بازدید 48641

پیامد‌های پذیرش دیرهنگام شلیک به هواپیما مسافربری

دست آخر آنکه شلیک انجام شده، هواپیما سقوط کرده، ۱۷۶ انسان عموما نخبه ایرانی جان خود را از دست داده، خانواده‌هایی عزادار شده، کشوری در شوک و سوگ فرو رفته، و سیاه‌نمایی‌های جهانی علیه ایران افزایش یافته است. همه این‌ها درست و اکنون نمی‌توان آب رفته را به جوی باز گرداند
کد خبر: ۹۵۰۸۱۱
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶ 11 January 2020

به گزارش تابناک امیر هاشمی مقدم در فرارو نوشت؛ بالاخره امروز صبح هم مانند همه صبح‌های ۹ روز گذشته که پس از بیدار شدن، بلافاصله با ترس و اضطراب، گوشی‌های‌مان را برای پیگیری اخبار روشن کردیم، شوک دیگر فرود آمد و بیانیه ستاد کل نیرو‌های مسلح را دیدیم که علیرغم سه روز انکار مقامات، به ساقط شدن هواپیما به دست پدافند هوایی کشور اشاره کرده بود. جدا از خودِ این خطای بزرگ و غیرقابل چشم‌پوشی (که حتما کارشناسان درباره‌اش خواهند نوشت و برای مردم روشن‌سازی خواهند کرد)، چند پیامد مهم این خبر را در زیر می‌آید:

نخست از همه، فروپاشی باقی‌مانده‌های اعتماد به نظام خبررسانی انحصاری در کشور است. کسانی که تاکنون اندک اعتمادی به اخبار رسمی کشور داشتند، اکنون و پس از سه روز انکار قاطعانه ساقط کردن هواپیما از سوی پدافند هوایی، دیگر چگونه می‌توانند به باقی اخبار رسمی منتشر شده اعتماد داشته باشند؟ اینکه سه روز چنین خبر مهمی از مردم (و احتمالا بخشی از مسئولین) پنهان نگاه داشته و بلکه انکار می‌شد، آن هم در حالی‌که تقریبا همه رسانه‌های خارجی و کانال‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان، همگام با مقامات غربی به شلیک پدافند هوایی ایران به این هواپیما اشاره داشتند، معنایی به جز تقدیم دو دستی مجرا‌های خبررسانی به خبرگزاری‌های بیگانه ندارد.

مایک پمپئو به‌عنوان یکی از نخستین سیاستمداران غربی‌ای که با قاطعیت می‌گفت: هواپیما از سوی خود ایران ساقط شده، همان شخصی است که در یک همایش، با خنده و آشکارا می‌گوید زمانی که رئیس سازمان سیا بوده، در راستای منافع امریکا مدام اقدام به دروغ‌سازی و انتشار موفقیت‌آمیز آن‌ها می‌کردند. طبیعتا همچنان این شخص و این سازمان دروغ‌هایی علیه منافع ایران منتشر خواهند کرد. اما تفاوت در این است که این بار اذهان جهانیان و ایرانیان آمادگی بیشتری برای پذیرش سخنان مسئولین غربی و امریکایی دارند. اگر مسئولین در همان ساعات نخستین سقوط هواپیما و پیش از آنکه مسئولین غربی این ادعا را داشته باشند، خطای‌شان را می‌پذیرفتند، و یا دست‌کم اینگونه با قطعیت انکار نمی‌کردند، اینگونه ته‌مانده‌های اعتماد به مسئولین کشور و رسانه‌های در اختیار آنان فرو نمی‌ریخت. اگر پرواز خارجی نبود و رسانه‌ها و مسئولین غربی اینچنین پیگیر نمی‌شدند، ممکن بود دیرتر از این اعتراف کنند یا حتی اصلا به گردن نگیرند؟

دوم، کم شدن قدرت مانور ایران در برابر جنایت امریکا در سرنگونی هواپیمای مسافربری بندرعباس به دوبی در سال ۱۳۶۷ است. امریکا تاکنون ادعا می‌کرد که خطای انسانی رخ داده بود و ایران این توجیه را نمی‌پذیرفت. اکنون که ایران پذیرفته خطای انسانی رخ داده، عملا به معنای پذیرش ادعای دروغین امریکا برای لاپوشانی این جنایت است.

سوم، نا امن نشان دادن آسمان ایران برای پرواز‌های خارجی است. چیزی که در دو روز گذشته و با لغو پرواز‌های شرکت لوفتهانزای آلمان آغاز و اندک اندک به اتریش و سوئد و ترکیه هم کشیده شد. هرچند پس از این خطای رخ‌داده در شلیک به هواپیمای ایران- اوکراین، دقت و حساسیت سامانه پدافندی کشور بالاتر خواهد رفت و تقریبا قطع به یقین می‌توان مطمئن بود دیگر هرگز چنین خطایی رخ نخواهد داد، اما همان یک شلیک کافی بود تا نه تنها ترس را به دل دیگر خطوط هواپیمایی جهان بیندازد و حاضر به ریسک کردن نباشند، بلکه رسانه‌های غربی نیز بی‌گمان بر این موج سوار شده و به این فضا دامن می‌زنند. در این میان به جز تبلیغات روانی و منفی علیه امنیت ایران، کاهش پرواز‌های مستقیم به ایران و زیان شرکت‌های هواپیمایی ایرانی از یکسو و کاهش استفاده از آسمان ایران برای خطوط هواپیمایی خارجی و بنابراین کاهش درآمد ایران که از این هواپیما‌ها دریافت می‌کرد، از سوی دیگر قابل توجه است.

چهارم، احتمالا نیمه‌نفس‌های گردشگری خارجی کشورمان که نزدیک دو سال است به شماره افتاده، از این هم دشوارتر شود و گردشگران خارجی کمتری (دست‌کم در کوتاه مدت) جرأت آمدن به ایران را داشته باشند.

پنجم، همه دستاورد‌های ایران در شلیک موشک به پایگاه امریکایی‌ها در عراق (که بسیاری از کارشناسان آنرا حرکتی هوشمندانه از سوی ایران دانسته بودند که بدون گرفتن جان یک سرباز، بخشی از ابهت امریکا در منطقه را فرو ریخت و شهادت سردار سلیمانی را بی‌پاسخ نگذاشت) اگر فراموش نشود، چنان به حاشیه رانده می‌شود که دیگر سخن گفتن از آن بی‌معنا می‌شود. اکنون تیتر اخبار همه رسانه‌های جهان، سقوط هواپیمای مسافربری در پایتخت ایران است و نه شلیک به پادگان امریکایی‌ها.

دست آخر آنکه شلیک انجام شده، هواپیما سقوط کرده، ۱۷۶ انسان عموما نخبه ایرانی جان خود را از دست داده، خانواده‌هایی عزادار شده، کشوری در شوک و سوگ فرو رفته، و سیاه‌نمایی‌های جهانی علیه ایران افزایش یافته است. همه این‌ها درست و اکنون نمی‌توان آب رفته را به جوی باز گرداند؛ اما دست‌کم با انحصار زدایی از رسانه ملی و آزادتر کردن فضای رسانه‌ای کشور و اجازه دادن به خبرنگاران مستقل برای پرسشگری از مسئولین و اطلاع‌رسانی آزادانه، تا حدودی به بازسازی اعتماد مردم به رسانه‌های داخلی و پیشگیری از تبدیل رسانه‌های غربی و کانال‌های ماهواره‌ای به تنها مرجع مطئن اخبار ایرانیان بپردازند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۷
در انتظار بررسی: ۱۸۳
انتشار یافته: ۶۱
تاسف کافی نیست
باید سریعا در مقامات بالای مسئول هم استعفا باشد تا دیگر چنین اشتباهاتی تکرار نشود
وقتی محیط امن نیست و فضا شلوغ است چرا باید پروازهای عادی انجام شود.
کسانی در رده بالا این را میدانستند و باید فورا تصمیم میگرفتند.
اینکه یک اپراتور رده پایین مواخذه شود اصلا دردی را دوا نمیکند
پذیرش دیرهنگام یا رسوایی بزرگ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
حداقل بابرکناری مسوولان خاطی کمی ازابعاد این ابروریزی ملی بکاهید
ناشناس
| Germany |
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
از لفظ پذیرش استفاه کردید یعنی قبلا میدونستید و نمی پذیرفتید ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
و ششم آنکه
کانادا بابت هر تبعه دو میلیون دلار و اکراین بابت هواپیمای ساقط شده اش و سایر کشورها نیز چنان غرامتی خواهد گرفت که عبرت شود آنهم در وضعیت تحریم
چه عجب یه متن خوب بدون سانسور و دیدگاه واقعی نوشتین و تحلیل کردین
عجب صبری خدا دارد
اینم یک گل به خودی دیگر ...
دستمون درد نکنه با این هم بی تدبیری و ...
سیاه نمایی؟!!!!!!! آخه سیاه نمایی؟!!!!!!!!!!!
این نقطه بی بازگشت است.
این کتمان یک ابروریزی ملی بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
آبروی ملت نرفت. آبروی نداشته مسئولین رفت ....
هنوز روتون میشه بگید سیاه نمایی؟ سیاه نمایی چیه؟ جز سیاهی محض مگر هست اینجا؟
خدا جای حق نشسته
با سلام
بهتر بود بجای تکرار مکرر برخی موارد قید میکردید که در اینگونه شرایط باید کلیه مسئولین اعم از وزیر راه و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و سایر مسئولینی که بطور مستقیم یا غیرمستقیم در این افتضاح نقش داشتند و مایه آبروریزی شدند ، استعفا دهند
امریکا تداخل ایجاد کرده تو رادارهای پدافند هوایی , میگی نه , بعد اینکه جعبه سیاه خودنده شد میبینی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
قصه ساز ی شروع شد و جالبه که از گوشه کنار داریم می شنویم
افرین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
منم با این نظر موافقم . بخدا ایران نباید این موضوع را سرسری بگیره . این بررسی فقط نباید توسط جعبه سیاه باشد بلکه باید به صورت همزمان مابین داده ها و اطلاعات هواپیما ، برج مراقبت و سیگنالهایی که به پدافند مخابره شده با هم مقایسه و بررسی بشوند . بخدا امریکایی ها در این کار نقش داشتند منتها چون این تکنولوژی بامهارت بکار برده شده بخصوص در خصوص هواپیمای بوئینگ که تمام زیر وبمش درستشونه حالا می بینید . اگر دقت کنند حتما به نتایج مشکوکی خواهند رسید این موضوع به این سادگی ها هم نیست .
"پیامد‌های پذیرش دیرهنگام شلیک به هواپیما مسافربری" نیست بلکه دروغ های مکرر هست اسمش

حالم بد میشه از اینهمه دروغ

اگر میگفتید اشتباه بوده از اول نه تنها مردم درک میکردند بلکه هیچکس سوء استفاده نمیکرد

الان چی ؟

هم پذیرش کردند و هم آبرو در جهان رفت البته بیشتر رفت چون قبلا هم رفته بود
من نظری ندارم
حتی برای تو تابناک
حالا میبینید مردم ایران چقدر مظلوم و آروم هستن؟ هرجای دنیا بود تا کل دولت رو به زیر نمیکشیدن ولش نمیکردن. این مزد این مردم نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
دیوار کوتاه تراز دولت پیدا نکردی ! نکنه یه وقت یه اسمی هم از سپاه بیاری
ناشناس
| Germany |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
دقیقا و حقیقتا و عدالتا مزد ما مردم همین است.چونکه حق رو نمیدن بهت باید بری بگیری. وقتی مردم ما هر بلایی سرشون میارن ساکت هستن پس مزدشون هم همینه. ادمین لطفا بزار حرف حق شنیده شه.
"بدون گرفتن جان یک سرباز" ، پس 82 کشته و 224 زخمی که دو روز پیش اعلام کردید چی شدن؟؟
خدایا چی شده ؟

چرا پرواز ها کنسل نشده بود ؟
3 روز بعد از شمارش موشکها اعلام شد
نقش رسانه های مجازی هم باید مورد توجه قراربگیرد وقتی رسانه های رسمی کشور همگی مصلحت اندیشی کرده این جریان اطلاع رسانی مجازی نقش خود را بدرستی وبصورت شهودی ایفا کرد و تصاویر و فیلم های واقعه ی اتفاق افتاده را بدون ترس و سانسور در اختیار همگی گذاشتند که اگر اینگونه نبود باور آن سخت تر مینمود
از خودت حرف بزن تابناک.......خودت چرا انکار میکردی؟
درسته. ولی چرا همینجا هیچ کامنتی در ساعت 12:30 منتشر نشده است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
الان اجازه دادند
کو گوش شنوا...
ظاهرا برای شما هم جان انسانها در درجه آخر اهمیت قرار دارد
باز دمت گرم بخاطر این مقاله بهتره تمام اخبار قبلی رو حذف کنید
جناب کاپیتان شهبازی با 35 سال سابقه چه توضیحی دارن ؟؟
ایشون از اول نباید نظر میدادن . ایشون خلبان هستند نه متخصص اسلحه یا کارشناس تخریب !
اونهایی که 10 دلیل لیست کردن که موشک نبوده چه توضیحی دارن ؟؟؟
اونهایی که همه چیز رو به دروغگویی امریکا ربط میدن چی دارن بگن ؟؟
پاسخ ها
قاسم
| - |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
هنوز هم می گوییم موشک نبوده بلکه پدافند یک مرکز بوده و قسمتی
از هواپیما آتش گرفته است
به خدا خجالت می کشم خبرهای پربازدید وبسایت شبکه خبر رو نگاه می کنم

آخرین خبر پربازدیدش، بیانیه نیروهای مسلح هست و خبرهای پایین تر هم مربوط به کتمان و تکذیب هست!

طرف می گفت اگر موشک به هواپیما برخورد می کرد، هواپیما در هوا تکه پاره می شد!! 2000 تن هواپیما چه طور باید با یک موشک پدافندی با سر جنگی 20 کیلوگرمی تکه پاره بشه!!؟؟
دم شما گرم واقعا عالی نوشتی،کلا تغییرات اساسی لازم است در همه چیز اگر نگوییم انقلاب ولی کشور شدیدا نیازمنر ریفرم اساسی است موفق باشید
چه عجب بالاخره قبول کردید در موشک پرانی کسی از امریکا کشته نشده ااست
ت
تاسف کافی نیست
باید سریعا در مقامات بالای مسئول هم استعفا باشد تا دیگر چنین اشتباهاتی تکرار نشود
وقتی محیط امن نیست و فضا شلوغ است چرا باید پروازهای عادی انجام شود.
کسانی در رده بالا این را میدانستند و باید فورا تصمیم میگرفتند.
اینکه یک اپراتور رده پایین مواخذه شود اصلا دردی را دوا نمیکند
چه عجب! متنی نوشتین که با گفتن واقعیت قابلیت اینو داره کپی بشه و چندبار خونده بشه.
حالا چرا به رسانه ها اخطار داده شده بود که به موضوع برخورد موشک نپردازند!!! واقعا جمهوریت یعنی چی تو این کشور!!!؟؟؟ آخه به کسی چه ربطی داره که رسانه ها چی می گن؟؟؟!!!

اون 80 نفر امریکایی هم که می گفتند کشته شده، رو خود مردم بهتر می دونن
مردم را غربه فرض کردید-مردم که برایتان جان میدهند
آخه چرا 3 روز انکار کردند؟؟؟؟ اگر پیگیریهای کشورهای دیگه نبود، این فاجعه را اعلام نمی کردند؟؟؟ ای خدااااااااااااااااا،مگه میشه پنهانکاری فقط از سوی چند نفر صورت گرفته باشه؟؟؟؟ اگر یک فشنگ گم بشه، تا سالها اون فرد مورد مواخذه قرار می گیریه!!!!! این پنهانکاری یعنی چی آخه؟؟؟؟؟ تازه داشت اوضاع درست میشد ولی با این کار گند زدند به اطمینان و وحدت و انسجام و.....
با سلام

ضمن تسلیت به خانواده های این عزیزان و انتظار عدم تکرار موارد مشابه و پیگیری مصرانه عوامل این امر ، در قلم فرسایی هایتان سعی نکنید مانند امریکایی های رذل روی این موج احساسی سوار سده و انتقام های شخصیتان را از سپاه بگیرید .
ذر مورد 1500 شهید آبنماه هم بد نیست یادی بشه اونجا که دیگه خطای انسانی نبوده
الان عصر، عصر ارتباطات و اطلاعات و اینترنته. مردم هر کدوم با داشتن یک گوشی یک خبرنگارن و در هر کجا و هر ارتفاق سریع عکس و فیلم تهیه میکنن و همه از اون اتفاق با خبر میشن. رسانه میلی و رسانه های وابسته به هیچ وجه توانایی رقابت با رسانه مردمی هشتاد میلیونی رو ندارن. الان بخاطر اطلاعات غلط رسانه ها کسی بهشون اعتماد نداره و مردم تو شبکه های اجتماعی و ... دنبال اخبار درست میگردن. رسانه هایی که اخبار گزینشی و فیلتر شده و با سلیقه ای پخش میکنن دیگه مخاطبی ندارن و در واقع خودشونو بایکوت و منزوی کردن.
اگر ناظرین خارجی نمی خواستند وارد عمل شوند و اگی هواپیما داخلی بود من حاضرم روی زندگیم شرط کنم که عمرا شما می پذیرفتید که هواپیما را خودتون زدید
بیان حقیقت در زمانی که چاره ای جز بیان حقیت نداری بی ارزش است
واقعا اگه پرواز خارجی نمیبود و پیگیری مجدانه دو دولت اوکراین و کانادا نبود و پرواز داخلی میبود هم باز دوستان دلواپس میگفتن جریان چی بوده و ما خودمان هواپیما رو سرنگون کردیم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تابناک اون بالا گفته در حمله انتقامی حتی یک سرباز آمریکا کشته نشده ! پس اون 80 نفر کیا بودن ؟!
چه‌گویم‌که‌نا‌گفتنم‌بهتر‌است
گند که بالا میاد هیچ اسمی ار سپاه نیست !!! همش نیروهای مسلح !!!
با اين همه تكنو لوژي زمان ماست مالي كردن گذشته
استعفا؟! همه می دانند استعفا آخرین کاری هست که ما بلدیم، بعد هم استعفا در ایران فعلی یعنی ارتقای پست و مقام، بعد اینکه کی استعفا میده یا عزل میشه مهمه، چند تا کارمتد دون پایه و سرخود یا از رآس هرم قدرت و دستور تیر خلاص؟! از همه مهمتر، آیا استعفا برای مرگ ۱۷۶ انسان مجازات عادلانه ای است؟!!!!
تا ديروز كه آقاي آشنا مي گفت سياه نمايي وبه شبكه هاي فارسي زبان هشدار مي داد چي شد آقاي آشنا؟؟؟
90 درصد مشکلات کشور از همین سانسورها و فرهنگ " هیس دخترها فریاد نمی زنند" است
در نیروی انتظامی خطایی رخ میدهد فورا همه خبرنگارها را خفه می کنند که مبادا به نیروی انتظامی توهین شود .
فلان ارگان یا فلان مقام خطایی می کند ، دستور می دهند هیچ کس حرفی نزند چون به نظام توهین می شود !!!!
و این سانسورها باعث خراب کاری ها و فسادهای بزرگتر و بدتر می شود .....
در صورتی که اگر فضای انتقاد باز باشد . هر مشکل کوچکی که پیش می آید ، در رسانه ها مطرح می شود و از مشکلات بزرگتر بعدی پیگشیری می شود .
در مسئله خودروسازی ، پزشکی و ... و حتی موضوع خفاش شب هم اطلاع رسانی به موقع و صحیح و شفاف سازی می تواند مشکل گشا باشد.
یاد یه ضرب المثل افتادم. "هم چوب را خورد هم پیاز را، هم پول داد"
الان وضعیت ما دقیقا همین حکایته
آقای خلبان شهبازی چی میدونه از خلبانی ققط اینا زیاد خالی میبندن
علاوه بر مواردی که نوشته اید جزو پیامدها هستند این را هم اضافه کنید که شهادت و ترور قاسم سلیمانی بسیار کمرنگ خواهد شد طوری که کسی جرات نمیکند درباره سلیمانی حرف بزند.
افتضاح افتضاح.خودزنی کردیم
بعد از 4 روز وتشکیل جلسه شورای امنیت برای اینکه آیا مطلب به این مهمی و واضحی را به مردم بگویند یا نه؟؟یعنی از همان لحظه اول که تمام مسئولین از موضوع خبر داشتند چرا با قاطعیت موضوع را رد می کردند و به دشمن و جنگ روانی و رسانه ای ارجاع می دادند.چرا مثل بقیه کارشناسان اضهار نظر قطعی را به بعد از روشن شدن موضوع و تحقیقات رجوع ندادند و همگی متفق القول به رد احتمال هرگونه برخورد جسم خارجی به هواپیما و غیر علمی و غیر ممکن بودن آن رای دادند؟؟آنهایی که با قاطعیت هرکونه احتمال برخورد جسم خارجی را از همان لحظه اول رد کردند و این اخبار را بازی روانی دشمن!! و موشک های رسانه ای دشمن !! ذکر کردن کجایند؟؟؟ آنهایی که فیلم ها را غیر علمی! و غیر ممکن می دانستند کجایند؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان