بازدید 7203
۸

شهرداری لنگ درآمد؛ املاک مدیریت شهری نصیب چه کسانی خواهد شد؟

براساس گزارش خزانه‌داری، از ۴۰۰۰ میلیارد تومانی که برای بودجه غیرنقد در لایحه ۹۸ برای شهرداری در نظر گرفته شده، تنها ۲۰۰ میلیارد تومان (که نیم درصد می‌شود) محقق شده؛ این در حالی است که در پایان سال در این وضعیت کرونایی تحقق بخشی از درآمدها محقق نشده و هزینه‌های شهرداری نیز به دلیل شرایط، افزایش یافته است.
کد خبر: ۹۶۳۶۷۴
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۱ 04 March 2020
شهرداری تهران با قید دو فوریت ۱۱ ملک را برای فروش به شورای شهر تهران معرفی کرد که این املاک در دستور دویست و سومین جلسه علنی شورای شهر تهران قرار گرفت از این میان ملک روزنامه اطلاعات و ملک ولیعصر از لیست فروش خارج و سایر املاک با تصمیم اعضای شورای شهر تهران به لیست فروش خواهد رفت.

به گزارش «تابناک»، شهردار تهران در نامه‌ای که با قید دو فوریت شورای شهر ارائه شد در مورد فروش و تهاتر ۱۱ ملک مجتمع ایستگاهی مولوی، فروشگاه شهروند بوستان، مجتمع دوستان، چاپخانه همشهری، پروژه شرکت گاز، ملک، ولی عصر (عج) بر روی تونل رسالت، پارکینگ ایرانشهر، ملک مجاور دادسرای ناحیه ۲، ملک واقع در گلستان جنوبی (عمارت اقدسیه)، روزنامه اطلاعات و ملکی در پاسداران از شورای شهر تهران کسب تکلیف کرد.

این نامه دو فوریتی حناچی مخالفین و موافقین زیادی داشت که به برخی از آنان اشاره می‌کنیم:

فروش املاک با اجازه شورای شهر
مظاهریان معاون برنامه‌ریزی شهرداری نیز در دفاع از این لایحه دو فوریتی گفت: شورای شهر در تبصره ۱۱ بودجه ۹۸ سقفی را برای انجام تهاتر و واگذاری املاک، به شهردار تهران اختیار داده‌اند، اما اعلام کرده اگر حجم این واگذاری‌ها بیشتر از رقم مصوب باشد باید از شورای شهر مجوز بگیرد و حالا نیز ما در قالب یک لایحه دو فوریتی ۱۱ ملک خود را بررسی کرده و برای واگذاری و تهاتر از شورا مجوز می‌خواهیم.

تهاتر شهرداری با بنیاد مستضعفان بر سر روزنامه اطلاعات
محمد سالاری عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه ما درباره واگذاری برخی املاک سوال داریم، گفت: مثلا در مورد واگذاری ساختمان روزنامه اطلاعات که اتفاقات در این لیست نیز است، ابهام داریم چرا که شنیده شده شهرداری ۱۰ میلیارد تومان صرف این ساختمان کرده و حالا می‌خواهد با ساختمان بنیاد مستضعفان تهاتر کند.

فروش املاک برای اجرای پروژه‌های بزرگ
همچنین میرلوحی به عنوان موافق دو فوریت این لایحه تصریح کرد: شورای شهر چهارم فروش کل فروشگاه شهروند و مجموعه شهر آفتاب را به تصویب رسانده، اما ما با این موضوع مخالف هستیم و اعلام کردیم که شهردار تهران نمی‌تواند املاک بزرگ مقیاس را به فروش برساند.
 
وی با بیان اینکه این ۱۱ مورد ملک بزرگ نیستند و با یک استفساریه نیز می‌توانند کار را پیش ببرند، گفت: متأسفانه شاهدیم که بخش غیرنقد بودجه محقق نشده است و می‌توانیم با ارائه مجوز واگذاری این ۱۱ ملک راه را برای کار‌های مانده و بزرگ‌تر باز کنیم.

شهرداری لنگ درآمد است
حسن رسولی نیز در موافقت با دو فوریت این لایحه گفت: براساس گزارش خزانه‌داری که بنده ریاست آن را بر عهده دارم از ۴۰۰۰ میلیارد تومانی که برای بودجه غیرنقد در لایحه ۹۸ برای شهرداری در نظر گرفتیم تنها ۲۰۰ میلیارد تومان که نیم درصد می‌شود محقق شده و این در حالی است که ما در پایان سال در این وضعیت کرونایی نتوانستیم بخشی از درآمد‌ها را محقق کنیم و هزینه‌هایمان نیز افزایش یافته است.
 
وی با بیان اینکه براساس قانون، شهردار تهران به غیر از برگزاری مزایده به شیوه دیگری نمی‌تواند این املاک را به فروش برساند، گفت: مگر مجلس که به دولت اجازه فروش املاک می‌دهد سند را رویت می‌کند که شما می‌خواهید همه مشخصات ملک و خریدار را بشناسید.
 
در بین تمامی املاک پیشنهادی شهرداری تهران اعضای شورای شهر با فروش ملک روزنامه اطلاعات و ملک ولیعصر بر روی تونل رسالت مخالفت کرده و به شهرداری اجازه داده شد تا نسبت به فروش ۹ ملک اقدام کند.

و اما بعد...
فروش خیلی از املاک مانند عمارت اقدسیه، مجتمع ایستگاهی مولوی دارای ارزش بالای اقتصادی است که گرچه فروش آنان برای اجرای پروژه‌های مهم شهری غیر عقلانی نیست، اما باید دید که این املاک با چه قیمتی و به چه کسانی واگذار می‌شود. آیا شهرداری در این رابطه چوب حراج به این املاک می‌زند و یا به قیمتی به فروش می‌رساند که سود نصیب شهروندان می‌شود؟ آیا این املاک را به بساز بفروش‌ها می‌سپارد و یا آن که هر یک از شهروندان امکان دسترسی به این املاک برای خرید آن را دارد. از این رو به نظر می‌رسد رصد و نظارت از حالا باید دو چندان شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
استاد درآمد شهرداری :
شهردار سابق و نماینده فعلی مجلس جناب قالیباف

زمین ها و املاک نجومی چی شدند ؟
عزیزان دل 200 میلیارد تومان 5 درصد 4000 میلیارد تومانه نه 0.5 درصد.اگر اینجوری بودجه و درآمدهای شهرداری حساب میشه که واویلاست تو شهرداری...
پاسخ ها
کاوه-ک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
اینجوری 4.5 درصد گم میشه و میره جیب....
در هر خیابانی از تهران و کرج چندین ملک بزرگ با دیوارهایی زرد شده به حالت مخروبه وجود دارند این املاک در دربند و خیابان ولی عصر تهران بیشتر قابل توجه هستند چرا وضعیت این املاک را مشخص نمی کنید یا بفروشید که مردم آباد کنند
خوبه از رئیس مجلس بعدی بخوایم یه تحقیق تفحصی درباره املاک شهرداری بکنه نه ؟
با فروش شهر می خواهید شهر را آباد کنید؟
کی به این ها رای داده با این نبوغشون
کشور ما نیز ممکن است مثل خزانه داری شهرداری تهران که مسئول ان هنوز نمیتواند درصد را محاسبه نماید اداره میکند مثلا گفته ازبودجه غیرنقد 4000 میلیاردی تنها نیم درصد وصول شده یعنی 200 میلیارد درصورتی 200 میلیارد میشود 5درصد نه 0.5درصد انهم شهرداری تهران واقا متاسفم
چرا مزایده حضوری و علنی برگذار نمیکنند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار