بازدید 3086

گوترش خواستار حذف نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم شد

دبیرکل سازمان ملل خواستار حذف نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم شد.
کد خبر: ۹۵۷۹۱۰
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۳ 09 February 2020

دبیرکل سازمان ملل خواستار حذف نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل پیش از شروع به کار نشست سران کشورهای آفریقایی در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی طی امروز (یکشنبه) ضمن تاکید بر لزوم ایجاد مکانیسم عملی بین‌المللی برای همکاری با آفریقا در مقابله با تروریسم در قاره آفریقا، خواستار حذف نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم شد.

گوترش همچنین تاکید کرد که سازمان ملل، تمامی آژانس‌ها و نهادهای وابسته به آن از رشد و شکوفایی قاره آفریقا حمایت می‌کنند.

دبیرکل سازمان ملل همچنین خاطرنشان کرد: بر اساس ماده هفتم لوایح شورای امنیت درباره مبارزه با تروریسم، نیروهای آفریقایی نیاز مبرمی به ممانعت از گسترش تروریسم و همچنین تقویت آرامش و امنیت در این قاره دارند.

آمریکا در سال ۱۹۹۳ سودان را به دلیل حضور اسامه بن لادن، موسس سازمان القاعده در این کشور که از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶ در سودان اقامت داشت، در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار داد.

این اقدام از سوی دولت آمریکا، سودان را فاقد صلاحیت برای دریافت وام و کمک‌های مالی از صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی می‌داند و برای اینکه نام این کشور از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج شود، کنگره آمریکا باید آن را تایید کند.

دولت انتقالی سودان پس از سرنگونی عمر البشیر، رئیس جمهوری سابق سودان در ماه آوریل گذشته امیدوار است نام سودان را که به دلیل سیاست‌های نظام سابق وارد این لیست شده بود، از لیست کشورهای حامی تروریسم آمریکا حذف شود.

از سوی دیگر، عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان از شورای امنیت خواست تا اختیاراتی را برای ایجاد هیئت ویژه سیاسی از سوی سازمان ملل برای حمایت از صلح در سودان بدهد.

حمدوک همچنین تصریح کرد: مولفه‌های اصلی در خصوص اختیارات هیئت سیاسی ویژه پشتیبانی از جمع‌آوری کمک‌های اقتصادی بین‌المللی برای سودان، پیشبرد هماهنگی کمک‌های بشردوستانه کارآمد در تمامی نقاط سودان، فراهم کردن حمایت از تلاش‌های خالصانه برای مذاکرات صلح کنونی و نیز حمایت از اجرای اعلامیه قانون اساسی است.

دولت انتقالی سودان از ماه‌ها پیش با جنبش‌های مسلح در دارفور و دو منطقه کردفان جنوبی و نیل آبی در جوبا پایتخت سودان جنودبی در پنج روند مذاکره می‌کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی