بازدید 3076
اقتصاد در گذر زمان

از «تصویب قرارداد استخدام مستشاران آمریکایی وزارت مالیه» تا «سقوط هشت پله ای ایران در شاخص ادراک فساد»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سیزدهمین روز بهمن ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۵۶۰۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 02 February 2020

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سیزدهمین روز بهمن ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

13 بهمن 1289، مجلس شورای ملی قرارداد استخدام مستشاران آمریکایی را برای وزارت مالیه به مبلغ ۵۶۰۰ لیره مواجب در سال تصویب کرد.

13 بهمن 1290، قوام الملک شیرازی حاکم فارس در نامه‌ ای به وزارت کشور نگرانی خود را از فتوای علمای شیراز درباره تحریم کالاهای انگلیسی و نیز حرام بودن معامله با قشونی انگلیسی و هندی مستقر در شهر، اعلام کرد.

13 بهمن 1304، وزيرمختار انگليس در تهران در ديدار با رضاخان هشدار داد اعطاي هر امتيازي از جانب ايران به روسيه، اقدامي خلاف منافع بريتانيا تلقي خواهد شد.

13 بهمن 1322، عباسقلی گلشائیان به شهرداری تهران منصوب شد.

13 بهمن 1347، امیرعباس هویدا بودجه سال ۱۳۴۸ را تقدیم مجلس کرد. این بودجه بالغ بر ۳۳۰ میلیارد ریال است.

13 بهمن 1357، قرارداد خريد 10 ميليارد دلار اسلحه از آمريكا لغو شد.

13 بهمن 1375، روزنامه وال استريت ژورنال نوشت: سياست «تحریم ايران» شكست رقت انگيزي براي آمريكاست زيرا نتوانسته است كشورهاي اتحاديه اروپا را به تحريم عليه ايران وادار سازد.

13 بهمن 1392، رئیس ‌جمهور در نامه ‌ای به معاون اول خود، خواستار «برچیده شدن زمینه ‌های تولید و توزیع رانت در کشور» شد. حدود یک ماه پیش نیز روحانی در نامه ‌ای مشابه، خواهان «شناسایی و مجازات» آن دسته از افرادی شده بود که با «تبانی و سوءاستفاده از امتیازات خاص» زمینه ویژه‌ خواری را فراهم کرده ‌اند.

13 بهمن 1393، بودجه ۴ تریلیون دلاری باراک اوباما به کنگره فرستاده شد. بودجه ‌ای که عمده برنامه‌ های خود را بر روی آمریکایی‌ های ثروتمند استوار کرده بود. در این بودجه رقمی نزدیک به ۴۷۸ میلیارد دلار برای برنامه‌ های عمومی از جمله ایجاد بزرگراه‌ ها و ارتقای حمل‌ و ‌نقل اختصاص داده شده بود.

13 بهمن 1394، طی خبری اعلام شد با تصویب یک لایحه در جلسه  شورای شهر تهران سازنده ‌های محتکر از ابتدای سال ۹۵، سالی معادل ۸/ ۲۶ درصد قیمت روز مسکن مشمول «مالیات شهری» می ‌شوند.

13 بهمن 1397، ائتلاف جهانی ضدفساد «شفافیت بین‌المللی» تازه‌ترین گزارش «شاخص ادراک فساد» خود را برای ۲۰۱۸ منتشر کرد. در رتبه‌بندی ۲۰۱۸‌ «شاخص ادراک فساد»، دانمارک به‌رغم ثابت ماندن نمره، ۸۸، توانست جایگاه نخست را از نیوزیلند تصاحب کند. نمره فساد ایران در سال 2018 در مقایسه با سال 2017 از ۳۰ به ۲۸ کاهش یافت؛ امری که موجب سقوط ۸ پله‌ای جایگاه ایران نسبت به سال 2017 شد.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها