بازدید 26198

آغاز عقب نشینی عربستان از سیاست‌های خود در سوریه!

عربستان سعودی که در ۸ سال گذشته سیاست‌های خصمانه‌ای را در منطقه و به ویژه در قبال دولت سوریه در پیش گرفته بود، هم اکنون تلاش‌هایی را برای احیای روابط خود با این کشور آغاز کرده است. در همین رابطه، وبگاه «دیدبان سوریه» به نقل از منابع مختلف عربی به تلاش‌های اخیر پادشاهی سعودی پرداخته است.
کد خبر: ۹۵۳۹۷۱
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۲ 23 January 2020

عربستان سعودی که در هشت سال گذشته سیاست‌های خصمانه‌ای در منطقه و به ویژه در قبال دولت سوریه در پیش گرفته بود، هم اکنون تلاش‌هایی برای احیای روابط خود با این کشور آغاز کرده است.

به گزارش «تابناک»؛ در همین رابطه، وبگاه «دیدبان سوریه» به نقل از منابع مختلف عربی به تلاش‌های اخیر پادشاهی سعودی پرداخته است؛ تلاش‌هایی که به نظر می‌رسد سعودی‌ها برای تغییر در سیاست‌های منطقه‌ای ناکام خود در پیش گرفته اند.

منابع یاد شده اظهار کردند: جعفری دعوت ویژه عبدالله بن یحیی المعلمی، نماینده عربستان در سازمان ملل را پذیرفته و در این مراسم شرکت کرد. المعلمی و المبارک نیز در این مراسم به دنبال دیدار با جعفری بودند؛ نکته‌ای که مورد توجه حاضران قرار گرفت. مسئولان عربستانی نیز در این دیدار بر روابط برادرانه بین دو کشور تاکید کردند.

برخی منابع رسانه‌ای در این خصوص گزارش دادند، مسئولان عربستانی در این مراسم از علاقه خود به سوریه سخن گفته و تاکید کردند که سوریه در قلب آنهاست و آنچه پیش از این در روابط میان دو کشور رخ داده، تنها ابر تابستانی زودگذر بوده است.

براساس گزارش سایت‌ها، حضور جعفری در این مراسم مورد توجه حاضران قرار گرفت و آن‌ها از حضور او و نیز استقبال گرم عربستانی‌ها از او تعجب کردند.

پیش از این اقدام عربستان، امارات نیز اقدام مشابهی انجام داد و عبد الحکیم ابراهیم النعیمی، کاردار امارات در دمشق در مراسم استقبالی در سفارت این کشور در دمشق اظهار کرد: روابط دو کشور مستحکم، ویژه و مبتنی بر اصولی روشن و ثابت بوده که اساس آن حفظ وحدت عربی از طریق سیاستی میانه‌روست.

النعیمی در این مراسم ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه امنیت و آرامش بر تمام مناطق تحت حاکمیت بشار اسد برقرار شود، از دولت و ملت سوریه برای استقبال گرم از او و کادر وزارت خارجه این کشور و کاهش مشکلات پیش روی سفارت امارات جهت عمل به وظایفش با هدف تقویت عمق روابط بین دو کشور برادر تشکر کرد.

اما به رغم تظاهر به دوستی در واقعیت میدانی باید روی دیگر سکه روابط ریاض- دمشق را نیز نگریست. اولاً طی هفته‌های گذشته و پس از نشست‌های کمیته بررسی قانون اساسی سوریه (در دو دور) که سی ام اکتبر (دهم آبان) آغاز شده و تا اواخر نوامبر ادامه یافته و بی نتیجه به پایان رسید، عربستان با برگزاری نشستی با حضور رهبران معارضین سیاسی در ریاض از طریق فشار در ترکیب معارضین سیاسی تغییراتی به وجود آورده و چهره‌های عمدتا نزدیک به ترکیه را از هیات رئیسه کنار زد. نشستی که «هیأت عالی معارضان» به رهبری «نصر الحریری» به انتقاد شدید از آن پرداخت و محافل رسانه‌ای وابسته به معارضان سوریه از آن به عنوان کودتای دولت سعودی علیه هیأت عالی معارضان یاد کردند.

از طرف دیگر در عرصه میدانی نیز نزدیکی عربستان به کرد‌های سوریه برای جلوگیری از اتحاد کرد‌ها و دولت مرکزی از مدت‌ها قبل و با اعلام یکباره کاخ سفید به خروج نظامی از شمال سوریه کلید خورده است.

«ثامر السبهان» وزیر مشاور سعودی در امور خلیج فارس در ۲۲ خرداد ۹۸ به همراه «جوئل رابین» معاون وزیر خارجه آمریکا و «ویلیام روباک» سفیر سابق آمریکا در بحرین به استان «دیرالزور» در شرق سوریه رفته و با فرماندهان کُرد و عشایر عرب منطقه دیدار کردند. همچنین اخیراً امارات میزبان سیپان حمو، فرمانده یگان‌ها مدافع خلق بوده و بنا بر اعلام منابع آگاه وعده کمک‌های نظامی و مالی و حمایت از خودمختاری کرد‌های سوریه از موضوعات این نشست بوده است. تلاش برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی نیز که اظهر من الشمس برخلاف منافع سوریه است.

حال این پرسش مطرح است که این تناقض در رفتار سعودی‌ها نسبت به دمشق را چگونه می توان تحلیل کرد؟

به طور حتم بخش مهمی از تمایلات رژیم سعوی به بهبود روابط با دمشق، ناشی از چشم‌انداز پایدار بقای اسد در ساختار سیاسی سوریه در آینده است که با پیروزی‌های ارتش سوریه و متحدانش بر تروریست‌ها و خنثی کردن تمامی توطئه‌ها به دست آمده است. در واقع همزمانی برکناری عادل الجبیر از مقام وزارت خارجه عربستان ـ که همواره جمله مشهورش این بود که رئیس جمهوری سوریه در هر صورت باید حاکمیت را ترک کند ـ با گشایش سفارت امارات در دمشق، تصادفی نبود.

ریاض طی سال‌های گذشته به رهبری محمد بن سلمان، سیاست خارجی تهاجمی را علیه محور مقاومت در منطقه در پیش گرفت و با توهم حمایت همه جانبه آمریکا، سعی در برگرداندن معادلات منطقه‌ای به سود خود داشت و در همین راستا به یمن تجاوز نظامی کرد، سوریه را به جولانگاه گروه‌های تروریستی تبدیل نمود، داعش را در مرز‌های غربی و شرقی ایران تقویت کرد و محاصره قطر را کلید زد.

سیاست‌های تندورانه محمد بن سلمان، اما به مرور به جز فاکتور‌های بلندبالا هیچ دستاوردی عاید وی نکرد تا اینکه قتل خاشقچی، ولیعهد جوان سعودی‌ها را متوجه خطر تزلزل موقعیت جانشینی در بعد داخلی و بین المللی نمود؛ موقعیتی که وی برای حفظ و استحکام آن نمایش‌های تبلیغاتی گسترده‌ای در مورد افزایش آزادی‌های اجتماعی داخلی صورت داده بود. افزایش حملات سنگین انصارالله به مراکر حساس نظامی و اقتصادی ریاض از طرف دیگر پیام روشنی از سوی تهران در مورد بازی‌های پشت پرده ریاض با واشنگتن برای ضربه زدن به منافع ایران بود؛ موضوعی که موجب شد ریاض به فکر یافتن راهی برای خروج از باتلاق جنگ یمن بیفتد و مذاکرات مسقط شکل گرفت. اکنون نیز دیدار هیات سعودی با هیات سوری را برخی به عنوان پیام نمادین ریاض به تهران عنوان می کنند.

بنابراین باید گفت: شکست سیاست‌های منطقه‌ای عربستان، ضرورت انجام تغییراتی برای بهبود رویه اشتباهات را پیش روی پادشاه و ولیعهد سعودی قرار داده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۳۹
منظور ؟؟ روابط دوستانه و صمیمانه بین عربستان و سوریه، خوب ایران وسط چکاره است این همه هزینه مادی و معنوی داخلی و خارجی چی بدست آورد؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
تازه قرار است برویم و از جیب مردم زلزله زده ، که هنوز در کانکس و چادر زندگی میکنند
و سیلزدگان سیستانی نجیب و کودکان ایرانی که در مدارس مخروبه و کپری به سختی درس میخوانند
برای سوریه مدرسه بسازیم !!؟
باورتان میشود ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
عربستان می خواد کاری که با داعش نتونست بکنه با پول بکنه. قبلا پول به تروریستها می داد حالا میگه پول رو به خود بشار اسد میدم کهدست از ایران بکشه.
مملکت رو هواست دولت به غیر اقای روحانی که خوابه مشغول.کاسبی از این طر وانطرف وسخنگو. طو طی وار تو بوق وکرنا کرده که داریم یارانه مید هیم به نود ملیون نفر اما بارها خود این دو لت مردان گفتن ما به پنجاه شش ملیون نفر یارانه میدهیم و بنده حقیر لاستیک خودرو پراید را که سال گدشته به سیصدو پنجاه هزار خریدم الان هم باید هفصد هزارتومان و روغن بیست و.پنج هزارتومانی را نود هزار تومان بخرم والا غیرتا ن دست از سر این مردوم بردارید
خدا کنه سوریه رابطش رو با ایران قطع کنه و با کشورهای عربی و به ویژه عربستان و علاوه بر اون با آمریکا و اسراییل صلح کنه و مخاصمه رو کنار بزاره

در جنگ 8 ساله سوریه بیش از 1 میلیون نفر کشته شدند و ملیون ها انسان بیگناه آواره شدن و چندین هزار نفر معلول شدند. و علاوه بر ذاین کشور زیبای سوریه تبدیل به تلی از خاکستر و زمین سوخته شد.
مطابق مذاکرات پشت پرده , سوریه رو به ایران و یمن رو به عربستان و احتمالا لیبی رو به ترکیه واگذار کردن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
البته به ما فقط پرداخت هزینه های جنگهای نیابتی
و بازسازی سوریه و عراق خواهد رسید !؟
و خرابی های جنگ ۸ ساله در آبادان و خرمشهر
و زلزله زدگان سرپل ذهاب
و سیلزدگان سیستانی هم یک جوری خود به خودی !؟
حتما بعدا درست خواهد شد !؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
ملت هميشه تحليلگر ايران 
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
ناشناس ٢٣:٥٨ شما هم از اونايي كه ككت براي كشور خودت هم نمي گزه هست
از أدبياتت مشخصه . بنظرم چند تا پيام از بالا گذاشتي . فكر كنم از اين افرادي هستي كه ادعاشون فراوان ولي هميشه بي حوصله هستن
آخرش عربستان و سوریه رفیق می شن ، روسیه هم پایگاه ترتوس رو نگه میداره ترکیه هم سهم خودشو از درگیری با کردها می گیره ، سر ما بی کلاه می مونه ، این خط این نشون !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
هزینه بازسازی سوریه هم
سهم ما خواهد شد !؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
تا الان که تحولات منطقه در کل به نفع ایران بوده به قول خودشون. پس نگران نباشید.
هر گونه ميخواهيد حساب كنيد صلح كنند بهتر است
سلام
فکر نمی کنید با شهادت سردار سلیمانی،اینها جای خالی سردار را احساس نموده و طمع نفوذ در صوریه را از طریق دیپلماسی کرده اند.
این عقب نشینی چه دردی از آمال و رنجهای آن ملت خواهد کاست کشورهای عربستان و امثال عربستان چی گیرشان آمد به جز خراب شدن کشوری با آنهمه آواره و کشته و زخمی و باز شدن پای کشورهای بیگانه مثل امریکا در منطقه خاورمیانه که هنوز در فکر برهم زدن اوضاع سیاسی کشورهای منطقه و کشتن مسلمانان هست و با این تفرقه و گلاویز کردن کشورهای اسلامی با یکدیگر دارد اسلحه خود را میفروشند ای کاش عربستان که مرکز خلافت اسلامی و سرزمین پیامبر خداست دست از این کارهای غیر انسانی دست بردارد وبه جای جنگ و خونریزی برای صلح و ثبات در منطقه بکوشد که دیگر شاهد خونریزی مسلمانان نباشیم خداوند اینهمه ثروت به کشورهای اسلامی داده چرا ذر راه درست و صحیح از آن استفاده نمی کنند .
همین یه قلمو کم داشتیم .همه تو دنیا دنبال تعامل و روابط با دیگران هستند.چرا ما سعی نمیکنیم؟کسی میدونه چجوری میشه یقه جاستینو بگیریم و خاوری رو برگردونیم؟
مرگ بر روسیه
پاسخ ها
007
| Germany |
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
موافقم
بنظر من این تحلیل بسیار ساده لوحانه است.بنظر میرسد با شهادت سردار سپهبد سلیمانی و تقاضای دیار ترامپ با بارزانی و دیدار رییس اطلاعات ترکیه با رییس اطلاعات سوریه با واسطه گری روسیه و نزدیک شدن عربستان به بشار اسد و سفر پوتین به اسراییل و مواردی از این دست ، خلا وجود سردار سلیمانی در واگذاری زمین بازی به رقیبان ایران در حل مسایل خاور میانه بخوبی احساس میشود. همه در اخراج ایران از صحنه به حرکت درآمده اند. نباید تفسیر اشتباه کرد
تمام وجود و زندگی ما رو اخبار سیاسی پر کرده.
دیگه از این دست اخبارها که ذره ای حالم رو خوب نمیکنه و برام بی اهمیت شده، حالم به هم میخوره.
چرا یک روز نمیشه اخبار روز ما بیشتر شامل اخبار فرهنگی، هنری، یا مطالب خوبی بشه که حالمون رو بهتر کنه.
خدایا، حالمون بهتر بشه....
به احتمال زیاد بشار اسد از آغوش ایران به بغل آل سعود خواهد پرید و به ولی نعمت و هم پیمان قدیمیش پشت خواهد کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
خدا پدرش را در بهشت غرق کند !!!!!؟
اگر اینکار را بکند
همه جوره بنفع مردم و کشور ما است
اگر عربستان با سوریه آشتی کند
و ما در آنجا کاری نداشته باشیم
براي قضاوت زود است . ذوق زده نشويد .
کمی دقت بفرمایید متوجه می شوید عقب نشینی که نیست نوعی تهاجم نیز هست زیرا یواش یواش بشار را در خودش علیه ایران متحد می کند وتمامیی نیرو های ایرانی را بیرون می کند کمی دقت بفرمایید کافی ست که متوجه شوید عراق هم با ایران فاصله وزاویه خواهد گرفت. باید پرسید نتیجه آن همه هزینه مالی وانسانی چه شد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
نتیجه اشتباهات و خطاهای بزرگ استراتژیک همین است
که منافع ملی اصلا دیده نمی شود
انها از ما زرنگترند.....سر فرصت بشار اسد رو ترور میکنند فقط باید نزدیک شد....
عربستان پادوی آمریکا و اسرائیله. پس در روابطش از حیله های انها استفاده میکنه. یعنی وقتی نتوانستند اسد را شکست دهند با او دوست میشوند تا در پوشش دوستی او را سرنگون کنند.
دولت سوریه نباید به عربستان اجازه بده که با بازگشایی سفارت عربستان,اسب ترویای عربستان وارد سوریه بشود. اگر دقت کنید میبینید که آمریکا هم در مقابل ایران همیشه به دنبال چنین راهکارهایی بوده.
تابناک خاک بر سرآگهی های تبلیغی زشتتان برش دارید, مطمعن باشید بسیاری از خواننده هاتان مثل بنده فکر می کنند.
ما کی عقب نشینی میکنیم
کی می داند، شاید این کا آغاز عقیم کردن کارهای ما در این کشور باشد، ، ممکن است در ازای یکی دو وام میلیاردی نادیده گرفته شود!!! و از هیچکدام از کارهایمان، جنگ در عراق، سوریه، هزینه های هنگفت در لبنان، فلسطین، یمن و ... حز تحریم و انزوا چیز دیگیر به دست نیاورده ایم و به سبب ضعف مالی و مدیریتی وحشتناک نباید هم انتظار چیز دیگری داشته باشیم.
نه به انتخاب پزشکانی که کاندید مجلس شده اند
خوش خیال هستید.
بههههههههله. بزودی سوریه هم به گروه اعراب ضد ایرانی خواهد پیوست
سوریه ،و یمن ،که به ویرانه ای تبدیل شده است برای باز سازی نیاز به دلار دارد ،آنهم دلاری که امریکا مجوز انتقال آنرا بدهد ؟ بجز عربستان ،و امارات ،و قطر هیچ کشوری توانایی پرداخت میلیارد دلاری به سوریه ،و یمن را ندارند ؟ پس لاجرم ، بشار اسد ،و عبدالملک اگر بخواهند در قدرت بمانند ،و توجه مردم را جلب کنند چاره ای بجز پذیرش خواستهٔ تعدیل شدهٔ‌ عربستان ،و امارات ،و قطر ،را ندارند ؟ هزینه های اقتصادی ایران هم به باد فنا رفت؟،،
این عقب نشینی نیست. ترفندی برای نفوذ و محکم کردن جای پای خود در تصمیم سازیهای بعدی سوریه و خالی کردن زیر پای ایران در سوریه و چپاول و غارت منابع سوریه و ... اگر دولت سوریه غیرت و ذکاوت داشته باشد دست رد به دولت شیطان صفت سعودی خواهد زد. امیدواریم سوریه در دام دوستان داعش نیفتاده و به ایران پشت نکند...
ببینید فکر نکنید عربستان از افکار پلید و فتنه انگیز خود در مورد سوریه دست برخواهد داشت. نه اتفاقاٌ دیدند با تروریستها و وحشیگری و داعش نتونستند نقشه هاشونو پیش ببرند اومدند از این روش همان اهداف پلیدشان را محقق سازند. نفوذ در سوریه و ارتباط در انجا هنوز برایشان مهم است تا بتوانند دوباره ارتش مخفی تروریستی شان را آماده نگه دارند.
یه مقدار کمک مالی کنند به پروژه های زیربنایی و اقتصادی و بعد بابت تکگیلشون از دولت امتیاز بگیرند مثل لبنان.

در حقیقا لب مطلب اینه که این اومدن اومدنی است به هدف شکستن مقاومت مردم!!!! چطور ؟ خودتون فکر کنید چطور این ممکن است
همه کشتند .نابود کردند .اواره کردند .افلیج کردند ..داغدار کردند .عقدهای درونی را خالی کردند ...حالابرگشتندسر خانه اول .مثل جنگ ایران و عراق ویتنام وووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
هر که در این جهان ترقی کرد
من بی نوا وا ترقیدم
فکر نان باش که خربزه آب است.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی