بازدید 24564
پیمانه اقتصادی؛

کشوری با مازاد بودجه ۲۹۳ میلیارد دلاری/ بورس تهران باز هم رکورد خود را جابه‌جا کرد/ رونمایی از «گام» با مشارکت چهار بانک/ کرونا تقاضای گازوئیل و بنزین را کاهش می‌دهد

این پیمانه تیتر‌هایی همچون از خرید سهام سقوط کرده اجتناب کنید، سهام تسلا ۲۰ درصد جهش کرد، افزایش نرخ دلار در بازار تهران، قیمت سکه در میانه بهمن، ناکامی طلا برای شکستن رکورد ۱۶۰۰ دلار، نوسان قیمت نفت در بازار جهانی، احتمال سقوط قیمت نفت برنت به ۴۷ دلار وجود دارد و قیمت خودرو‌های ایران خودرو در بازار امروز را در بر دارد.
کد خبر: ۹۵۶۸۲۷
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۵ 04 February 2020

تابناک اقتصادیتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون از خرید سهام سقوط کرده اجتناب کنید، سهام تسلا ۲۰ درصد جهش کرد، افزایش نرخ دلار در بازار تهران، قیمت سکه در میانه بهمن، ناکامی طلا برای شکستن رکورد ۱۶۰۰ دلار، نوسان قیمت نفت در بازار جهانی، احتمال سقوط قیمت نفت برنت به ۴۷ دلار وجود دارد و قیمت خودرو‌های ایران خودرو در بازار امروز را در بر دارد.

بورس تهران بازهم رکورد خود را جابه‌جا کرد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز، با افزایش ۱۰۶۶۴ واحدی معادل ۲.۴۹ درصد به رقم ۴۳۸ هزار و ۸۸۱ واحد رسید. این در حالی است که در فرابورس شاخص کل با رشد ۱۲۱ واحدی به رقم ۵ هزار و ۵۳۷ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۳۵۱ واحدی معادل ۰.۳۰ درصد به رقم ۱۱۷ هزار و ۴۷۱ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با افت ۴۹۳ واحدی معادل ۰.۳۴ درصد، عدد ۱۴۵ هزار و ۴۹ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۳۲۹ واحدی معادل ۰.۳۴ درصد به رقم ۹۶ هزار و ۷۵۰ واحد رسید.

همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۱۹۷۰ واحد افزایش معادل ۰.۳۷ درصد را رقم زد و به سطح ۵۳۲ هزار و ۵۶۶ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۱۸۶۳ واحد افزایش معادل ۰.۵۹ درصد به رقم ۳۱۷ هزار و ۸۷۷ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۱۳۷۰ واحد کاهش معادل ۰.۱۵ درصد همراه بود و عدد ۹۰۴ هزار و ۵۱۱ واحد را به نمایش گذاشت.

کشوری با مازاد بودجه ۲۹۳ میلیارد دلاری/ بورس تهران بازهم رکورد خود را جابه‌جا کرد/ رونمایی از «گام» با مشارکت چهار بانک/ کرونا تقاضای گازوئیل و بنزین را کاهش می‌دهد

از خرید سهام سقوط کرده اجتناب کنید

«محمد العریان» اقتصاددان ارشد موسسه بیمه‌ای آلیانتس به سرمایه‌گذاران هشدار داد تا آن طور که پیش از شیوع ویروس کرونا در بازار به دادوستد مشغول بودند، از خرید سهام در اوضاع آشفته کنونی اجتناب کنند. به نقل از شبکه تلویزیونی سی‌ان‌بی‌سی، بنا به گفته العِریان، کرونا به نظر قصد دارد تا خسارت سنگینی را به اقتصاد چین و رشد اقتصاد جهان وارد کند. وی در این خصوص گفت: مدت‌ها تصور می‌کردم رویکرد بازار به اندازه‌ای قدرتمند است که می‌توانیم بر کوهی از بی‌ثباتی‌های اقتصادی غلبه کنیم اما کرونا متفاوت است. این ویروس قصد دارد چین را فلج کرده و روی سر اقتصاد جهان خراب شود. وی ادامه داد: موضوع حائز اهمیت این است که سیاست‌های بانک مرکزی چین هم نمی‌تواند با آن مقابله کند. باید به این موضوع بیشتر توجه و تلاش کنیم تا در برابر وسوسه خرید سهامِ سقوط کرده از خود مقاومت نشان دهیم.

سهام تسلا ۲۰ درصد جهش کرد

به دنبال اعلام نتایج عملکرد مالی قدرتمند شرکت تسلا موتورز در سه ماهه چهارم، مؤسسه آرگوس ریسرچ قیمت هدف سهام تسلا را از ۵۵۶ دلار به ۸۰۸ دلار افزایش داد و متعاقباً ارزش سهام این شرکت ۱۹.۹ درصد جهش کرد. این بزرگترین جهش یک روزه ارزش سهام تسلا از ماه می ۲۰۱۳ تا کنون است. تحلیل‌گران آرگوس ریسرچ در بیانیه خود به عملکرد مالی قدرتمند تسلا در سه ماهه چهارم اشاره کرده‌اند که هفته گذشته اعلام شد و از سطح انتظارات وال‌استریت بالاتر بود. در بیانیه این شرکت تخمین زده شده که سود پرداختی به هر سهم از ۵.۹۶ دلار به ۸.۰۱ دلار افزایش یابد. بلافاصله بعد از آغاز معاملات سهام، ارزش هر سهم تسلا به ۷۸۶.۱۴ دلار رسید که بالاترین رکورد تاریخ آن است. رشد سهام تسلا از آغاز سال تا کنون به بیش از ۸۵ درصد رسیده و حالا ارزش این شرکت در بازار به بیش از ۱۴۰ میلیارد دلار رسیده است.

افزایش نرخ دلار در بازار تهران

در معاملات امروز بازار ارز، قیمت دلار با رشد اندک نسبت به نرخ پایانی روز قبل، رونمایی شد. به گونه‌ای که هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۱۳۲۰۰ تومان از مردم خریداری و با رشد ۵۰ تومان نسبت به روز دوشنبه، به قیمت ۱۳۴۳۰ تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد. همچنین هر اسکناس یورو به نرخ ۱۴۷۰۰ تومان از مردم خریداری و به قیمت ۱۴۹۳۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که نسبت به روز قبل، ۵۰ تومان گران‌تر شده است.

قیمت سکه در میانه بهمن

بازارهای طلا امروز باثبات و آرام بودند به طوری که قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سه شنبه) بدون تغییر قیمت نسبت به روز معاملاتی گذشته به بهای چهار میلیون و ۹۸۰ هزار تومان فروخته شد. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز امروز در بازار آزاد تهران چهار میلیون و ۹۷۵ هزار تومان به فروش رسید. همچنین نیم سکه نیز دو میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۳۰ هزار تومان داد و ستد شد. هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۵۰۸ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز دو میلیون و ۲۰۱ هزار تومان به فروش رسید.

ناکامی طلا برای شکستن رکورد ۱۶۰۰ دلار

قیمت طلا در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی تحت تاثیر رشد ارزش دلار که نگرانی ها نسبت به پیامدهای شیوع ویروس کرونا را تحت الشعاع قرار داد، تغییر چندانی نداشت. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ثابت بود و در ۱۵۷۵ دلار و ۶۷ سنت ایستاد. بهای معاملات این بازار روز گذشته تا مرز ۱۵۹۱ دلار و ۴۶ سنت صعود کرده بود که بالاترین قیمت از هشتم ژانویه بود. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۲ درصد کاهش، به ۱۵۸۰ دلار رسید.

نوسان قیمت نفت در بازار جهانی

قیمت نفت پس از ریزش سنگینی که روز گذشته به دلیل تاثیر از پیامدهای منفی ویروس کرونا بر تقاضا داشت، در معاملات روز سه شنبه همسو با سایر بازارهای مالی آرامش خود را بازیافت و افزایش پیدا کرد. بهای معاملات آتی نفت برنت ۲۱ سنت معادل ۰.۴ درصد افزایش پیدا کرد و به ۵۴ دلار و ۶۶ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت ۳۲ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش پیدا کرد و به ۵۰ دلار و ۴۳ سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص قیمت نفت برنت و نفت آمریکا از اوج خود در ششم ژانویه، بیش از ۲۰ درصد نزول کرده‌اند.

احتمال سقوط قیمت نفت برنت به ۴۷ دلار وجود دارد

بانک سرمایه گذاری سیتی پیش بینی قیمت خود در سال میلادی جاری را کاهش داد و پیش بینی کرد، قیمت نفت برنت تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا ممکن است به رکورد پایین ۴۷ دلار در هر بشکه نزول کند. این گروه مالی اکنون بر این باور است که تاثیر منفی این ویروس مرگبار بر تقاضا برای نفت و اقتصاد، شدیدتر از پیش بینی قبلی خواهد بود. سیتی پیش بینی خود از قیمت تمامی کالاها را پایین برد و قیمت نفت خام در بازبینی این بانک، شدیدترین نزول قیمت را داشت. بانک سیتی اکنون انتظار دارد قیمت نفت برنت در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ به ۵۴ دلار برسد که ۱۵ دلار کمتر از پیش بینی قبلی ۶۹ دلار است. همچنین پیش بینی کرد، قیمت وست تگزاس اینترمدیت در سه ماهه نخست به ۵۰ دلار در هر بشکه کاهش پیدا کند که ۱۵ دلار کمتر از برآورد قبلی ۶۵ دلار است. سیتی برآورد خود از قیمت نفت در سه ماهه‌های بعدی را نیز کاهش داد و پیش بینی کرد، تاثیر شیوع ویروس کرونا طولانی‌تر خواهد بود و تا سه ماهه چهارم در سراسر بازار جهانی نفت انعکاس پیدا می‌کند.

رونمایی از «گام» با مشارکت چهار بانک

همتی در مراسم آغاز عملیات اجرایی صدور اوراق گام در شعبه مرکزی بانک ملی، اظهار داشت: چهار بانک مهم ملی ملت تجارت و صادرات با این ابزار جدید، گام جدیدی در زمینه تأمین مالی زنجیره تولید برداشتند. وی افزود: همین امروز مبلغی حدود ۶۰۰ میلیارد ریال اوراق گام برای واحد‌های تولیدی صادر شد. رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: هدف ما این است که این اوراق را تا ۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش دهیم.

عبدالناصر همتی با اشاره به اینکه وظیفه بانک مرکزی، کنترل تورم و حمایت از رشد اقتصادی است، تصریح کرد: بانک مرکزی قصد دارد با این طرح به هر دو وظیفه خود عمل کند و بدون آنکه نقدینگی و تورمی در جامعه ایجاد شود، از طریق این اوراق، تامین مالی بنگاه‌ها را انجام خواهیم داد. در واقع بانک‌ها را به پشت تامین مالی بنگاه‌هایی خواهیم برد که به صورت زنجیره تولید به یکدیگر ارتباط دارند. وی به اینکه از این طرح استقبالی خوبی شده است، گفت: این اوراق قابلیت نقل و انتقال در بازار پول و سرمایه را دارند.

 

کشوری با مازاد بودجه ۲۹۳ میلیارد دلاری

گزارش جدید مرکز مطالعات اقتصادی ایفو که به رویت رویترز رسیده، نشان می دهد که آلمان در سال ۲۰۱۹ مازاد بودجه ۲۹۳ میلیارد دلاری داشته که بیشتر از هر کشوری در جهان بوده است. این گزارش احتمالا موج تازه یا از انتقادات را متوجه دولت آنگلا مرکل خواهد کرد که برای اتخاذ رویکرد محرک تحت فشار قرار گرفته است. از چهار سال پیش تاکنون آلمان همواره مازاد بودجه داشته است و پس از این کشور نیز ژاپن با ۱۹۴ میلیارد دلار، دومین مازاد بودجه بزرگ جهان در سال ۲۰۱۹ را داشته است. این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که کمیسیون اروپا و صندوق بین المللی پول تاکنون بارها و بارها از آلمان خواسته اند که میزان مخارج دولتی را به منظور تقویت رشد اقتصادی افزایش دهد.

بخش بزرگی از مازاد بودجه دولت المان مربوط به بیشتر بودن میزان صادرات این کشور در مقایسه با ورادات آن است. با وجود آن‌که آلمان پس از چین و آمریکا سومین کشور بزرگ صادرکننده در جهان است اما مازاد تراز تجاری بزرگ تری از آن دو کشور دارد و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز با اشاره به این موضوع خواهان افزایش واردات آلمان به ویژه از آمریکا شده است. به نقل از ایسنا؛ با این حال آنگلا مرکل به ترامپ گفته است که آلمان به کالاهای ساخت خود افتخار می کند اما واقعیت این است که بخش زیادی از خودروهای آلمانی درآمریکا تولید و از آنجا به چین صادر می شود.

ضرورت پرداخت تسهیلات ۵ هزار میلیارد تومانی به قطعه‌سازان

ولی ملکی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه هر چند پرداخت تسهیلات ۵ هزار میلیارد تومانی به قطعه‌سازان تصویب شده است؛ اما در صورتی که پرداخت نشود گره‌ای از خودروسازان باز نمی شود، اضافه کرد: مادامی که این نقدینگی به قطعه‌سازان تزریق نشود، این واحد ها نمی توانند تولید را افزایش داده و نیاز تولید را رفع کنند. وی ادامه داد: با افزایش تولید قطعه سازان، تیراژ تولید خودروسازان نیز بیشتر می‌شود در نتیجه عرضه به بازار افزایش یافته و از گرانی ها جلوگیری می‌شد. ملکی تصریح کرد: سوداگران از وضعیت بازار خودرو از و تیراژ تولید آنها آگاه هستند، به همین دلیل با کاهش عرضه به راحتی قیمت‌ها را در بازار افزایش می‌دهند.

قیمت خودروهای ایران خودرو در بازار امروز

`ردیف

نوع خودرو

قیمت خودرو کارخانه

قیمت خودرو بازار

1

قیمت سمند ال ایکس

66،980،000

94،000،000

2

قیمت سمند EF7

69،773،000

111،000،000

3

قیمت دنا(تیپ1)

83،600،000

139،000،000

4

قیمت پژو 405

63،158،000

92،000،000

5

قیمت رانا 

67،440،000

101،000،000

6

قیمت پژو SLX

67،888،000

105،000،000

7

قیمت دانگ فنگ H30(بدون رینگ)

توقف تولید

180،000،000

8

قیمت پژو 206 تیپ 2(فول)

67،283،000

100،000،000

9

قیمت پژو 206 تیپ 5(فول)

83،690،000

124،000،000

10

قیمت پژو 206 V8 صندوقدار

80،303،000

124،500،000

11

قیمت دنا پلاس توربو (تیپ 1)

توقف فروش

190،000،000

12

قیمت پژو 207 دنده‌ای

96،730،000

143،000،000

13

قیمت پژو 207 اتوماتیک(بدون رینگ)

حاشیه بازار

193،000،000

14

قیمت پژو2008

114،994،000

425،000،000

15

قیمت پژو پارس

78،338،000

116،000،000

16

قیمت پژو 405 دوگانه سوز

65،578،000

 112،000،000

کرونا تقاضای گازوئیل و بنزین را کاهش می‌دهد

راشاتودی: شیوع ویروس کرونا نه تنها تقاضای نفت در چین را کاهش داده است، بلکه در حال پایین آوردن تقاضای حامل‌های انرژی در حوزه حمل و نقل در سراسر آسیاست.

کارشناسان بر این باورند انتظار می‌رود تقاضای برای سوخت هواپیما، گازوئیل و بنزین طی هفته‌های آینده کاهش یابد و این مسئله می‌تواند پالایشگاه‌های چین و دیگر کشورهای آسیایی را بر آن دارند تا نرخ حامل‌های انرژی را کاهش دهند. کاهش تقاضای نفت چین نه تنها مربوط به شیوع ویروس کروناست، بلکه طولانی شدن تعطیلات آغاز سال نوی چینی مزید بر علت این مساله شده است.

بسیاری دیگر از شرکت‌های بزرگ نظیر گوگل، اپل و مک دونالد نیز دفاتر و شعب خود را در چین تعطیل کرده و یا از کارمندان خواسته‌اند تا از خانه کار خود را انجام دهند که این مساله هم به کاهش سفرهای درون شهری و در نتیجه تقاضای سوخت در این کشور منجر شده است. کاهش تقاضای حامل‌های انرژی در چین به کاهش حاشیه سود پالایشگاه‌ها در فرآوری نفت و تولید سوخت هواپیما، بنزین و گازوئیل منجر می‌شود. به خاطر همین پالایشگاه‌ها در چین و تمام آسیا احتمالا فعالیت خود را کاهش خواهند داد تا با موضوع مازاد عرضه ناشی از کاهش تقاضا کنار بیایند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
چبن اصلا نگران سقوط بازار بورسش به خاطر ویروس نباشد. بده مدیران کار بلد ایرانی دو هفته ای شاخص بورس چین را می رسانند به 500 هزار. این هنر مدیران ما هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
خداییش تو هر چی زاغارتیم توی داده سازی برای افزایش سوددهی و. .. حریف نداریم. فکرش روبکنین کشوری با اقتصاد و تولید فلج بورس مثبت داره.
سراتو 2017 تو ایران 600 میلیون یا چهل هزار دلار.. سراتو 2017 تو امریکا 10 هزار ذلار یا 140 میلیون. منم سراتو نمی خرم تا برسه به صد هزار دلار
اقايان ميگويند توليد خودرو داخلي هست پس اين افزايش قيمت را چرا به مردم تحميل ميكنيد كجاي دنيا خودرو بيرون ازكارخانه دوبرابر كارخانه قيمت دارد دست هاي پشت پرده چكار ميكنند
آلمان با اینهمه مالیاتی که از مردم میگیره معلومه مازاد میاره!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
نخیر قربان ؛ در آلمان دزدهای میلیاردی نیست !!!!!
قیمتهای خودروتان الکی است.
خودتان را گول نزنید.
۱۰ روز این جدول راه ادامه بدهید و روزی ۵۰۰۰۰۰ تومان کاهش بدهید ببینیم ۵ میلیون یک صفحه اینترنتی در ۱۰ روز می تواند قیمت را بیاورد پایین!!!!!
خدا خیرتان دهد
بهترین کار این است که دولت خودرو را پنج درصد زیر قیمت بازار بدهد تا دلالها حالشان گرفته شود و خودرو ارزان شود
با توجه به اینکه امروز ۱۵بهمن ماه، اونس جهانی حدود ۲۵ دلار افت داشته و به قیمت ۱۵۵۰ دلار رسیده و با توجه به دلار ۱۳۴۰۰تومانی قیمت واقعی طلا گرمی ۳۸۰هزار تومان هست نه ۵۱۰هزارتومان. این افزایش افسار گسیخته ی نرخ طلا ، نشانه ی ضعف مدیریت محمدولی رئیس اتحادیه طلا و جناب همتی رئیس کل بانک مرکزی هست. حدود ۱۰ ماه قبل قیمت دلار ۱۴۴۰۰و اونس جهانی ۱۵۵۵دلار و قیمت هر گرم طلای داخلی ۳۸۰هزار تومان بود.آقای محمد ولی رئیس اتحادیه طلا و جناب کشتی آرای میگفتند که طلا حباب داره. ولی حالا که دلار ۱۳۳۰۰و اونس جهانی هم ۱۵۵۰و طلا نیز گرمی ۵۱۰هزار تومان هست ، میگن حباب نداره!!!!!!!! واقعا" آین آقایون حالشون خوبه؟!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
حساب و کتابت اشتباه است.الان حباب مظنه و گرم ۱۸ عیار متفی است.تازه قیمت دلار صرافی هم طلا فروش حساب نمی کند
اصولا کشوری مثل چین که آمریکا باانداختن تین میکرب میخواهد رشداقتصادی آن کم شود حتما درکوتاهترین زمان میکرب را کنترل میکند ودوباره قیمت نفت بالامیرود
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار