بازدید 3267

دویچه‌وله از اجرایی شدن احتمالی طرح‌هایی در رابطه با اینستکس خبر داد

شبکه «دویچه وله» آلمان به نقل از یک منبع مرتبط با اینستکس نوشت: طرح‌هایی برای رسیدن به توافق درباره این ساز و کار ویژه مالی با ایران وجود دارد و به زودی این توافق اجرایی می‌شود.
کد خبر: ۹۵۵۷۵۹
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۴ 31 January 2020

به گزارش خبرگزاری فارس، به موازات ادامه تاخیرهای تروئیکای اروپایی عضو برجام (فرانسه، انگلیس و آلمان) در اجرای وعده‌های مکررشان به اجرای ساز و کار اینستکس، امروز جمعه یک رسانه آلمانی گزارشی منتشر و اینستکس را «امید واهی» توصیف کرده است.

پایگاه اینترنتی شبکه «دویچه وله» درباره این موضوع گزارشی با این عنوان منتشر کرده است: «کانال تجارت اینستکس (بین) اتحادیه اروپا- ایران همچنان یک امید واهی باقی مانده است».

طبق این گزارش، «توافق هسته‌ای ایران (برجام) به مویی بند است و اتحادیه اروپا می‌خواهد از طریق مکانیسم ویژه تجاری با تهران آن را نجات دهد اما تاکنون، ثابت شده که این کار تاثیر نداشته است».

«یک منبع وابسته به اینستکس» به دویچه وله خبر داد، طرح‌هایی برای رسیدن به توافق درباره این ساز و کار ویژه مالی با ایران وجود دارد و به زودی این توافق اجرایی می‌شود.

این منبع که نخواست نامش فاش شود، گفت: «ما باید به یک توافق برسیم تا زمینه‌ای برای آینده فراهم شود». این منبع ناشناس همچنین تاکید کرده که «بی‌اعتمادی دوجانبه ایران و اروپایی‌ها» سبب کاهش قابل توجه مذاکرات درباره اجرایی کردن اینستکس شده است.

منبع وابسته به اینستکس به این رسانه آلمانی گفت: «ایرانی‌ها درباره این موضوع که بعد از اولین تراکنش مالی (از طریق اینستکس) تجارت بیشتری (بین دو طرف) انجام خواهد شد، مردد بودند و به همین دلیل تهران در این باره که (راه اندازی اینستکس) فقط یک آزمایش نیست و باید معامله‌ها و توافقات بیشتری برنامه ریزی شود، به تضمین نیاز دارد».

به گفته وی، انجام تدارکات و مقدمات اینستکس خیلی طول کشیده چرا که «ایران هم باید با همه انواع ابعاد مرتبط با این مکانیسم مالی با کشورهای اروپایی موافقت کند و این موضوع متاسفانه زمان بسیاری می‌گیرد».

به رغم ادعاهای این منبع ناشناس، «ساشا لومان» عضو اندیشکده «بنیاد آلمانی برای مسائل امنیتی و بین‌المللی»  درباره چرایی تاخیرهای طولانی در اجرایی شدن اینستکس نظر دیگری دارد.

لومان با اشاره به مسائل پیرامون اینستکس، به دویچه وله گفت: «می‌توان به این جمع‌بندی رسید که (مکانیسم اینستکس) از حمایت کافی شخصیت‌های عالی‌رتبه برخوردار نیست».

اظهارات این کارشناس در شرایطی مطرح شده که پیش از این بارها مقام‌های آمریکایی به کشورهای اروپایی درباره راه‌اندازی اینستکس هشدار داده‌اند.

در همین ارتباط «استیو منوشین» وزیر خزانه‌داری آمریکا دی ماه در یک کنفرانسی خبری به منظور اعلام تحریم‌ها علیه ایران ترتیب داده بود، گفت، واشنگتن به اینستکس هشدار داده شده در صورتی که هرگونه تعاملی با ایران انجام دهد در معرض خطر تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرد 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر