بازدید 9169

وکیلی:من و مطهری نبودیم شبکه‌های‌اجتماعی بسته‌می‌شد

نامزد اصلاح‌طلب انتخابات مجلس گفت: سالی سه بار طرحی برای بستن شبکه‌های مجازی به کمیسیون فرهنگی می‌آمد که اگر من و آقای مطهری نبودیم، این شبکه‌ها تا حالا بسته شده بود.
کد خبر: ۹۵۹۲۱۶
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۱ 15 February 2020

وکیلی:من و مطهری نبودیم شبکه‌های‌اجتماعی بسته‌می‌شد

 

به گزارش تابناک به نقل از فارس، محمدعلی وکیلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به عنوان کاندیدای انتخابات مجلس یازدهم در مناظره با سید نظام الدین موسوی عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی که در محل دانشگاه شریف و از سوی بسیج دانشجویی این دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: متاسفانه یخ دانشگاه‌ها از فضای سیاسی ضخیم‌تر شده در حالی که دانشگاه پیشرو نباید منفعل باشد و نسبت به حادثه مهمی مثل انتخابات بی نظر و نظاره گر باشد. چرا جوان‌های ما نسبت به سیاست وازده هستند و چرا سیاست آنقدر پرهزینه شده که دانشجویان از آن فاصله می‌گیرند و به آن نگاه حاشیه‌ای دارند.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه همه مسئولان و فعالان سیاسی در یک مسئله توافق دارند و آن این است که وضع مملکت خوب نیست، گفت: البته در چرایی بدی وضع و راهکار اختلاف نظر وجود دارد. ما معتقدیم با تبدیل مجلس از یک مجلس با ۱۰۰ نماینده اصلاح طلب به یک مجلس کاملا اصولگرا وضعیت بهبود نمی‌یابد.

وکیلی خاطرنشان کرد: حداقل ۳۰ سال از ۴۰ سال گذشته اصولگرایان و اصلاح طلبان به صورت دوره‌ای سر کار آمدند اما مشکلات همچنان به قوت خود باقی است و حتی بعضا عمیق‌تر شده است. ما باید صادقانه ببینیم آیا راهبردهای ما نسبت به آنچه مردم درگیرش هستند کارشناسانه است یا خیر؟

این عضو فراکسیون امید مجلس در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به اظهارات مجری این مناظره مبنی بر اینکه گفت‌وگوی بین این دو کاندیدای اصولگرا و اصلاح طلب به صورت آرام پیش می‌رود، گفت: آقای موسوی کف اصولگرایی و من کف اصلاح طلبی هستیم. اگر می‌خواهید دعوا درست کنید باید نمایندگان اصلاح طلبی حداکثری و اصولگرایی حداکثری را دعوت کنید.

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم مشکل امروز کشور ما عقلانیت است که متاسفانه در منش حکمرانی به حداقل رسیده، الان باید از نو مطالبه رفتار عقلانی شود نه احساسی و جنجالی.

این نماینده مجلس اولویت اول مجلس یازدهم را معیشت مردم عنوان و خاطرنشان کرد: جیب مردم کفاف ریسک تصمیم‌گیری‌های غلط را ندارد و شاهد آن حوادث آبانماه سال ۹۸ است. حضور مردم در اعتراضات آبانماه برای این بود که صدای شکستن استخوان‌هایشان را زیر بار وضعیت معیشتی به گوش ما برسانند. معنایش این نبود که آنها انقلاب دیگری خواهند کرد. بلکه آنها دیدند تصمیمی که گرفته شده با تبی که در جامعه وجود دارد متفاوت است.

وکیلی گفت: طی ۱۰ تا ۱۲ سال فرمول پلکانی قیمت یارانه در نتیجه تصمیم غلط مجلس هفتم اجرایی نشد و تصمیم گیری در مورد افزایش قیمت بنزین به سال ۹۸ موکول شد. در حالیکه شرایط کشور و مردم مناسب این تصمیم نبود.

**وکیلی: مطالبه مردم از ما جلوگیری از تصمیمات پرخطر و هزینه‌بر است

این عضو هیات رئیسه مجلس ادامه داد: مطالبه مردم از ما جلوگیری از تصمیمات پرخطر و هزینه بر است زیرا تاب آوری مردم در قبال شیوه اداره کشور به حداقل رسیده است. مردم از ما تغییر پارادایم می‌خواهند و پارادایم نحوه تعامل با ملت باید تغییر کند.

نماینده اصلاح طلب مجلس تاکید کرد: جریانی در مجلس هست که حرفش حرف ملت نیست و ملت ایران را فرع می‌داند. این نگاه در مجلس آینده هم وجود خواهد داشت. این جریان جریانی است که خوشحال است شاید مردم پای صندوق‌های رای نیایند تا آنها رای بیاورند. در واقع رویکرد این جریان موفقیت در غیاب مردم است. حالا مردم که سال‌ها تجربه دارند باید ببینند کدام جریان است که پای حقوق ملت ایستاده است.

وی ادامه داد: من و آقای مطهری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بودیم و سالی سه بار طرحی برای بستن شبکه‌های مجازی به کمیسیون فرهنگی می‌آمد که اگر ما نبودیم این شبکه‌ها تا حالا بسته شده بود.

وکیلی در ادامه با بیان اینکه تامین معیشت مردم بدون تقویت سیاست خارجی میسر نیست، اضافه کرد: من اگر قرار باشد اقتصاد مملکت رونق یابد باید نفت صادر شود. مگر می‌شود صادرات ما فریز شود ولی رشد اقتصادی هشت درصد باشد. مگر می‌شود کسی به دنبال معیشت مردم باشد ولی بگوید در سیاست خارجی می‌خواهیم با دنیا بجنگیم.

وکیلی اضافه کرد: ما هم معتقدیم مقاومت در بستر آزادی تامین کننده حقوق ملت است. ایجاد تقابل بین آزادی و مقاومت همان چیزی است که راه ما را به بیراهه برده و ملت را مقابل ارزش‌ها قرار داده است.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اولویت اصلی مجلس آینده قطعا بیکاری و اشتغال است ولی این امر تابع یک سری رویه‌هاست و تا این رویه‌ها تغییر نکند چرخ تولید داخل نمی‌چرخد.

این عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به مصوبات اخیر مجلس در خصوص مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر درآمد گفت: امیدواریم هر چه زودتراین قوانین اجرایی شود.

**وکیلی: اژدهای هفت سر فساد همچنان در جامعه تکثیر می‌شود

وی مبارزه با فساد را از دیگر اولویت‌های مجلس یازدهم عنوان و خاطرنشان کرد: اژدهای هفت سر فساد همچنان در جامعه تکثیر می‌شود و ماشین فساد از کار نمی‌افتد. متاسفانه ما به لحاظ شبکه‌ای کردن و هوشمندسازی اقتصاد دچار عقب ماندگی اساسی هستیم. این در حالیست که چرخ سیستمی کردن و هوشمندسازی اقتصاد سال‌ها پیش اختراع شده است. اگر در کشور ما هم دولت الکترونیک به صورت کامل محقق شود. نه فساد رخ می‌دهد و نه آدم‌های سالم فاسد می‌شوند. اگر نظامات مالیاتی درست باشند امکان فساد به حداقل می‌رسد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امضای طلایی را از عوامل فسادزا عنوان و خاطرنشان کرد: ما اختیار بی حد به مدیرعامل یک بانک می‌دهیم و می‌گوییم نباید دزد شوی. هر روز عده‌ای را می‌گیریم، نفر بعدی می‌آید و دزدتر می‌شود اما اگر امتیازاتی که مردم لازم دارند روی سامانه با امکان دسترسی وجود داشته باشد امضای طلایی دیگر شکل نمی‌گیرد.

وکیلی خاطرنشان کرد: اگر سامانه مالی کشور به گونه‌ای باشد که منشأ پول مشخص باشد در چنین شرایطی جلوی پول‌های کثیف هم گرفته می‌شود. هوشمندسازی اقتصاد موضوعی است که در دنیا اتفاق افتاده و سیستم‌ها ضد فساد شده است. ما هم نیازمند این هستیم که سیستم‌مان ضد فساد شود تا جلوی فساد گرفته شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پایان با بیان اینکه مجلس خانه ملت و است و باید پژواک صدای ملت در آن وجود داشته باشد، گفت: سقف مقبولیت جریانات سیاسی ما یک چهارم ملت ایران است، لذا نباید جوری فضا را مدیریت کنیم که مجلس یکدست شود. آنچه به نفع نظام است برگزاری یک انتخابات رقابتی و تشکیل مجلس با صداهای مختلف است که بهترین آن مجلس اول بود و بدترین مجالس هم مجالسی بودند که یا یکدست اصولگرا و یا یکدست اصلاح طلب بودند.

**موسوی: جناح‌ها نقاط قوتی هم دارند

در ادامه این مناظره سید نظام الدین موسوی کاندیدای انتخابات مجلس یازدهم در اظهاراتی گفت: بخش مهمی از جامعه بر این باور هستند که وضع کشور خوب نیست و مردم حال خوبی ندارند. بخشی از این امر ساختاری است. من هم نمی‌خواهم بگویم که یک جناح خاص می‌تواند کشور را اداره کند. جناح‌ها نقاط قوتی دارند.

وی اضافه کرد: آقای روحانی و تیم ایشان نگاهشان این است که ما برای عبور از مشکلات‌مان چاره‌ای جز مذاکره و تعامل مستقیم با دنیا که عموما مفهومش آمریکا و غرب است نداریم. همچنان که اخیرا هم گفتند من غیر از این هم بلد نیستم. در مقابل ما معتقدیم صرف اتکای به خارج برای برون رفت از مشکلات کفایت نمی‌کند. اگر چه باید با دنیا تعامل و مذاکره کنیم ولی آنچه می‌تواند ما را از مشکلات رهایی دهد و تحریم‌ها را بی اثر کند توجه به داخل است.

**موسوی: اداره کشور نیاز به برنامه روشن دارد

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه اداره کشور نیاز به برنامه روشن دارد، افزود: یکی از نکاتی که در اولویت کار مجلس آینده است، خود مجلس است. من معتقدم مجلس مهم است و در راس امور است. چرا که برای بقیه دستگاه‌ها ریل گذاری می‌کند و اختیارات کمی ندارد بلکه در خیلی از حوزه‌ها دستش باز است. بنابراین اولویت مجلس باید بازگرداندن مجلس به راس امور باشد که البته این یک مشکلات ساختاری دارد و بحث دیگر هم شفافیت است. ساز و کارهای مالی، رای گیری و تعامل با دستگاه‌های مختلف باید شفاف شود.

«نماینده‌ای که در گیر و دار آسفالت کردن خیابان‌های حوزه انتخابیه و روی کار آوردن یک فرماندار و دهیار است از مسیر خود خارج شده، باید مشخص باشد که یک نماینده چه چیزهایی را دنبال می‌کند. »

وی با بیان اینکه اولویت‌های اصلی کشور باید در دستور کار مجلس قرار گیرد، افزود: معیشت مردم از مهمترین اولویت‌هاست. ما می‌دانیم مردم ناراحت نیستند اما باید فکری کرد و به مردم آرامش داد. مهمتر از معیشت هم احترام به مردم است. در دولت‌های نهم و دهم نیز یارانه انرژی هدفمند شد اما در این مقطع (افزایش قیمت بنزین) احترام مردم حفظ نشد و صداقت با مردم رعایت نشد. مجلس پیش از رسیدگی به معیشت باید اعتماد مردم را جلب کند.

**موسوی: بحث اصلی کشور مجادله دو جریان نیست

موسوی در بخش دیگری از اظهاراتش یادآور شد: بحث اصلی کشور مجادله دو جریان نیست و مشکل اصلی مردم هم این نیست که چه کسی به مجلس برود.ما در مجلس فعلی آدم‌های مختلفی از انتهای اصلاحات تا اصولگرایان را داشتیم و حرف‌های افراطی از هر دو طرف شنیده شد اما آیا مشکلات حل شد؟ جریانی می‌خواهد مسائل را به درگیری‌های جناحی منحصر کند که پایانی ندارد. ما باید از این مسائل عبور کنیم. دعوا سر این نیست که اصلاح طلب و اصولگرا کیست؟ بلکه باید جریانی بیاید که مجلس را به راس امور برگرداند و مسائل اصلی کشور را حل کند.

وی همچنین اضافه کرد: در مورد یکی از وزرا گفته شد که 1000 میلیارد تومان ثروت و 18 شرکت و هلدینگ اقتصادی دارد اما باز هم نمایندگان به او رای دادند. زیرا نگاهشان به این بود که از بده و بستان به آنها استفاده کنند. من هم 20 سال است حقوق بگیر تامین اجتماعی هستم و در دوره‌هایی هم مدیر بودم فکر می‌کنم هیچ کس درون ساختار دولت و با وضع موجود نمی‌تواند بدون رانت و استفاده از موارد فساد زا به ثروت 1000 میلیارد تومانی برسد.

این کاندیدای اصولگرا با اشاره به گلایه‌های اصلاح طلبان از رد صلاحیت‌ها گفت: تعدادی از اصولگرایان هم رد صلاحیت شدند و از اصلاح طلبان نیز عده‌ای رد صلاحیت کنند. آنها تا یک هفته پیش گفتند ما لیست نداریم اما دیروز کارگزاران یک لیست و امروز هم چند حزب اصلاح طلب لیست دیگری دادند که نشان می‌دهد آنها به اندازه چند لیست آدم دارند. حتی من فکر می‌کنم لیست فعلی از لیست مجلس دهم قوی‌تر است.

وی با اشاره به اینکه مذاکرات از سال‌های 81 و 82 آغاز شده است، افزود: در آن زمان آقای روحانی مسئول دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بود و با سه کشور اروپایی وارد مذاکره شد. ما همه فعالیت‌های هسته‌ای‌مان را متوقف کردیم. همان موقع هم قرار بود اروپایی‌ها کاری انجام دهند که نکردند. ما هم در دوره آقای خاتمی پلمب تاسیسات هسته‌ای را برداشتیم. بعد از آن هم آقایان لاریجانی و جلیلی مذاکره کردند تا این دولت که گفت من زبان دنیا را بلدم. حرف ما هم این بود که مذاکره کنیم ولی عزتمندانه و بر اساس دیپلماسی متوازن.

موسوی با بیان اینکه برجام در مجلس اصولگرای نهم تصویب شده و به تایید رهبری نیز رسیده است، افزود: البته رهبری برای آن شروطی تعیین کردند که به آن عمل نشد و نه تنها برجام و انستکس به جایی نرسید بلکه ترامپ هم از برجام خارج شد. آیا ما برنامه دیگری نداریم؟ ما هم نمی‌گوییم با دنیا دعوا کنید ولی یک جاهایی ایستادگی هم جواب می‌دهد.

**موسوی: شهید سلیمانی سوریه و عراق را از دهن گرگ بیرون کشید

این کاندیدای اصولگرای مجلس یازدهم در ادامه خاطر نشان کرد:‌ من سال 91 به سوریه رفتم و در دمشق با شهید همدانی صحبت می‌کردم البته این موضوع مربوط به دولت قبل است آن زمان ایشان می‌گفت، هیچ کمکی به ما نمی‌شود این که منت می‌گذارند در سوریه چه می‌کنیم باید گفت، حداقل کمک به آنجا صورت می‌گیرد ولی دستاوردش را می‌توانیم ببینیم. شهید سلیمانی سوریه و عراق را از دهن گرگ بیرون کشید. این دستاوردی برای ما است اما آیا دولت می‌تواند از این دستاورد استفاده کند و در عراق و سوریه کار اقتصادی انجام دهد.

موسوی ادامه داد: این که بخواهیم برای مردم جا بیاندازیم که اگر با اروپا و امریکا و جای دیگر بنشینیم زندگی‌مان زیر و رو یم‌شود درک غلطی است آیا آنها با جمهوری اسلامی که ماهیتا به آن مشکل دارند می‌نشینند و به او امتیاز می‌دهند. ما هم معتقدیم باید با دنیا ارتباط داشته باشیم و دیپلماسی متوازن و مذاکره گام به گام را دنبال کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره‌ی رابطه دولت و مجلس افزود: دولت در ریل اصلی خود حرکت نمی‌کند و قوانین و مجلس را هم به درستی اجرا نمی‌کند. چرا الان وضع مسکن این گونه است. مسکن مهر حداقل چرخ اقتصادی را به راه انداخته بود اما با تعطیل شدن آن هم اشتغال یک میلیون نفری مسکن مهر و هم روندی که بخشی از مردم را خانه دار می‌کرد متوقف شد.

**موسوی: اصولگرایان در مجلس آینده به دنبال استیضاح رئیس جمهور نیستند

وی با تاکید بر اینکه اصولگرایان در مجلس آینده به دنبال استیضاح رئیس جمهور نیستند، اضافه کرد: آقای روحانی رئیس جمهور مستقر است و بار اجرایی بر دوش اوست ما باید یک جاهایی به دولت کمک کنیم اما مجلس هم ساز و کارهایی مثل سوال و استیضاح وزرا دارد. اگر هم ترکیب مجلس مثل ترکیب مجلس فعلی باشد استیضاح رئیس جمهور جز ایجاد فضا برای درگیری سیاسی حاصلی ندارد. اما اگر مجلس به دنبال اصلاح امور باشد ممکن است سراغ ساز و کارهای قانونی هم برود.

موسوی با بیان اینکه تلاش خواهد کرد شفافیت آرا در مجلس آرا رای بیاورد گفت: البته این به معنی مته به خشخاش گذاشتن نیست. باید شفافیت وجود داشته باشد ولی وقتی کسی هزار میلیارد تومان ثروت و هلدینگ اقتصادی دارد و وزیر می‌شود و یا مسئولیتی می‌گیرد طبیعتا باید اول چاه خود را پر کند. ما معتقدیم اگر آرا شفاف نباشد جا برای لابی و زد و بند باز خواهد شد.

به گزارش فارس، در حالیکه مجری این مناظره می‌خواست چند عکس از جمله تصویر محمدباقر قالیباف را برای ارائه نظر این دو کاندیدا نشان دهد، وکیلی گفت: من باید به جلسه دیگری بروم.

در همین حال جمعی از حاضران نسبت به این اقدام وکیلی اعتراض کردند و خطاب به وی عنوان کردند: «شما چهار سال نماینده مجلس بودید حالا فقط در نیم ساعت می‌خواهید پاسخ مردم را بدهید؟ این درست نیست، بمانید و پاسخ بدهید.»

اما وکیلی به سخنان معترضان اعتنایی نکرد و نهایتا جلسه را ترک کرد. در همین حال مجری این مناظره اعلام کرد که ما به آقای وکیلی گفته بودیم مناظره از ساعت 13 الی 14:30 ادامه خواهد داشت اما وی نیم ساعت از مناظره، جلسه را ترک کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان