بازدید 46230
یک کارشناس مسائل بانکی مطرح کرد:

FATF حل نشد، ۵ میلیارد دلار ایران در عراق بلوکه شد

یوسف کاووسی مدعی است: در حال حاضر رقم‌های بزرگی از پول‌های کشور در بانک مرکزی عراق بلوکه شده است. طبق آمار‌ها پنج میلیارد دلار بابت فروش گاز و برق داشتیم، اما این رقم را نمی‌توانند به کشور انتقال دهند؛ یکی از دلایل این مسئله، موضوع FATF است.
کد خبر: ۹۵۹۵۶۴
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۴ 17 February 2020

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، با اینکه در لحظات پایانی مهلت تعیین شده گروه ویژه اقدام مالی (FATF) قرار داریم، هنوز تکلیف دو لایحه‌ای که الحاق ایران به این گروه را تضمین می‌کند، مشخص نیست. به نظر هم نمی‌رسد اتفاق خاصی بیفتد؛ البته حتی در صورت تصویب ضربتی نیز ساعت‌های پاریس منتظر نخواهند ماند. امروز جلسه گروه ویژه اقدام مالی در پاریس آغاز می‌شود و تا پنج روز دیگر هم پایان می‌یابد. یکی از مباحث این جلسه موضوع ایران خواهد بود. این آخرین مهلت داده شده به ایران بود تا اگر خود را با مقررات این نهاد منطبق کند، در لیست سیاه قرار نگیرد.

تاکنون قدرت مخالفان پذیرش الزامات این نهاد بین‌المللی از موافقان آن بیشتر بوده و این موضوع احتمال ورود نام کشورمان به لیست اقدام متقابل این نهاد را بسیار بالا برده است. دولت تمام تلاش خود را کرد تا جلوی این اتفاق را که موجب هراس ساحت اقتصاد و بخش خصوصی شده بود، بگیرد، اما روز گذشته معاون حقوقی رئیس‌جمهور اعلام کرد که دو لایحه پارمو و CFT دیگر از دسترس دولت هم خارج شده است.

لعیا جنیدی گفته «با توجه به اینکه مهلت ما برای تصویب لوایح چهارگانه تمام شده، تنها اقدام دولت برای جلوگیری از قرارگیری در لیست سیاه، درخواست کمک فنی از گروه اقدام مشترک است که این اقدام هم می‌تواند برای کوتاه‌مدت ایران را از قرارگیری در لیست سیاه این گروه نجات دهد.»



اگر ایران وارد لیست سیاه شود...



تاکنون کارشناسان زیادی درباره عواقب عدم پذیرش الزامات FATF صحبت کرده‌اند، اما بررسی از زوایای کمتر دیده شده می‌تواند به درک مسئله کمک بیشتری کند.

یک مسئله مهم این است که عدم همکاری با کشور‌های موجود در لیست سیاه به یک الزام برای اعضا تبدیل می‌شود؛ موضوعی که یوسف کاووسی، کارشناس مسائل بانکی در گفتگو با ایرناپلاس به آن اشاره کرد.

وی گفت: وقتی کشوری در این لیست قرار گیرد، برای همه اعضا خط قرمز‌هایی در رابطه با ایجاد تبادلات بانکی با آن وضع می‌شود؛ مقرراتی که برای همه لازم‌الاجرا خواهد بود. در حقیقت به اعضا هشدار داده می‌شود که این کشور‌ها پرخطر هستند و ریسک فعالیت با آن‌ها بالاست.

کاووسی افزود: بعد از اینکه این ابلاغیه برای کشور‌ها لازم‌الاجرا شود، مسلماً در مراودات پولی کشور تأثیر می‌گذارد و تنفس ما در بازار جهانی سخت‌تر می‌شود. در این صورت، بانک‌های بزرگ دیگر اصلاً همکاری نخواهند کرد و بانک‌های کوچک هم که در حالت عادی ریسک بالایی دارند، ممکن است با هزینه‌های بالا کار‌هایی برای بانک‌های ما انجام دهند، اما ریسک این رابطه برای ما بسیار بالا خواهد بود. ممکن است آن بانک کلاه‌بردار باشد که در این صورت حتی امکان شکایتی وجود نخواهد داشت. این خساراتش برای ما خیلی بیشتر از آن چیزی است که الان وجود دارد.

این کارشناس مسائل بانکی توضیح داد که در حال حاضر هم رقم‌های بزرگی از پول‌های کشور در بانک مرکزی عراق بلوکه شده است. طبق آمارها، پنج میلیارد دلار بابت فروش گاز و برق داشتیم، اما این رقم را نمی‌توانند به کشور انتقال دهند. یکی از دلایل این ناکامی، مسئله FATF است؛ نه آن‌گونه که تصور می‌شود به دلیل تحریم باشد، چون عراق از تحریم‌های آمریکا معاف شده است. اگر ما ارتباطات داشتیم و از جانب ریسک‌های FATF مشکل نداشتیم، می‌توانستیم این پول را به‌راحتی به کشور منتقل کنیم.

وی با بیان اینکه مقررات FATF مانند مقررات فیفاست و همه کشور‌ها ناگزیر به رعایت آن هستند، گفت: با این اوصاف مشکل این است که بحث سیاسی شده و متخصصان هم کمتر وارد موضوع می‌شوند. در حالی که اگر این اتفاق نمی‌افتاد، خیلی راحت با این لوایح موافقت می‌شد. همان‌طور که در زمان وزارت شمس‌الدین حسینی در دوره محمود احمدی‌نژاد، این موضوع پیگیری جدی شد تا در طول چند ماه به تصویب برسد.

کاووسی اضافه کرد: با این وجود، هم‌اکنون هم ۳۸ بند از این مقررات در کشور اجرا می‌شود و برای چند بند باقی‌مانده که مورد اختلاف است، بانک مرکزی در حال تدوین بخشنامه برای ایجاد محدودیت انتقالات و شناسایی مبدأ و مقصد پرداخت‌هاست. این‌ها در راستای همین چند بند صورت می‌گیرد تا از این طریق، امکان جلب نظر اعضای FATF را کسب کنند.



افزایش هزینه مبادلات و تورم

 

این کارشناس مسائل بانکی درباره عواقب لیست سیاه بر نرخ ارز و کالا‌های وارداتی نیز گفت: قطعاً روی نرخ ارز و کالا‌های وارداتی می‌تواند تأثیر بگذارد. برخی از مخالفان استدلال می‌کنند که در حال حاضر در تبادلات بانکی مشمول تحریم هستیم و قرار گرفتن در لیست سیاه تفاوتی برای ایران نخواهد داشت، اما نباید محدودیت‌ها را بیشتر کنیم. به فرض اینکه یک یا دو سال دیگر تحریم‌ها برداشته شد، سپس باید با تلاش‌های فراوان و پذیرش نظارت‌های جدی‌تر به مرحله کنونی برسیم، چنان‌چه در سال ۱۳۸۹ این اتفاق افتاد. ما قبلاً به سختی توانستیم از لیست سیاه خارج شویم و به این مرحله برسیم.

وی همچنین افزود: هر بانک خارجی برای ایجاد ارتباط معیار‌هایی در نظر می‌گیرد و بر اساس آن رتبه‌ای اعتباری به آن بانک می‌دهد. بر اساس این رتبه، درجه ریسک و به تبع آن، هزینه مبادلات تعیین می‌شود. هر چقدر رتبه پایین‌تر باشد، کارمزد و هزینه تبادلات بالاتر می‌رود؛ بنابراین این‌ها روی قیمت تمام شده کالا‌های وارداتی اثر می‌گذارد و به تبع آن تورم افزایش خواهد یافت؛ بنابراین باید به این مسائل کارشناسانه نگریسته شود، اما متأسفانه این موضوع از مسیر خارج شده و به همین خاطر خیلی از کسانی که تخصص دارند، وارد نمی‌شوند.
 


سیاست‌زدگی در یک امر فنی



این موضوع چیزی است که فریال مستوفی، رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران از آن به‌عنوان سیاست‌زدگی یاد کرده است.

وی همچنین اظهار کرد: گروه ویژه اقدام مالی یک استاندارد بین‌المللی است که بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر و به‌منظور کنترل و مبارزه با پولشویی، تروریسم، قاچاق مواد مخدر و دیگر جرایم بین‌المللی بر سیستم بانکی دنیا وضع شد.

مستوفی با بیان اینکه بعد از تشکیل نهاد یادشده، همه کشور‌ها یک به یک به آن پیوستند، گفت: در ایران هم قرار بوده که کنوانسیون‌ها مرتبط با ضوابط این نهاد مصوب شود، هرچند که خارج از چارچوب FATF هم بسیاری از قوانین ناظر بر مبارزه با تأمین مالی مواد مخدر و تروریسم در سیستم بانکی کشور اجرا می‌شد.

وی بیان کرد: متأسفانه مباحث حول الحاق به این کنوانسیون‌ها در ایران دچار سیاست‌زدگی شده، در حالی که این موضوع ارتباطی با مسائل سیاسی ندارد و روی استاندارد‌ها برای مبارزه با پولشویی متمرکز است.

مستوفی بیان کرد: اگر در لیست سیاه FATF قرار گیریم، حتی بر آن روزنه‌های ارتباطی که بانک‌های ما با بعضی بانک‌های دنیا داشت، اثرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی به دنبال این است که بتواند با سهولت با کشور‌های دنیا روابط تجاری داشته باشد، افزود: در صورت عدم پیوستن به این نهاد، روابط مالی ما با کشور‌هایی مانند چین و روسیه هم مشکل‌دار می‌شود، چراکه این دو کشور نیز عضو FATF هستند و همان استاندارد‌ها را رعایت می‌کنند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۷۳
انتشار یافته: ۳۵
با وجود ارزهای دیجیتال ... فک نکنم مشکلی باشه تصویب بشه
حالا متوجه شدید که چرا مردم نمی خواهند رای دهند؟ چون قسمت های انتخابی در کشور هیچ ارزشی ندارند و حکومت دست قسمت های انتصابی است. رئیس جمهور و مجلس که بخش انتخابی هستند با پیوستن به FATF موافق هستند اما قسمت های انتصابی مخالفند.و اختیار هم در دست همین بخش انتصابی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
حرف حساب
احسنت به این همه درایت
خود رئیس بانک مرکزی چند روز پیش گفت هیچ تاثیری نداره در لیست سیاه قرار گرفتن چون همین الان هم ما کاملا تحریم دلاری هستیم حتی عراق هم اجازه دادن دلار از طریق سیستم بانکی به ایران رو نداره خود جناب ظریف هم وقتی ازش پرسیدند در مجلس اف ای تی اف چه اورده ای برای ایران داره گفت: هیچ فقط بهانه ی آمریکا را میگیریم . پس خواهشا مثل برجام که به دروغ گفتید تحریم ها را صبح روز بعدش بالمره لغو می کند و البته دورغ می گفتید در مرود اف ای تی اف دروغ نگید بارها مسئولان آمریکایی گفته اند علنی هم گفته اند که برای اکمل کردن تحریم های ایران ، ایران باید به طور کامل عضو اف ای تی اف بشه
بعد هم اگر قرار بود این اف ای تی اف کاری برای اقتصاد ایران کنه با اجرای همین سی وهشت بندش که ایران پذیرفته اوضاع اقتصادی باید بهتر می شد
تا زمانی که تحریم های دلاری ونفتی آمریکا پابرجاست رفتن یا نرفتن اسم کشورمون در لیست سیاه اف ای تی اف فرقی به حال اقتصاد ایران نداره
تابناک بهتره نظر رئیس کل بانک مرکزی رو هم بذارید که کاملا مخالف این مقاله است
به جای اینکه عراق به ما قرامت بده ما به عراق هدیه میدیم.....
انشالله اعضای مجمع تشخیص مصلحت و کسانی که سینه چاک تصویب نشدن بودن ، این 5 میلیارد را از جیب خودشان میگذارند . دلارهایی که در بانک های هند و چین و روسیه داریم حتما به درد این 5 میلیارد دلار دچار میشند . منیت ها و جهل به موضوع پدر این کشور را در اورده و هیچکس هم پاسخگو نیست . تو این مملکت چه خبر است ؟
مگه سرنوشت مردم برای مسؤلان مهمه؟مگه اونها هم مشکل کمبود و نبود دارو دارن؟مگه از حقوقهای نجومی آنها کاسته میشود ؟و....مگه های زیاد .
سلام: اندیشکده امریکن اینترپرایز آمریکا اذعان دارد که ما باید از FATF به عنوان ابزاری برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌¬ها توسط ایران، روسیه و چین استفاده کنیم. وقتی ما در موارد متعدد سند داریم چرا به دنبال تحلیل برویم؟ اظهرمن¬الشمس است که پیوستن به کنوانسیون‌¬های مورد نظر FATF که منجر به شفافیت اطلاعاتی ایران می¬‌شود، منجر به بدتر شدن وضعیت اقتصاد ما خواهد شد. چیزی که روشن است این است که آمریکایی‌¬ها به دنبال اطلاعات مالی و بانکی از ایران هستند و حتی حاضر هستند برای آن هزینه‌¬های هنگفت بپردازند، شاهد مثال آن هم این است که حاضر بودند برای لو دادن یک شماره حساب بانکی مربوط به فروش نفت ایران یک میلیون دلار بپردازند. ما در جنگ اقتصادی هستیم و مشخص است که در جنگ، طرف مقابل به دنبال اخذ اطلاعات است تا ضربات کاری‌¬تری وارد کند و دادن گرای دقیق در جنگ اقتصادی فقط تحریم¬‌ها را تشدید و وضعیت معیشتی مردم را بدتر می¬‌کند. بخش زیادی از عدم توانایی در فروش نفت ایران در حال حاضر به این دلیل است که بعد از برجام بخش زیادی از اطلاعات در قالب شرکت¬هایی که به کشورمان آمدند لو رفت و ایران مشتش را باز کرد و برای آمریکا مشخص شد که طرف تعاملات ایران چه کسی یا کسانی هستند و به همین دلیل دیگر نمی‌توانیم مثل گذشته نفت بفروشیم( حاجیلو کارشناس مسائل تحریم)
چرا 4 نفر تو مصلحت نظام باید برای کل مردم تصمیم بگیرند مردم دارن از گشنگی میمیرن اونوقت پول بی زبون ما باید تو بانک عراقی باشه
با این رویه ارتباط تجاری و بازرگانی مون با تمام دنیا قطع خواهد شد
آخرش که باید با قوانین دنیا کار کنیم نه قوانین داخلی !!!
به فرض اینکه یک یا دو سال دیگر تحریم‌ها برداشته شد، سپس باید با تلاش‌های فراوان و پذیرش نظارت‌های جدی‌تر به مرحله کنونی برسیم، چنان‌چه در سال ۱۳۸۹ این اتفاق افتاد. ما قبلاً به سختی توانستیم از لیست سیاه خارج شویم و به این مرحله برسیم.
داداش اینها رو چرا برای مردم مینویسید ؟؟؟؟؟ کسانی که باید اقدام را انجام دهند مسئولین هستند که باز هم اختلافات آنها برای مملکت دارد مسئله سازی میکند .
چرا همیشه باید در زمین آنها و مطابق با قانون آنها برقصیم.
این دلارها از اول هم بلوکه بود
یعنی همه دنیا خل بودن که عضو fat شدن؟
نگران نباشید. در کشور ما معمولاً مسئولان اول عمل می کنند، بعداً تازه یادشان می افتد که باید فکر هم می کردند.
قرار بود با برجام هم تحريم برداشته بشه . شد؟ قرار بود با پيوستن به پروتوكل الحاقي تحريم برداشته بشه شد؟ ولي بعد از زدن پايگاه عين الاسد به گزارش بي بي سي ايران دي ماه يك ميليون نفت فروخت ايران تهديد كرده اگه ساز و كاره ماشه اجرا بشه و پرونده ايران به شوراي امنيت بره ايران از ان پي تي خارج مي شه خواهيد ديد كه پرونده ايران به شوراي امنيت نخواهد رفت راهش اينه
اخوی من خودم طرفدار تصویب این لایحه هستم اما شما هم نباید هذیان بگویید.مبادلات ایران و عراق بصورت تهاتری است و اصلا از کانال بانکی صورت نمی گیرد.
برا كسي مهم نيست.!
یک سوال اگر این هم مثل برجام نافرجامتون شد چی؟اونوقت میخواهید چی بگید؟
"طبق آمار‌ها پنج میلیارد دلار بابت فروش گاز و برق داشتیم، اما این رقم را نمی‌توانند به کشور انتقال دهند"!!!
وقتی نمی توانیم پولمان را بگیریم چه اصراری داریم که سرمایه کشور را که متعلق به مردم این سرزمین است رایگان به جای دیگر بدهیم؟!
البته به قول مسئولین ما رو از تحریم نترسونید ما در برج عاج خودمونیم و گور بابای مردم تصویب نشه
اگر عضو شويم ، آقازاده ها چطوري پول مملكت رو بي سرو صدا خارج كنن!؟ اگر در ايران قانون از كجا آوردي براي آقايان لحاظ نميشود ، آنجا بايد جوابگو باشند كه تا حال به اسم آنكه كشور مبدأ چنين اطلاعاتي ندارد اجازه داده اند سرمايه وارد كشورشان شود ، البته تحت كنترل بانك هاي آن كشور كه در مقاصد ممنوعه استفاده نشود
ايشان هم كه فقط دنبال منافع خود هستند نه كشور و مردم كه بخواهند براي آن از اين سرمايه استفاده كنند
مگه قرار بوده چیزی هم پرداخت بکنند
یک پیامد دیگر این اتفاق که بعمد یا سهوی در مقاله بالا گفته نشده این هست که ایران دیگر قادر به تامین مالی گروه ها و احزاب سیاسی و نظامی منطقه نخواهد بود و در واقع یک پیروزی برای غرب و آمریکا به حساب می آید . با اصطلاح سیاست زدگی مخالفم چون در این تصمیم نابلدی سیاسی کاملا مشهود بود و به عبارتی یک خودزنی و اتانازی سیاسی انجام شد .
مسئله مهم اینست که عاغازاده ها در امریکا و اروپا در رفاه باشند و عشق و حال بفرمایند موارد دیگر ارزشی ندارد...
چرا باید نگران اقتصاد باشند در حالی که اوضاع اقتصادی خانواده خودشان توپ توپ است!
تو همین عراق آمریکا یک عملیات تروریستی انجام داد، FATF چه کرد؟
اگر آژانس انرژی اتمی صرفا فنی بود میتونی بگی این هم فنی است نه سیاسی
نسلهای بعدی در مورد شما چه ها خواهند گفت
تابناک قبلا حرفام رو ناقص و جهت دار منتشر کردی و معلومه که شماها که ادعا داری برعکس عمل میکنی
اگر ریگی به کفش تبادلات مالی ما نیست علت نپذیرفتن اف ای تی اف چیست؟
بنام خدا
باسلام
هیچگونه تبادل رسمی پول برای ایرانیان انجام نمی شود نه خصوصی و نه دولتی. پس بیخود سنگ اف آ تی اف را به سینه نزنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
بنام خدا
باسلام
ميشه بگي سنگش دقيقا كجاست AFTF
دولت لیاقت این را نداشت تا بموقع پولها را از عراق خارج کند و آن را به لحظات پایانی موکول کرد. خودتان بگویید معنی این کار چیست؟ برجام را هم با تحت فشار گذاشتن مردم تایید کردند. دولت می داند که آمریکا در حال جنگ اقتصادی با ایران است و باز بر تصویب این لوایح تأکید می کند. آه مردم مظلوم دامن این دولت ناکارآمد را می گیرد.
دلیل اصرار پمپئو به تصویب این معاهدات در ایران چیست؟
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی