بازدید 4898
بیانیه دفتر مالکی درباره نامزد نخست وزیری

دیدار نماینده سازمان ملل با معترضان استان ذی‌قار عراق

انتقاد عضو فراکسیون صادقون از برهم صالح، دیدار نماینده سازمان ملل با معترضان استان ذی‌قار، بیانیه دفتر نوری المالکی درباره مسئله نامزد نخست وزیری و موضع‌گیری یک عضو جریان صدر درباره جانشین عبدالمهدی از جمله خبر‌های مربوط به عراق است.
کد خبر: ۹۵۵۷۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۵ 31 January 2020
به گزارش تابناک به نقل از تسنیم به نقل از شبکه السومریه، «جنین پلاسخارت» نماینده سازمان ملل در عراق با نمایندگان معترضان استان ذی‌قار دیدار کرد. معترضان در این دیدار نامه‌ای به پلاسخارت دادند که دربرگیرنده سه خواسته آن‌ها بوده است.

علاء الرکابی از نمایندگان مترضان ذی‌قار در صفحه خود در فضای مجازی نوشته است پس از آنکه دعوت‌نامه‌ای از دفتر نمایندگی سازمان ملل برای مشخص کردن دیدار با خانم جنین پلاسخارت نماینده سازمان ملل در عراق دریافت کردیم، توانستیم با وی دیدار کرده و نامه‌ای را تقدیم وی کنیم که دربرگیرنده اهداف انقلاب مسالمت آمیز ما و خشونت و تعداد قربانیان و خواسته‌های ما برای مرحله کنونی است.

وی در اشاره به عکسی که در صفحه خود قرار داده است، افزود این عکس مربوط به ورودی منتهی به دفتر نمایندگی سازمان ملل در منطقه الخضراء بغداد است، با خودرو‌های سازمان ملل وارد شدیم و با همان خودرو‌ها خارج شدیم.

الرکابی سه خواسته مهم معترضان در ذی‌قار را که در قالب نامه‌ای به نماینده سازمان ملل داده تا وی به نوبه خود تقدیم دبیرکل سازمان ملل کند، به این شرح اعلام کرده است: معرفی و تحویل مسئولان وقوع خشونت به دادگاه‌های بین المللی، فشار بر دولت عراق برای تسریع در اجرای خواسته‌های تظاهرات کنندگان و پایبندی به زمان‌های تعیین شده در قانون اساسی، دخالت سازمان ملل برای دستیابی به راه حلی برای کاهش تنش و تقویت صلح و آشتی داخلی و ثبات در تمام عراق


بیانیه دفتر نوری المالکی درباره آخرین وضعیت معرفی نامزد نخست وزیری

 
دفتر اطلاع رسانی نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون امروز جمعه در بیانیه‌ای هرگونه مخالفت مالکی با گزینه‌های مطرح شده برای تصدی نخست وزیری را تکذیب و تاکید کرد هنوز توافقی میان گروه‌های سیاسی درباره نامزد نخست وزیری به دست نیامده است.

در این بیانیه آمده است همزمان با اینکه ما قاطعانه خبر‌های برخی رسانه‌ها مبنی بر اعتراض آقای نوری المالکی به توافق گروه‌های سیاسی درباره یکی از آقایان نامزد نخست وزیری را تکذیب می‌کنیم، در عین حال تاکید می‌کنیم که تا کنون هیچ توافقی میان فراکسیون‌های سیاسی به دست نیامده و طرف‌های سیاسی همچنان در حال بحث و بررسی شماری از نامزد‌ها برای انتخاب بهترین نامزد هستند تا ماموریت نخست وزیری را برعهده بگیرد.

این بیانیه آورده است: بار دیگر تاکید می‌کنیم که ما از نامزد خاصی حمایت نکرده‌ایم و همانطور که قبلا اعلام کرده‌ایم، معتقدیم که ضرورت دارد نامزد تصدی نخست وزیری از ویژگی‌هایی برخوردار باشد که با ماهیت ماموریت و مرحله تناسب داشته باشد، ویژگی‌هایی همچون شایستگی و استقلال در تصمیم گیری و اینکه از هیچ طرف سیاسی داخلی یا خارجی تبعیت نکند و قدرتمند و حامی وحدت و حاکمیت کشور باشد، ویژگی‌هایی که از سوی مرجعیت اعلام شده و از خواسته‌های تظاهرات کنندگان بوده است.

دفتر مالکی در بیانیه خود افزود: ما اکنون هم تاکید می‌کنیم که با هر نامزدی که گروه‌های سیاسی و اجتماعی درباره وی توافق کنند، همراه خواهیم بود.

هشام الرکابی مدیر دفتر اطلاع رسانی رئیس ائتلاف دولت قانون روز پنجشنبه (دهم بهمن) موضع این ائتلاف در قبال نامزد‌های تصدی نخست وزیری را مشخص کرده بود.


انتقاد عضو فراکسیون صادقون از برهم صالح


البلداوی از فراکسیون صادقون در پارلمان عراق گفت: موضع برهم صالح رئیس جمهور عراق در مامور نکردن نامزد فراکسیون بزرگتر و اقدام وی در دیدار با برخی گروه‌های سیاسی و برخی تشکل‌ها عامل پیچیدگی اوضاع بوده و موانع فراوانی را در طرح اسامی نامزد‌ها به وجود آورده است.

البلداوی به شبکه السومریه اظهار داشت گفتگو‌ها برای توافق درباره نام نامزد نخست وزیری به طور گسترده و فشرده همچنان ادامه دارد و دیدار‌های زیادی در این زمینه انجام شده است. اختلاف در دیدگاه‌ها و فشار‌های عمومی همگی سبب شده است تا مسئله رسیدن به شخصیت توافقی به تلاش‌های فوق العاده‌ای نیاز داشته باشد.

وی افزود دخالت‌های منطقه‌ای و بین المللی در صحنه عراق از طریق سوق دادن برخی عناصر نفوذی به سمت مخدوش کردن چهره فردی که به توده‌های مردمی (برای تصدی نخست وزیری) مطرح می‌شود، در راستای تلاش برای پیچیده کردن اوضاع و تاثیرگذاری بر آن با هدف تضمین عدم تشکیل دولت و فشار برای عدم اجرای مصوبه اخیر پارلمان مبنی بر اخراج نظامیان بیگانه از خاک عراق قرار دارد.


اظهارات نماینده جریان صدر درباره نامزد نخست وزیری


ریاض المسعودی از نمایندگان ائتلاف سائرون وابسته به جریان صدر روز جمعه تاکید کرد برهم صالح هرگز نامزدی را برای تصدی نخست وزیری مامور نخواهد کرد مگر آنکه همه گروه‌های سیاسی درباره آن توافق داشته باشند و از میزان مقبولیت این نامزد در میان گروه‌های سیاسی و جامعه عراق آگاه شود.

المسعودی افزود گروه‌های سیاسی در صورت شکست در معرفی نامزد نخست وزیری به رئیس جمهور سبب می‌شوند که برهم صالح در برابر چالش و فشار بزرگی برای معرفی نامزد و مامور کردن وی برای نخست وزیری قرار گیرد.

المسعودی که با پایگاه خبری المعلومه گفتگو می‌کرد، افزود رئیس جمهور تا زمانی که میزان مقبولیت نامزدی برای تصدی نخست وزیری را نداند، او را مامور نخواهد کرد.

وی افزود تصمیم صالح درباره مهلت و انتخاب نامزد نخست وزیری، سبب تقویت جایگاه رئیس جمهور می‌شود و نیز عامل فشاری بر گروه‌های سیاسی و انگیزه‌ای برای فراکسیون‌ها در پارلمان است تا شخصیت مناسب برای این مسئولیت را انتخاب کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی