بازدید 20522

برخورد توهین‌آمیز در فرودگاه‌های آمریکا با ایرانی‌ها

یک رسانه آمریکایی به رفتار تحقیرآمیز مأموران فرودگاه‌های آمریکا با دانشجویان ایرانی اشاره کرده و نوشته است که این افراد با بازجویی‌های سیاسی، نگهداری در سلول‌های سرد و حتی درآوردن کامل لباس از تن برای جستجوی بدنی روبرو شده‌اند.
کد خبر: ۹۵۴۴۹۵
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۲ 26 January 2020
به گزارش تابناک به نقل از فارس، روز «نیویورک‌تایمز» روز شنبه در گزارشی به بدرفتاری مأموران آمریکایی با دانشجویان ایرانی که با روادید قانونی برای ادامه تحصیلات وارد خاک این کشور شده بودند، اشاره کرده و نوشته است که واشنگتن چندین دانشجوی ایرانی را از ورود به آمریکا منع کرده است.

به نوشته نیویورک‌تایمز، به دنبال شدت گرفتن دور تازه تنش‌ها در روابط ایران و آمریکا، دستکم از ماه آگوست (مرداد) به این سو ۱۶ دانشجوی ایرانی از فرودگاه‌های مختلف آمریکا به ایران بازگردانده شدند.

این روزنامه سپس نحوه برخورد مأموران مرزبانی آمریکا با شماری از این دانشجویان را روایت کرده است.

در این گزارش، «رامین» دانشجویی که قصد ادامه تحصیل در دوره دکترا در دانشگاه «فلوریدا» را داشت، به افسردگی خود پس از ورود به بازداشتگاه‌های آمریکا اشاره کرده است. این دانشجوی ایرانی با اشاره به سئوال‌های بی‌مورد مأموران فرودگاه و دستور به بازگشت وی به تهران گفت: به دلیل نبودن پرواز بازگشت مجبور به اقامت ۶ ساعته در سلول سردی شده و سپس با دستبند و زنجیر به اداره مهاجرت آمریکا در «جورجیا» انتقال داده می‌شود و افسران این مکان به او دستور می‌دهند به صورت عریان مقابل آن‌ها بایستد.

این دانشجوی ایرانی به تألمات روحی ناشی از اقدامات افسران آمریکایی و ضرر و زیان مادی ۶ هزار دلاری بابت تامین هزینه سفر به آمریکا اشاره کرد.

«حمید» دیگر دانشجوی ایرانی که در ۱۱ ژانویه (شنبه ۲۱ دی) از فرودگاه بین‌المللی شیکاگو به ایران باز گردانده می‌شود، گفت که پس از ورود به فرودگاه شیکاگو در بدو امر ۱۹ ساعت در یک سلول نگهداری می‌شود. مأموران سپس از عقاید او در باره تحولات سیاسی ایران سئوال کرده و سپس سئوال‌هایی درباره هواپیمای حادثه‌دیده اوکراینی پرسیده می‌شود. حمید در ادامه به رفتار ناپسند ماموران آمریکایی و رفتار تحقیرآمیز آن‌ها با خود اشاره کرد.

«ریحانه» دختر ۳۵ ساله ایرانی که قصد حضور در دانشکده «هاروارد» را داشت، ۱۸ سپتامبر (۱۸ شهریور) به فرودگاه لوگان انتقال داده شد. وی به سئوالات ماموران فرودگاه درباره انفجار در عربستان پاسخ داده است. ریحانه به بازجویی ۹ ساعته از خود اشاره کرد.

«پگاه»، ۲۸ ساله که قصد داشت در دانشگاه «نیوهمپشایر» به تحصیلات خود ادامه دهد نیز در یکم آگوست (شنبه ۱۱ مرداد) به ایران بازگردانده شد. وی که از شیراز عازم بوستون شده بود، می‌گوید در بدو ورود با وی بدر رفتاری شد و مأموران حین انگشت‌نگاری بر سر او فریاد کشیده و تلفن و لپ تاپ او را نیز مصادره کردند. وی اشاره کرد که هنگام درخواست خوراکی مختصر، یک مأمور آبنباتی را به سوی وی با حالتی ناپسند پرتاب کرد.

«آرش» و «صبا» زوج ایرانی نیز در ۱۳ ژانویه (دوشنبه ۲۳ دی) از فرودگاه لوگان به ایران فرستاده شدند. آرش به دلیل کار کردن در ایران و در شرکتی که نامش شباهت با یک شرکت دیگر تحت تحریم‌ها داشت متهم به دروغگویی شده و به اجبار خاک آمریکا را ترک می‌کند.

«بهزاد» ۳۲ ساله که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه «ماساچوست» را داشت نیز در ۱۹ آگوست (چهارشنبه ۲۹ مرداد) بعد از ورد به خاک آمریکا به فرودگاه لوگان بازگردانده شد. وی نیز به بازجویی شدید و ۸ ساعته ماموران اشاره کرده و گفت: پس از این که مأموران متوجه فعالیت او در یک شرکت مرتبط با امور نفتی در ایران شدند، ادعا کردند که قانون تحریم‌ها علیه ایران نقض شده است. ماموران آمریکایی بدون توجه به توضیحات او دستور بازگشت بهزاد به ایران را صادر کردند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۳۰
ما خودمون خواستیم ....
ترامپ فشار حداکثری اقتصادی را تبدیل به جنگ روانی و ایجاد " نارضایتی حداکثری " کرده است.
امريكا كم كاري مي كنه بايد شدت عمل بيشتري نشان بده و همه اقازاده ها را ديپورت كند .
بازم بوگو مرگ بر آمریکا !!
لطفا رشته تحصیلی این افراد را هم بنویسید. آیا در ایران یا هیچ جای دیگر دنیا این رشته پیدا نمیشده که رفتن توی لونه زنبور درس بخونن؟
با ايراني ها نه با آقازاده ها
مجبور که نیستند نروند کشته و مرده رفتن به آمریکا هستند بعصی ها پس هزینه اش را می دهند
واقعاً مسئولین چه گناهی کردند که با این همه حجم کار باید دغدغه مشکلات ورود و خروج عزیزانشون به آمریکا را داشته باشند به نظرم مردم ایران باید یک صدا بگن مرگ بر آمرکا
یک افراد خودخواه و سیاسی با هم میجنگن، مردم عادی باید تاوانشو بدن و بیشتر مردم کشوری که ضعیفتره...
اینم باز از ضعف دستگاه دیپلماتیک ماست، خب اکثر این مشکلات در فرودگاه لوگان در بوستون بوده، اگر مسئولان سیاسی ما هشیار بودن به دانشجویان میگفتن از یک فرودگاه دیگه وارد آمریکا بشن ولی طبق معمول مسئولان خواب هستن.
امريكا كه چيزي نيست برو گرجستان يا صربستان ببين چه خبره. اقتدار ايران همينه
یه سوال چرا نام خانوادگی ها رو نمی گین ...
اولا بهتره دانشجویان عزیز در این شرایط کشور دیگری رو برای تحصیل انتخاب کنند.
ثانیا ایران هم باید در اقدامی مقابله به مثل کرده و از ورود دانشجویان آمریکایی به ایران جلوگیری کند.
چقدر احترام به پاسپورت ایرانی برگشت جناب روحانی
احتمال زیاد آقا زاده هاشون هستند.
باید بیان از ما یاد بگیرن چطور با غریبه و آشنا رفتار میکنیم . نادانان خودشون رو از آموزشهای ما بی بهره کرده اند
اخوی مگر مجبوری با وجود این همه دانشگاه خوب در سراسر جهان آمریکا را انتخاب کنی؟اگر هم می کنی نباید غیر این انتظار داشته باشی
چرا آقازاده ها و نزدیکان اونها رو برنمی گردانند؟
به ایران برگردن و در کشور خودشون زندگی کنند تا تحقیر نشن .
وقتی پرچم می کشید و مردم رو وادار می کنید از روش رد بشن نتیجه اش می شود به گروگان گرفتن شخصیت و هویت ایرانی ها در فرودگاه آمریکا.
نخیر برای ایرانی ها فرش قرمز پهن می کنند و با دسته گل استقبال می کنند!
جواب های، هوی است.
این برخوردهای توهین آمیز مختص امریکا نیست. مگر همین چند وقت پیش رفتاری بدتر از این در همین کشورهای در پیت مثل ترکمنستان و اینجور جاها نشد؟
همشونو باید اخراج کنن
نرن
چه اصراری هست که برن آمریکا..طرف با ما دشمنه...برخوردش تحقیر آمیزه..از فرودگاه بیرونمون میکنه....بازم یک سری با اصرار میخوان برن آمریکا...خوب تو همین ایران درس بخون...برو اروپا...ترکیه...یا چین و روسیه که به هر حال از لحاظ علمی حرفی برا گفتن دارن...چرا آمریکا ؟؟؟؟؟ اصلا باید باهاشون حرف زد دید دلیل این افراد چیه؟
پرچمشونو آتش میزنیم ک هر روز چندبار میگیم مرگ بر آمریکا
قراره باهامون بگو بخند بکنن؟؟
ملت زورکی میخوان برن! بابا نمیخوانتون. میفهمید؟؟
آنقدر با تبلیغات دروغ اندر دروغ درباره احترام پاسپورت ایرانی سر مردم را شیره مالیدند که هر چه بگوییم کم است.
اینها مردم عادی نیستند. فرزندان مسئولین هستند و حقشان است
ایکاش این قشر مظلوم و محروم به ابن نکته هم اشاره کنن که هزینه مهاجرت و تحصیل در اونجور جاها رو از کجا آوردن
شما به امريكا احترام مي گذاريد كه انتظار احترام از امريكا را داريد!جواب هاي هوي است اصلا ايراني در امريكا چه غلطي مي كند!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار