بازدید 8732

«محی‌الدین یاسین» نخست‌وزیر مالزی شد

پس از یک هفته هرج و مرج سیاسی که جرقه آن با استعفای ناگهانی ماهاتیر محمد زده شد، محیی‌الدین یاسین امروز (یکشنبه) به عنوان نخست‌وزیر جدید مالزی سوگند یاد کرد.
کد خبر: ۹۶۲۷۳۵
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۴ 01 March 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، از خبرگزاری رویترز، محی‌الدین یاسین ۷۲ ساله که سابقا وزیر کشور دولت ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر مستعفی مالزی بود که دوشنبه پیش سقوط کرد، هشتمین نخست‌وزیر این کشور جنوب‌شرق آسیا محسوب می‌شود.

محی‌الدین ۷۲ ساله در مراسمی مقابل سلطان عبدالله سلطان احمد شاه، پادشاه مالزی سوگند یاد کرد و متعهد شد تا به وظایفش به عنوان نخست‌وزیر عمل کند.

تغییر در رهبری مالزی کمتر از دو سال پس از آن رخ می‌دهد که ماهاتیر محمد به رقیب قدیمی‌اش انور ابراهیم پیوست تا با دستور کار مبارزه با فساد به شش دهه حکومت حزب حاکم موسوم به "سازمان ملی مالایاهای متحد" (UMNO) پایان دهد.

ماهاتیر محمد با اشاره به نتایج انتخابات ۲۰۱۸ مالزی گفت: بسیار عجیب است. این بازندگان هستند که دولت تشکیل می‌دهند.

این نخست‌وزیر مستعفی گفت که از حمایت ۱۱۴ عضو از ۲۲۲ عضو پارلمان مالزی برخوردار است اما تضمین نمی‌کند که همگی آن‌ها از او حمایت کنند. او همچنین این مساله را مطرح کرد که آیا دولتی با حضور حزب حاکم سابق برای مقابله با پرونده‌های فساد علیه سیاستمدارانش آماده است یا خیر. این افراد شامل نجیب رزاق، نخست‌وزیر سابق می‌شود که اکنون بابت فساد دادگاهی می‌شود.

پادشاهی مالزی این اختیار را دارد که تصمیم بگیرد چه فردی بهترین فرصت را برای تشکیل دولت دارد. با اینکه ماهاتیر محمد و انور ابراهیم شنبه اعلام کردند که از اکثریت کافی برخوردار هستند، پادشاه مالزی محی‌الدین یاسین را نامزد نخست‌وزیری معرفی کرد.

روز شنبه حدود ۲۰۰ تن در اعتراض به تصمیم پادشاهی مالزی در کوآلالامپور تجمع کردند. پلیس مالزی می‌گوید در حال تحقیق درباره پیامی توییتری است که موجب برگزاری این تجمع شد که به اعتقاد آن‌ها غیر قانونی بوده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار