بازدید 51325
سید محمد بحرینیان پاسخ می‌دهد؛

با توصیه رئیس کل و به تعویق انداختن اقساط تسهیلات؛ کسب و کار‌ها از خواب کرونا بیدار می‌شوند؟

با شیوع کرونا در ایران، کسب و کار‌ها با چالش‌های جدی مواجه شده اند و رئیس کل بانک مرکزی پیشنهاد داده است که بانک‌ها در خصوص تمدید زمان و نحوه وصول اقساط وام ها، همراهی لازم را با مشتریان داشته باشند. در همین راستا، قرار است دستورالعمل لازم در خصوص نحوه مساعدت با صاحبان کسب و کار‌ها در جلسه فردای شورای پول اعتبار مطرح و درباره تصمیم گیری شود.
کد خبر: ۹۶۳۲۲۴
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۲ 02 March 2020

با توصیه رئیس کل و به تعویق انداختن اقساط تسهیلات؛ کسب و کار‌ها از خواب کرونا بیدار می‌شوند؟

تابناک اقتصادیدسامبر ۲۰۱۹ بود که برخی از ساکنان شهر ووهان چین بدون علت مشخصی دچار سینه پهلو شدند و واکسن‌ها و درمان‌های رایج نتوانست بیماری آن‌ها را بهبود ببخشد. از این روی، تحقیقات جهت شناسایی دلیل بیماری آغاز شد و در نهایت پزشکان به نوع جدیدی از ویروس کرونا رسیدند؛ ویروسی که به سرعت و انسان به انسان منتقل می‌شد و همین عاملی شد تا از ترس سرایت این ویروس به سایرین، افراد مشکوک و ناقل به سمت قرنطینه شدن سوق داده شوند. همین موضوع باعث شد تا اقتصاد چین کم کم به سمت تعطیلی کشانده شود.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ به رغم تلاش‌های انجام شده در چین جهت جلوگیری از سرایت ویروس کرونا به سایر کشورها، سرانجام این اتفاق رخ داد و بسیاری از کشور‌ها درگیر این ویروس شدند. در ۲۹ بهمن ماه سال جاری اولین مورد مبتلا به این ویروس در ایران و در شهر قم شناسایی شد. پس از آن نیز گزارش‌های دیگری از ابتلا به ویروس کرونا در سایر استان‌های ایران داده شد. ترس از شیوع بیشتر ویروس کرونا باعث شد تا ایرانی‌ها رفت و آمد‌های خود را کمتر کنند و همین عاملی شد تا رفته رفته کسب و کار‌هایی که چشم و امیدشان به فروش شب عید بود، از رونق بیفتد.

خاموش شدن چراغ کسب و کارها، خطر رشد تعداد چک های برگشتی و به تعویق افتادن اقساط تسهیلات پرداختی را افزایش می داد و به علاوه کاسبان نگران هزینه های دیگری چون پرداخت مالیات نیز بودند.

توصیه رئیس کل بانک مرکزی

با توصیه رئیس کل و به تعویق انداختن اقساط تسهیلات؛ کسب و کار‌ها از خواب کرونا بیدار می‌شوند؟

در همین راستا عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی طی یادداشتی در یازدهم اسفند ماه ۱۳۹۸ گفت: با توجه به تعطیلی یا کاهش فعالیت برخی از کسب و کارهای کشور، که ممکن است کاهش عایدی برخی واحدها و صنوف و حتی اشخاص حقیقی را در پی داشته باشد، به مدیران بانک ها توصیه می کنم، شرایط امروز اشخاص حقیقی و حقوقی را ـ که از این بابت دچار وقفه درآمدی می شوند ـ در نظر گرفته و در خصوص تمدید زمان و نحوه وصول اقساط وام ها، همراهی لازم را با مشتریان به عمل آورده و مراعات وضعیت آنها را بکنند.

به‌ دنبال تاکید عبدالناصر همتی به مدیران بانک‌ها جهت همراهی و مساعدت با مشتریان خود در خصوص اقساط پرداختی آن‌ها در پی شیوع کرونا و مشکلات ناشی از آن، امروز دوازدهم اسفند ۱۳۹۸ روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد که به دستور رئیس‌کل بانک مرکزی دستورالعمل لازم در خصوص نحوه مساعدت به صاحبان کسب و کار‌هایی که به خاطر شیوع کرونا دچار کاهش درآمد و مشکلات مالی شده‌اند، در جلسه سه‌شنبه (۱۳ اسفند ۱۳۹۸) شورای پول و اعتبار مطرح و تصمیم گیری می‌شود.

با توصیه رئیس کل و به تعویق انداختن اقساط تسهیلات؛ کسب و کار‌ها از خواب کرونا بیدار می‌شوند؟

سیدمحمد بحرینیان صنعتگر و پژوهشگرتوسعه در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در مورد پیشنهاد ارائه شده توسط بانک مرکزی برای کمک به کسب و کارها در شرایط فعلی گفت: در ابتدا باید منتظر ماند و دید جزئیات این تصمیم چیست، بعد نظر دقیق تری در مورد آن داد.

وی ادامه داد: اما بررسی عملکرد یک صد سال گذشته نشان می دهد، به جز چند دوره، عموماً در سایر دوره ها  بسیار‌ی از دولت‌ها و به دنبال آن نهادهای پولی و مالی و حتی مجالس محترم چندان طرف تولید صنعتی کشور نبوده و نیستند؛ به عبارت بهتر، تولید صنعتی برای آن ها اولویت نداشته و ندارد.

وی افزود: دلیل عدم اولویت تولید صنعتی نزد نهادها و دولت ها این بوده است که ضمن اولویت داشتن خرید محبوبیت برای آنان، امور خود را از طریق استخراج، صادرات و درآمدهای نفتی چرخانده اند. بیم آن می رود که در اقتصاد، اگر احتمالات دیگر را کنار بگذاریم، راه دیگری را نیز نمی دانستند.

بحرینیان در صحبت‌های خود گریزی هم به کتاب هنر تحریم‌ها، نوشته ریچارد نفیو معمار تحریم‌ها علیه ایران زد و ادامه داد: در این کتاب نفیو در صفحه ۸۹ اعلام کرده است که هدف اصلی تحریم‌ها مشاغل حوزه تولید بوده و در صفحه ۴۷ گفته، برخی از انواع فشار‌ها شغل‌های بخش صنعتی و تولید را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

در صفحه ۵۷ می‌گوید: شرکت‌های ایرانی از طریق اعتبار‌های داخلی با هزینه‌های بسیار بالاتری امور خود را انجام دهند. نکته جالب دیگر را در صفحه ۸۷ مطرح می‌کند؛ بدین عبارت که امریکا و متحدانش از دانش خود در مورد انقلاب ایران و احتمال به وجود آمدن ناهماهنگی اقتصادی به عنوان راهی عامدانه برای جدا کردن حاکمیت از مردم استفاده کردند. ملاحظه می‌کنید که همه اهداف آن‌ها در زمینه اقتصاد محقق شده است.

این فعال اقتصادی در ادامه به پیشنهاد اخیر بانک مرکزی پیرامون کمک به کسب و کار‌ها بازگشت و گفت، چون جزئیات این پیشنهاد مشخص نیست، پس نمی‌توان در مورد آن نظر قطعی داد، اما اولین صحبت‌های ریاست محترم کل بانک مرکزی در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در ۱۴ مرداد ماه ۹۷ برای من مهم است.

بحرینیان ادامه داد: در این برنامه مجری از رئیس محترم کل بانک مرکزی پرسید، اگر کمی از تولیدکنندگان دفاع کنم که اشکالی ندارد؟ ایشان در پاسخ فرمودند: از مصرف کننده دفاع کن، به گمانم این پاسخ خیلی جای تأمل دارد.

بحرینیان ادامه داد: این دیدگاه دهه‌هاست که متاسفانه در کشور رواج دارد و به جز در چند دوره محدود، همواره تاکید بر این است که مصرف را مورد اهمیت قرار دهند و این در حالی است که اگر به صحبت‌های رهبر انقلاب توجه کنید، همواره تاکید بر تولید دارند.

وی افزود: وقتی مصرف در اولویت و مرکز توجه قرار گرفت، اولویت بیشتر دولت‌ها و مجالس به حل نیاز‌های مصرف معطوف می‌گردد. تصمیم گیران اقتصادی کشور جهت گیری به سمتی خواهند داشت که با پول‌پاشی از منابع نفتی راحت در دسترس قرار گرفته، شیدای واردات گردند؛ لذا جهت گیری تسهیلات بانکی هم نشان دهنده آن است که بخش تولید صنعتی و کشاورزی کمترین بهره را از آنان داشته است، در حالی که در کشور‌های صاحب نام پیشرفت یافته نحوۀعمل خلاف عملکرد کشورمان می‌باشد. همین منابع کم هم بین بنگاه‌های تولیدی مشابه و بدون اقتصاد مقیاس و بعضاً گرفتار در رقابت مخرب شکسته شده است.

بحرینیان افزود: در تولید به اسم ایجاد رقابت، بسیاری از بنگاه‌های تولیدی کوتوله‌ای ایجاد کرده اند که قدرت رقابت با تولیدکنندگان قدر جهان را ندارند. بسیاری از این کارخانه‌ها با شکست مواجه خواهند شد و با تیتر بزرگ می‌زنند که شرکت‌های خصوصی تعطیل شدند!

در همین ماجرای ویروس کرونا، وقتی به اطلاعات وزارت صمت درسال ۱۳۹۶ مراجعه می‌کنیم، مشاهده می‌شود که ۱۴۱ واحد به اصطلاح تولید داروئی دارای پروانه بهر‌ه‌برداری در کشور داریم.

سوال این است که این تعداد رقابت ایجاد خواهند نمود؟ آیا می‌توانند در سطح جهان نشان تجاری شوند؟ آیا انگلیس، آلمان و امریکا این تعداد شرکت تولید کننده دارو دارند؟ لیست‌های بانک مرکزی هم دراین زمینه حقایق دردناکی را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: فهرستی که بانک مرکزی از شرکت‌های گیرنده ارز دولتی منتشر کرد و اندک در راستای شفافیت بود و بسیار قدردان آن‌ها اقدام مسئولین بانک مرکزی هستم، امیدوارم مثل تعدادی از شاخص‌های دیگر نشود که یکدفعه غیب شدند. این داده‌ها به خوبی شکست سیاست‌های صنعتی یکصد سال اخیر کشور و این فهرست را نشان داد که چه بسیار از واحد‌های ما تحت عنوان بزک شده تولید، ناکارآمد هستند.

این فعال اقتصادی گفت: اکنون گفته شده بانک ها در شرایط فعلی و به دلیل شیوع ویروس کرونا و خوابیدن کسب و کارها هوای بنگاه‌ها را داشته باشند که مثلا دو ماه اخذ اقساط تسهیلات را به تعویق بیندازند.

من پرسشم این است که بانک‌های به ویژه خصوصی سود خود را از بنگاه‌های تولید از شروع تحریم در سال ۱۳۸۵ حتی در روز‌های تعطیل با بحران‌ها، رکورد و درماندگی آن‌ها هم دریافت کرده اند، آیا این کار دو ماهه‌ای که قصد انجام آن را دارند در مقابل آن سود گرفتن حتی در روز‌های تعطیل پشیزی ارزش دارد؟ به فرض که دو ماه هم عقب بیفتد، آیا سود آن را به تولیدکننده می‌بخشند؟ مجدداً به گفته‌های نفیو توجه کنید.

وی افزود: رئیس محترم کل بانک مرکزی به این پرسش پاسخ دهند که از سال ۱۳۸۵ بانک ها چقدر سود سهام مصرف توزیع کرده اند؟ وقتی که کشور در رکود و تحریم قرار داشته است، توزیع این سود، مبتنی بر عدالت و مقابله با مضایق فراهم شده جریان سلطه جهانی بوده.  

این فعال اقتصادی گفت: معتقدم با توجه به مستندات و ادبیات توسعه کشورهای موفق شده، از صنایع واقعی ایران حمایت نگردیده و هم اکنون اگر حمایتی هم از صنایع می شود، بیشتر صنایعی است که مبتنی بر منابع طبیعی هستند مانند پتروشیمی ها، فولادهای مبتنی بر مواد اولیه، معدنی ها و خدمات.

بحرینیان دوباره با تاکید بر اینکه باید جزئیات این پیشنهاد منتشر شود و بعد در مورد آن قضاوت کرد، گفت: باید منتظر ماند و دید آیا این پیشنهاد هم به مانند قانون حمایت از «تولید رقابت پذیر» است که مجلس و سایر نهادها آن را تصویب کردند و هم اکنون بسیاری از بندها و مواد این قانون اجرا‌یی نشده است.

در روزنامه ها دیدم که رئیس کل محترم بانک مرکزی واژه «توصیه» را به کار برده‌اند. این واژه را در بسیاری از بخشنامه‌های بیست سال اخیر بانک مرکزی مشاهده نموده ام. در یکی از مهم‌ترین آن‌ها مصوبه ۹۴۸ شواری محترم پول و اعتبار بوده که نظام پولی کشور را با مشکلات بسیار مهم مواجه نمود که جای بحث و تحلیل آن نیست. مواد قانونی پولی و بانکی ۱۳۵۱ اختیار انجام وظایف حاکمیتی بسیار مهمی را بر عهدۀ بانک مرکزی گذاشت که از آن به نحوه مطلوب استفاده نشد.

وی ادامه داد: این پیشنهاد هم در حال حاضر حتی اگر درست اجرا شود بی فایده است، چرا که شیره تولید از سال ۱۳۸۵ تاکنون، همانطور که نفیو گفت، در داخل کشور و بر اثر تحریم داخلی کشیده شده است.

وی افزود: گزارش‌های رسمی منتشره خود بانک مرکزی، بیانگر آن است که بیش از ۵۰ درصد منابع بانکی در فعالیت‌های نامولد سرمایه گذاری شده است، حال آنکه بسیاری از مسئولین درخصوص حمایت از تولید بیان کرده اند که باید بانک‌ها هوای تولید را داشته باشد.

تولید صنعتی واقعی این کشور مظلوم واقع شده است و نه دولت ها، نه بانک ها، نه نظام پولی و نه نظام مالی هیچ یک و هیچ گاه به صورت اصولی، منطقی و پایدار به کمک آن نیامده اند. حتی مجلس هم که قانون حمایت از تولید را بنا نهاد هیچ گاه نپرسید که چرا مواد و بند‌هایی از این قانون اجرا نمی‌شود؟ این پیشنهاد بانک مرکزی به مانند این می‌ماند که به یک بیمار سرطانی استامینوفن بخورانید.

بحرینیان گفت: تحریم کنندگان می‌دانستند باید کجا‌ها را هدف قرار دهند. به گمانم بسیار لازم است در دانشگاه‌ها یک دوره کلاس فشرده برای سیاستگذاران اقتصادی، نمایندگان، تصمیم گیران اقتصادی بگذارند و این کتاب هنر تحریم‌ها را برای آن‌ها تدریس کنند. در آن صورت به حد بسیاری، راه‌ها‌ی مقابله صحیح با تحریم‌ها برای بسیاری روشن خواهد شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳۴
چه عجب

یه بخاری دیدیم .
پاسخ ها
سجاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
پس چک ها چی میشه دم عیدی بازاری ها وشغل آزاد دارندجنس گرفتن وبه فروش نمیره جواب چک ها رو کی میخوادبده مطمعنن این ماه وبعدعیدچک های برگشتی چندین برابر خواهدشد
فقط کسب و کارها
من نیروی پیمانکاری هستم و کار کم شده و درآمدم کم حالا قسط مسکن دارم و یه قسط خرید لوازم منزل. لطفا تمام وام ها رو دو ماه قسط نگیرن نه برای عده ای خاص
وگرنه از فردا آنها که شامل نمیشوند باید اعتراض کنن و مسئولین بررسی و رفت و آمد به بانک ها و پیگیری اونم در این اوضاع کرونا
پاسخ ها
محمد
| United States of America |
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
خیلی حرف بجاییه
بانک مرکزی فقط مجری خوبی در فروش دلار است.
بازکنید دست و پای بانک های خصوصی را. بازکنید سود بانکی را .
اقتصاد ایران شده است مهد کودک دکتری اقتصادیون کشور.
سود بانکی باید در اختیار بانک های خصوصی باشد. اقای همتی شما امتحان دادید. وقت تمام است. ورقه ها بالا.
اگر نرخ دلار شناور است. سود بانکی هم شناور است.
سود بانکی را افزایش دهید. و سرمایه های سرگردان را به بانک های خصوصی بسپارید.
اقای همتی چه چیزیی را می خواهید تحویل دولت بعدی بدهید.
نتیجه سود بانکی حداقل ۲۷ برای سپرده ها.
این ارزو نیست اقای همتی. این نوشدارو بعداز مرگ سهراب است(اقتصاد ایران). نابود کردید اقتصاد ایران را چنانچه مغول ها این کار را نکردن.
مصیبت بزرگ در این کشور این است که مسئولین ما از سوراخ مار چندین بار گزیده می شوند ولی درس نمی گیرند. بارها و بارها سیسم عامل ملی را در بوق و کرنا کردند ولی جز هزینه های بی حاصل هیچ درسی نگرفتند. جسجوگرهای بومی تولید کردند ولی به سرانجام نرساندند. بر طبل شبکه های اجتماعی داخلی کوبیدند و اعتبار بالا به آن اختصاص دادند ولی حتی خود ادارات دولتی بخصوص آموزش و پرورش هم هیچ تمایلی به استفاده از شبکه داخلی نداشته و جهت فایل های آموزشی تلگرام فیلتر شده با وجود سختی ها و خطرات اخلاقی اش را بیشتر ترجیح می دهند. واقعاْ در این کشور چه اتفاقی افتاده است که سرشار از بی اعتمادی و بی تدبیری شده است. آیا مردم مقصرند یا مسئولین؟!
با سلام شرایط خیلی سخت شده هفتاد در صد میزان فروش ما کم شده تازه ماتو کار پخت نان هستیم فکر خوبی است که مهلتی به کلیه افراد درجهت باز پرداخت اقساط وامهابدهند که وضعیت موجود در هر حال سپری خواهد شد و کسب و کار انشالله به روال عادی باز خواهد گشت
دولت باید جلو برج های مضحک را بگیرد
از برج ها یکی برنامه های مضحک تلوزیونی است مانند سریال های صد من یک غاز و برنامه های به اصطلاح کمدی آن ....و پول آن را به واحدهای اقتصادی ورشکسته از کرونا یاری رسانی کند ....
همه خرج های بیهوده و غیر ثروت آفرین را باید متوقف کند ...
ظاهرا در این کشور فقط بانکهاست که حرف گوش کن هستند بعید نیست تا چند روز دیگر برای خود شیرینی اعطا وام کرونا هم تصویب شود /
در ایران مشکلی که وجود دارد این است که کسی که در بنگاه یا شرکت دولتی یا خصوصی کار می کند نسبت به درآمد بنگاه کمتر احساس مسئولیت و کمتر احساس مالکیت در سود آن می کند لذا در کیفیت کالا تاثیر منفی دارد و بمحض اینکه فرد مذکور اگر از لحاظ مالی قدرتمند شود اقدام به مستقل شدن و ایجاد بنگاه با مالکیت خودش می کند و به خاطر همین است که مثلاْ به جای ۱۰ شرکت دارویی بزرگ و باکیفیت صدها شرکت های دارویی کوچک و بی کیفیت ایجاد می شود. راه حل چنین مشکلاتی ایجاد حس اعتماد و رعایت حقوق دیگران و برابری در زیر سایه کارهای تیمی است و دادن امتیاز ها و پاداش ها بر اساس کارایی و ارزشیابی اشخاص نه بر اساس سلسله مراتب اداری و پست ها و منصب ها
در این روزگار سخت مستاجرها را دریابیم
بعید می دونم بانکها کوتاه بیایند معمولا بانک مرکزی دستور میدهد
ولی بانکها هزار تا قانون برای عدم اجرای ان دارند
مثلا
دستورالعمل اجراییش نیامده
چیزی به ما ابلاغ نشده
باید از ریاست بانک خودمان ابلاغ بشود
با فلان ماده و فلان بند تنبان مغایرت دارد
شامل شما نمی شود
شامل شما می شود اما یک سری راه کارهای خاص دارد باید بررسی کارشناسی شود ( منظورش رشوه است)
و ....
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
راست میگوید من صبح امروز زنگ زدم همینورگفت
تنها وام نیست بازاری کلی چک داده و جنس اورده برای فروش شب عید ش ؛ با این بازار خراب جواب این چک هاو طلب کارها رو کی میخواد بده ؛ بعد از عید کلی ورشکسته داریم ؛
در ایران همه ی تولیدکننده ها برای منافع خود تلاش میکنند شاید هم معنای منافع ملی را نمیدانند ،جناب بحرینی محترم ،اگر مصرف کننده ای نباشد ،کدام تولید رونق میگیرد ، اکنون که وضعیت بدینگونه شده است علت اصلی آن عدم قدرت خرید مردم میباشد که تحریم فشار اصلیش را نیز بر روی مردم که بیش از ۸۰٪ جمعیت ایران است که درآمدی بسیار پایین تر از خط فقر دارند ؟ در همین اوضاع نابسامان کرونا ویروس ،تولید کنندگان ماهیت خود را بدرستی نشان دادند ؟ ... تولید ،و تورم ، وضعیت حیب مردم است آنهم قشر متوسط جامعه که در طی این یکی دوسال اخیر بیشتر قشر متوسط به قشر فقیر تبدیل گردید ؟،،بقول آقای مصری عضو هیات ریسهٔ مجلس دارا هر روز دارتر ،و ندار هر روز ندارتر میشود ؟، علت آنهم حرص ،و ولع سرمایه دارهای غیر ملی میباشد ،؟،،
در این شرایط لازم است دست کم قبوض برق و آب و گاز کسب و کارهای متضرر بخشیده بشه.
سلام. دوستان اگر کسی متوجه شد به منم بگه. همه وام ها شامل این طرح شده یا فقط بخشی از وام ها؟
پاسخ ها
ابوالفضل
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
دقیقا همیشه طوری حرف میزنند که هیچکس چیزی نفهمه و موقع عدم اجراش مثل همیشه همه سر درگم
باشند
اگرتمام وامها بخصوص وام مسکن اولیها را۳ماه به تاخیر بندازند خداخیرشان بده واقعا سختمانه
وام ازدواج هم شامل اين هست
سلام
من از صبح به هر بانکی زنگ زدم گفته شامل نمیشه کلا شامل وام های خرید و جعاله و مسکن و... نمیشه
ظاهرا فقط شامل وام هایی میشه که فقط خودشون گرفتن
سلام
جالبه
این بخشودگی و تعویق فقط شامل پولدارها میشه
بسیار عالی
میشه روزی بیاد که قانون وشرایت وام شفاف باشه برای مردم عادی تااین قدر ریس شعبه های بانکها ماده قانون رو به رخ مشتری نکشن ؟
این بخشنامه تعویق اقساط باید شامل حال همه بشه نه افراد خاص خواهشا بررسی وفکری به حال بقیه افراد این جامعه کنید واین تصمیم گیری شامل حال همه بشه
لطفا برای اقساط مهریه که سکه شش میلیون شده هم به تعویق بندازین ... محکوم مهریه در زندان چه گناهی کردن
از خبرنگاران عزیز تقاضا داریم که این قضیه رو پیگیری کنید و به مردم خبرش اعلام کنید. خواهشاً....
پاسخ ها
حسن
| Netherlands |
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
فعلا حکم جلب صادر نمیکنن
از کجا بیاریم توروقران یکم منصف باشید ما مسافر کشا وقتی کسی جایی نمیره قسط مسکن وخودرو وخریدکالا رو چه طور پرداخت کنیم اگه دارین بدین بهمون اخرسر به شما پس میدیم دم هر باشرفی گرم صدای مارو به گوش مسئولین برسونه
سلام ترو خداو پیغمبر قسم با مردم بازی نکنید شفاف بگید من نفهمیدم چه گلی سرم بگیرم می گین خونه بمانید چشم ولی وام ازداوج چه کار کنم ماهی ۵۰۰ هزار باید وام پس بدم الان زنگ زدم می گه وام ازدواج شامل نمی شه من یه دست فروش هستم وقتی همه جا بسته است چه جوری برم بازار و چه چوری پول در بیارم واسه نون شب ماندم ماهی ۵۰۰ از کجا بیارم بابد خودمو بکشم ۲۵ سالمه یک فرزند دارم خدمت رفتم دیپلم دارم اما بیکارم شما بگین الان چه کار کنم من گناه کردم تو ایران به دنیا امدم
درمورد کسانی که مهریه میدهند با این شرایط چکار باید کرد افزایش حبابی سکه واقعا خدارو خوش نمیاد
سلام من یک راننده تاکسی هستم با بدبختی وام گرفتم تا صاحب کاربشم حالا مسافر نیست چطوری سه ملیون قسط بدم که شامل ما نشده این بی انصافیه پس سه ماه مهلت به کی دادین هر بانکی میریم میگه شامل شماها نیس اخه ی حرف زدین چرا اجرا نکردین حالا سه ماهه قسطم عقب افتاده چکار کنیم ....ی تجدید نظر کید مردم گناه دارن قشر کم درامد کزونا گرفتن مهم نیس چک و قسطشونم عقب بیافته مهم نیس
نون شب زن وبچمو بزور دارم درمیارم واقعا بی عدالتیه
ایهمه مردم دارن میگن میبینید و عمل نمیکنید
امروز از بانک زنگ زدن به ضامنین بیاین اقساط تون رو پرداخت کنین...میگن مغازه هاتون رو ببندین و نگران اقساط نباشین حالا می گن که اقساط رو بدین. چکارکنم بنظرتون؟؟؟
سلام من قسط برج 1و2 عقب مانده الان بانک زنگ میزنه میگه فرستی که قرار یود بدن شامل ما نمیشه ایا شامل شغل های خاصی میشه ممنون میشم رهنمای کنین چون در موقع کرونا واقع کاسبی خراب خبری نیست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان