بازدید 27960
تاملی بر شکل گیری یک شایعه متفاوت؛

ماهی قرمز را از هفت سین حذف کنید، اما نه بابت ویروس کرونا!

نشانه رفتن انگشت اتهام چینی‌ها به سمت موجوداتی مانند خفاش و نوعی مورچه‌خوارِ زره‌دار به عنوان منشا ویروس کرونای جدید، ظاهرا بستر را برای متهم کردن دیگر موجودات زنده به انتقال این ویروس خطرناک فراهم آورده است؛ از جمله موجوداتی که اخیرا با این اتهام مواجه شده، «ماهی قرمز» یا به تعبیر دیگر «ماهی گلی» است.
کد خبر: ۹۶۰۱۸۱
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ 19 February 2020
تابناک اجتماعینشانه رفتن انگشت اتهام چینی‌ها به سمت موجوداتی مانند خفاش و نوعی مورچه‌خوارِ زره‌دار به عنوان منشا ویروس کرونای جدید، ظاهرا بستر را برای متهم کردن دیگر موجودات زنده به انتقال این ویروس خطرناک فراهم آورده است

به گزارش «تابناک»؛ از جمله موجوداتی که اخیرا با این اتهام مواجه شده، «ماهی قرمز» یا به تعبیر دیگر «ماهی گلی» است. آبزی نام آشنا و مشهوری در ایران که جایگاه پر و پا قرصی در یکی از مهم‌ترین آیین‌های ایرانی یعنی نوروز دارد و برای بسیاری، فقدان آن در سفره هفت سین قابل تحمل نیست.

البته بسیاری بر این باورند که اضافه شدن ماهی گلی به سفره هفت سین، رسمی تازه شکل گرفته و برآمده از فرهنگ شرق آسیا و به طور ویژه، چین است و برای اثبات این مدعی، ادله‌ای نیز ارائه می‌کنند، تا به این نتیجه برسند که حذف این موجود زنده از هفت سین ضرورت دارد.

سوای ایراد به خاستگاه این گونه و چرایی پیوند خوردن حضورش در هفت سین نوروزی، طی سال‌های اخیر بار‌ها و بار‌ها شاهد شکل گیری پویش‌های محیط زیستی مختلفی بوده ایم که تاکید داشتند حضور ماهی گلی در نوروز، اتفاقی مخرب برای محیط زیست و همراهی با سودجویان در پرورش و فروش این ماهی‌ها و در نهایت شراکت در مرگ انبوه آنهاست.

 
ماهی قرمز را از هفت سین حذف کنید، اما نه بابت ویروس کرونا!

رویکردی که معلوم نیست آیا توانسته به کاهش بازار تولید و خرید این گونه زیبای آبزی منجر شود یا خیر، اما تردیدی نیست که نام «ماهی چینی» را به ذهن بسیاری از مردم سنجاق کرده است. این را می‌شود از بازار شایعه‌ای که طی روز‌های اخیر و با ترکتازی ویروس جدید کرونا و مرگ و میر ناشی از آن در جهان، در کشورمان داغ شده دریافت.

بر اساس این شایعه، هر ساله در چنین روزهایی، واردات ماهی چینی به کشورمان رقم می‌خورد و «مافیای قدرت و ثروت بدون توجه به خطراتی که ورود این جانوران آبزی دارند، بدون شک از راه‌های مختلف چه قانونی و چه قاچاق، اقدام به ورود مقادیر زیادی از این ماهی‌های قرمز برای فروش به مردم عادی و کسب ثروت می‌کنند.»

ادامه متن فوق نیز هشدار به مردم و تقاضا از مسئولان برای مقابله با واردات ماهی قرمز از چین است، غافل از آنکه این آبزی در کشورمان تولید و تکثیر می‌شود و برنامه ریزی تولیدکنندگان برای رساندنش به بازار نوروز به گونه‌ای است که در روز‌های پایان بهمن و آغاز اسفند، عملا فرایند فروش و توزیع ماهی‌های تولید شده در سراسر کشور کلید می‌خورد.

این در حالی است که کنکاش در خصوص امکان انتقال ویروس کرونا از طریق آبزیان و به طور خاص، ماهی‌ها هم به نتیجه‌ای منجر نمی‌شود و افزون بر آن، ممنوعیت واردات موجودات زنده از چین هم از جمله اقدامات مراقبتی‌ است که برای ممانعت از ورود این ویروس به ایران در دستور کار دولتمردان کشورمان قرار گرفته و در اجرای آن جدیت نشان داده شده است.

نکاتی که نشان می‌دهند شایعه فوق تا چه اندازه سطحی و ساده انگارانه طراحی شده است. شایعه‌ای که می‌تواند نگرانی از شیوع ویروس کرونا در کشورمان را بار دیگر داغ کند، چون به زودی شاهد حضور گسترده فروشندگان ماهی گلی در معابر خواهیم بود. ماهی فروشانی که هیچ ارتباطی با چین و ویروس مرگبار شایع شده در این کشور پهناور ندارند.

کسب و کاری که بهتر است، شاهد کمرنگ شدن تدریجی آن در سال‌های پیش روی باشیم تا در نهایت به نقطه‌ای برسیم که اثری از ماهی در سفره هفت سین ایرانیان نباشد و مرگ انبوه این گونه در فروردین ماه و آلوده کردن بسیاری از منابع آب و زیستگاه‌های آبی به این گونه را شاهد نباشیم. اتفاق مثبتی که بهتر است، آگاهانه و مسئولانه رقمش بزنیم نه بابت شایعه و ترس از ویروس کرونا.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴۱
نه پدرم نه مادرم نه پدر بزرگ و مادر بزرگم هیچ کدام نگفتن بعد از عید فلانی مرد یا مریض شد چون ماهی قرمز در سفره هفت سین عید نوروز داشتن این شایعه فقط تا کم کم عید نوروز تخریب کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۳۰
باید بجای ماهی گلی ماهی پلاستیکی و بجای سبزه موکت سبز گذاشت سر سفره هفت سین
خان محمدعلی آقا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۳۰
انقدر به مردم گفتند به دلایل زیادی نخرید هیچکس گوش نکرد
لااقل الان با این شایعه این اتفاق افتاد!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۳۰
چه عیدی؟؟؟؟
چه سال نویی؟؟؟
گرون شدن ها را برای سال دیگه جشن بگیریم؟
ماهی عید الان معظله؟
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۳۰
تابناک هم همچین چیزی نگفت، پس از خودت مطلب صادر نکن لطفا
کرونا چیه مسئولین دارن زجر کشمون میکنن
تابی جان گاهی واقعا وجدانت خوب کار میکنه و متنهاتو دوست دارم.
ایکاش به جای شایعه سازی عقل مبنای کارمون قرار بگیره.
دستمریزاد
اتفاقا خوب دلیلی هست واسه حذف اون.ماهی قرمز نخرید چون کرونا داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۳۰
حذف این ماهی باید با فرهنگ سازی و حتی وضع قوانین و تدریجی باشه. تولید کننده بدونه که خریدار نداره و تولید نکنه، وقتی این ماهی تولید شده توزیع نشدنش فقط منجر به آسیب اقتصادی به تولید کننده میشه و گرنه از نظر زیست محیطی اثراتش باقیه.
م م
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۳۰
بجای حذف ماهی قرمز یاد بگیرید چطور ازش مراقبت کنید
هیچ دقت کردینه مسئولین ما یجوری خودشون را مدیون چین میدونند.اگه چین در بعض جاها واسه ما کاری کرده و حمایت کرده به اعلی درجه هزینه اش را از ما گرفته. روسیه و آ مریکا و یا هر کشوری دیگه ای هم که باشه باز همین رفتار راداره.چون قائده در نظام بین الملل براساس منافع ملی است نه احساس و مدیون بودن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۳۰
الان پاسخ دادن به یه شایعه و روشن کردن موضوع و برطرف کردن ترس و وحشت بی خود از جامعه، چه ارتباطی به چین داشت؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۳۰
ناشناس 11:58
فهم شما از درک ارتباط موضوع با چین عاجزه
خیلی نمیخواد به مخیله ات فشار بیاری.ممکنه آب و روغن قاطی کنی و شب عیدی کار بدی دست خانواده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۳۰
تابناک جان، جواب ناشناس ۱۳:۱۹ چه کمکی به این بحث می کنه جز اینکه به یه شهروند توهین کرده. چرا فکر می کنی هر چیزی رو باید منتشر کنی؟
نه به ماهی قرمز .
انسانها گونه های مختلف حیوانی را مورد استفاده قرار می دهند. ما سالانه ملیونها قطعه ماهی را پرورش می دهیم بعد از آب بیرون می آوریم وقتی که مرد سرخ می کنیم و نوش جان می کنیم و از خواص فراوانش تمجید و تعریف! اما وقتی قرار می شود یکی دو عدد ماهی قرمز را 15 روز به مهمانی خانه خودمان ببریم تا در سفره 7 سین مهمان باشند و یادآور جنبش و حرکت در زندگی اتهام هایی در حد جنایت علیه بشریت متوجه ما می شود. ما هر سال ماهی ها را به خانه می آوریم و بعد از مراسم روز طبیعت به برکه یا استخر پارک بر می گردانیم. در این اثنا اتفاق افتاده که یکی از ماهی ها هم بمیرد اما این مرگ به علت بیماری ماهی یا شرایط خارج از کنترل بوده است. بیایید به جای نفی زیبایی این ماهی ها روش درست نگهداری از آنها در مدت عید و بعد رها سازی آنها در آبهای ساکن را ترویج کنیم.
تازگی ها مد شده سگ و گربه و قناری و طوطی تو خونه نگهداری کنن نه تنها با این رفتار تقلیدی شان جامعه را در معرض شیوع بیماری ناشناخته دیگری قرار می دهند بلکه این دقیقا حیوان آزاری است
سالهاست که من در سفره هفت سینم ماهی نمیگذارم. چون بعد از چند روز میمیرد . بعضی ها ماهی را در آب رودخانه ها می اندازند ولی این ماهی ها عموما نمیتوانند در روزخانه زنده یمانند و میمیرند . نمیخواهیم سال نو را با مرگ و کشتن یک حیوان بیگناه شروع کنم . کاش همه مردم هم همینطور به قضیه نگاه میکردند .
پاسخ ها
کاوه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۳۰
این نظر شما مثل این است که بنده عرض کنم من سالهاست شب عید ماهی نمیخورم و سال نو خودم را باکشتن و سلاخی و برشته کردن یک حیوان بی گناه آغاز نمی کنم !!!
ما ماهی قرمز را ازسالهای پیش حذف کردیم امیدواریم تمام هموطنان این کاررا انجام دهند
آیا ماهی قرمزهای سفره هفت سین ایرانیها هم از چین وارد میشوند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۳۰
متن رو بخونید، پاسختون رو داده.
اکثر ماهی قرمزهای موجود در بازار در برکه های شمال کشور تکثیر میشه و یه در آمدی هست برای قشر آسیب پذیر میخواین تحریم کنید خرید خودرو که پولش میره تو جیبه آقایون تحریم کنید با این قیمتهای فضایی و غیر واقعی ... فکر کردین مردم ...
اخوی چرا شما فکر می کنی مجازی راجع به هر موضوعی نظر بدهی و به مردم امرو نهی بکنی و افاضه فیض کنی؟وقتی می دانی امسال ،سال بعد،10 سال و 100 سال دیگر هم ماهی قرمز در حجم میلیونی عرضه و خریداری می شود هدفت از نگارش این نوع مطلب چیست؟شما طرفدار محیط زیست از این نوعش هستی ،من نیستم ،فامیلم نیست و میلیون ها نفر دیگر از هم وطنانم هم نیستند پس نظراتت را برای خودت نگه دار.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۳۰
آقا رضا راستش بگو قیمت ماهی الان چنده؟
شما که غیر حذف کردن هیچی بلد نیستین نمیشد یه طذحی درست کنید بذای بعد عید این ماهیا مثلا جایی رها بشن مثل دریاچه چیتگر تو تهران یا هر شهرستان یه جایی باشه
فقط حذف کن حذف کن نابود کن
همه چيزمان دارد عوض ميشود كم كم عيدها را هم ا ز ياد ميبريم شديم اسير دست در خود فرو رفتگي اقتصاد خراب شبكه هاي مجازي روز به رورز از هم دورتر ميشويم
عده ای گیج میگفتن ماهی قرمز از زمان داریوش و کوری جون بوده ولی حالا که فناوری پیشرفت کرده فهمیدن از چین اومده. ای بابا
من عید دو سال پیش دو تا ماهی قرمز خریدم. هنوزم دارمشون. خیلی هم بزرگ شدن. هیچ مشکلی هم پیدا نکردم. خیلی هم به من آرامش میدن. انگار بچه هامن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۳۰
موفق باشی
ماهی گلی را در ویکیپدیا بخوانید این ماهی تا ۳۰ سال میتواند عمر کند ولی طرز نگهداری آن به گونه ای است که ماهی حداقل به یک تنگ ۴۰ لیتری نیاز دارد. مرگ این ماهی ها در یک ماه به شرایط بد نگهداری این ماهی بر میگردد و باید حذف شود از فرهنگ ما
نه ماهی قرمز نه سبزه ... اسراف بی حاصله بهتره نوع مصنوعی سبزه به بازار بیاد و ده سال هم استفاده بشه. خیلی از اسرافها را باید دور بریزیم خیلی لارجی داریم زندگی می کنیم با این ماتمکده اقتصادی که برای مردم ساختید. یک شب رستوران میشه 300 تا 1 تومن . قبلا با چهل تومن 10 نفری میرفتیم رستوران
چرا خلط موضوع!!؟
چند وقت پیش در یکی از کانال های تلگرامی که عضو هستم موضوع نخریدن ماهی قرمز چینی را خواندم. که نویسنده با توجه به شرایط فعلی احتمال انتقال کرونا ویروس، توصیه بر نخریدن ماهی قرمز چینی را کرده بود ضمن اینکه ابتدا با توجه به منبع تاریخی یعنی کتاب اثارالباقیه ابن سینا سابقه حضور ماهی قرمز سفره هفت سین را دهه های اخیر دانسته بود.
اما با خواندن متن بالا با عنوان «تاملی بر شکل گیری یک شایعه متفاوت» تعجب کردم که چرا نویسنده این متن توصیه نویسنده قبلی نسبت به نخریدن ماهی قرمز «شکل گیری یک شایعه» دانسته است. ضمن اینکه نویسنده در متن فوق اظهار نموده که همه ماهی های قرمز در داخل تولید می شود. در حالی که اخیرا وزیر بهداشت اعلام کرده است که از ماهی های قرمزی که از کشور چین وارد می شود مورد الودگی گزارش نشده است.
به نظرم بهتر بود که نویسنده متن بالا، متن دو پاراگرافه نویسنده قبلی را نیز ضمیمه می نمود تا خوانندگان بر هر دو متن واقف می شدند و خود با توجه به دو متن، شایعه را از توصیه تمیز می دادند.
باشگاه خبرنگاران تیتر زده کرونا در قم شیوع پیدا کرده . انتخابات را تعطیل کنید.!!!!!!
لطفاً عکس کاشت مو ملتهب و زخمی رو و دارین انگار بامیخ سوراخ کردن سرشو بعد نشا زدن آنتی تبلیغ هستش خودش
مشکل کسانی که با ماهی قرمز مخالفند نه محیط زیست است نه مسایل دیگر انها با عید و هر چه نماد ان است مخالفند منتهی نمی توانند مستقیم بیان کنند با واسطه این کار را می کنند یک روز با سبزه عید مخالفند و روز دیگر با ماهی قرمز ان ، و عده ای بی خبر و جو گیر هم با انها همراهی می کنند ! ماهی قرمر از 2000 سال پیش هم بوده است و جزو نمادهای در سنن ایرانی هست و حتی یک ماهی کشف شده مربوط به دو هزار سال وجود دارد و نشان می دهد که ماهی قرمز از ایران به چین رفته نه برعکس ! (اگر امکانش بود عکسش را می فرستادم تا سیه روی شود هر که در او غش باشد !)
ماکه کلا عیدراحذف کردیم
یه نویسنده ی بادرایت و آگاه و باسواد هرگز از کلمه ی ترکتازی استفاده نمی کنه
اینطور که از شواهد بر می اید نوروز به تاریخ خواهد پیوست
مشکل اصلی این هست که بعضی دوستان هم وطن فکر میکنند ماهی گلی یا ماهی قرمز عید چیپس و پفک هست که بگیرند و بعد از چند روز بمیره من خودم یه ماهی گرفم چندین ساله دارمش خیلی بزرگ شده و ازش مراقبت میکنم...
وقتی کسی هر نوع موجود زنده ای رو به محل زندگی خودش میاره باید تمام مسائل حیاتی و تمام مسئولیت ها را قبول کند و یک محیط و شرایط ایده ال برای اون موجود زنده فراهم کنه...حالا میخواد ماهی گلی یا بقول بعضی ها ماهی چینی باشه...
فرقی هم نداره از کجای دنیا اومده و ما باید به بقای اون احترام بزاریم و اگر زمان کافی نداریم اون تهیه نکنیم و با سهل انگاری و اطلاعات کم و ناکافی اون رو با بی مسئولیتی هامون به کشتن بدیم
آقای نیما شما گویا اصلا نمی فهمید گونه مهاجم چیه رسم دو هزار ساله که هیچ اگر رسم ده هزار ساله هم بود بقا ماهیان بومی محیط زیست و در کل حفظ کره زمین تنها خونه ما از هر چیز از جمله تاریخ فرهنگ مهم تره
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها