بازدید 16426
پیمانه اقتصادی؛

دست بسته تعزیرات برای برخورد با گرانفروشی خودرو/ بورس قرمز پس از تصمیمات شبانه مدیران/ خریداری در بازار سکه نیست/ تازه‌ترین قیمتها از بازار میوه/ تاثیر شیوع کرونا بر ذخایر ارزی چین

این پیمانه تیتر‌هایی همچون عرضه اولیه چند شرکت دانش بنیان در فرابورس، بحران در کمین سهام آرامکو عربستان/ سقوط سهام زیر قیمت عرضه اولیه؟، اوراق مسکن به ۶۰ هزار تومان رسید، دلار صرافی‌های بانکی تکان نخورد، نظرسنجی درباره روند قیمت جهانی طلا، یارانه نقدی ۲۰ اسفند واریز می‌شود و افت هفتگی قیمت نفت را در بر دارد.
کد خبر: ۹۶۴۳۵۶
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۵ 07 March 2020

دست بسته تعزیرات برای برخورد با گرانفروشی خودرو/ بورس قرمز پس از تصمیمات شبانه مدیران/ خریداری در بازار سکه نیست/ تازه‌ترین قیمتها از بازار میوه/ تاثیر شیوع کرونا ذخایر ارزی چینتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون عرضه اولیه چند شرکت دانش بنیان در فرابورس، بحران در کمین سهام آرامکو عربستان/ سقوط سهام زیر قیمت عرضه اولیه؟، اوراق مسکن به ۶۰ هزار تومان رسید، دلار صرافی‌های بانکی تکان نخورد، نظرسنجی درباره روند قیمت جهانی طلا، یارانه نقدی ۲۰ اسفند واریز می‌شود و افت هفتگی قیمت نفت را در بر دارد.

بورس قرمز پس از تصمیمات شبانه مدیران

به لطف تصمیمات شبانه و ترس سهامداران امروز شاهد خروج نقدینگی از بازار بودیم و در میانه غوغای استعفای رییس سازمان بورس و تکذیب آن، شاخص کل بورس به کمک سیاست های اشتباه ناظر بازار قرمز پوش شد. به نقل از نبض بورس، شاخص کل بورس تهران امروز با اصلاح 5981 واحدی در ارتفاع 549 هزار و 149 واحدی قرار گرفت.شاخص قیمت وزنی ارزشی با کاهش 1594 واحدی در کانال 146 هزار و 398 واحدی قرار گرفت، شاخص کل هم وزن نیز با عقب نشینی 1765 واحدی را نمایش داد، شاخص قیمت هم وزن نیز با افت 1174 واحدی به سطح 122 هزار و 800 واحد عقب نشینی کرد.

عرضه اولیه چند شرکت‌ دانش بنیان در فرابورس

مدیرعامل فرابورس درباره شرایط حاکم بر بازار سرمایه گفت: با توجه به موج نقدینگی در بازار سرمایه، در هفته‌های آتی عرضه‌های اولیه خوبی در بازار خواهیم داشت. وی ادامه داد: در تلاش هستیم تا پایان سال عرضه‌های اولیه پتروشیمی اریا ساسول، شرکت‌های زیر مجموعه شستا، صباتامین و شرکت‌های دانش بنیان داشته باشیم. با توجه به موج افرادی که تازه وارد بازار سرمایه می‌شود باید از تخصص لازم برای ورود به بازار سرمایه برخوردار باشند و نباید ورود به بازار سرمایه را به عنوان شغل دوم در نظر بگیرند.

بحران در کمین سهام آرامکو عربستان/ سقوط سهام زیر قیمت عرضه اولیه؟

بلومبرگ: این احتمال وجود دارد که فردا در روز بازگشایی بورس عربستان شاهد سقوط قیمت سهام شرکت آرامکو حتی به کمتر از قیمت عرضه اولیه آن باشیم. روز گذشته مذاکرات اوپک و دیگر تولیدکنندگان نفت برای پایین آوردن  عرضه به بازار جهانی با هدف کنترل کاهش قیمت در بازار شکست خورد و در حالی که قرار بود در مجموع یک و نیم بشکه از عرضه نفت به بازار کم شود مخالف روس‌ها این طرح را فعلا بی‌‌نتیجه گذاشته است. همین امر باعث شد تا شاهد سقوط دوباره قیمت نفت در بازار جهانی باشیم. به طور کلی شیوع ویروس کرونا و کاهش چشم‌انداز تقاضا به نفت در چین و برخی دیگر از کشورها به عنوان مصرف‌کنندگان عمده این حامل انرژی باعث شده است که قیمت به حدود 45 دلار در هر بشکه سقوط کند.

سهام آرامکو تا کنون چند بار نوسان داشته و حتی در اواخر سال گذشته در چند روز 11 درصد سقوط کرد اما تا کنون به زیر 32 ریال سعودی که قیمت عرضه اولیه آن است، نرسیده است. از ابتدای سال 2020 تا کنون سهام آرامکو 6 درصد سقوط کرده و هم اکنون در  حدود 33ریال سعودی معامله می‌شود. با توجه به آنکه قیمت نفت در معاملات روز جمعه در بازار جهانی کاهش قابل توجهی داشت و حدود 5 درصد ریخت این انتظار می‌رود شاهد تشکیل صف‌های فروش سنگین در سهام آرامکو باشیم و این مسأله می‌تواند یک شوک کاهشی قیمت برای این شرکت بزرگ سعودی باشد. /فارس

اوراق مسکن به ۶۰ هزار تومان رسید

معاملات امروز اوراق تسهیلات مسکن در بازار سرمایه اگرچه تابعی از شوک مصوبه شبانه چهارشنبه (۱۴ اسفند) هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر کاهش دامنه نوسان قیمت در کلیه نمادهای معاملاتی از ۵ به ۲ درصد و سپس لغو شبانه آن بود که درنتیجه هم قیمت‌ها در برخی نمادهای تسه به ۵۶ هزار تومان کاهش یافت، اما همچنان در تعدادی دیگر از نمادهای معاملاتی تسه در بازه ۶۰ هزار تومانی باقی ماند. با این حال تعداد برگه‌های خرید و فروش شده به جز نماد معاملاتی تسه ۹۸۱۰ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در دی ماه امسال) که با فروش بیش از ۴۰ هزار برگه در معاملات امروز و ایجاد صف خرید ۴۵۹ نفره، در اوج معاملات اوراق تسهیلات مسکن بود، در سایر نمادهای زیرمجموعه تسه، عمدتاً در تعداد برگه‌های بسیار پایین و حتی کمتر از ۱۰ برگه، خرید و فروش انجام شد.

دلار صرافی های بانکی تکان نخورد

در معاملات امروز بازار ارز، شاهد ثبات در نرخ ارز در صرافی های بانکی هستیم. این در حالی است که بازار با توجه به شیوع ویروس کرونا و همچنین تعطیلی فردا، با کاهش تقاضا و داد و ستند همراه است. بر اساس جدیدترین نرخ های اعلام شده در صرافی های بانکی سطح کشور، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ 14900 تومان از مردم خریداری می شود و به قیمت 15000 تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته می شود که نسبت به روز پنجشنبه، تغییری نداشته است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ 16400 تومان از مردم خریداری می شود و به قیمت 16500 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود که نسبت به پایان هفته قبل، بدون تغییر می باشد.

خریداری در بازار سکه نیست

محمد کشتی‌آرای درباره وضعیت بازار طلا و سکه در روز جاری اظهار داشت:‌ هر اونس طلا 1674 دلار است که نسبت به هفته قبل 88 دلار افزایش داشته ولی کاهش قیمت ارز در بازار داخلی، مانع افزایش قیمت طلا و سکه در بازار شده است. وی با بیان اینکه قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در حالت تعادل قرار دارد، افزود:‌ از سوی دیگر با توجه به کاهش شدید تقاضا و کاهش خریدار در سطح بازار جهانی و قیمت ارز، تغییرات قیمت طلا و سکه خیلی مختصر بوده است و هیچ حبابی ندارد. رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر ادامه داد: قیمت سکه طرح جدید 5 میلیون و 980 هزار تومان، سکه طرح قدیم 5 میلیون و 925 هزار تومان، نیم‌سکه 3 میلیون تومان، ربع‌سکه یک میلیون و 770 هزار تومان و سکه گرمی 970 هزار تومان تعیین شده است و فروخته می‌شود. به نقل از تسنیم؛ وی با اعلام قیمت هر مثقال طلا 2 میلیون و 608 هزار تومان تصریح کرد: یک گرم طلای 18عیار 602 هزار و 200 تومان است که به‌نسبت افزایش اونس جهانی، قیمت طلا و سکه افزایش نیافته است و دلیل آن کاهش و به‌عبارتی ثبات قیمت ارز بوده است.

نظرسنجی درباره روند قیمت جهانی طلا

کارشناسان وال استریت و سرمایه‌گذاران شرکت کننده در نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز پیش‌بینی کردند با ادامه ابهامات در بحبوحه شیوع ویروس کرونا، وضعیت به نفع بالا رفتن قیمت طلا در هفته جاری خواهد ماند. 

در نظرسنجی طلای کیتکونیوز برای هفته جاری، ۱۳ کارشناس وال استریت شرکت کردند که از میان آن‌ها ۱۲ نفر معادل ۹۲ درصد افزایش قیمت طلا را پیش بینی کردند. هیچ کس انتظار کاهش قیمت را نداشت و یک نفر معادل هشت درصد هم نظر خنثی ابراز کرد. در این بین، در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز ۱۹۱۹ نفر رای دارند که بیش‌ترین تعداد در دو سال و نیم گذشته بود. مجموعا ۱۳۹۵ نفر معادل ۷۳ درصد افزایش قیمت طلا، ۲۸۴ نفر معادل ۱۵ درصد کاهش قیمت طلا در هفته جاری را پیش بینی کردند و ۲۴۰ نفر معادل ۱۳ درصد نظری نداشتند.

یارانه نقدی ۲۰ اسفند واریز می‌شود

با وجود برخی خبرهای متناقض در رابطه با تغییر زمان واریز یارانه نقدی اسفندماه، این یارانه به روال ماه‌های گذشته ساعت ۲۴ روز بیستم اسفند به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. یارانه اسفندماه که آخرین یارانه واریزی سال جاری است به مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر نفر پرداخت می‌شود.

دست بسته تعزیرات برای برخورد با گرانفروشی خودرو

محمدعلی اسفنانی مدیر کل تعزیرات استان تهران درباره گرانی خودرو در بازار، گفت: از آنجایی که در حال حاضر مبنای قیمتی مشخصی برای خودرو وجود ندارد، نمی‌توان با گرانفروشی در بازار برخورد کرد زیرا سازمان تعزیرات برای برخورد با گرانفروشان باید مبنای قیمتی داشته باشد به طور مثال زمانیکه سازمان مسئول، قیمت گوشت قرمز را 100 تومان اعلام می کند اگر این کالا در بازار 101 تومان به فروش رسد مصداق گرانفروشی بوده و ما به آن به راحتی برخورد می کنیم. وی با بیان اینکه هیچ سازمانی قیمت خودرو را تعیین نکرده است، افزود: مسئولان باید قیمت خودروهای تولید شده توسط تمامی خودروسازان را به سازمان تعزیرات اعلام کنند تا در صورت گرانفروشی در بازار ما با آن برخورد کنیم. وی در گفت‌وگو با  خانه ملت، اظهارات برخی مسئولان مبنی بر اینکه فروش آنها 5 درصد زیر قیمت بازار است را حرفی نادرست و غیرحقوقی دانست و اظهار کرد: مگر قیمت بازار را می توان مبنای بهای خودرو دانست، ممکن است در روزهای آینده قیمت این کالا در بازار 10 برابر بهای فعلی شود. مدیر کل تعزیرات استان تهران تصریح کرد: فروش خودرو 5 درصد زیر قیمت بازار پذیرفتنی نیست زیرا قیمت‌ها در بازار توسط دلالان تعیین می‌شود، مادامی‌که این مبنا اصلاح نشود سازمان تعزیرات نمی تواند به موضوع گرانی بهای خودرو در بازار ورود کند.

تازه‌ترین قیمتها از بازار میوه

مشاهدات میدانی حاکی از آن است که سیر کیلویی ۵۵ هزار تومان، زنجبیل کیلویی ۶۰ تا ۱۳۵ هزار تومان، لیمو ترش کیلویی ۳۰ هزار تومان، موز کیلویی ۱۸ هزار و ۵۰۰  تومان، پیاز کیلویی ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان، لیموشیرین کیلویی ۱۸ هزار و ۹۰۰ تومان، پرتقال درجه یک کیلویی ۸۵۰۰ تومان، پرتقال تو سرخ درجه یک کیلویی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان، سیب قرمز کیلویی ۶۶۰۰ تومان، خیار بوته‌ای کیلویی ۸۵۰۰ تومان و خیار گلخانه کیلویی ۷۵۰۰ تومان در خرده‌فروشی‌ها به فروش می‌رسد. براساس کشف قیمت میدان مرکزی میوه و تره بار، قیمت هر کیلو پیاز زرد ۵۵۰۰ تا ۹۰۰۰ تومان، لیموترش سنگی ۱۱ تا ۱۶ هزار تومان، موز  ۱۲ تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان، پرتقال تامسون شمال ۳۰۰۰ تا ۵۵۰۰ تومان، پرتقال توسرخ ۳۵۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان، خیار گلخانه ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان، سیب قرمز ۴۵۰۰ تا ۷۵۰۰ تومان و لیموشیرین ۶۰۰۰ تا ۱۱ هزار تومان است که با احتساب سود ۳۵ درصدی در خرده فروشی‌ها عرضه می‌شود. /ایسنا

قیمت هفتگی نفت ۹ درصد افت کرد

توافق نیافتن برای ادامه کاهش تولید از سوی روسیه باعث شد تا قیمت هفتگی نفت کاهشی ۹ درصدی را تجربه کند و به کف قیمتی در سال‌های اخیر برسد. نفت برنت که روز سه شنبه تا بالای ۵۲ دلار در هر بشکه نیز رسیده بود، با کاهش قیمت همراه شد. قیمت هفتگی نفت برنت از ۴۹ دلار و ۶۷ سنت در روز دوشنبه با کاهشی ۹.۷ درصدی به ۴۵ دلار و ۲۷ سنت در هر بشکه رسید. نفت شاخص آمریکا نیز از ۴۴ دلار و ۷۶ سنت به ۴۱ دلار و ۲۸ سنت رسید تا افتی ۸.۴ درصد را تجربه کند. با توجه به ادامه شیوع کرونا در جهان،‌ به‌نظر می‌رسد روند کاهش قیمت در بازار نفت ادامه داشته باشد.

براساس اعلام وزیر انرژی روسیه، هیچ توافق دیگری برای کاهش تولیدات نفتی مابین مسکو، متحدانش و اعضای اوپک وجود نداشته و گروه اوپک پلاس همچنان وضعیت بازار را رصد خواهد کرد. «الکساندر نواک» با تایید مخالفت روسیه با این تصمیم گفت: با توجه به تصمیم اتخاذ شده، از اول آوریل ۲۰۲۰ (۱۳ فروردین ماه ۹۹) به بعد نه ما (مسکو) و نه هیچکدام از اعضای اوپک و غیراوپک ملزم به کاهش تولیدات نفتی نیستیم.

تاثیر شیوع کرونا بر ذخایر ارزی چین

رویترز: در ماه فوریه در حالی که یوآن چین با نگرانی از شیوع ویروس کرونا و تأثیر آن بر اقتصاد این کشور تضعیف شد، ذخایر ارزی خارجی چین افت کرد اما این افت از آن‌چه انتظار می‌رفت کمتر بود. داده‌های بانک مرکزی در روز یکشنبه منتشر شد و نشان داد ذخایر ارزی خارجی چین، که بزرگترین ذخیره ارزی جهان است، در ماه فوریه ۸.۷۷۹ میلیارد دلار افت کرده و به ۳.۱۰۷ تریلیون دلار رسیده است. این در حالی بود که اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کرده بودند میزان این ذخایر ۱۵.۴۹۷ میلیارد دلار افت کرده و به ۳.۱۰۰ تریلیون دلار برسد. کنترل مالی شدید به چین کمک کرد تا جریان خروجی سرمایه از این کشور را تحت کنترل نگاه دارد. اما در ماه فوریه ارزش یوآن ۰.۷۸ درصد در برابر دلار پایین آمد که این اولین افت ماهانه از آگوست تا کنون است.

 

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۲
فقط کرنا میتواند جان گرانفروش ها را بگیردانشاالله تعالی.
مدیران فعلی سازمان بورس باید هر چه سریعتر استعفا بدن.اینکه افرادی در سازمان بورس بجای اجرای برنامه های علمی بیانه بدن که بازار بورس حبابی هست واقعا فاجعه است
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
خیلی ببخشیدا ، با اجازت 500 هزار واحد از شاخص بورس حبابه و در آینده نزدیک این حباب پوچ میترکه
اغاز نابودی بورس نورچشمی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
کور خوندی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
دیگرازعددسازی هم کاری ساخته نیست
چین دنیا را به گند کشیده

شرم بر چین

شرم بر هواپیمایی ماهان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
نفرین یک ملت و لعنت خدابر کسانیکه بخاطر منافع شخصی این ویروس را به جان مردم بدبخت و بیگناه ایران انداختندو الان هم رفتند تو مخفیگاهشون که مبادا کرونایی بشوند.دلم میخواد فقط یکی از عزیزاتون به این درد مبتلا بشه.
تعزیرات چند هفته مانده به عید بسراغ مغازه داران میره و چند نمایش تلویزیونی اجرا میکنه اما وقتی نوبت به خودروسازان می رسه غیبش میزنه !!!!!!!!!!
این مدیران که شبانه برای بورس تصمیم میگیرند واقعا باید مواظب بود که خدای نکرده عامل نباشند ؟؟!!چون معلومه یک چنین تصمیم سرمایه را به بازار ارز و سکه و... هدایت میکند و بعدش هم تبعات ان!!!!؟؟؟این مدیران کار نابلد ادعای کار بلدها را باید خیلی مراقب بود.
مبنای قیمت جنابعالی شمال شهر تهران است
مثلا موز خوب در قم ۱۳ تومن هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
دانشمند! تهرانیها برای یک کیلوم موزباید بیایند قم؟
خریداری در بازار سکه نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حالتان خوبه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حرف نزند ادم سنگین رنگین تر است.
شهرها نیمه تعطیل شده و مردم دنبال سلامت خویش هستند ولی دلیلی بر نبود تقاضا نیست.
بنزین هم کم شده تقاضایش ان وقت دولت ارزان نمی کند ان را ؟؟؟؟
الان نفت جهانی هم ارزان شده و به جا است دولت هم بنزین را ارزان کند
افایان تعزیرات چرا با گران فروشی های بورس و بزرگ شدن حباب ان برخورد نکردند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بوووووووووررررررررررسسسسسسسس فقط
ورود تعزیرات به بحث خودرو دیگه شاهکاره و دیدیم در بازار گوشت به لطف انها گوشت الان کیلویی چند است.
پیاز کیلویی ۱۱۰۰۰ تومانی تعزیرات نمی خواهد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
آخه نابغه چیزی از بورس حالیت نیست صحبت نکن.
اگر قیمت خودروهای مونتاژ چینی در ایران کنترل شود و اجازه واردات خودروهای کار کرده را در عوض صادراتی که تجار نمی توانند ارز وارد کنند، بدهند باعث می شود هم خودروها ارزان و هم تاثیر روی همه کالاها خواهد داشت.
قیمت میوه های اعلامی تان کم است و واقعا این قیمتها نیست و خیلی کم زده اید
جیب ادم خالی میشه در میوه فروشی ها
.هیچ قدرتی نمیتونه جلوی گرونیهاروبگیره..چون همه چیزمون بستگی به دلارداره...دلار...دلار..دلار...ازاول قراربودوابستگی به نفت قطع بشه..صنایع مونتاژی که شاه آورده بودتبدیل به صنایع مادربشه...جهادخودکفایی وهزاردستگاه وسازمان برپاشد..مدادوپاک کن وتراش هم ازچین واردکردید...تابی جون میتونی منعکس کنی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
به قیمت اسکناس ارز نه بلکه به قیمت واقعی ارز بستگی دارد
چند روز دیگر بگذارد میگویندوطلا گران شده و می اورند در ب منزل به قیمت بالا هم عرضه میکنند .
جناب اسفنانی عزیز قیمت یعنی نقطه تلاقی قدرت خرید با موجودی کالا یا خدمات که این تعریف جزو بدیهیات علم اقتصاد است و کسی هم به این کار ندارد که قدرت خرید ناشی از دلالی باشد یا هر چیز دیگر راه حل کاهش قیمت هم یا کاهش قدرت خرید است و یا افزایش عرضه که خود نیازمند معقول بودن قیمت برای تولید سوداور است پس چیزی به نام کنترل قیمت بدون توجه به این مبانی، مقوله ای نمایشی است
زمانى كه كرونا نبود دولت قادر به كنترل قيمت نبود حالا دیگه خدا به خير كنه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار