چرایی مخالفت سازمان بورس با افزایش سرمایه شرکت‌ها

کد خبر: ۹۶۰۳۱۴
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۳ 19 February 2020

شرایط بازار سرمایه طی یک سال اخیر به گونه ای بوده که نقدینگی فراوانی به سوی تالار شیشه ای معاملات سرازیر شده و این نقدینگی توانست در کنار برخی محرک های بنیادی و بیرونی ،قیمت سهام شناور اکثر شرکت های بورسی را به سقف ارقام و اعداد متناسب با ارزش ذاتی آنها برساند، در چنین شرایطی یکی از راهکارهای سازمان بورس برای جلوگیری از حباب در شرکت ها افزایش سرمایه و متعاقب آن افزایش درصد سهام شناور شرکت ها و بنگاه های بورسی است لیکن به نظر می رسد سازمان بورس در این خصوص به گونه ای رفتار کرده که علاوه بر فعالان اینک شاهد اعتراض مدیر عامل یکی از هلدینگ های بورسی در این خصوص هستیم.

به گزارش خبرنگار نبض بورس، یکه تازی بورس در یک سال اخیر تحلیلگران و فعالان بازار را شگفت زده کرد و آنان برای رشد بازار سرمایه که سال گذشته از بازارهای دیگر عقب افتاده بود ، به نظریه قوی سیاه اشاره می کردند.

پیش از این مهدی سوری در گفت و گویی با سایت تابناک اذعان کرده بود که تنها حجم سپرده های مردم در یکی از بانک های بورسی در صورت ورود به بورس می تواند تمام شناور آزاد همه شرکت های بورسی را خریداری کند یا تنها نقدینگی لازم برای معامله یکی از خیابان های لاکچری پایتخت و آپارتمان های فوق لوکس آن نیز چنین قدرت و حجمی را داراست که سهام شناور همه شرکت های بازار سرمایه را خریداری کند.

در این شرایط راهکار سازمان بورس به عنوان نهاد  ناظر چه می تواند باشد، افزایش سرمایه از مجل تجدید ارزیابی، سود انباشته و  پذیرفتن شرکت های جدید در بازار سرمایه لیکن به نظر می رسد عملکرد سازمان در این خصوص با اعتراضاتی همراه بوده است.

پس از چند ماه سکوت در پذیرش شرکت های جدید، چندین عرضه اولیه را در فرابورس شاهد بودیم و فردا نیز قرار است یک شرکت دیگر در بورس تهران عرضه شود ولی این عرضه های اولیه نیز با توجه به درصد پایینی که به بازار داده می شود نتوانسته اند رضایت فعالان را فراهم آورد.

شرکت های بورسی در حالی با 5 درصد یا 10 الی 15 درصد عرضه اولیه می شوند که کدهای بورسی با سرعت افزایش یافته و در برخی روزها و در آستانه عرضه اولیه در شرکت بورس تهران یا فرابورس شاهد غلغله و ازدحام جمعیت در کارگزاری ها برای دریافت کد بورسی هستیم که این موضوع لزوم افزایش درصد تخصیص یافته در عرضه های اولیه به بازار را بیش از پیش موجب می شود.

لیکن برخی شرکت ها تمایلی به این موضوع ندارند و البته مدیران سازمان بورس نیز چندان به صورت جدی به فکر تغییر و تحول در این رویه نیستند مصداق بارز آن یکی از شرکت های عرضه شده در فرابورس است که با توجه به سرمایه ثبت شده ، درصد اندک عرضه اولیه آن صدای خبرنگاران و فعالان بازار را بلند کرد هر چند شنیده نشد. 

این شرکت ها ترجیح می دهند در روزهای بعد و ماه های بعد هر زمان که قیمت سهم به مراتب افزایش یافت، اقدام به عرضه قسمت دیگری در بازار کنند کما اینکه نمونه رفتار این چنینی از طرف سهامداران عمده را می توان در یک شرکت نیروگاهی عرضه شده در فرابورس طی یک سال گذشته به وضوح دید.

در آخرین مورد نیز مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس با انتقاد از فرایند اداری پذیرش شرکت ها و انتشار اوراق مشارکت گفت: افزایش سرمایه به ١۵ هزار میلیارد تومان به دلیل مخالفت سازمان بورس محقق نشد.

جعفر ربیعی در حاشیه همایش حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی گفت: صنعت پتروشیمی برای تامین مالی به سرمایه گذاری ارزی و ریالی نیاز داشته که باید از طریق صندوق توسعه ملی تامین شود .بخش دیگری نیز از طریق بانک های داخلی در حدود ۵٠ میلیون دلار تامین شده اما در بخش تامین مالی ریالی، سهم عمده آن از طریق بورس باید انجام شود که متاسفانه درگیر تشریفات اداری شده و صنعت پتروشیمی را مایوس کرده است.

این مقام مسئول ادامه داد: بورس برای پذیرش شرکت ها و یا حتی انتشار اوراق مشارکت هیچ تفاوتی میان شرکت های بزرگ و خوش سابقه قایل نیست. درحالی که باید شرکت های بزرگ که تضمین کننده بازگشت سرمایه هستند در اولویت قرار گیرند. این شیوه برخورد با متقاضیان پیش از این نیز در بانک ها اجرا شده و سیستم بانکداری مشتریان بزرگ را برای اخذ تسهیلات در اولویت قرار می دهند.

ربیعی با اشاره به افزایش سرمایه "فارس" گفت: در مجمع فوق العاده فردا، مقرر شده در خصوص افزایش سرمایه شرکت از ٩١۵٠ به ١۴۴٠٠ میلیارد تومان تصمیم گیری شود. این افزایش سرمایه از سود انباشته بوده و در این میان برنامه افزایش سرمایه به ١۵ هزار میلیارد تومانی به دلیل برخی مخالفت های سازمان بورس محقق نشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار