بازدید 21658

خانواده‌های قربانیان کرونا چه می‌گویند؟

ویروس کرونا در حالی این روزها به‌شدت سرگرم انتخاب قربانی از میان شهروندان ایرانی است که مراکز درمانی برای بستگان و اطرافیان مبتلایان این بیماری راه‌حل مؤثری جز «قرنطینه خانگی» پیشنهاد نمی‌کنند.
کد خبر: ۹۶۳۱۳۵
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۴ 02 March 2020

 

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، از سی‌ام بهمن‌ماه و اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران حدود ۱۲ روز می‌گذرد و تا ظهر دیروز (یکشنبه) ۹۷۸ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این میان ۵۴ نفر جان خود را ازدست‌داده و البته ۱۷۵ نفر از مبتلایان بهبودیافته و از بیمارستان مرخص شده‌اند.

با توجه به نظر جامعه پزشکی مبنی بر «سرعت انتشار» و «ماندگاری بالای این ویروس در مقایسه با هم‌خانواده‌های خود نظیر سارس و ابتلا پس می‌توان متصور شد که هر فرد مبتلا می‌تواند شماری از کسانی که با وی مراوده داشته‌اند را به این بیماری آلوده کرده باشد.

حال اگر دوره ۱۴ روزه نهفتگی این بیماری را هم در نظر بگیریم، این نتیجه به دست می‌آید که فرد بیمار می‌تواند شمار بیشتری از اطرافیان خود را در این دوره مبتلا کرده باشد که دراین‌بین خانواده بیمار که در تماس مستقیم با وی هستند، در معرض خطر بیشتری قرار دارند و حتی می‌توانند ناقل بیماری به دیگران شوند.

در چنین شرایطی و با این‌که تمام توان پزشکی کشور برای مبارزه با این بیماری به میدان آمده، این پرسش مطرح می‌شود که آیا امکان قرنطینه خانواده مبتلایان در مراکز بهداشتی و درمانی وجود دارد؟

شاید در منظر افکار عمومی پاسخ به این سؤال بله باشد تا با این روش جلوی انتشار بیشتر ویروس گرفته شود اما پاسخ عقلی به آن منفی است و برای حل مشکل هم می‌توان گزینه مناسب‌تری یعنی «رعایت بهداشت فردی «پرهیز از حضور در اجتماع» و «قرنطینه خانگی» را به بستگان مبتلایان پیشنهاد کرد.

پیگیری این‌که اکنون کدام‌یک از این دو گزینه از سوی مدیریت بهداشت و درمان کشور اجرا می‌شود، ما را بر آن داشت تا با خانواده‌های برخی مبتلایان که اکنون در بیمارستان بستری هستند، به گفت‌وگو بنشیند.

این افراد به دلایل شخصی حاضر به ذکر نام خود در گزارش نبودند اما شرایط پیش‌آمده برای خانواده خود را بازگو کردند.

خدمات بیمارستان

«محسن» ازجمله شهروندان تهرانی است که یکی از بستگانش به این بیماری مبتلا شده است. او توضیح می‌دهد که بیمار ساکن تهران بود اما به دلیل فعالیت در ستاد انتخاباتی یکی از نامزدهای انتخابات اخیر نمایندگی مجلس استان قزوین مدتی از تهران خارج شد؛ در مدت حضور در شهر قزوین با علائمی شبیه سرماخوردگی مواجه می‌شود و پس از حاد شدن سرفه‌ها، تب و تنگی نفس برای معالجه خود را به تهران می‌رساند.

وی ادامه داد: خانواده این فرد که حدود ۴۶ سال سن دارد با توجه به علائمی که داشت، به بیمارستان مسیح دانشوری تهران مراجعه می‌کنند و تست اولیه وجود ویروس کرونا تائید می‌کند و تست نهایی نیز مثبت می‌شود.

این فرد سه روز است که در بیمارستان مسیح دانشوری یکی از بیمارستان‌های اصلی درمان مبتلایان به کرونا بستری است و پزشکان حال وی را در مسیر بهبودی ارزیابی می‌کنند.

محسن در پاسخ به این‌که اطرافیان این فرد مبتلا اکنون چه شرایطی دارند و آیا قرنطینه شده‌اند، توضیح داد: «قرنطینه نیستند؛ بیمارستان به آن‌ها توصیه کرده که خود موارد بهداشتی را رعایت و برای مدتی از خانه خارج نشوند. »

وی درباره این‌که آیا اقلام بهداشتی در اختیار خانواده این فرد مبتلا قرار داده‌شده است، گفت: فقط یکسری آموزش‌های اولیه به آن‌ها داده شد و بیمارستان اظهار داشته به دلیل کمبود امکانات و تجهیزات بهداشتی قادر به ارائه خدمات بیشتر نیست.

به دیدن مریض نروید

یک خانم کارمند بخش دولتی که یکی از بستگانشان نیز به این بیماری مبتلا شده است، توضیح داد: کهولت سن و بیماری دیابت وی، کار درمان را سخت کرده است اما در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری است و کاری از دست خانواده‌اش برنمی‌آید.

وی بدون نام بردن از بیمارستانی که این بانوی سالخورده در آن بستری‌شده است، اظهار داشت: مشکل اینجاست که وی متعلق به یک خانواده پرجمعیت بوده و به دلیل بزرگ‌تر فامیل بودن، همواره خانه‌اش محل رفت‌وآمد سایرین است و به همین دلیل پزشکان توصیه کرده‌اند که افرادی که با وی مراوده داشته، فعلاً از خانه بیرون نروند و توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

او از دنیا رفت اما بدون مراسم

«آرین» پسر جوانی که پدربزرگ خود را چند روز پیش براثر این بیماری از دست داد، نیز گفت: به ما اجازه برگزاری مراسم تدفین و ترحیم ندادند.

این مرد جوان خاطرنشان کرد: به دلیل این‌که گفته می‌شود در مراسم تدفین و ترحیم افراد زیادی حضور خواهند داشت و در مکانی مسقف این مراسم برگزار می‌شود، نباید مراسم ختم با حضور جمعیت برگزار شود.

وی اضافه کرد: پزشکان بیمارستان به بستگان درجه‌یک که با وی مراوده داشتند نیز توصیه کردند که علاوه بر رعایت نکات بهداشتی و خارج نشدن از خانه، رژیم غذایی خوبی هم داشته باشند تا سیستم ایمنی بدن آن‌ها در برابر بیماری احتمالی تقویت شود.

بر اساس اطلاعات اولیه ارائه‌شده از سوی مراکز بهداشتی و درمانی هر بیمار مبتلا به ویروس کرونا می‌تواند ۵ تا ۶ نفر از افراد پیرامون خود را در صورت رعایت نکردن برنامه‌های پیشگیرانه مبتلا کند.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد خانه، امن‌ترین مکان برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا است و تک‌تک افراد خانواده چه عضو مبتلا داشته باشند و چه نداشته باشند، باید این مهم را موردتوجه قرار دهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱۰
تو یک کشور آزاد

ایرلاینی که بابت سود ،باعث ورود ویروس به کشور شد یا کسیکه جلو قرنطینه قم را گرفت محاکمه میشوند

ولی خوب اینجا ایرانه
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
از بس تو گوش مردم خوندن که هواپیمایی ماهان مقصر هست که همه بدون تحقیق این حرف رو تکرار می کنند. رسانه های آمریکایی دل خوشی از ماهان بدلیل دور زدن تحریم ها ندارن و مدام این اخبار دروغ رو به مردم تلقین می کنن.
یعنی این همه کشور اروپایی و ... به کرونا مبتلا شدن, ماهان مقصر بوده؟؟ انصاف هم خوب چیزیه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
افسوس که بی فایده فرسوده شدیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
تمام مسئولین ایران دنبال سود هستند و همشون باید اول در پیشگاه خداوند متعال و بعد در برابر مردم پاسخگو باشند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
ناراحتی پاشو برو کشور آزاد...
ماهان باید توسط مردم تحریم بشه تا ورشکسته و نابود بشه. دمار از روزگار مردم در آوردن برای سودجویی چند روزه.
سفیر چین هم باید اخراج بشه
این ویروس بالاخره وارد ایران میشد از طرفی ما بیشترین مراوده را با چین داریم، مسئولان هم طبق معمول با سهل انگاری باعث تسریع در شیوع این بیماری شدند.

اگر از همون اول چند تا شهر پر خطر قرنطینه میشدن الان در کنترل بیماری مشکلی نداشتیم.
با این رویه امیدی به کنترل اپیدمی توسط مقامات نیست. فقط خدا کمک کند.
از یک طرف می گن امن ترین جا خانه است و از طرف دیگر ادارات را تعطیل نمی کنند تا همه در ادارات مبتلا شوند و ویروس را به اطرافیان خود در منزل منتقل کنند.
اینها حتی توان تصمیم گیری برای یک تعطیلی موقت را هم ندارند.
مدیر عامل هواپیمایی ماهان که با افتخار تا آخرین روز مسافر از چین به ایران منتقل می کرد به عنوان عامل انتقال دهنده ویروس کرنا به ایران باید محاکمه شود.
این همه داستان بافتن نداره عزیزم
زیر ساخت برای مقابله با همچین شرایطی رو نداره کشور
نمی تونه اطرافیان بیمار رو قرنطینه بکنه، در حالی که باید این کار رو مثل چین و بقیه کشورها انجام بده
مجبورن توصیه کنن به خانواده مبتلایان تا برن خودشونو قرنطینه کنن
انقدر نااااااا امیدم از این کشور و این مسئولین که حد و اندازه نداره
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل