بازدید 19854
پیمانه اقتصادی؛

تزریق ۲۱.۷ میلیارد دلار به بازارهای تحت تاثیر ویروس کرونا توسط بانک مرکزی چین/ کاهش قیمت دلار و عقب نشینی سکه از مرز 5 میلیون تومان/ پراید گران تر از دیروز!

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس تهران سبزپوش شد، زمان واریز سود سهام عدالت مشخص شد، کره جنوبی واردات نفت خود را کاهش داد، بدترین سناریوی ممکن برای اوپکی‌ها، کشور سالانه به یک میلون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو نیاز دارد، افت نسبی قیمت دلار در بازار امروز، نرخ بیکاری آلمان در کمترین سطح ۳۰ سال اخیر و ابتلای خودروسازی چین به کرونا را در بر دارد.
کد خبر: ۹۵۶۲۴۱
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۴ 02 February 2020

تابناک اقتصادیتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس تهران سبزپوش شد، زمان واریز سود سهام عدالت مشخص شد، کره جنوبی واردات نفت خود را کاهش داد، بدترین سناریوی ممکن برای اوپکی‌ها، کشور سالانه به یک میلون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو نیاز دارد، افت نسبی قیمت دلار در بازار امروز، نرخ بیکاری آلمان در کمترین سطح ۳۰ سال اخیر و ابتلای خودروسازی چین به کرونا را در بر دارد.

بورس تهران سبزپوش شد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افزایش 2032 واحدی معادل 0.48 درصد به رقم 428 هزار و 216 واحد رسید. این در حالی است که در فرابورس شاخص کل با رشد 0.63 واحدی به رقم 5 هزار و 415 واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش 542 واحدی معادل 0.48 درصد به رقم 114 هزار و 281 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد 1660 واحدی معادل 1.18 درصد، عدد 141 هزار و 862 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 1107 واحدی معادل 1.18 درصد به رقم 94 هزار و 637 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 4723 واحد افزایش معادل 0.92 درصد را رقم زد و به سطح 517 هزار و 25 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 1610 واحد افزایش معادل 0.53 درصد به رقم 307 هزار و 682 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 3533 واحد افزایش معادل 0.40 درصد همراه بود و عدد 886 هزار و 794 واحد را به نمایش گذاشت.

تزریق ۲۱.۷ میلیارد دلار به بازارهای تحت تاثیر ویروس کرونا توسط بانک مرکزی چین/ عقب نشینی سکه از مرز 5 میلیون تومان/ پراید گران تر از دیروز!

زمان واریز سود سهام عدالت مشخص شد

رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: تا پایان هفته آینده میزان وصولی سود سهام عدالت مشخص می‌شود و واریزی از سوم اسفندماه با اولویت مشمولین کمیته امداد و بهزیستی صورت خواهد گرفت. واریز سود به همه افرادی که شماره شبای خود را ثبت کرده‌اند صورت می‌گیرد. حدود پنج میلیون از سهامداران هنوز شماره شبای خود را وارد نکرده‌اند که اگر می‌خواهند سود را بگیرند باید قبل از عید شماره شبای خود را ثبت کنند. برای این منظور از بانک‌ها هم کمک گرفته‌ایم تا اگر مشمولین سهام عدالت در بانک‌ها حساب دارند شماره شبای آنها را برای ما بفرستند. صالحی در مورد میزان سود سهام عدالت نیز توضیح داد: در سال ۱۳۹۵ برای سهام یک میلیون تومانی ۱۵۰ هزار تومان واریز و پیش‌بینی می‌شود میزان سود امسال برای سهام یک میلیون تومانی از ۲۰۰ هزار تومان هم بیشتر باشد. /نبض بورس

تزریق ۲۱.۷ میلیارد دلار به بازارهای تحت تاثیر ویروس کرونا توسط بانک مرکزی چین

بلومبرگ روز یکشنبه نوشت: سیاست گذاران چینی آماده اند تا بازارهای مالی را که در آستانه رکود هستند، در آغاز فعالیت بازار در روز دوشنبه حمایت کنند. بانک مرکزی چین و سایر ارگان‌های تنظیم بازار این کشور اعلام کردند که با هدف بازگرداندن آرامش به بازارهای مالی و کمک به شرکت‌ها، بانک ها و سرمایه گذاران شخصی متضرر از شیوع ویروس کرونا، طی تعطیلات آخر هفته، اقدامات و تدابیری را اتخاذ کرده اند. بر اساس محاسبات بلومبرگ و با توجه به بیانیه امروز بانک مرکزی چین، این بانک فردا (دوشنبه) مبلغ ۱۵۰ میلیارد یوآن (معادل ۲۱.۷ میلیارد دلار) به بازارهای مالی تزریق خواهد کرد. این مبلغ با استفاده از قراردادهای بازخرید و به منظور حصول اطمینان از اینکه نقدینگی «از لحاظ منطقی در زمان شیوع کرونا کفایت می‌کند» تامین و به بازار تزریق خواهد شد؛ البته بانک جهانی چین به مفاد این قراردادها و نرخ بهره آنها اشاره ای نکرده است.

کره جنوبی واردات نفت خود را کاهش داد

اطلاعات اولیه منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی، صنعت و انرژی کره جنوبی دیروز (شنبه، ۱۲ بهمن‌ماه) نشان داد واردات نفت این کشور در ماه ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی با ۲.۶ درصد کاهش نسبت به پارسال به ۹۰ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز رسید. همچنین واردات نفت کره جنوبی در ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی ۸۹ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه و واردات آن در ماه ژانویه سال ۲۰۱۹ میلادی ۹۳ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه بود.

بدترین سناریوی ممکن برای اوپکی‌ها

سی‌ان‌بی‌سی نوشت: احتمال می‌رود وزیران نفت و انرژی اوپک و متحدانش زمان برگزاری نشست فوق‌العاده این سازمان را به فوریه منتقل کنند، هدف اصلی این کار مقابله با تشدید کاهش قیمت نفت به دلیل نگرانی‌ها از کاهش مقدار تقاضا در پی شیوع ویروس کروناست. قیمت‌های جهانی نفت خام نسبت به اوج خود در ماه ژانویه ۲۱.۴ درصد افت داشته است، پس از مرحله نخست توافق تجاری چین و آمریکا، بازارهای جهانی پیش‌بینی کردند که امسال اقتصاد جهانی بهبود یابد، اما ویروس کرونا رشد اقتصاد جهان و چین را با تهدید روبه‌رو کرده است. جان کیلداف، تحلیلگر مؤسسه اگن کپتال، در این باره گفت: کاهش تقاضا، بدترین سناریوی ممکن برای آنها (اوپکی‌ها) است. وی افزود: اگر آنها نشست آینده خود را زودتر از موعد برقرار کنند، می‌توانند به صورت اضطراری کاهش تولید خود را تعمیق کنند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره علت افزایش قیمت خودرو در بازار، گفت: موضوع گرانی چارچرخ‌ها در بازار، در نشست اخیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت مورد بررسی قرار گرفت؛ کاهش تولید خودروسازان و در نتیجه اُفت عرضه به بازار موجب افزایش قیمت خودور در بازار شده است. سعید باستانی از برنامه خودروسازان برای تغییر در شیوه پیش فروش خودرو خبر داد و افزود: در طرح‌های پیش فروش کنونی، ظرفیت فروش ظرف مدت 2 دقیقه تکمیل شده و خودروها به دست مصرف کنندگان اصلی نمی‌رسد. وی اظهار کرد: بازار کشور سالانه به یک میلون و 200 هزار دستگاه خودرو نیاز دارد که باید با تولید داخل یا واردات تامین شود در صورتی که نیاز سالانه کشور تامین نشود افزایش قیمت چارچرخ ها ادامه دار خواهد بود. /خانه ملت

افت نسبی قیمت دلار در بازار امروز

در معاملات امروز بازار ارز، نرخ ها با کمی عقب نشینی رونمایی شد. این در حالی است که هفته گذشته تحت تاثیر سیگنال‌های منفی در مورد لوایح FATF، شاهد رشد شاخص ارزی بودیم. اما از روز گذشته کمی از جو هیجانی و افزایش تقاضا، کاسته شده است. بر این اساس، در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ 13200 تومان از مردم خریداری و به قیمت 13400 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به روز قبل، 70 تومان افت داشته است. همچنین هر اسکناس یورو به نرخ 14700 تومان از مردم خریداری و به قیمت 14900 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که نسبت به روز شنبه، 70 تومان کاهش داشته است.

عقب نشینی سکه از مرز 5 میلیون تومان

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران امروز با افت حدود ۱۰۰ هزار تومانی نسبت به روز معاملاتی گذشته به بهای چهار میلیون و ۹۴۰ هزار تومان به فروش رسید. به نقل از ایرنا؛ قیمت سکه و طلا در بازارهای داخلی به دلیل افت قیمت دلار، امروز روندی نزولی یافت به طوری که قیمت سکه تمام بهار آزادی که در میانه ساعات معاملاتی دیروز به پنج میلیون و ۴۵ هزار تومان افزایش یافته بود، امروز افت زیادی را تجربه کرد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز چهار میلیون و ۹۲۰ هزار تومان به فروش رسید. همچنین نیم سکه نیز دو میلیون و ۵۳۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۳۰ هزار تومان داد و ستد شد. هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۵۰۳ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز دو میلیون و ۱۸۲ هزار تومان به فروش رسید.

نرخ بیکاری آلمان در کمترین سطح ۳۰ سال اخیر

تا پایان ماه دسامبر متوسط نرخ بیکاری در بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا به ۳.۲ درصد رسید که اگر چه در مقایسه با ماه قبل تغییری نکرده است اما کماکان پایین‌ترین نرخ ثبت شده در آلمان طی حدود سه دهه اخیر محسوب می‌شود.

ابتلای خودروسازی چین به کرونا

بلومبرگ نوشت: فراموش کنید که چین، بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان قرار است به این زودی از رکود نجات یابد. اگرچه هنوز نمی‌توان آمار دقیقی از خسارت‌های مالی شیوع ویروس مرگبار کرونا ارائه کرد، نشانه‌ها حاکی از آن است که هزینه مالی این ویروس بسیار گزاف‌تر از شیوع ویروس سارس در سال ۲۰۰۳ خواهد بود؛ زمانی که بازار خودروی چین یک ششم مقیاس کنونی و کوچک‌تر از بازار ژاپن بود. خودروسازان مختلفی نظیر تسلا، فولکس‌واگن و تویوتا هشدار داده‌اند که اختلال در تولید را پیش‌بینی می‌کنند. خودروسازی چین پیش از آغاز شیوع کرونا و تصمیم مقامات برای تعطیلی تاسیسات استان ووهان، نیز به سوی ثبت پایین‌ترین میزان فروش خود طی پنج سال اخیر حرکت می‌کرد. از این رو با توجه به اینکه ۷۰ درصد کسب‌و‌کارهایی که در تولید ناخالص داخلی چین سهیم هستند، تا اواسط ماه فوریه تعطیل شده‌اند، بدون تردید خودروسازی چین نیز با لطمه‌های قابل توجهی مواجه خواهد شد. تاکنون شرکت‌های هوندا و پژو کارکنان خود را از کارخانه‌های ووهان خارج کرده‌اند.

آمریکا چقدر بدهی دارد؟

به نقل از سایت رسمی اعلام بدهی آمریکا، میزان بدهی‌های این کشور تا پایان ماه ژانویه ۲۰۲۰ به ۲۳ تریلیون و ۲۳۱ میلیارد و ۸۹۱ میلیون ۵۱۵ هزار دلار رسیده است. میزان بدهی هر شهروند آمریکایی تا پایان ماه ژانویه به طور متوسط ۷۰ هزار و ۲۹۸ دلار و میزان بدهی هر مالیات دهنده آمریکایی به طور متوسط ۱۸۷ هزار و ۶۳۱ دلار بوده است.

پراید گران تر از دیروز!

گزارش امروز قیمت خودرو حکایت از افزایش قیمت تعدادی از محصولات سایپا در بازار دارد. 

 

ردیف

نوع خودرو

قیمت خودرو کارخانه

قیمت خودرو بازار

1

قیمت سایپا 111

39،941،000

64،000،000

2

قیمت سایپا 131

37،641،000

60،000،00

3

قیمت سایپا 151

40،330،000

65،000،000

4

قیمت تیبا

46،443،000

73،000،000

5

قیمت ساینا

55،960،0000

75،000،000

6

قیمت کوئیک اتوماتیک

69،000،000

122،000،000

7

قیمت چانگان

155،000،000

230،000،000

8

قیمت سراتو 2000

295،000،000

 380،000،000

9

قیمت استپ وی اتوماتیک

توقف تولید

 255،000،000

10

قیمت رنو پارس تندر

84،200،000

178،000،000

11

قیمت  رنو تندر 90

---

174،000،000

12

قیمت برلیانس H230 دنده ای

---

118،000،000

13

قیمت تیبا 2

51،603،000

74،000،000

 

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۱
یکی جلوی پراید رو بگیره
داره وحشی میشه
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
چرا بهای خودرو و مسکن و بورس و کالاهای مصرفی شروع به افزایش با شتاب بالا کردند و هر روز بیشتر می شود. بانک مرکزی برای تثبیت دستوری نرخ ارز مجبور است نقدینگی انفجاری تولیدی هر ماه را از بازار طلا و ارز به سایر بازارها منحرف کند. به همین منظور بانک مرکزی با اقداماتی مانند سوال برای تراکنش های مالی و مالیات بر انها و... تلاش می کند تا صاحبان این نقدینگی عظیم را از ورود به بازار طلا و ارز منصرف کند. نتیجه اینکه این نقدینگی باید جایی تخلیه شود . بانکها قادر به دادن سود بیشتر نیستند. در نتیجه فعلا به سوی بازارهای موازی و در نهایت کالاهای مصرفی مردم منحرف شده. نتیجه اینکه مثلا یک خودرو لکسوس 2017 که قیمت جهانی ان با حتی دلار 14 هزار تومنی دویست و پنجاه میلیون تومن است در بازار ایران بالای یک میلیارد و دویست میلیون تومن قیمت گذاری می شود. بانک مرکزی هنوز متوجه نشده و یا به خاطر فشار بالا و افکار عمومی تلاش می کند با دست بردن در شاخصهای کلیدی اقتصاد یک کشور مانند نرخ بسیار پایه ارزش ارز برای چند ماه با این اتش نقدینگی بازی کند و این بازار و ان بازار کند غافل از اینکه چون این دخالت مصنوعی است در نهایت باعث به هم ریختگی بسیار بیشتری در همه بازارها و کاهش امنیت روانی مشتریان و در نهایت کل کشور می شود. نقدینگی باید مهار شود و تا ان زمان که مهار نشود بهترین کار عدم دخالت دستوری در بازار است اگر قیمت ارز مطابق افزایش سالانه نقدینگی متعادل شود ضرر ان بسیار کمتر از اینجور تثبیت قیمت ارز با بهم ریختن سایر بازارهای کالاهای مصرفی مردم است.
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
اگر بخواهید قیمت واقعی دلار و ارزش ریال را در اقتصاد ایران پیدا کنید همین قیمت ماشین و خودرو نشان ان است. قیمت خودرو صفر کیلومتر لکسوس 2020 با امکاناتی به مراتب بهتر از 2017 در امریکا 45 هزار دلار( با تخفیف شاید حنی 35 هزار دلار) است که می شود حدود 700 میلون تومن. و مدل 2017 ان با کارکرد زیر سی هزار کیلومتر 20
تا 15 هزار دلار است که می شود 300 میلون. انوقت در ایران همین مدل 2017 ان هست یک میلیارد و هشصد میلیون تومن. حتی خمیر دندان یک دلاری در امریکا در ایران هست 45 هزار تومن یعنی جهار برابر. انوقت اقای همتی با افتخار می گوید دلار قرار بود 50 هزار تومن باشد ولی من روی 14 هزار تومن نگه داشتم. در واقع قیمت کالاهای مصرفی مردم ایران با همان دلار چهل هزار تومنی محاسبه میشود ولی بانک مرکزی برای اقایان و وابشتگان که خیلی از انها سفیر انقلاب در امریکا هستند دلار را عامدانه پایین نگه می دارند تا انها ناراحت نشوند در حالیکه شاید فقط دو تا سه درصد مردم ایران مسقیم دلار مصرف می کنند ولی 97 درصد انها کالاهای ضروری را مجبورند با قیمت دلار 40 هزار تومن تهیه کنند
هر کسی هر قیمتی که بخواهد به خودروی خود می گذارد چرا قیمت خودروی مثل سراتو در عرض دو هفته به 380 تا 400میلیون تومان برسد ؟ هیچ کس در آن جوابگوی عملکرد خودش نیست ؟ پس وزیر صمت کجا خوابیده ؟ به خدا هر روز پول من کارمند کم و کم و بی ارزش و بی ارزش ترمی گردد
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
باز شما کارمندی ما که شغل ازاد داریم اوضاعمان خرااااااابتر از کارمندان شده
با احترام به همه ی مدیران بیسواد و کم سواد اعلام میکنم همه حرفهای نسنجیده رییس بانک مرکزی و رییس جمهور در مورد مهار تورم و گرانی ها شعارهای توخالی بیش نبودند

مردم هر آنچه قصد خرید داشتید بخرید . اوضاع خراب تر از آنست که فکر میکردیم.
پراید ۶۰ میلیون !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!
قیمت پراید امروز ۶۰ میلیون

یک روز بعد از انتخابات ۱۰۰ میلیون

یا خدا .
این بورس با وضعیت فعلی اقتصادی که همه جوره توسط دولت داغون شده جور در نمیاد .

چرا دست از عددسازی و نمودار سازی بر نمیدارید ؟؟؟؟؟

مردم را به سمت بازار بورس نکشانید . جنایت است این کار . من ۱۷ سال پیش و در زمان محمد خاتمی در بورس سرمایه گذاری کردم همش دود شد

با تحقیق هم سرمایه گذاری کنید بازهم بازنده اید
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
دقیقا
بورس زمان دولت اصلاحات یک بار با مخ خورد زمین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
...تو دلالی
خدایا

به خداوندی خودت ما را از دست این مسئولانی که هیچ کاری جز حرف زدن نمیکنند نجات ده

ارزش یک کارگز زحمتکش میلیاردها بار بیشتر از مسئول حرافی است که کار نمیکند
پراید شده ۶۰ میلیون

به نظر شما من چرا باید رای بدهم ؟
به ادامه این وضع اسفبار رای نمیدم

رای من یعنی تایید همین وضع
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
احسنت، دقیقا همینه
۱۳ سال قیمت ها تغییر نکرد . بهش گفتند ........... !!!!!!!!!!!!!
خدا رو شکر که برکت در کشور ما سرشار هست
به امید رسیدن قیمت پراید به ۱۰۰ میلیون، قبل از عید ۹۹، مردم واقعا لیاقتشو دارن، دروغگوهایی که می گفتن اجازه بدید خودرو در حاشیه ی بازار فروش بره تا قیمتش پائین بیاد الآن دقیقا کجان؟ دقیقا کجان؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
فیلم خودروسازانه برای افزایش قیمت پایه خودروهای ثبت نامی شان
شد یکبار تابناک خبر خوش له ما بده؟ گرونی پراید آخریش بود
دروغ میگید
بله پراید همونطوری داره گرون میشه ولی خواهشا شما جو ندید دوستان تابناک،الان پراید امروز ۵۸ تومن بوده. واللا همین دوتومن دو تومن ها باعث ایجاد جو میشه خودش،باور کنید همین امروز صفر حتی ۵۷۳۰۰ هم معامله شده تو بنگاههای ماشین ، خواهشا رعایت کنید ، چرا قیمت رو بیشتر اعلام میکنید...
قوه قضاییه محترم لطفا دربحث خودرو ورود کنید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار