های معیشتی ساعت ۲۴ یکشنبه دهم فروردین به حساب سرپرستان خانوار واریز شود. مبلغ پرداختی بابت طرح حمایتی معیشتی دولت به خانوار‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، ۲ نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان واریز می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۲
افزایش حقوق به هیچ دردی نمیخوره قیمتهارو کنترل کنید
جوری میگن 2 میلیون و هشتصد انگار ارزش پولمون مثل سابقه
پول میگیری نفت بهت میدن.
الان قیمت نفت منفی شده و بهترین فرصت برای جهش تولید است.
چون کی فکرشو میکرد یه روز هزینه مواد خام منفی بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
صنایع داخلی متکی به نفت نونشون تو روغنه
۵۰۰ میلیارد میشه 33 میلیون دلار
چقدر خرج کردند
۲۰۰ میلیارد خسا ت سالیانه دشمنی بیهوده با آمریکاست، یعنی هر ایرای ۲۵۰۰ دلار معادل ۴۰ میلیون از جیبش خسارت میده، آیا وقتش نیست که مسوولان به این خسا ت خانمانسوز و دشمنی بیهوده پایان بدن؟!
ديگه دور زدن تحريم هم دردى رو دوا نمى كنه
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
دورزدن تحریم هیچوقت حل مشکل نبوده بایستی باتحریم مقابله کرد چون راه مقابله خیلی ساده تر است
خب حقوق بازنشستگان را درست بزنید به حد اقل ....اشتباه ست تا درست ست
پاسخ ها
ناشناس
| Singapore |
۰۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
تابناک جان رسما کامنت این بنده خدا رو مثله کردی
نوبخت گفته حداکثر 2 میلیون 800 در حالیکه نظر مجلس حداقل 2 و 800 بوده
کرونا نقطه ی عطف تاریخ بشر در قرن 21 خواهد بود

جهان به سمت مدیریت بزرگان و قدرتمندان بر کشورهای کوچکتر و ضعیفتر و با هدف کنترل بیشتر یاغی ها مانند چین و کره شمالی و روسیه پیش خواهد رفت
با 1/10 این مبلغ میتوانستد قم را قرنطینه کنند اما دشمن !!! نگذاشت
دولت از هر شرایطی برای گران کردن دلار استفاده می کند
پاسخ ها
daal
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
داداش اشتباه به عرض رسوندن دولت از هیچ تلاشی برای پایین نگهداشتن دستوری نرخ ارز فرو گذار نبود تا اینکه خورد به ته دیگ نمیشه که هم پایه پولی را ببری بالا هم اشتغال تولیدی نداشته باشی هم تحریم باشی هم ۴ میلیون کارمند و کارگر داشته باشی هم به فکر حمایت های مالی باشی هم یارانه زورکی بدی که به درد مردم نمی خوره ولی دولت را از بین می بره سیل و زلزله و کرونا هم که دیگه هیچی
قیمت نفت به پایین ترین سطح خوددر ۳۰ سال گذشته رسید
کرونا باشدت هرچه تمامتر درحال شیوع است
کسب وکار دررکودوتعطیلی مطلق بسرمیبرد
تحریمها دراوج خودقراردارند
درامدهای ریالی وارزی بشدت کاهش یافته اند
بااینحال ...
بورس نورچشمی همچنان میتازد ورکوردمیزند
مساله : پیداکنید پرتقال فروش را !!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
به کوری چشم دشمن
نمکی
| Korea (Republic of) |
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
22.52 اگه یه روز دشمن نگی اموراتت نمیگذره.....مرگ بر همه دنیارو هم توی خونه بگو
به من که نه خانه دارم ونه ماشین یارانه نمیدن
تواين کشورعدالت نیست
انشالله روزی یک کشوربه ماحمله کنه
وماراازدست شما نجات بده
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
امریکا بزوددی حمله میکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
با 30 سال سن و بهترین درامد و تخصص بخدا نه خونه دارم نه ماشین دارم نه قدرت تشکیل خانواده کاملا باهات موافقم
الان چرا بنزین ارزون نمیشه پس؟
500 میلیارد تومان!!!
هزینه یک فصل فوتبال بدرد نخور کشور که میره تو جیب یک سری دلال و فوتبالیست بیشتر از اینه
نفت ارزون شده تولیداتش چرا ارزون نمیشه؟
مگر نمی گفتید یکی از مشکلات و گرانی تولید، هزینه بالای مواد اولیه است.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر