بازدید 17895

توافق صلح ترامپ و طالبان چگونه رویای دیرینه افغانستان را متلاشی خواهد کرد؟!

دیدگاه آمریکایی‌ها در مورد دولت ـ ملت سازی در افغانستان را می‌توان در اظهارات جو بایدن، یکی از کاندیداهای حزب دموکرات برای پست ریاست جمهوری و معاون رییس جمهور اوباما به خوبی مشاهده کرد. او در یک مناظره انتخاباتی گفت: «درباره افغانستان باید بگویم، من کاملا مخالف ایده ملت‌سازی در این کشور بودم... ممکن نیست آن کشور متحد شود، هیچ امکان ندارد آن کشور یکپارچه شود» به نظر می‌رسد دونالد ترامپ، کم سابقه‌ در این یک مورد با بایدن موافق باشد و همراه. در این میان، طالبان نیز به آن‌ها کمک خواهد کرد!
کد خبر: ۹۶۳۲۸۱
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰ 03 March 2020

توافق صلح ترامپ و طالبان چگونه رویای دیرینه افغانستان را از بین برد!؟

تحریریه تابناک جهان: سرانجام روز شنبه، نمایندگان امریکا و گروه طالبان توانستند پای یک توافق‌نامه صلح را امضا کنند؛ توافق‌نامه‌ای که رهبر طالبان، آن را یک پیروزی برای این گروه و فرستاده ویژه امریکا، یک روز امیدوارکننده خوانده است.

 در این میان، تحلیلگران و ناظران بین المللی هر یک از زوایه ای این توافق صلح را تحلیل و بررسی کردند. فارغ از جهت گیری های معمول در رد یا پذیرش این توافق و خارج از مفاد آن و همچنین شکل و محتوای توافق، شاید بتوان در چارچوب پروسه «دولت-ملت سازی» در افغانستان بدان نگریست.

افغانستان در چهار دهه گذشته دائم صحنه جنگ و درگیری بوده است. در سال ۱۹۷۹ میلادی، ارتش شوروی در حمایت از یک دولت کمونیستی تازه تاسیس در کابل، خاک افغانستان را اشغال کرد. دولت مورد حمایت شوروی پس از کودتا علیه دولت محمد داوود خان، قدرت را در دست گرفته بود. مجاهدین افغان مقابل شوروی ایستادند و در نهایت ده سال بعد شکست را بر این کشور تحمیل کردند.

در سال ۱۹۸۹ نیرو‌های ارتش سرخ افغانستان را ترک کردند، اما جنگ داخلی در این کشور شعله‌ور شد. در میانه این هرج و مرج، گروه طالبان پایه‌گذاری شد تا رفته رفته کل افغانستان را تحت کنترل درآورد. طالبان در میانه دهه ۱۹۹۰ ابتدا مناطق مرزی با پاکستان و جنوب غرب افغانستان را تصرف کرد، اما در دو سال کنترل کابل را هم به‌ دست آورد و حکومت خود را تشکیل داد. پس از آنکه گروه القاعده حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ را علیه آمریکا ترتیب داد، این بار آمریکا حمله به افغانستان را آغاز کرد و خاک این کشور را به اشغال خود درآورد. بهانه آمریکا، حمایت طالبان از القاعده و پناه دادن به سرکرده این گروه یعنی اسامه بن‌لادن بود.

طی این سال‌ها، نیرو‌های آمریکایی، نیرو‌های وابسته به ناتو و نیرو‌های دولتی افغانستان هرگز نتوانستند طالبان را کامل شکست دهند. طالبان اکنون حدود یک سوم خاک افغانستان را تحت کنترل خود دارد. 

اما، واقعیت این است که افغانستان دیگر عرصه طالبان، دولت افغانستان و متحدان غربی‌اش نیست. در سال‌های اخیر داعش و القاعده حضور خود را نشان داده‌اند و گروه‌های نیابتی پاکستان از جمله شبکه حقانی نیز به فعالیت‌هایش در آن کشور ادامه داده است. 

داعش و القاعده که حضورشان در افغانستان با شکست در سوریه و عراق افزایش یافت، به خاطر توافق صلح میان طالبان و آمریکا سلاح‌هایش زمین نخواهند گذاشت. برعکس، خود را در مقام جهادی‌های واقعی قرار داده و با اشغالگران خارجی مقابله خواهند کرد و احتمالا خواهند توانست آن گروه از طالبان را که از تصمیم رهبرانشان برای مذاکره ناخشنودند، به خود جذب کنند.

با این اوصاف، باید گفت پروسه نیم بند دولت ـ ملت سازی که بسیاری از نخبگان افغانستان و بعضا روشنفکران آن ها در پی آن بودند با این توافق آسیب جدی دید؛ هرچند بسیاری معتقدند که چنین پروسه ای هیچ گاه در افغانستان وجود نداشته؛ با این حال، نباید تلاش بسیاری از نخبگان این کشور برای پیشبرد چنین مسیر سختی را نادیده گرفت.

بسیاری از افغانستانی ها به ویژه جریان غرب گرا امید زیادی داشتند با کمک آمریکایی ها فرایند دولت ـ ملت سازی را پیش ببرند. اما آمریکایی ها و به ویژه شخص ترامپ از ابتدا مشخص کرده بود که اهمیتی به «ملت سازی» در افغانستان نمی دهد. در توافق اخیر میان آمریکا و طالبان این مسئله به خوبی نمایان شد.  روشن است اولویت هایی در این چارچوب مانند حقوق اقلیت ها، حقوق زنان و آزادی های مدنی و ایجاد یک الگوی دموکراتیک در منطقه ـ که تا حدودی مدنظر بوش و اوباما بود ـ برای ترامپ اهمیت چندانی ندارد. به همین جهت بود که همه این دغدغه ها که می توانست به پیشبرد فرایند دولت ملت سازی در این کشور کمک کند نادیده انگاشته شد و حتی نماینده ای از دولت افغانستان در این مذاکرات وجود نداشت.

در همین رابطه یکی از خبرگزاری های افغانستانی در مطلبی نوشت: امضای توافق‌نامه طالبان و نمایندگان امریکا، در حالی یک پیروزی از سوی رهبر طالبان بیان می‌شود که در حقیقت یک شکست بزرگ برای افغانستان است؛ شکست به این معنا که ما افغان‌ها بار دیگر برای شکل‌گیری یک گفتمان میان دولت و مخالفین نظامی و سیاسی آن ناکام ماندیم؛ ابتدا با طرف خارجی توافق کردیم تا پس از آن، زمینه برای مذاکره و توافق داخلی ایجاد شود. متأسفانه این بزرگترین خلا و عیب مردم کشور است که هیچ‌گاه ابتدا بین خود به توافق نرسیدند تا پس از آن، با کشورها و عوامل بیرونی وارد مذاکره شده، توافق کنیم. این خلا از یک‌سو در تعامل میان احزاب و گروه‌های سیاسی در داخل کشور و از سوی دیگر، میان آن‌ها و دولت با طالبان وجود داشته است.

با توافق میان طالبان و آمریکا و به رسمیت شناختن امارت اسلامی طالبان از سوی واشنگتن، شاید امیدی که میان نخبگان سیاسی افغانستانی برای دولت سازی ایجاد شده بود، کمرنگ تر از گذشته شد. در واقع، بسیاری از روشنفکران این کشور بر این عقیده هستند که راه حل تشکیل یک دولت-ملت واحد در کشوری چندپاره همچون افغانستان، در وهله اول دولت سازی است. در واقع، ابتدا باید به سمت دولت سازی حرکت کنند و در گام بعدی و با تشکیل یک دولت قدرتمند، اقوام و مذاهب مختلف را نیز می توان حول محور منافع ملی جمع کرد و به تدریج پروسه ملت سازی را نیز پیش برد. 

اما به نظر می رسد آمریکایی ها بیش از هر زمانی، دولت و حکومت در این کشور را نادیده گرفتند و با طالبانی مصالحه کردند که دشمن هجده ساله آن ها و دولت قوی در افغانستان است.

دیدگاه آمریکایی ها در مورد دولت-ملت سازی در افغانستان را می توان در اظهارات  جو بایدن، یکی از کاندیداهای حزب دموکرات برای پست ریاست جمهوری و معاون رییس جمهور اوباما  به خوبی مشاهده کرد. او در یک مناظره انتخاباتی گفت: «درباره افغانستان باید بگویم، من کاملا مخالف ایده ملت‌سازی در این کشور بودم... ممکن نیست آن کشور متحد شود، هیچ امکان ندارد که آن کشور یکپارچه شود».

به نظر می رسد دونالد ترامپ، کم سابقه در این یک مورد با بایدن موافق باشد و همراه. در این میان، طالبان نیز به آن ها کمک خواهد کرد!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳۴
کدام رویا؟ هر چه بوده کابوس بوده .
حالا دیگه ایران می تونه از طالبان برای تهدید امریکایی های افغانستان استفاده کنه .
توافق صلح ایران و امریکا کی است ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
تا ده سال دیگر خبری از سکه و اسکناس نیست . بلکه مبادلات داخلی و خارجی و تجارت با کارت تجاری یا کارت بانکی انجام‌میگیرد . امروز وقتی در شهر ما من نمیتوانستم با کارت خرید کنم به بانک مراجعه کردم دیدم دو تا صف ده متری برای دریافت اسکناس صف کشیده بودند بعد از مدتی در صف بودن اسکناس تمام شد و مجبور به فاصله ۵ کیلومتر با کلی جای پارک خودرو و گرفتاری ۲۰۰ تومان پول برداشت کردم . سوال . وقتی پیشرفت ها و رویکردها با رشد جمعیت و شکل خدمات عوض میشود چرا دوباره میخواهند مردم را به دهه ۶۰ برگردانید . ؟ آیا برگرداندن این مردم به دهه ۶۰ گناه نیست
در امریکا همیشه مسئله یکی است یعنی هر رئیس دولتی بیاد تغییر نمی کنید فقط انجام مسئله عوض میشه ولی اخرش به نیتجه ای که میخوان میرسن یا با فشار یا با مذاکره یا تهدید یا وعده افغانستان بخاطر کارترهای موادد فشار به شوری یا روسیه فعلی پاکستان نیاز دارند
اونها خودشون عاقل هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
آخه وقتی امریکا در افغانستان نیرو داره، ما محکوم میکنیم و وقتی هم که نیروهاش خارج میشن، باز میگیم رویای افغانستان متلاشی شد!! خب پس امریکا چیکار باید بکنه که به مذاق آقایون خوش بیاد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
ناشناس 14:33
اولا اينكه آمريكا از افغانستان خارج نشده و قرار است تا 16 ماه بعد خارج شود كه اين اتفاق به هر بهانه اي نخواهد افتاد (هدف فعلا زمان خريدن براي انتخابات آمريكا و پيروزي ترامپ است) ثانيا انتقاد ما از آمريكا به خاطر دخالت اين كشور در امور ساير كشورهاست حال چه به لحاظ نظامي چه به لحاظ سياسي
این توافق فقط بنفع امریکاست که نیروهایش را از افغانستان خارج کند و دیگر بابت افغانستان هزینه نکند و بگذارد افغانها خودشان همدیگر را بکشند و شدیدا به ضرر مردم افغانستان هست و دولت انرا بسیار ضعیف و طالبان را بسیار قوی خواهد کرد.

ترامپ این را بعنوان یک برگ برنده برای انتخابات رو خواهد کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
این پیام صحیح و منطقی را به خشک مغزهایی بدهید که وقتی سربازان امریکا در افغانستان علیه تروریست های طالبان می جنگیدند و بعضا کشته هم میدادند، میگفتند آمریکا به دنبال منافع خود است و به کشور افغانستان تجاوز کرده است.
در امور داخلی دیگران چرا دخالت میکنیم ؟
فقط کافیه اجازه دخالت دیگران در امور کشور خودمان را ندهیم

دیگران به ما چه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
یک سوال دارم الان همسایه شما یه داعشی باشه پس مشکلی نداری کشورهای همسایه بسیار اهمیت دارند چرا شماها نمی فهمید هیچی نمی فهمید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
کودن افغانستان هزار کیلومتر مرز مشترک با ما دارد و همسایه هستیم و از همه مهمتر این که معدن تریاک وحشیش!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
کودن ۱۳:۲۴
اینهمه مواد در داخل کشور تولید میشه . بزودی رقیب افغانستان میشیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
شما فکر می کنید چون مرز مشترک دارند باید برویم و در امور داخلی اونها دخالت کنیم شما بجای دخالت در امور داخلی کشورهای دیگه اول مردم خودت رو راضی نگهدار و بعد مرزهات رو محافظت کن مگه امریکا با مکزیک مرز مشترک نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
اين را به كعبه آمال برخي از افراد يعني آمريكا بگو
افغانستان از اول کشور نبوده و کسی هم نمیتونه به دنبال کشور بودن آن باشد...اقوام مختلف دارای فرهنگ سنتی متضاد با دوران مدرن ما...برداشت متجحرانه از مذهب...سطح اموزش پایین...و تنها با اقدامات سیاسی و امنیتی کشورهای منطقه ای و فرامنطقه و بر اساس منافع ملی و ژیوپلیتیکی انها تاکنون به این شکل باقی مانده است و امیدی به رهایی ان نیست...این سیاست دولت ایالات متحده هم تاکتیکی بیش نیست...
عزیزم به فکر کرونا باش ، تورم و گرانی را حل کنید ، اخبار درست و واقعی پخش کنید، مردم از دروغ ، جعل اخبار ، خسته و شده آند، هر روز مصیبت م گرفتاری و بد بختی
عزیزم به فکر کرونا باش ، تورم و گرانی را حل کنید ، اخبار درست و واقعی پخش کنید، مردم از دروغ ، جعل اخبار ، خسته و شده آند، هر روز مصیبت م گرفتاری و بد بختی
امریکایی ها مانند ما نوک بینی شان را نمی بینند. آنها بر این باورند که دشمن اصلی در حال حاضر ایران است. فعلا با طالبان کنار می آییم چون کارهای مهم تری داریم.
صلح بهترين راه است هرچه قدر انسان بيگناه كشته شوند بهتر است
فعلا که پیرزن جادوگر ترامپ شناخته شده انگل جامعه وکروناهم مثل ترامپه هردوراشکست دهید
افغانستان اگر امنیت می خواد باید تجزیه بشه بین همسایه هاش.
ماهم باید اون قسمتی که حدود 170 سال پیش قاچارها از دست دادن رو پس بگیریم.اتفاقا بخش متمدن افغانستان هم هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
پیشکش خود افغان ها فکر کردی اگه الان شرق افغاانستان به خاک ما بپیوندد چی می شه فقط یه چند ملیون نفر گشنه بدون تخصص به جمعیت ایران اضافه و بافت جمعیت شرق کشور به هم می خوره در ثانی شرق افغانستان منابع چندانی نداره اول فکر کنیم بعد دیمی نظر ندیم افتاد ش
اساساروش کارآمریکا وشیطان تخریب اتحاد ولطمه به انسجام کشورهای مسلمان وایجاد اختلاف وخودتخریبی در بین مسلمانان بوده وهست.
هر ملتی شایسته شرایط اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی خودش می باشد . انتظار بیشتر جواب نمیدهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
احسنت، آمریکا نزدیک به بیست ساله با اندیشه طالبان در خاک افغانستان میجنگه و میلیاردها دلار در این راه هرینه کرده ولی الان پس از هیجده سال هزینه جانی و مالی تقریبا نصف خاک افغانستان هنوزم در تسلط نیروهای طالبانه این یعنی اندیشه طالبان در عمق و بطن حامعه افغانستان ریشه دوانده و دولت آمریکا از این نمیتونه برای پروژه ملت سازی در افغانستان هزینه کنه
واقعیت افغانستان همینه که هست! امریکا هم اینوفهمیده وقدرت را داره تقسیم میکنه بین آنها وکاردرست هم هست چون باعث اتمام جنگ داخلی ودخالت همسایه های افغانستان می‌شود!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
اتفاقا شروع مجدد جنگ داخلي در اين كشور است، خيال طالبان وقتي از آمريكا راحت بشهبراي اشغال كل افغانستان با دولت مركز ي و ساير گروهها درگير خواهد شد.
مگر در امریکا ، دولت ،و ملت وجود دارد ؟‌ امریکا پنجاه ،و‌، دو ایالت دارد که هر ایالتی قانون خاص خود را دارد ،تنها مزیت مردم امریکا در منافع ملی در قالب کشور امریکا میباشد ؟ قانون فدرال ،‌ قانون ایالتی ؟،،
ظاهر قضیه این است که آمریکا و طالبان از موفقیت خود از طریق جنگ و مبارزة مسلحانه نا امید شده و رو به یک مصالحه آورده اند ، از طرفی همة ما خوب می دانیم که نه آمریکا و نه طالبان ابایی از خون و خونریزی و جنایت ندارند و از طرف دیگر این توافق حاکی از این است که نه آمریکا در ادعای خود مبنی بر تروریست بودن طالبان صادق است و نه طالبان در ادعای خود مبنی بر تکفیر صلیبیون و آمریکا ، و لذا نه جنگ اینها را باهم باید خیلی جدی گرفت و نه صلحشان برای اهداف بشر دوستانه است ، به نظر می آید واقعیت مطلب این است که یک جریان ضد اسلامی بعد از انقلاب اسلامی برای کنترل انقلاب اسلامی در جهان شکل گرفت و اهداف مشترک ، طیف وسیعی از دشمنان اسلام ناب محمدی صلوات الله علیه و آله و مکتب اهلبیت صلوات الله علیهم اجمعین را در کنار هم قرار داد که به تضاد ظاهری و حتی ماهوی با هم داشتند در این جریان می بینیم که افراطی ترین جریان ظاهراً اسلامی که وهابیت باشد در کنار شناخته ترین دشمنان اسلام که صهیونیسم جهانی باشد قرار می گیرد ، مداوای مجروحان داعش در بیمارستانهای رژیم صهیونیستی یک نمونه از پیوند شوم این جریان شیطانی است و لذا به مرور اینها این تضاد ظاهری را کنار گذاشته و علناً دست دوستی به هم می دهند و به نظر می آید لشگر سفیانی با ترکیب نیروهای عبری عربی غربی شکل می گیرد .
همه بلا ها و مصیبتهایی که بر سر مردم ایرانی تبار کشور افغانستان می آید به سبب دخالت آل سعود پس از کودتای کمونیستها و ورود ارتش سرخ به آن سرزمین است . حاکمان تشنه و گشنه ی پاکستان هم با گرفتن باج از سعودی ها به این خونریزی و جنگ وحشیانه دامن می زنند . هدف امریکا نجات خودش است . جنگ همچنان ادامه دارد تا روزی که خاندان سعودی در حجاز نابود شوند .
به جای این بحثها باید به فکر کشور عزیز خودمان باشیم که به علت بی تدبیری و دشمن تراشی در حال نابودیست تابناک منتشر بفرما
اگر با احتمال اندکی هم ملت سازی در افغانستان امکان پذیر نباشد، ایا می توان هرات را به ایران بازگرداند.؟ فرصت بازگرداندن آذربایجان و ارمنستان به ایران با فروپاشی شوروری را از دست دادیم، ایا از این فرصت می توان برای بازگرداندن هرات استفاده کرد
این مقاله خیلی اشتباهه جایی که گفته شده گروه های تروریستی داعش بعد از صلح افزایش پیدا میکنن کاملا اشتباهه چون با اتحاد دولت و امارت اسلامی طالبان امنیت داخلی و مرزی افغانستان افزایش پیدا میکنه و گروههای متفرقه و کوچک نمی توانند ادامه بدن وقتی جنگ داخلی افغانستان خاتمه پیدا کند امنیت سراسری در کل افغانستان به شدت افزایش می یابد
بهتره تبدیل شن به دوکشور وراحت شن از دست هم
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان
وب گردی