بازدید 26933
۵

محمد توفیق علاوی کیست؟

رئیس جمهور عراق پس از ماه ها تنش سیاسی و بلاتکلیفی در تعیین نخست وزیر، بالاخره روز شنبه دوازدهم بهمن ۱۳۹۸ محمد توفیق علاوی را به عنوان نخست وزیر انتخاب کرد؛ مقامی سیاسی که سابق بر این نیز در کشور عراق سابقه وزارت داشته و تلاش می کند خود را همراه و همگام معترضان معرفی کند.
کد خبر: ۹۵۶۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱ 02 February 2020

رئیس جمهور عراق پس از ماه ها تنش سیاسی و بلاتکلیفی در تعیین نخست وزیر، بالاخره روز شنبه دوازدهم بهمن ۱۳۹۸ محمد توفیق علاوی را به عنوان نخست وزیر انتخاب کرد؛ مقامی سیاسی که سابق بر این نیز در کشور عراق سابقه وزارت داشته و تلاش می کند خود را همراه و همگام معترضان معرفی کند.

به گزارش «تابناک»، محمد توفیق علاوی متولد ۱ ژوئیه ۱۹۵۴و سیاستمدار عراقی است. او دو دوره، از مه ۲۰۰۶ تا اوت ۲۰۰۷ و همچنین از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲، وزیر ارتباطات نخست‌وزیر وقت عراق نوری مالکی بود که هر دو بار استعفا کرد.

علاوی دروس ابتدایی و متوسطه خود را در بغداد به اتمام رساند و پس از آن در دانشگاه بغداد و در رشته مهندسی معماری تحصیل کرد و در سال پایانی دانشگاه مجبور شد که دانشگاه و عراق را به مقصد لبنان در سال ۱۹۷۷ ترک کند.

محمد توفیق علاوی پس از سفر به لبنان به دانشگاه آمریکایی بیروت رفت و در سال ۱۹۸۰ لیسانس مهندسی معماری خود را دریافت کرد.

او پس از پایان تحصیلات ابتدا به حزب الدعوه اسلامی پیوست، اما بعدها این حزب را ترک کرد. علاوی در سال ۲۰۰۵ با لیست ایاد علاوی لیبرال به صحنه سیاسی عراق ورود می شود.

وی در ابتدای سال ۲۰۰۶ به عنوان نماینده در پارلمان عراق انتخاب شد و در اواسط همین سال تا پایان سال ۲۰۰۷ به عنوان وزیر ارتباطات منصوب شد.

محمد توفیق علاوی بار دیگر در سال ۲۰۰۸ و تا انتخابات سال ۲۰۱۰ به جای نماینده درگذشته (عایده عسیران) و به عنوان عضو علی البدل به پارلمان عراق راه یافت.

علاوی همچنین در انتخابات سال ۲۰۱۰ به عنوان نماینده در پارلمان عراق برگزیده شد و سپس در پایان همین سال به عنوان وزیر ارتباطات معرفی گشت و در پایان سال ۲۰۱۲ به دلیل اختلاف با نخست وزیر وقت عراق (نوری المالکی) از این سمت استعفا کرد.

بیشتر بخوانید

او در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ هم نامزد انتخابات شد ولی دیگر رای نیاورد. در هیچ یک از این دو سال آرا  او بیش از ۶۰۰ رای (در حوزه انتخابی بغداد) نبوده در انتخابات ۲۰۱۴، تنها ۲۰۵ نفر به او رای داده بودند.

پس از استعفای او در دولت دوم نوری المالکی، پرونده سازی هایی علیه اش انجام گرفت که در دادگاه بدوی، باعث شد هفت سال زندان غیابی برایش صادر شود اما در دادگاه تجدیدنظر، تبرئه شد.

دوازدهم بهمن ۱۳۹۸ برهم صالح (رئیس جمهوری عراق) «محمد توفیق علاوی» وزیر سابق عراق در دولت نوری المالکی را مأمور تشکیل کابینه جدید این کشور کرد و به این ترتیب علاوی رسماً نخست وزیر عراق شد.

علاوی بلافاصله پس از انتصاب به عنوان نخست وزیر جدید عراق در پیام تصویری پس از اعلام اینکه به این سمت انتخاب شده از معترضان خواست که تا زمان تحقق مطالبات شان به تجمع خود ادامه دهند.  علاوی در این پیام که در فیس بوک و رسانه های عراقی منتشر شد، گفت که اگر شجاعت مردم نبود، این تغییرات در کشور اتفاق نمی افتاد.

گفتنی است، اعتقاد فکری وی تأسیس یک دولت مدنی است، یکی دیگر از اعتقادات وی، وحدت بین شیعیان و اهل‌سنت عراق است و این پیام آیت‌الله سیستانی را بار‌ها تکرار کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۵
انشاله برای عراقی ها مبارک باشه
و راه و رسم همسایه داری رو بلد باشه
احتمالا ابتدای کارش چندتا هجوم به مواضع ایران خواهد داشت تا گربه رو در حجله کشته باشه

از کسی که تمام سال های سختی عراق، خارج از اونجا زندگیشو گذرونده انتظار مقاومت نباید داشت
این بنده خدا هم فکر خواهد کرد امریکا قراره براش کاری بکنه و اونجا رو تبدیل میکنه به یکی از بزرگترین بازارهای امریکا و فقط دوشیده میشه
كسي كه در چندين اتخابات كمتر از 600 راي داشته چطور مي تونه نظر مردم عراق را جلب كنه و مورد قبول اونا باشه؟
یک آمریکایی به تمام معناست.
بسیار آدم مشکوک و مارموزی به نظر می آد
محمد توفیق علاوی سیاست ضد ایرانی دارد ؟، نمکخورده ،و نمکدان شکن میباشد ؟،،
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل