بازدید 45025

چه کسانی قربانی جنگ نفتی خطرناک عربستان و روسیه هستند؟ جنگ نفتی چه معنایی برای ایران خواهد داشت؟

در پی جنگ نفتی بین عربستان و روسیه، ریاض دست به افزایش تولید و کاهش قیمت زده است که این مسئله تاثیرات قابل توجهی بر بازار جهانی نفت و تولید کنندگان و صادرکنندگان نفتی گذاشته است. بسیاری از ناظران بر این باورند که اقتصاد ایران از این جنگ نفتی آسیب خواهد دید.
کد خبر: ۹۶۵۸۱۱
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۵ 14 March 2020

چه کسانی قربانی جنگ نفتی خطرناک عربستان و روسیه هستند؟ جنگ نفتی چه معنایی برای ایران خواهد داشت؟

تحریریه تابناک جهان: در پی جنگ نفتی بین عربستان و روسیه، ریاض دست به افزایش تولید و کاهش قیمت زده است که این مساله تاثیرات قابل توجهی بر بازار جهانی نفت و تولید کنندگان و صادرکنندگان نفتی گذاشته است.

این جنگ نفتی پس از شکست مذاکرات سازمان اوپک و روسیه در خصوص کاهش تولید نفت رخ داده است. در این مذاکرات روسیه پیشنهاد عربستان مبنی بر کاهش تولید نفت جهت کنترل قیمت نفت را رد کرده است. قیمت نفت در پی شیوع بیماری در چین دچار کاهش شده بود.

از این روی، عربستان سعودی در ادامه‌ی سیاست ها و تحرکات مرموز خود، این بار رقابت نفتی با روسیه را تا مرز جنگ افزایش و تولید روزانه نفت خود را از ۱۲ میلیون بشکه به ۱۳ میلیون بشکه تغییر داده است.

عربستان همچنین اعلام کرده است که به مشتریان روسیه در شمال اروپا در ازای خرید هر بشکه نفت ۸ تا ۱۰/۲۵ دلار تخفیف به ازای هر بشکه نفت می دهد.

کاهش‌های متوالی قیمت نفت پس از آخرین نشست اوپک باعث شد نفت در آستانه ثبت رکورد شدیدترین افت هفتگی قرار گیرد. این رخداد در سه دهه گذشته بی‌سابقه بوده است؛ هر چند به نظر می‌رسد با اقدامات اخیر سعودی‌ها در افزایش تولید نفت به بیش از ۱۲ میلیون بشکه در روز و همچنین ارایه تخفیف به مشتری‌های خود درصدد ورود به حیاط پشتی روس‌ها و انباشت بازار از نفت سعودی است. با این اقدامات‌ نفت زیر ۳۰ دلار دور از ذهن نخواهد بود.

چه کسانی قربانی جنگ نفتی خطرناک عربستان و روسیه هستند؟ جنگ نفتی چه معنایی برای ایران خواهد داشت؟

پافشاری روس ها بر مواضع نفتی خود

با وجود اینکه تصمیم روسیه و مخالفتش با طرح کاهش تولید، عصبانیت کشورهای تولیدکننده را برانگیخت و قیمت نفت را تا آستانه ورود به کانال ۲۰ دلار کاهش داد، همچنان مقامات این کشور معتقدند، تصمیم اخیر بهترین تصمیم در شرایط فعلی است.

پاول سوروکین، معاون وزیر انرژی روسیه در مصاحبه‌ای با رویترز، ضمن تاکید بر طبیعی بودن ریزش قیمت نفت در شرایط فعلی، افزود: «ریزش قیمت نفت در هفته جاری غیرقابل اجتناب بود و کاهش تولید دیگر منطقی نبود، زیرا معلوم نیست اپیدمی کرونا تا چه حد روی تقاضا برای نفت تاثیر خواهد گذاشت.»

او در این خصوص ادامه داد: «کاهش بیشتر تولید که تحت آن مسکو باید تولیدش را ۶۰۰ هزار بشکه در روز کاهش می‌داد چالش‌برانگیز است. تا زمانی که همه درک کنند، تقاضا چه میزان کاهش پیدا خواهد کرد، کاهش تولید هیچ ثمری ندارد.»

سوروکین گفت: ما تا زمانی که ندانیم کف تقاضا چه میزان خواهد بود، نمی‌توانیم با وضعیت کاهش تقاضا مبارزه کنیم. او در همه دیدارهای الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه با اوپک حضور داشته است.

گفتنی است، روسیه تا پیش از جلسه ۵ و ۶ مارس اوپک‌، طی تماس‌های متعدد تلفنی بر عدم تغییر توافق فعلی کاهش تولید تاکید کرد اما هیچ کدام از اعضا و حتی غیراوپکی‌ها نیز با آن موافقت نکردند. پس از شکست در مذاکرات اوپک و غیراوپک، برخی منابع به رویترز خبر دادند که روسیه درصدد است تا در نشست ۱۸ مارس کمیته فنی اوپک ـ که قرار است به صورت ویدیویی برگزار شود ـ نماینده‌ای بفرستد. هر چند عربستان هرگونه حضور یا فرستادن نماینده به این نشست را به صورت کلی رد کرد. به نظر می‌رسد سعودی‌ها، مخالفت روسیه با طرح کاهش بیشتر تولید را به نوعی پشت پا زدن به همکاری چهار سال اخیر می‌دانند و حاضر نیستند در جلسه‌ای با حضور روس‌ها شرکت کنند.

چه کسی ضرر خواهد کرد؟

 سرگی کوپیلوف، یکی از شرکای شرکت مشاوره بی اس سی گفت: این مسکو بوده که جنگ قیمت نفت را آغاز کرده است. روسیه منابع بسیار بیشتری برای حمایت از اقتصادش در بحبوحه بحران بازار نفت دارد، ولی شرایط برای عربستان متفاوت است.

این تحلیلگر گفت: «از طرفی، عربستان سعودی تمایل به قیمت بالای نفت دارد و سهم آن مانند روسیه در بازار نفت خام بالاست ولی از طرف دیگر عربستان بر خلاف روسیه نمی تواند مدت زیادی با قیمت پایین نفت دوام بیاورد چون حاشیه‌های امنیت بسیار کمتری در سیستم بودجه خود دارد».

 یک ضعف دیگر عربستان سعودی وابستگی آن به درآمدهای نفتی و 50 میلیارد دلار کسری بودجه آن است. اقتصاد روسیه هم علی رغم رشد درآمدهای غیر نفتی و غیر گازی، به بحران های انرژی حساس است، ولی مسکو اعلام کرده در صورت وخیم تر شدن شرایط، ذخایر کافی برای حمایت از اقتصاد داخلی را تا چندین سال دارد.

زمان نشان خواهد داد کدام یک از این غول های نفتی می توانند در این شرایط دوام بیاورند. روسیه برای پشت کردن به اتحاد اوپک دلایلی داشته است. بازار نفت همواره در بحبوحه کاهش تقاضا با مازاد تولید مواجه بوده است، ولی در حالی که امضا کنندگان قرارداد نفتی سعی می کردند تقاضا را افزایش دهند، این فاصله فورا توسط شرکت های آمریکایی مخصوصاً تولیدکنندگان شیل پر شد و این تولیدکنندگان کسانی هستند که بیشترین ضربه را خواهند خورد.

کوپیلوف گفت: «تولیدکنندگان کوچکی که فقط بر نفت گران قیمت شیل تمرکز دارند محکوم هستند و در نتیجه تمام پولی که در آنها سرمایه‌گذاری شده، از بین خواهد رفت».

چه کسانی قربانی جنگ نفتی خطرناک عربستان و روسیه هستند؟ جنگ نفتی چه معنایی برای ایران خواهد داشت؟

بزرگترین قربانی جنگ نفتی ریاض و مسکو

ریزش قیمت نفت آزمون دشواری برای وضعیت مالی عراق خواهد بود که به شدت به درآمدهای نفتی وابسته است و احتمالا باعث می شود این کشور پروژه های جدید انرژی و زیرساخت را متوقف کند.

مقامات عراقی به رویترز گفتند: این تولیدکننده اوپک برای این که از عهده پرداخت حقوق کارکنان دولتی بربیاید، ممکن است ناچار شود به بازارهای استقراض بین المللی مراجعه کند زیرا قیمت نفت از سطحی که بغداد بودجه امسال خود را بر مبنای آن برنامه ریزی کرده بود، بیش از نیمی ریزش کرده است.

عراق که برای ۹۵ درصد درآمد بودجه خود به درآمدهای نفتی وابسته است، کمترین تنوع اقتصادی را در میان کشورهای خاورمیانه دارد و احتمالا پس از بروز اختلاف میان عربستان سعودی و روسیه در خصوص سیاست تولید نفت، احتمالا ناچار خواهد شد تدابیر ریاضت اقتصادی شدیدی را اجرا کند.

یکی از مشاوران اقتصادی نخست وزیر عراق در این باره گفت: فروپاشی قیمت نفت به معنای دو برابر شدن کسری بودجه است و تنها گزینه ای که برای عراق می ماند، توسل به استقراض بین المللی است.

بر اساس تحلیلی که از آمار صادرات نفت عراق انجام گرفته است، اگر قیمت نفت برنت حدود ۳۰ دلار در هر بشکه بماند، درآمد عراق کمتر از سه میلیارد دلار در ماه خواهد بود که دو میلیارد دلار کمتر از پولی است که عراق برای تامین مخارجش نیاز دارد.

موسسه اعتبارسنجی فیچ اخیرا هشدار داده که جنگ قیمت نفت به درآمد مالی تولیدکنندگان نفت در منطقه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی آسیب خواهد زد و ممکن است به موج تنزل رتبه اعتبار مالی دولت های این منطقه منجر شود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، جنگ قیمت و افت شدید قیمت نفت همه اقتصادهای خاورمیانه را متاثر خواهد کرد اما عراق که حتی پیش از فروپاشی قیمت نفت در موقعیت حساسی قرار داشت، یکی از بزرگترین بازندگان اختلاف میان اوپک و روسیه خواهد بود.

معنای جنگ نفتی برای ایران

بسیاری از ناظران بر این باورند که اقتصاد ایران از این جنگ نفتی آسیب خواهد دید.

در همین رابطه، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» عنوان کرد: بیشترین آسیب را کشورهای ایران و ونزوئلا متحمل خواهند شد. هر دو کشور اقتصادشان متکی بر نفت است و هردوشان تحت تحریم آمریکا هستند.

«سمیر ایوب» کارشناس امور روسیه نیز در گفتگو با العهد تصریح کرد: عربستان تصمیماتش را به دستور آمریکا می‌گیرد تا بر روسیه، ایران و کشورهایی که اقتصاد آنها وابسته به نفت است، تاثیر بگذارد.

در همین راستا، به نظر می‌رسد بازار بورس تهران نیز متاثر از جنگ نفتی بوده است. بورس تهران همراه با بورس‌ها و بازار‌های مالی دنیا تحت تاثیر بلایی که روسیه و عربستان بر سر بازار نفت آوردند، ریزش ۱۴۸۰۵ واحدی را پشت سر گذاشت و شاخص کل بورس اوراق بهادار به ۵۳۴,۳۷۹ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن در جریان معاملات امروز ۳۵۳۰ واحد افت کرد و شاخص کل فرابورس ایران نیز کاهش ۱۴۷ واحدی و رسیدن به رقم ۶۸۹۳ را به نمایش گذاشت.

میانجیگری ونزوئلا

روز گذشته اخباری مبنی بر میانجیگری نیکلاس مادورو، رییس‌جمهور ونزوئلا برای بازگرداندن روس‌ها و سعودی‌ها به میز مذاکره منتشر شد. مادورو در این خصوص گفت: «این کشور با شرکای خود در گروه اوپک پلاس، سرگرم رایزنی برای گشودن مذاکرات جدیدی میان اوپک و کشورهای غیراوپک است.»

چندی پیش نیز مکزیک برای میانجیگری میان اوپک و غیراوپک اعلام آمادگی کرده بود و آرتورو هررا، وزیر دارایی مکزیک ضمن اشاره به این موضوع که باید در شرایط فعلی تمرکز را بر بازار نفت گذاشت، پایان دادن جنگ قیمتی و التهاب بازار نفت را از مهم‌ترین اقداماتی دانست که کشورهای اوپک پلاس باید انجام دهند. با وجود اینکه تقریبا هیچ کشوری به جز روسیه موافق عدم تمدید قرارداد کاهش تولید نبود، باید منتظر ماند تا دید تزارها چه زمانی به میز مذاکره بازمی‌گردند و آیا اجازه ورود قیمت به کانال ۲۰ دلاری را می‌دهند؟!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۸
قطعا روسهای کفتار صفت ضرر خواهند کرد.
ایران هم این وسط نقش خنثی داره. چون نفت رو نمیتونه بفروشه.
حال این روسها گرفته بشه، دلی خیلی ها به ویژه ملت ایران خنک خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
از کمپ تیرانا می نویسی یا تل آویو؟
روسها هم مانند هر کشوری دنبال منافع خودند ولی چرا شما به عربستان آدمکش متحجر و امریکای جانی اینقدر حساس نیستید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
فکرت معیوبه متاسفانه درمان هم نداره
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
به 1627. این اقا کاوه که از خود ایرانه. واقعا شما اگر این البانی و تل اویو و موساد و... را نداشتید دیگر حرفی برای گفتن داشتید؟ البته الان هم این ادعاها و تهمت ها نشان می دهد چه اندازه دستتان خالی شده. روسیه تنها کشوری در دنیا هست که ویروس کرونا بر او کارگر نیست بعد شما دیگران را چشم بسته متهم می کنید. هنوز بیمار صفر نه در چین و نه در ایران و نه در ایتالیا که از مراکز پخش منطقه ای کرونا در دنیا بودند کشف نشده. دیروز از ترامپ پرسیدند که نظرت در مورد ادعاهای جنگ بیولوژیکی و مسئولیت امریکا در مورد چین چیست؟ خیلی محکم که نشان می داد قبلا با رهبر چین هم در میان گذاشته گفت هم رهبری چین می داند از کجا شروع شده و هم ما می دانیم از کجا شورع شده. می خواهید ضد امریکا باشید مسئله ای نیست ولی ضد منطق نباشید. هم چین و هم امریکا ضررهای تریلیاردی دارند می دن ولی کشوری که حتی یک دلار هم از کرونا ضرر نکرده همان کشوری است که شما از لج امریکا از او طرفداری می کنید.
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
اگر این ویروس را طبیعت یا امریکا یا چین ساخته باشند واقعا عجیب نیست که بر روی خود مردم چین و امریکا و تمام دنیا به غیر از مردم روسیه و 15 جمهوری سابق شوروی که حریم روسیه هست اثر گسترده ای ندارد. دیگه این نیاز به اثبات نداره. ولی این به معنی حمایت از چین یا امریکا هم نیست. چون خود پوتین همیشه میگه غرب و چین اگر پاش بیافتند و در ضعف اقتصادی مانند ما باشند از استفاده از سایر ابزار خود لحظه ای درنگ نمی کنند. ولی حالا روسیه هست که در ضعف اقتصادی است و باید از سایر ابزار خود برای بازدارندگی و اثبات قدرت جهانی بودن خود استفاده کند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
راه حل ساده است ، چند موسک کروز به انصارالله بدهند تا حساب عربستان را برسد آنگاه خواهید دید که دست از همکاری با امریکا خواهند شست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
آقا خجالت بکش،هر چیزی که به مذاقت خوش نمیاد سریع میگی آلبانی و...،یه کم فکر هم داشته باشی بد نیست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
از این مقاله به این نتیجه رسیدم که مارمولک اصلی روسیه است ولی نویسنده جرات ندارم بنویسه سیاستهای موذیانه روس‌ها نوشته عربستان
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
متاسفانه افکارمان از دست گرایشاتمان آزاد نیست.
ناشناس
| Germany |
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
ایران نفت را در بازار سیاه با قیمت پایین می فروشد و نقش بسزایی در امدن قیمت بپایین بازی می کند.
هر جوري حساب بكنيم بلاخره انها ميفروشند ودرامد كسب ميكنند ولي ما محروم از بازارهاي نفتي هستيم وذخيره ارزي كشور به شدت نياز به پول نفت دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
امیدوارم یه قطره نفت فروش نره، بشه دویست دلار یا یه سنت هیچ فرقی به حال من کارگر نداشته وندارد
اتفاقاً ایران کمترین خسارت را خواهد دید چون ایران عملاً نفتی صادر نمیکند و از محل صادرات غیرنفتی منابع ارزی مورد نیاز خود را تأمین میکند! و مکروا و مکر الله والله خیر الماکرین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
فراموش نکنیم 40 درصد صادرات غیر نفتی پتروشیمی است و وابسته به قیمتهای جهانی آن
ارمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
واقعا تا این کارشناس ها رو داریم تو مملکت نیازهیچی نداریم. ازنظر ابشون کلا نفت ارزون یا گرون بشه فرقی نداره برا ملت که البته دقیقا درست میگن.ااونوقت این صادرات غیرنفتی که ایشون فرمودند میشه بگن دقیقا .چی هستن و به کجا صادر میشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
غصه نخور چون قرار است بزودی صادرات پتروشیمی هم تحریم شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
باید الان به شدت نگران عراق باشیم
تندیس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
ویکی از مشتریان صادرات غیرنفتی ایران کشور عراقه که با این نرخ نفت پول برا واردات از ایران نخواهد داشت
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
اتفاقا ایران هم متضرر میشود . به علت اینکهاگر تولید کند نمی‌تواند بفروشد و باز باید تحریم را دور بزند که هزینه تمام شدن محصول برای رسیدن به خریداران بسیار بالا میرود و اگر تولید نکند در این شرایط مجبور به پرداخت دستمزد و حقوق کارمندان شرکتهای نفت و پتروشیمی و وابسته هست و باید از جاهای دیگری مانند استقراض یا چاپ اسکناس یا مالیات تامین کند که هرسه به معنای تورم بالاتر و فشار اقتصادی بیشتر بر ملت خواهد بود . سال آینده سال بس وحشتناک اقتصادی خواهد شد .
فکر کردید پالایشگاهش رو با موشک .... دیگه بدبخت میشه.
بله اگه پالایشگاه ما بود 55 سال طول میکشید تا راه بیفته ولی اونها اون مخروبه رو ظرف سه ماه باز سازی، و جالبه بدونید با تکنولوژی روز با راندمان بیشتر راه اندازی کرده اند....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
نه بابا
عربستان اگربتواند به ایران ضربه می زند. به هرحال تاوان بی خردیهای حوثی ها را باید مردم ایران بپردازند
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
کمی مطالعه هم بد نیست. در میان جنگ نفتی، ایران محلی از اعراب نداره.... اتفتقا این بار عربستان به حمایت از اوپک وارد جنگ نفتی با روسیه شده
مرگ بر روسیه
امپراتوری حاکم بر بازار سرمایه نه روسی است و نه آمریکایی ، بلکه دست افرادی بدون تعلق خاطر به سرزمینی و با گرایش سرمایه داری شدید و متمایل به صهیونیزم بین المللی ، بسته به شرایط زمان تصمیم میگیرد و در حال حاضر این وضعیت برایش بسیار مطلوب است . خریدهای کلان انجام میدهد و در بازار سرمایه و کالا به حد نصاب مطلوب میرسد و سپس با بالا بردن قیمت ها به سودهای بسیار کلان دست پیدا میکند . شرکت های چند ملیتی بزرگ در اختیارشان است و کنترل آنها خارج از اراده کشورهاست . تصمیم ظاهری روسیه و عربستان فقط صورت ظاهری قضیه است
چه کسانی قربانی جنگ نفتی خطرناک عربستان و روسیه هستند؟
رسانه ها در ایران باید درک بهتری از سیاستهای سعودیها داشته باشند بخصوص با حکومت محمد بن سلمان تا دیگر رسانه های دنیا. عربستان هیچ اراده ای از خود برای هیچ سیاست بخصوص سیاستهای کلان را ندارد. با فرمان امریکا نفت تولید میکند، با فرمان امریکا تولید نفتش را کاهش یا افزایش میدهد، امریکا برای مشخص میکند در چه برهۀ زمانی به چه کشور و چه میزان نفت بفروشد. یعنی جنگی بین عربستان و روسیه بر سر مقدار تولید نفت نیست، بلکه این جنگ امریکا بر سر بهای نفت است. اگر روسیه و به بتع آن کشورهای غیر اوپک در هر شرایطی تسلیم درخواستهای عربستان شوند، دیگه استقلالی ندارند. عربستان به آنها دیکته میکند باید تولید را افزایش بدهید و یا باید تولید را کاهش دهید. در این میان نقش تولیدات امریکا بسیار مهم است، تولید نفت امریکا نه با اوپک هماهنگ با و نه با کشورهای غیر اوپک از فشارهای عربستان که گوش بفرمان امریکا است، شرکتهای امریکای سود میبرند.
همانطور که میدانید چون در امریکا هزینه تولید نفت شل حدود 40 تا 50 دلار است، پس قیمت زیر 60 تا 70 دلار برای شرکتهای امریکایی که نفت تولید میکنند مقرون به صرفه نیست. عربستان باید با رهبری اوپک و هماهنگی با غیر اوپکها بهترین شرایط را برای شرکتهای امریکایی فراهم سازد.
عربستان تا سنگ اوپک را به سینه میزند، و نه سنگ غیر اوپکیها؛ عربستان باید بهترین شرایط را برای شرکتهای امریکایی که گفته میشد هزینه تولید نفتشان حدود 40 تا 50 دلار است را فراهم کند. اگر روسیه به فرمان عربستان کاهش نفتش را انجام میداد، برندۀ است این کاهش تولید امریکا بود، چون آنها نه اوپکی هستند و نه غیر اوپکی (ترامپ هم در تبلیغات انتخابتیش از این شرایط استفاده میکرد)، با فشار نفت ایران و ونزلا را هم از باراز بگونه ای حذف کردند. و اما بخش د.م سوال « جنگ نفتی چه معنایی برای ایران خواهد داشت؟» :
با شرایطی که ایران دارد نمیتواند در بازار هیچ نفشی داشته باشد. به هر حال ایران شریک راهبری روسیه است، عربستان با سلطه حکومت محمد بن سلمان هیچ خیری برای ایران ندارد و در تمام سخنان و عملکردش آشکار این را بیان کرده است. با رهبری پوتین در روسیه و شرایط که امریکا برای ایران بوجود آورده، خوب یا بد ایران باید منافعش را با منافع و عملکرد روسیه گره بزند.
نفت شیل ، یک دورغ تبلیغاتی بزرگ به عنوان بهانه ای برای فروپاشی کشورهای تولید کننده نفت است همانطوری که دروغ تبلیغاتی جنگ ستارگان باعث فروپاشی شوروی شد.
تابناک از کدوم اقتصاد داری حرف میزنی!
کمترین ضرر رو عربستان میبره
اولا اقتصاد عربستان متنوع هست . سالانه بیش از ۲۰ میلیارد دلار سهم عربستان از حج هست
دوما عربستان در بسیاری از مکانهای دنیا سرمایه گذاری کرده از تویتر و آمازون گرفته تا ...
سوما عربستان نفت اون با توجه به نزدیکی به سطح دریا کمترین هزینه استخراج رو داره و حدود ۷ دلار در بشکه هست و روسیه ۱۷ دلار هست

چهارم جمعیت عربستان با توجه به مقدار نفت اون بسیار پایین هست

عربستان کمترین ضرر کننده خواهد بود

اولین ضرر کننده تولید کنندگان نفت شیل آمریکا هستند درست عکس این مقاله
دوما روسیه هست که هزینه تولید اون بسیار بالا هست
سوما ایران هست که با توجه به تحریم هزینه تولید اون هم بالا هست
در هر صورت ما برنده نیستیم
اقتصاد امریکا, روسیه انقدر بزرگ و متنوع است که به این زودی دچار بحران عدم فروش نفت ارزان نمیشود و عربستان هم علارغم کسری بودجه دارای ذخیره قابل توجهی در صندوق ارزی خود میباشد این ایران است که تمامی مشتریان خود را از دست خواهد داد و روزی که توطئه سه گانه امریکا, روسیه و عربستان با چند میلیون مازاد روزانه نفت به نصف بها مندرج در بودجه ایران به نتیجه بنشیند قهرا بازار نفت به وضعیت قبلی باز خواهد گشت ولی بدون ایران تا قدرت ایران در میان دوست و دشمن برباد رود
در واقع بازنده حقیقی این بازی ایران و تا حدودی شاید عراق باشد و لاغیر
بنظر بنده روسیه میخواهد امریکارا شکست نفتی بده چون نفت امریکاه گران تهیه میشود عربستان با روسیه لج بازی میکند که برای روسیه هم مقرون به استفاده نباشد
پاسخ ها
ناشناس
| Singapore |
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
فعلا با دستور ترامپ آمریکا داره ذخایر نفتیش رو با نفت ارزان قیمت پر می کنه
نتیجه سیاست نگاه به شرق بجای نگاه به دنیا!!
خوردن خنجر از پشت توسط روسیه انهم نه یکبار و دوبار. از پایین اوردن قیمت نفت گرفته تا همراهی با قطعنامه های تحریمی سازمان ملل علیه ایران و عدم استفاده از حق وتو علیرغم دریافت باجهای هنگفت از ایران و همچنین عدم واکنش به بمباران پیاپی مواضع جمهوری اسلامی در سوریه توسط اسراییل.
سوغات چین هم که جنس بنجل و کرونا هست.
خسته نباشید!
پاسخ ها
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
جلوگیری از لوله انتقال گاز ایران از ترکیه به اروپا ، فشار به ایران و پاکستان هند برای متوقف کردن لوله کشی گاز ایرا به آن دوکشور و فروش گاز و میعانات ارزان به آنها ، و به تا زگی عقد قرار داد با ترکیه برای فروش گاز به آنها به جای ایران ، خیانت از طرف روس ها نیست ، ما تو مملکت خودمان خاین زیاد داریم ،به جای اینکه با پشتوانه مردمی را مستحکم کنند رو آورده اند به کشورهای بلوک شرق ، شعار امام و مردم در ابتدای انقلاب فراموش شده ، نه شرقی نه غربی ، آمریکا از انگلیس بدتر ، انگلیس از آمریکا بدتر و شوروی از هر دو اینها بدتر ، خیانت جنایت هایی که شوروی و روسیه در حق ایران کرده اند هیچ قوم و حکومتی به ایران نکرده
درآمد عراق کم بشه صادرات غیر نفتی ایران به بازار عراق که بزرگترین بازار ایران هست ضربه خواهد خورد. در ضمن این چند صد هزار بشکه صادراتی ایران بیشتر ضربه خواهد خورد چون به ریسک خریدش از ایران نمی ارزه برای خریداران. روسیه ۱۴۰ میلیون جمعیت داره در حالیکه عربستان ۳۲ میلیون نفر. عربستان تحریم نیست و قابلیت افزایش تولید رو داره ولی روسیه تحریمه. شاید دارن بلایی که سر گرباچف آوردن سر پوتین میارن. هزینه تولید نفت و گاز شیل و انرژی های تجدیدپذیر هر روز کمتر میشه. ایران و ونزوئلا ولیبی تقریبا کامل از بازار حذف شدند ولی هنوز تولید بیش از مصرف هست. چین حالا حالاها کمر راست نمیکنه. خوش به حال هند و پاکستان و ترکیه تو منطقه و سایر وارد کننده ها تو دنیا شده. دوران نفت هم داره تموم میشه.
بر خلاف این تحلیل کمترین ضرر از کاهش قیمت نفت نصیب ایران میشود زیرا همین الان هم ما صادرات نفتمون کمتر از ۳۰۰ هزار بشکه در روز هست و لذا کمتر آسیب میبینیم
روسیه مهربون بلایی سر آایران می آورد که حمله مغول پیش آن هیچ باشد.نمیگم حرفم رو باور کنید ولی به یاد داشته باشید تا وقتش برسه
پاسخ ها
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
وقتش رسیده دیگه بیشتر از این
میگویند در یک کاروانسرای ، مشغول نعل کردن اسبها بودند. پشه ای آمد و گفت: لطفا مرا هم نعل کنید! آخه وقتی ما تحریم نفتی هستیم، دعوای عربستان و روسیه چه اثری روی اقتصاد فلک زده ما خواهد داشت؟
کلا در این مورد بدون حضور ایالات متحده توافق بی معنی هست.برفرض که این دو کشور تولید رو کاهش بدن بدون شک بلافاصله آمریکایی ها با افزایش تولید کار رو خراب میکنند.در کل اعتقادم این هست که بسیاری از دولتها از جمله آمریکا از فرصت فعلی استفاده و ذخایر استراتژیک خودشون رو پر میکنن.بزودی نفت به قیمت های بالا ۵۰ دلار میرسه
اولا آمریکایی ها طبق گفته ترامپ صاحبان اصلی عربستان میبباشند. ولی عربستان را از حقوق ایالت پنجاه دومی خود مانند پورتاریکا محروم کرده اند. اصولا بیشتر ایالت های آمریکایی همچنین نیویورک، ساکنین بومی آن از به بازی گرفته نشدن در اقتصاد و سیاست گریان هستند.
هدف اصلی تقریبا کلیه سیاست های کنونی که در سطح جهانی عمل میکنند اجرای نرم و جایِ پا گم کُنِ نابودیِ قرض هایِ دولت امرکا بمردم خودی و عدم ادامه امکان پرداخت دویدنت (سود سهام)بازار بورس به صاحبان بین المللی آن‌ها بوده است که هردوی آنها سبب عدم توانایی بوجود آوردن بازار فروش برای کالاهای تولیدیِ «بخش اینوست منت(سرمایگذاری) بانک های وال استریتی و دیگر بانکهای جهان است که اکثریت بالاتفاق جهان وطن میبباشند و نجات قمارخانه بازار بورس بین المللی هم سرنوشتش به آن گره خورده است.
ترامپ تاکنون با عملیات زیک زاکی خود توانسته است در این سه سال در این راه قدم های زیادی بردارد که دارای ریسک بزرگی در مقابلِ جنگ با ایران را در خود داشته که شدید تر هم شده و چین را هم اجبارا بدنبال خود خواهد کشید.
اینطور که بنظر میرسد پوتین بزرگترین برنده این قمار آمریکا خواهد بود که اکنون در محور مقاومت بنفع سوریه (هرچند نه تمام سنگ) قرار گرفته است. که هنوز روشن نیست که این عدم تمام سنگی ریشه در سرمایه های وی در سراسر جهان که تاکنون زیر سایه آمریکا قرار داشت میباشد یا هنوز ترس ریسک در افتادن تمام‌عیار با آمریکا علت آنست. هرچند که نتیجه آن هردو برابر میباشد.
روسیه اولاً توانست ترس از مبارزه با آمریکا را ابتدا پس از شکست آمریکا در جنگ ۸ ساله از ایران را تاحدودی از دست دهد ولی دایما در حال داد و ستد سیاسی اقتصادی با آمریکا بوده که گاهی هم به ضربات محکمی (تحریم های ضد روسی) تبدیل گردیده بوده است. زیرا یک نفر بهتر از همه میتواند افول امپریالیسم سرکرده را خوب درک کند و آنهم پوتین که گروه اقتصادی روسیه که منافع دولت و بانکهای روسیه را نمایندگی میکند را در کنار خود دارد، میباشد.
قطعا ضرر واقعی را ملتها می بینند اگر این تزار روسیه و پادشاه عربستان به فکر ملت های خود وکشورهای صادر کننده نفت بودند صادرات نفت را کم میکردند که قیمت نفت در بازار جهانی اینقدر سقوط نمیکرد چون این آقایان رئیس جمهور روسیه که در اصل پادشاه وهمه کاره آن کشور است و جنا ب پادشاه عربستان برایشان فرقی نمی کند که نفت یکدلار باشد یا صد دلار چون اینقدر اندوختهاند که صد نسل بعدیشان را هم کفاف میکند وای بر حال مردم که این سیاستگذاریها هر لحظه مختصردر آمد آنها را هم با تورم وکم شدن ارزش پول ملی آن کشورها در برابر دلار از بین میبرد جای خوشحالی است که صادرات نفت ایران هم به کمترین حد خود رسیده وگرنه در آمد نفتی ما هم ازدر وارد واز پنجره بیرون میرود وهمان بهتر که در زیر زمین باقی بماند جنگ نفتی برای ایران این نوید را میدهد که از حساب روی درآمدهای نفتی چشم پوشی کرده وبه جای آن فکر خود را به کار اندازد وبا ایجاد روشهای نوین اقتصادی و به کار گرفتن نیروهایی تحصیل کرده که الان بیکار نشسته اند و سرمایه گذاری عاقلانه و ایجاد عدالت و جلوگیری از سو استفاده ورانت از منابع کشور راه را برای صادرات باز کند و تولید ات صنعتی و کشاورزی را زیاد کند قطعا ابران مثل کشور سردسیر روسیه و گرم عربستان نیست ودر جهان جایگاه خاصی دارد همین اجناسی که از راههای قاچاق وارد ایران میشود را میتوان به فرصت تبدیل و با هدایت آن به کشورهای همسایه از راه قانونی و گمرکات کشور درامد زایی کرد این هم جلوی قاچاق را میکیرد و هم از این گذر درآمد زایی و جلوی خروج ارز گرفته میشود بک مقدار دلسوزی و قانون مندی لازم است که کشور ما جایگاه خود را پیدا و از در آمد نفت وفروش آن بی نیاز گردد تمام کشورهای همسایه ابران احتیاج به ترانزیت کالا از راه ابران را دارند که این امتیاز بزرگی برای کشور ما محسوب میشود این وظیفه مسئولان سیاست خارجی کشور است که با نشست با اقتصادانان تهبرین گزینه ها را برای درآمدزایی کشور بیندیشند و اجرایی کنند نباید سیاست ما به روزمرگی و اقتصاد به آشفتگی و پریشانی بیفتد باید در این آشفته بازار جهانی که هیچکس و هیچ کشوری به دیگران رحم نمی کند در خواب غفلت فرو رویم باید اگر این کشور مال ماست باید آنرا بسازیم تا به قله رفیع پیشرفت نائل آییم و این یک ذره پشتکار و همت میخواهد .
هرچقدر تحریم نفتی باشیم بهتر است . حداقل نفتمان در چاه ها باقی میماند . اگر فروخته شود نصیب ملت نخواهد شد
پاسخ ها
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
اینکه می فرمایید گیر ایران نمی آید درست ، ولی بیشتر چاه های نفتی ایران اگر نفت ازشون استخراج نشه به اصطلاح کور شده و دیگر قابل بهره برداری نیستتد ، برای همین ایران کلی نفت کش اجاره ای داره و نفت هاش رو رو دریا ذخیره میکنه که خسارت حمل و نگهداریشون از فروششون بیشتر است
مگه ایران نفت صادر میکنه که ضرر کنه
عربستان بیشترین ضرر را خواهد داد بن سلمان احمق متوجه نیست روسیه یکی از بزرگ ترین صادر کنند های جنگ افزار هست و صادر کننده فناوری های اتمی ،فضایی و هوایی است نفت بخشی از درامد روسیه هست اما عربستان کل در امدش بر پایه نفت و حج است که با روند کرونا تعطیل حج...
ایرانم در هر صورت داغونه
مقاله درستی است، عربستان تصمیماتش را ودستور آمریکا می گیرد. ولی باید صبر کرد و بازنده را دید. در مورد ایران هم، بلافاصله بعد از برجام که ما توان صادرات نفت داشتیم ، همین عربستان نفت را ارزان کرد و ۲۵ دلار کرد و توان ایران را گرفت. الان هم دقیقا ودستور آمریکا اینکار را کرده و متاسفانه دولتهای ایران بخصوص بعد از انقلاب بدلیل رانت نفتی آسان رو به اصلاحات زیربنایی اقتصادی نیاوردند.
روسیه شاید زورش به آمریکا نرسه ولی عربستان عددی نیست که بخاد جلوش دربیاد، در کوتاه مدت عربستان برنده است ولی در بلند مدت قطعا برد با روسیه است
اونجا روسیه است، همون کشوری که که استالین بخاطر پیشبرد اهدافش باعث مرگ 30 میلیون روسی شد، حالا با این تاریخچه، کشوری که به مردم خودش رحم نکرده به عربستان رحم میکنه!؟
همونطور که وقتی آمریکا کاری به ضرر ما انجام میده روزی چند وعده مسئولین و افراد غیره از خجالت آمریکا در میان انصاف اینه که طبق شعار اساسی انقلاب یعنی نه شرقی و نه غربی مسئولین و برادران محترم از خجالت روسها هم به همون نحو در بیایند
این فقط بازیه, عربستان میفروشه و تامین هزینه جنگ و غیره روسیه هم راست میگه بلاخره سلاح میفروشه و تامین میکنه.ایران فقط داره بازی میخوره.
ارامکو حوثی موشک پهباد بووووم
چه احمقانه تحلیل کردن ایران الان وابستگی کامل اندکی به نفت دارد
خوب عربستان خواهان کاهش تولید بوده مثل سایر اعضای اوپک ولی این روسیه است که مخالف کاهش تولید است حالا من متوجه نمیشم چرا نویسنده مقاله مدام از روسیه حمایت میکند؟ خوب وقتی کرونا هست بازار جهانی هم تعطیل چرا روسیه اصرار به افزایش تولید دارد؟
مگه ایران اقتصاد هم داره که آسیب هم ببینه؟؟؟؟
الان به شدت نگران عراق هستم. اگه کسری بودجه داشته باشه میاد آویزون ما میشه. خدا به خیر بگذرونه...
روسیه با نفت بیست دلاری میتواند چندین سال بدون مشکل کشور را ادره کنند ؟ آنکه متضرر میشود کشورهای حاشیهٔ خلیج فارس است ،و کشورهای امریکای لاتین ؟،،
با توجه به اینکه ایران در حالت تحریمی است ضرر چندانی برای نفت ایران نیست این جنگ نفتی اوپک و روسیه بیشتر برای ضربه زدن به اقتصاد نفتی شیل هست که برای استحصال نفت برای هر بشکه بین 30تا40دلار هزینه داره و با توجه به افزایش قیمت نفت در چند سال اخیر رشد بالایی داشته اند و بسیاری از مشتریان سنتی روسیه و عربستان و اوپک را از دستشان خارج کرده‌اند و با توجه به تولید و سرمایه‌گذاری سهامداران آمریکایی رشد بالایی کسب کرده‌اند حال با پایین آمدن قیمت نفت ادامه تولید برای شیل غیر اقتصادی خواهد بود در نهایت بازار را ازدست خواهد داد به همین دلایل افت شدید بورسهای آمریکا و اروپا شاهد این ماجرا است چند سال پیش نیز عربستان بجنگ با شیل رفت و تولید شیل متوقف شد اما با روی کار آمدن ترامپ و شروع جنگ یمن نیاز عربستان به دلارهای نفتی و حمایت آمریکا از آنها به افزایش قیمت و افزایش تولید رویک آورد
بازندگان .جنگ نفتی آمریکا .روسیه وعربستان هستند .ایران فقط باید به اقتصاد مقاومتی خود بپردازند .اگر قیمت نفت از ۷۰دلار به ۳۰دلار برسد یعنی روسیه وعربستان روزانه چهارصد ملیون دلار در ماه دوازده میلیارد دلار ضرر خواهند کرد .و نفت شیل آمریکا نیز با این قیمت نمی‌تواند ادامه دهد .ایران باید با نفت ۲۵ دلاری جای همه را بگیرد .خدا جان چرا من در وزارت نفت نیستم
بهتره بگویید جنگ نفتی آمریکا وروسیه چون همه دنیا می دانند عربستان کاسه لیس آمریکاهست.
کالا ارزون بشه کی نفع میبره؟ فقط مصرف کننده ای که میتونه ذخیره کنه. انقدر بالا پایین نپرین امثال چین و ژاپن و کره و اروپا دارن همه رو بازی میدن. امریکا؟ هه. امریکا صد برابرایران تو تگزاس داره درمیاره اونهم نه از نفت
ایران بزرگترین بازنده این بازی دو کشور است
تنها راه نجات آین هست؟ توسط یمن و زدن چندموشک کارعربستان را تمام کند تا خیال همه راحت بشه، وگرنه همین آش و کاسه هست،
وقتی میبینم رسانه های ایران بجای اینکه واقعیت ها را بگویند مدام از روسیه حمایت می‌کنند هرچی فکر میکنم نمی تونم بفهمم برای چی آیا بخاطر حمایت کلامی هرزگاهی بعضی از مسئولان روسی نسبت به ایران هست خوب بابا اینکه چیزی نیست تازه اونا سیاستشون اینه که ایران را در برابر غرب بگذارند در کل این اتفاق بسود چین و اروپا هست به ضرر روسیه ایران عراق عربستان نیجریه الجزایر هست باور کنید مخازن آمریکا اگر به این نفت ارزان پر بشوند بعدها که نفت بخواهد گران بشود همین مخازن و برگشت قوی نفت شیل اصلا اجازه آن را نخواهد داد بنظر من این آخرین زورآزمایی نفت درکل تاريخ پیدایش آن هست
خیانتی که روسها درطول تاریخ بر ملت ایران در تمامی عرصه ها رواداشته هیچ ملتی نکرده است
بایستی از واردات باتکیه بر تولید داخل بوسیله وضع تعرفه های مناسب جلوگیری وبا مافیای دلالی داخلی شدیدا مقابله کرد تا از نیاز به ارز کاسته شود بنا به آمار داخلی اگر درست باشد 95درصد دارو درداخل تولید میشود که مهمترین کالای وارداتی است درنورد خودرو هم ازتجمل گرایی باید دست کشید واز خودروهای داخلی با کمترین نیاز خارجی استفاده کرد فقط ارز بایستی برای مقاصد زیر ساختی هزینه شود نه برای واردات کالاهای لوکس وازطرفی باید پول ملی با سیاستهای انقباضی تقویت شود ولی بااین مسیولین بعید بنظر میرسد اتفاق افتد
شرکت های نفتی امریکا و بورس امریکا در حال نابودی است
درهرصورت ایران نفت نفروشه بهتره چه مثبت فکرت باشه چه منفی
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار