بازدید 18117
پیمانه اقتصادی

فراز و فرود نرخ تورم در سالی که گذشت / هدف اصلی بانک مرکزی در سال ۹۹ اعلام شد/ قیمت نفت دوباره سقوط کرد / پیش بینی کرونایی از قیمت طلا در ۲۰۲۰

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ثبت بدترین هفته وال‌استریت از ۲۰۰۸ تاکنون، جنگی بر سر قیمت نفت با عربستان نداریم، به وقتش وارد دعوای نفتی عربستان و روسیه می‌شوم، کشف میدان نفتی جدید در چین، اقدامات تازه چین برای حمایت از کسب‌وکار‌ها در مقابل کرونا، کاهش رشد اقتصادی آلمان، بازدهی بورس تهران طی سال ۹۸ و بسته میلیارد دلاری عربستان برای نجات اقتصاد از سقوط قیمت نفت را در بر دارد.
کد خبر: ۹۶۷۱۴۳
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲ 21 March 2020

فراز و فرود نرخ تورم در سالی که گذشت/ هدف اصلی بانک مرکزی در سال ۹۹ اعلام شد/ قیمت نفت دوباره سقوط کرد/ پیش بینی کرونایی از قیمت طلا در ۲۰۲۰

تابناک اقتصادیتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون ثبت بدترین هفته وال‌استریت از ۲۰۰۸ تاکنون، جنگی بر سر قیمت نفت با عربستان نداریم، به وقتش وارد دعوای نفتی عربستان و روسیه می‌شوم، کشف میدان نفتی جدید در چین، اقدامات تازه چین برای حمایت از کسب‌وکار‌ها در مقابل کرونا، کاهش رشد اقتصادی آلمان، بازدهی بورس تهران طی سال ۹۸ و بسته میلیارد دلاری عربستان برای نجات اقتصاد از سقوط قیمت نفت را در بر دارد.

ثبت بدترین هفته وال‌استریت از ۲۰۰۸ تاکنون

در پایان معاملات روز جمعه آمریکا (بامداد شنبه به وقت تهران) سهام این کشور تحت تأثیر نگرانی شدید سرمایه‌گذاران از تأثیرات اقتصادی شیوع ویروس کرونا باز هم سقوط کردند و یکی از پرنوسان‌ترین هفته‌های معاملات وال استریت را به ثبت رساندند. میانگین صنعتی داوجونز ۹۱۳.۲۱ واحد یا ۴ درصد سقوط کرد و به ۱۹۱۷۳.۹۸ واحد بازگشت. این در حالی است که شاخص داوجونز در آغاز معاملات (دیشب) بیش از ۴۰۰ واحد جهش کرده بود، اما در ادامه تمام این سود را از دست داده و سقوط سنگینی به ثبت رساند. اس‌اندپی ۵۰۰ هم ۴.۳ درصد سقوط کرد و به ۲۳۰۴.۹۲ واحد بازگشت. کامپوزیت نزدک ۳.۸ درصد از ارزش خود را از دست داد تا در ۶۸۷۹.۵۲ واحد بسته شود. طی هفته گذشته، داوجونز بیش از ۱۷ درصد سقوط کرد تا بدترین سقوط هفتگی از اکتبر ۲۰۰۸ تا کنون را به ثبت برساند. اس‌اندپی ۵۰۰ هم که دو هفته قبل ۱۱.۵ درصد سقوط کرده بود، طی هفته گذشته با سقوط ۱۳ درصدی به کار خود پایان داد. کامپوزیت نزدک هم این هفته ۱۲.۶ درصد سقوط کرد. هر دو شاخص نزدک و اس‌اندپی بدترین عملکرد هفتگی خود از بحران مالی ۲۰۰۸ تا کنون را به ثبت رساندند.

قیمت نفت دوباره سقوط کرد

روز جمعه حتی با اینکه کشورهای ثروتمند جهان کمک‌های مالی بی‌سابقه‌ای را برای تقویت اقتصاد جهانی و مقابله با رکود ناشی از شیوع ویروس کرونا ارائه کردند، قیمت نفت خام به شدت سقوط کرد. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۲.۷۹ دلار یا ۱۱.۰۶ درصد سقوط کرد و به ۲۲.۴۳ دلار بازگشت. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۱.۴۰ دلار یا ۵.۲ درصد سقوط کرد تا در ۲۶.۹۸ دلار بسته شود. این در حالی است که قیمت‌های نفت در روز پنج‌شنبه جهشی فوق‌العاده به ثبت رسانده بودند و نفت خام نیمه سنگین آمریکا بهترین روز تاریخ خود را گذرانده بود. قیمت نفت برنت طی هفته گذشته ۱۰ درصد سقوط کرد و این چهارمین افت هفتگی متوالی برای این شاخص بود. ظرف دو هفته گذشته و از زمان به نتیجه نرسیدن مذاکرات کاهش تولید اوپک و روسیه، با آغاز جنگ قیمت نفت عربستان و روسیه، قیمت هر دو شاخص نفت بیش از ۴۰ درصد سقوط کرده است. به این ترتیب، احتمالاً بدترین ماه در تاریخ معاملات نفت به ثبت خواهد رسید.

کرملین: جنگی بر سر قیمت نفت با عربستان نداریم

«دمیتری پسکوف»، سخنگوی رئیس جمهوری روسیه روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگاران در واکنش به اظهارات لئونید فدون معاون شرکت نفت لوک اویل که گفته بود، بین روسیه و عربستان جنگ قیمت ها جریان دارد، اظهار کرد: بین روسیه و عربستان سعودی جنگ قیمت ها در بازار نفت وجود ندارد، بلکه شرایط جهانی نامساعد است.

وی افزود: روسیه با هیچ کشوری نمی جنگد و ما به اظهارات نمایندگان دربار پادشاهی عربستان سعودی نیز توجه داریم که اعلام کرده اند به جنگ قیمت ها نمی پردازند. پسکوف گفت: هر کشوری دارای شاخص های بودجه خود است و هر کشوری سیاست های خود را با توجه به این پارامترها تنظیم می کند. وی ادامه داد: بودجه روسیه روی ۴۲ دلار برای هر بشکه بسته شده است. البته این بها برای ما ناراحت کننده و نامساعد است، ولی فضای امن وجود دارد و در صورت نیاز به کار گرفته می شود. پسکوف با اشاره به نوسانات شدید بهای نفت در عرصه بین المللی خاطرنشان کرد، در دورنمای نزدیک و میان مدت هیچ فاجعه ای رخ نخواهد داد.

سخنگوی رئیس جمهوری روسیه نوسانات شدید روبل را ناراحت کننده خواند و افزود: این وضع پایان می یابد و نوسانات جای خود را به ثبات خواهد داد؛ ضمن اینکه قیمت ۲۵ دلار برای هر بشکه نفت برای روسیه فاجعه بار نیست. اظهارات (تند) دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درباره نفت را درک می کنیم. بسیاری از شرکت های نفت آمریکا از بهای پایین نفت زیان می‌بینند و شرکت‌های تولید کننده نفت قاره ای در وضعیت مصیبت بار قرار دارند. ترامپ روز پنجشنبه گفت، روسیه و عربستان سعودی برای سهم خود در بازار رقابت می کنند و این مساله باعث سقوط بهای نفت به پایین ترین سطح شد. به گفته وی، آمریکا در این وضعیت مداخله خواهد کرد. پسکوف در ادامه گفت: اتخاذ بموقع تدابیر امکان داد تا در روسیه کرونا مانند برخی از کشور به شدت شیوع پیدا نکند. به همین دلیل موضوع قرنطینه مسکو مطرح نشده است. وی این را نیز گفت که هیچ نشانه ای از بیماری کرونا در پوتین دیده نمی شود و وی نیازی به تست کرونا ندارد.

به وقتش وارد دعوای نفتی عربستان و روسیه می‌شوم

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی در کاخ سفید به خبرنگاران گفت: ما تلاش می‌کنیم نوعی زمینه واسط پیدا کنیم. زمانی که نگاه می‌کنید، می‌بینید جنگ قیمت نفت تا چه حد برای روسیه ویران کننده بوده زیرا کل اقتصاد این کشور بر پایه نفت است و ما با پایین ترین قیمت نفت در چند دهه اخیر روبه رو شده‌ایم؛ بنابراین، برای روسیه بسیار نابودکننده است. این وضعیت برای عربستان سعودی هم بسیار بد است؛ اما آنها وارد جنگ قیمت و جنگ تولید شده اند. در یک زمان مناسب در این موضوع وارد خواهم شد. ترامپ که خود را برای رقابت های ریاست جمهوری در نوامبر آماده می کند، همچنین اظهار کرد: با وجود این که جنگ قیمت به صنعت آمریکا آسیب زده اما قیمت های ارزانتر بنزین به نفع مصرف کنندگان است.

کشف میدان نفتی جدید در چین

شرکت ملی نفت دریایی چین (CNOOP) روز جمعه اعلام کرد: یک میدان نفتی جدید با لایه ۲۰ متری در دریای «بئوهای» واقع در شرق چین کشف کرده است. به گزارش ایرنا از بیانیه شرکت نفت چین، این شرکت ظرفیت تولید میدان نفتی جدید با یک چاه را ۴۰۰ هزار بشکه در سال برآورد کرد و افزود: این مقدار معادل بنزین مصرفی ۱۰ هزار دستگاه خودرو در مدت پنج سال است.

فراز و فرود نرخ تورم در سالی که گذشت

به تازگی مرکز آمار ایران گزارش نرخ تورم مربوط به اسفندماه ۱۳۹۸ را منتشر کرده است. این گزارش نشان می‌دهد، نرخ تورم دوازده ماه منتهی به اسفند ماه با کاهشی ۲.۲ درصدی نسبت به بهمن ماه به ۳۴.۸ درصد رسیده است. نرخ تورم آخرین بار در اردیبهشت ماه سال گذشته در کانال ۳۴ درصد قرار داشت و حالا یک بار دیگر این نرخ در پایان سال ۹۸ به این کانال بازگشته است. همچنین با اعلام نرخ تورم اسفندماه و تداوم روند کاهشی این نرخ، حالا می‌توان گفت، سال ۹۸ شاهد دو نیمه متفاوت برای نرخ تورم بوده ایم. نیمه اول ۹۸ روند نرخ تورم صعودی و نیمه دوم روند این نرخ کاملا نزولی بوده است.

نرخ تورم به کانال 34 درصد بازگشت

نرخ تورم نقطه به نقطه نیز که در اردیبهشت ماه سال گذشته به ۵۲.۱ درصد رسیده بود، در آخرین ماه سال ۱۳۹۸، با کاهشی ۳ درصدی نسبت به ماه بهمن، ۲۲ درصد گزارش شد. این عدد یعنی اینکه خانوار‌های کشور در اسفند ماه سال جاری، میانگین ۲۲ درصد بیشتر از اسفند ماه سال گذشته برای خرید یک "مجموعه کالا و خدمات یکسان" هزینه کرده اند. نمودار زیر روند نرخ تورم نقطه به نقطه از فروردین ماه سال گذشته تا اسفند ماه سال جاری را نشان می‌دهد.

نرخ تورم به کانال 34 درصد بازگشت

هدف اصلی بانک مرکزی در سال ۹۹ اعلام شد

عبدالناصر همتی گفت: یکی از مهم‌ترین کارهای بانک مرکزی در سال جدید این است که رشد اقتصادی غیرنفتی را تداوم ببخشد. وی افزود: هدف اصلی ما در بانک مرکزی این است که با اعمال سیاست‌های پولی و ارزی، در وهله اول تورم را که متاسفانه در دو سال گذشته به دلیل شوک‌های ارزی رشد بالایی داشت، کنترل کنیم. رییس شورای پول و اعتبار تصریح کرد: می‌خواهیم کمک کنیم رشد اقتصادی غیرنفتی ـ که هدف اصلی کشور است و رهبر معظم انقلاب بارها درباره آن تاکید کردند ـ محقق شود. رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم رفاه قشر عظیم جامعه به ویژه طبقات پایین که در دو سال گذشته به خاطر مشکلات اقتصادی آسیب دیده، به آنها بازگردانیم. /شبکه خبر

اقدامات تازه چین برای حمایت از کسب‌وکارها در مقابل کرونا

همزمان با تشدید پیش بینی‌ها از کاهش رشد اقتصادی دومین اقتصاد بزرگ جهان برای نخستین بار در چهار دهه اخیر به دلیل شیوع کرونا، کابینه چین از اقدامات جدید دولت برای حمایت از مشاغل این کشور رونمایی کرد. به گزارش نیویورک‌تایمز، نرخ بیکاری در چین در ماه فوریه به رکورد ۶.۲ درصد رسید و هر گونه افزایش سریع نرخ بیکاری می‌تواند برای رهبران چین که به شدت نسبت به ثبات داخلی وسواس دارند، چالشی بزرگ محسوب شود. از این روی، چین مالیات و هزینه‌های ارائه خدمات را برای شرکت ها کاهش خواهد داد، برای شرکت‌هایی که مشاغل را حفظ کرده و به سختی دست به تعدیل نیرو زده‌اند، حق بیمه بیکاری بیشتری را در نظر خواهد گرفت و با هدف استخدام فارغ التحصیلان کالج‌ها با قراردادهای بیشتر از یک سال، به شرکت های کوچک کمک مالی خواهد کرد.

دولت چین روند ازسرگیری عملیات‌ها و پروژه‌ها را در شرکت‌های کلیدی تسریع خواهد کرد، به ویژه در بخش‌های تولید، ساخت و ساز، لجستیک و خدمات دولتی. برای شرکت‌ها و کسب و کارهای کوچک و متوسط با نرخ تعدیل نیروی کم یا صفر، حداکثر حق بیمه بیکاری تا ۱۰۰ درصد پرداختی سال گذشته افزایش خواهد یافت. علاوه بر این، چین برای یافتن کار به کارگران مهاجر کمک و از اشکال استخدام انعطاف پذیر حمایت خواهد کرد. «لی کی چیانگ» نخست وزیر چین گفته است که این کشور برای کمک به کسب و کارهای کوچک و متوسط و شرکت‌های خصوصی برای نجات از بحران، از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد. وی تاکید کرده است که سیاست‌های پولی و مالی جدیدی که اتخاذ شده اند، باید بیشتر به سمت حمایت از شرکت‌های کوچک متمایل باشند. شرکت‌های کوچک و متوسط در چین ۸۰ درصد از مشاغل داخلی این کشور را تشکیل می‌دهند.

بسته میلیارد دلاری عربستان برای نجات اقتصاد از سقوط قیمت نفت

دولت عربستان سعودی روز جمعه یک بسته ۱۲۰ میلیارد ریالی (۳۲ میلیارد دلاری) برای نجات اقتصاد این کشور از سقوط قیمت نفت و تأثیر منفی شیوع ویروس کرونا، معرفی کرد. ۵۰ میلیارد ریال از این بسته هفته قبل اعلام شده و به پشتیبانی از شرکت‌های کوچک و متوسط اختصاص یافته بود. در بیانیه روز جمعه، دولت ۷۰ میلیارد ریال دیگر برای کمک‌های متنوعی به تجارت‌ها و شرکت‌ها اختصاص یافت که این شامل به تعویق افتادن پرداخت مالیات و معافیت از انواع مختلفی از تعرفه‌ها و هزینه‌های دولتی است. قیمت‌های نفت در سال جاری میلادی حدود ۶۰ درصد سقوط کرده‌اند و این دولت عربستان را تحت فشار شدیدی قرار داده است. هفته گذشته، دولت این کشور مجبور شد بودجه ۲۰۲۰ خود را ۵ درصد کاهش دهد.

کاهش رشد اقتصادی آلمان

دویچه بانک آلمان پیش‌بینی خود را از رشد اقتصادی این کشور در بحران شیوع کرونا، کاهش داد و اعلام کرد که انتظار می‌رود رشد بزرگ‌ترین اقتصاد منطقه یورو در سال ۲۰۲۰ مابین ۴ تا ۵ درصد افت داشته باشد.

افزایش تا ۴۰ درصدی مصرف آب آشامیدنی

رضا اردکانیان گفت: این روز‌ها و با شیوع ویروس کرونا، مصرف آب شرب با کیفیت افزایش یافته، به گونه‌ای که در برخی شهر‌ها تا ۴۰ درصد افزایش مصرف آب شرب در مقایسه با سال گذشته ثبت شده است. وزیر نیرو افزود: همه ما اگر در مصرف آب شرب صرفه جویی کنیم که نمونه بارز این صرفه جویی، بستن شیر آب در حین شستشوی دست است، می‌توانیم از هدررفت هزاران هزار لیتر آب شرب جلوگیری کنیم و در نتیجه این صرفه جویی، تابستانی آرام و بدون مشکل خواهیم داشت. /صدا و سیما

بازدهی سرمایه گذاری در بورس تهران طی سال ۹۸

مدیرعامل بورس تهران در پیام نوروزی خود اعلام کرد: ارزش بورس تهران در سال ۹۸ بیش از ۲.۶برابر شد و جایگاه خود به عنوان بازاری اثرگذار در اقتصاد ایران را بیش از پیش محکم کرد. از نظر بازدهی نیز متوسط بازدهی سرمایه‌گذاری بورس تهران به بیش از ۱۸۰درصد رسید.

پیش بینی کرونایی از قیمت طلا در ۲۰۲۰

کی سی چانگ، تحلیلگر فلزات ارزشمند در شرکت "آی اچ اس مارکیت" در مصاحبه با کیتکونیوز پیش بینی کرد، قیمت هر اونس طلا به ۱۳۰۰ دلار سقوط خواهد کرد، زیرا شیوع ویروس کرونا اقتصاد جهانی را زمین خواهد زد. وی گفت: دورنمای ما برای قیمت طلا در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ بسیار پایین تر است، زیرا سرمایه گذاران همچنان به دنبال تهیه نقدینگی هستند. اگر پیش‌بینی‌های اقتصادی ضعیف تر شوند و بدتر از آنچه اقتصاددانان انتظار دارند باشند، قیمت هر اونس طلا ممکن است به سطح سال ۲۰۱۵ سقوط کرد که کف آن ۱۰۵۰ دلار بود. قیمت هر اونس طلا آخرین بار ۱۴۹۰ دلار معامله شد. این تحلیلگر فلزات ارزشمند اظهار کرد: وضعیت اقتصادی از تابستان گذشته تغییر چشمگیری پیدا کرده است. سال گذشته بازار طلا در مواجهه با تسهیل سیاست پولی از سوی بانک مرکزی آمریکا و نشانه های وجود ضعف در رشد اقتصادی آمریکا، صعود کرده بود و خطر افزایش تورم در محیط نرخ های بهره پایین از بالا رفتن قیمت طلا پشتیبانی می کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
آقای همتی آرزو بر جوانان حیف نیست.
درضمن یاد اون جمله تاریخی که دلار ۱۱ تومن هم گرونه افتادم
بازار مشترک و غیر مشترک هم دیدم چه نتیجه ای داشت.
شما ماراازهمینی که هست بدبخت ترنکنیدرفاه نخواستيم
حتی درکشورهای جنگ زده هم قشرکارگرانقدردرفقروبدبختی نیستند
چند تا سوال داشتم
الان که قیمت نفت آمده پایین چرا بنزین را ارزان نمی کنید قیمت بنزین ایران اکنون گران تر از قیمت بین المللی آن است
دوم اینکه امسال که تقاضای خرید ارز خارجی نداشتیم چرا قیمت ارز بالا رفت....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
دلار را میبرند بالا جبران میشه راهش را بلدند نگران نباشید
سقوط قیمت نفت=تشدیدسقوط بورس نورچشمی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
و متاسفانه افزایش قیمت دلار!!!
ارزانی قیمت بنزین و گرانی دلار تقصیر امریکاست مرگ بر امریکای جنایتکار مستهجن مبتذل
پاسخ ها
ناشناس
| Bulgaria |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
ظاهرا همه چیز دست آمریکا است و از مسئولان هم هیچ کاری ساخته نیست. پس کشور را تحویل آمریکا بدهید تا خودش اداره کند
واقعاً جای بسی تاسف است که از لفظ کشته شدن به جای شهید شدن برای سربازان سیف الاسلام استفاده میکنید
رفاه قشر عظیم جامعه زا به آنها بازگردانیم؟ مگه میشه ... باشه انشالله دلار بشه 4000 تومان .... قیمت خانه هم یک سوم بشه
امیدوارم تقویت اقتصاد غیر نفتی را با صادرات منابع معدنی وکشاورزی جبران نکنید که شرایط معیشتی از اینی که هست سخت تر نشه
مردم با گوشت و پوستشان تورم مواد غذایی و بهداشتی را تو اسفند ماه لمس کردند اونوقت می فرماید تورم 34 درصدی؟ شاید سی و چهار درصد فقط در اسفند !!!!!
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی