قرنطینه شهرها و تعطیلی ادارات، علاج مقابله با کرونا / مجلس در این باره چه نقشی دارد؟

این روز‌ها مبارزه با کرونا، به آزمونی برای تمامی دولت‌ها به مفهوم عام آن در سراسر دنیا تبدیل شده است؛ ویروسی خطرناک و وحشی که مقابله با آن به سختگیری‌های زیاد و اجرای قاطعانه تصیمات و صد البته هماهنگی با تمامی ارگان‌ها و نهاد‌ها نیاز دارد.
کد خبر: ۹۶۸۰۹۹
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۸ 25 March 2020

این روز‌ها مبارزه با کرونا، به آزمونی برای تمامی دولت‌ها به مفهوم عام آن در سراسر دنیا تبدیل شده است؛ ویروسی خطرناک و وحشی که مقابله با آن به سختگیری‌های زیاد و اجرای قاطعانه تصیمات و صد البته هماهنگی با تمامی ارگان‌ها و نهاد‌ها نیاز دارد.

به گزارش «تابناک»؛ حدود چهل روز از ورود مهمان ناخوانده کرونا به کشورمان می‌گذرد و از همان ابتدا، تصمیمات بسیاری برای مقابله با آن از تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تا تعطیلی مراکز تجاری و اصناف غیرضروی گرفته شد؛ اما سوال این است که مجلس شورای اسلامی چقدر در این تصمیم گیری‌ها نقش داشته است؟

برای پاسخ به این پرسش، یادآوری چند نکته ضروی است؛ نخست اینکه وظیفه نمایندگان قانون گذاری و نظارت بر اجرای درست قوانین است. به نظر نمی‌رسد برای مقابله با کرونا، احتیاجی به قانون گذاری جدید باشد، ولی از باب نظارت قطعا نمایندگان می‌توانند نقش بسزایی ایفا کنند. نکته دیگر تعطیلی جلسات علنی مجلس شورای اسلامی از هفتم اسفند آن هم بنا به توصیه ستاد ملی مبارزه با کروناست که هیات رییسه مجلس با استناد به ضرورت عمل به این توصیه مجوز برگزاری جلسات را نداد.

با توجه به این وضعیت راهکار باقی مانده نمایندگان برای انجام وظیفه نظارتی شان و رایزنی با دولت جهت انجام اقدامات لازم جهت مقابله با کرونا مذاکرات تلفنی و بعضا حضوری، مکاتبات مکتوب و یا اظهار نظر از طریق گفتگو با رسانه‌ها و یا استفاده از صفحات شخصی خود در صفحات مجازی به خصوص توییتر بوده است. کما اینکه در روز‌های اول هم ۵ نماینده مجلس عضو قرارگاه مقابله با کرونا شدند که بعد‌ها با فعال شدن ستاد مبارزه با کرونا عملا این قرارگاه از حیض انتفاع افتاد.

البته در این شرایط دو جلسه مجازی مجلس به عنوان راهکاری برای تشکیل جلسات در شرایط اضطراری همچون وضعیت فعلی برگزار شد، جلساتی که با وجود آزمایشی بودن آن مجالی برای نمایندگان بود تا نظرات و بیشتر انتقادات خود را نسبت به تصمیمات اتخاد شده برای مبارزه با کرونا مطرح کنند.

به گفته طیبه سیاوشی، نماینده تهران بیشتر اعتراضات حول عدم تعطیلی نیمه اول فروردین در کشور بود؛ اینکه چرا حداقل دولت تا نیمه فرودین یعنی ایام تعطیلات نوروز ادارات را تعطیل نکرده است.

مجتبی ذوالنور نماینده قم هم گفت: بیشتر انتقادات و پیشنهادهای نمایندگان درباره کوتاهی دولت و رییس جمهور در عدم اجرای قرنطینه اجباری بوده و‌ای کاش ریس مجلس این موضوع و مطالبات را جدی پیگیری کرده و رییس جمهور نیز اقدام جدی کند.

او همچنین تاکید کرد، دولت باید با اعمال جریمه و مجازات جلوی تردد‌های غیرضروری را بگیرد تا زنجیره انتقال کرونا قطع شده و هر چه زودتر این بحران تمام شود.

در این بین علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی نیز مستمرا از طریق تلفن، حضوری و یا مکاتبات تلاش کرد که خلا تعطیلی مجلس را پر کند، آخرین نمونه آن حضور در بیمارستان امام خمینی (ره) به عنوان یکی از مراکز درمانی کرونا بود.

آن چه مشخص است، قاطبه نمایندگان به عنوان رابط بین مردم و دولت به دنبال انجام اقدامی ولو اندک برای مقابله با کرونا هستند. برخی از آن‌ها همچون فاطمه ذوالقدر، نماینده تهران راهکار پیشگیری از شیوع کرونا را تعطیلی ادارات و یا محدود کردن فعالیت کارکنان می‌دانند تا جلوی انتقال بیماری گرفته شود.

برخی دیگر همچون اصغر سلیمی، نماینده سمیرم بر قرنطینه شهر‌ها آن هم حداقل به مدت یک ماه تاکید می‌کنند با این استدلال که کشور‌های بسیاری با قرنطینه کردن شهر‌ها تا حد زیادی در کنترل کرونا موفق بوده اند؛ لذا اگر قرنطینه اجرا نشود ظرفیت بیمارستان‌های کشور جوابگوی بیماران نیست و مرتب بر شمار بیماران کرونایی اضافه می‌شود.

نظری که محمد علی وکیلی، عضو هیات رییسه مجلس هم با آن موافق بوده و معتقد است که اقداماتی همچون ضدعفونی معابر عمومی تاثیری در کنترل کرونا نداشته و فقط موجب هدررفت منابع و گا‌ه غفلت بیشتر می‌شود، بنابراین تنها و تنها راه، قرنطینه عمومی است.

البته قرنطینه شهر‌ها مستلزم در نظر گرفتن منابعی برای کمک هزینه به مردم به خصوص نیازمندان است که ظاهرا برخی نمایندگان با تهیه طرح سه فوریتی فکری برای آن کرده اند. در این باره بهروز بنیادی نماینده کاشمر گفت، تعدادی از نمایندگان پیشنهاد داده اند برای رعایت قرنطینه و جلوگیری از خروج افراد از خانه به هر فرد یارانه بگیر حداقل ۵۰۰ هزار تومان تا پایان فروردین داده شود.

لازم به یادآوری است که اجرایی شدن این طرح منوط به موافقت دولت است. در همین باره سلیمی، سخنگوی کمیسیون شورا‌ها تاکید کرد: در صورتی این گونه طرح‌ها قابلیت اجرایی شدن دارد که دولت بار مالی آن را بپذیرد که در شرایط بعید است دولت بتواند بار مالی چنین طرح‌هایی را تقبل کند.

به هر حال، باید منتظر ماند و دید چقدر فشار نمایندگان مجلس به دولت برای تعطیلی کامل ادارات، قرنطینه شهر‌ها و جلوگیری از تردد‌های غیرضروی کارگشا خواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۴
دولت ما دیگه به حرفهاشون اعتمادی نیست
پاسخ ها
mrv
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
کشور داره از دست میره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
در اصل باید دولت اختیار کامل داشته باشد
که نداشته و ندارد !؟
یادم میاید یک زمانی می گفتند اگر جنگ شد ما به شکل موزاییکی از ایران دفاع می کنیم بسم الله جنگ شد دفاع کنید بعد از چهل روز
این مملکت درست نمیشود
وقتی علی لاریجانی روز اول به هر نماینده وسیال مقابله با کرونا را داد و همه را فرستاد رفتند و مجلس را تعطیل کرد
بقیه کچا هستند؟ کیش شمال کاخ
تعدادی پرستار و پرشک بی دفاع را فرستاده اند به کام مرگ
نظامی ها هم که همیشه باید قربانی بشوند
پزشک بدون تجهیزات و نظامی با تفنگ می خواهند جلو کرونا بایستد؟ نجومی بگیرها ی سفره انفلاب کجا رفتند
هیچ تعطیل کردن مجلس و جولان و یکه تازی دولت مردان
هرچند انصافا وجود یا عدم وجود مجلس هیچ فرقی نداره
این طور نیست؟
باید همه ادارات دو ماه تعطیل شوند. بانکها حتما تعطیل شود چون مراکز دیگر هم بالتبع تعطیل میشود
اينهم براي بارها عرض كردم قرنطينه كردن امكانات ميخواهد منابع مالي عظيم ميخواهد كداميك را داريم ودست اخر مسولين با لياقت ميخواهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۶
اگر 60 میلیون یارانه بگیر، حدود 20 میلیون سرپرست خانوار داشته باشد، دولت خیلی راحت میتوانست به هر سرپرست خانوار 2 میلیون بدهد، حدود چهل هزار ملیارد تومن میشود. بعد قرنیطنه را شروع کند. بابا 60 در صدر این کشور درامد روزمزدی دارند، اکر یه روز کار نکنند، از گرسنگی میمیرن.
مجلسی گه نماینده اش با علم به اینکه مشکوکه ، به زور میاد تو و بعدش هم میگه غلط کردند صندلی من رو ضدعفونی کردند ، قطعا در زمینه کرونا در راس که هیچی در ته امور هم نیست !
جالبه با یک ماه تاخیر تازه به این نتیجه رسیدن مسئولین! پس حرف های امیر حسین رستمی درست بود...
برخی ارکانها بخش مهمی از ثروت را در خود هذینه کرده اند ،اکنون وقت آنست این ثروت ها در راه خدا و مردم صرف شود .
مجلس خب مستحضر هستید در همه امور نقش خطیر گوش بفرمان بودن رو بر عهده دارد و اماده بله قربان گفتن
نقش نمایندگان مجلس آن است که خودشان تعطیل باشند و سرنوشت امت شهیدپرور را به خدای تبارک و تعالی بسپارند
بنزین در شهرها تنها به خودروهای با پلاک همان شهر داده شود که منجر به کاهش تردد حتی بین شهرهای همان استان نیز می شود این کار از التماس های بعضا جندش اور مسئولین موثرتر است
باید مانند سایر کشورها هرچه سریعترمحدویت های شدید اعمال کرد.
مجتبی ذوالنور نماینده قم هم گفت که اکثر انتقادات و پیشنهادات نمایندگان درباره کوتاهی دولت و رییس جمهور در عدم اجرای قرنطینه اجباری بوده و ای کاش ریس مجلس این موضوع و مطالبات را به طور جدی پیگیری کرده و رییس جمهور نیز اقدام جدی کند.. جناب ذوالنوری برین از حکام خودمختار قم انتقاد کنین با شیوه ی برخوردش ن با کرونا و از اذنابشون که قفل درب حرم رو هم شکستن. البته که جراتش رو ندارین
شخصیت روحانی مانند هملت در اثر شکسپیر است انقدر در عمل تاخیر می اندازد که منجر به مرگ همه عزیزانش می شود
آمریکا آرزوی قرنطینه کردن قم را به گور خواهد برد و هکذا ایران را.
بنام خدا، هیچی
با ارزش ترین مقاله در این یکماه اخیر. اما گویا عقلانیت علاقه مندان کمی دارد!
خیلی دیر فهمیدین.خیلی دیر.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
البته اگه ...
چه عجب بالاخره متوجه شدند که علاج کرونا قرنطینه عمومی است.
بله، شکی نیست که علت اصلی این دست و آن دست کردن مقامات و مسئولین ما در قرنطینه کردن شهرها، مشکلات بیشمار اقتصادی کشور و نگرانی از ضرر و زیانهای مالی کسب و کارهای کوچک و مردم عادی است. اما اگر اوضاع به همین شکل پیش برود، بعید است گسترش این ویروس در ایران تحت کنترل درآید. آیا سلامتی مردم مهمتر نیست؟
درمورد مردم چی فکر میکنین هممون تو جامعه هستیم و میفهمیم دارید دروغ میگید چهل روز وارد شده اوکی ولی کجا اصناف تعطیل شدن.؟ فقط مدارس تعطیل شدن که هیچ نقشی توی کنترل بیماری نداره ادارات باز بازارها تمامشون باز بانکها باز پروازهای هواپیمایی همشون باز تردد بین شهرها آزاد و فقط مدارس بسته این یعنی مسخره کردن هشتاد میلیون ایرانی
مجلس و دولت را ول کنید مردم بیایید بیرون و ورودی و خروجی شهرها ببندید و جلوی عده ای افسار گسیخته(مسافران) را بگیرید....................
شرمتان باد که از اول قرنطبنه را اجرا نکردید. چند نفر باید بمیرند که از خواب خرگوشی بیرون بیایید؟؟
نقش مجلس:
هیچی، نمایندگان در موارد دیگه چه نقشی داشتند؟
همون
بدتان نمی آید یکم آمار مبتلایان زیاد بشه و به جامعه بین الملل فشار بیارید تحریم ها ی امریکا لغو بشه
متاسفانه دولت زمان طلایی برای قرنطینه را به آسانی از دست میدهد و زمانی به سراغ قرنطینه سفت وسخت خواهد آمد که دیگر دیر شده و تلفات انسانی زیادی ببار آمده است.
چرا دولت پروژه های ملی را تعطیل اعلام نکرده تا جان میلیون ها کارگر و کارمند را به خطر نیندازد. اینجا اصفهان با آن که در وضعیت قرمز است. شهرداری اصفهان پروژه های خودش را به اجبار در پنجم فروردین فعال کرده. آیا این بی تدبیری نیست
تعطیل نکنید بیماری قربانی زیادتری خواهد گرفت.
ویروسی بسیار عادل و هوشمند که با کودکان ،و بچهها ،و جوانان که آلودگی به فساد ندارند با مروت رفتار میکند و در افراد میانسال و سالمند و کهنسالان ،هم گزینشی عمل میکند ؟ پژوهش در عملکرد این ویروس بی گمان عدالت خالق را عیان میکند ؟،،
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
البته با مسئولین و دولتی ها هم کاری نداره اگر بگیرن هم درمان میشن
تمام درامدهای سازمان اوقاف و امور خیریه و همچنین درامدهای امسال حرم امام رضا علیه السلام و سایر تولیتها باید صرف مبارزه با کرونا شوند.
بفکر این مردم نیستید ؛؛توان ی قرنطینه هم ندارید پس اون بالا چکارمیکنید واسه مردم؟؟؟؟
من که می دانم شبی عمرم به پایان می رسد ؛ پس چرا جاهل نباشم؟!
لطفا به توصیه مدیر سازمان جهانی بهداشت توجه شود
سازمان جهانی بهداشت بهیچوجه توصیه به مردم در خانه ماندن را کافی نمیداند و بسیج تمام نیروی دولتها و اعمال فشار و مدیریت را لازم میداند تا ززودتر کرونا مادر شود و تلفات کمتر باشد.
سخنگوی دولت اعلام کرد که ادارات تعطیل است
بابا چرا نميفهميد وقتي ميگيد خونه بمونيد چرا تعطيل نميكنيد يكي مثل صاحبكار ما طرف فكر ميكنه چون حقوق داده جون طرف رو هم خريده .
با سلام
مگه آقای همتی نگفت سقف کارت به کارت بالا میرود، مگه نگفتن نیاز به تمدید اعتبار دفترچه نیست ، مگه نگفتن نیاز به تمدید بیمه شخص ثالث نیست ، مگه نگفتن پول آب و برق فعلا نمیاد ، مگه نگفتن اقساط بانکها فعلا کسر نمیشود . پس چرا هیچ کدامشان اجرا نشد . پس مشخص است هیچ بانک و هیچ نهادی به دستورات دولت گوش نمیدهند . آنوقت فقط باید مردم عادی به حرق مسئولین گوش دهند؟ این چه سیستمی هست دیگه ؟!!!
قرنطینه شهرها و تعطیلی ادارات، علاج مقابله با کرونا:
آن وقت که بسیاری از مسئولین گفتن باید سخت گیری بیشتری بشود، اقای روحانی مثل همیشه و از روی لجاجت ذاتیشان فرمودند: "نه امروز قرنطینه داریم، نه در ایام نوروز نه ..."، و فرموند که لازم نیست "برای کشور نسخه بپیچید"،حالا که تعدادی به این بیماری مبتلا، و تعدادی فوت کرده اند، دولت بی تدبیر و یاس صحبت از سخت گیری میکند. اگر این سختگیریها بموقع انجام میشد شاید تعداد کمتری مبتلا یا فوت میشدند. کسی که حرف مردم را بازتاب نمیدهد، رسانه ها هم که خود سانسوری میکند، تا 1400 مردم چقدر باید سومدیریت و رفتار غیر عرفی از مسئولین اجرای را تحمل کنند؟!!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل