بازدید 89650
یک پایگاه آمریکایی عنوان کرد؛

ایران دیگر تنها نیست! / چرا اعراب در برابر ایران از آمریکا فاصله گرفتند؟!

پس از ترور خصمانه و شهادت سردار سلیمانی از سوی آمریکا در عراق، تنش‌ها در منطقه به اوج خود رسید و بسیاری از کشور‌های منطقه، تلاش زیادی برای کاهش تنش‌ها و جلوگیری از جنگ به خرج دادند. در همین رابطه، کشور‌های عربی نیز بیش از هر زمان، خود را در معرض جنگ دیدند و در مواضع و جهت گیری‌ها احتیاط و سکوت در پیش گرفتند.
کد خبر: ۹۵۰۵۶۲
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۷ 10 January 2020

پس از ترور خصمانه و شهادت سردار سلیمانی از سوی آمریکا در عراق، تنش‌ها در منطقه به اوج خود رسید و بسیاری از کشور‌های منطقه تلاش زیادی برای کاهش تنش‌ها و جلوگیری از جنگ کردند.

به گزارش «تابناک»؛ در همین رابطه، کشور‌های عربی نیز بیش از هر زمان خود را در معرض جنگ دیدند و در مواضع و جهت گیری‌ها احتیاط و سکوت در پیش گرفتند.

پایگاه آمریکایی spectator در مطلبی با تیتر «ایران دیگر تنها نیست» به احتیاط کشور‌های عربی در برابر تنش ایران و آمریکا پرداخت و نوشت: هفته گذشته و پس از ترور سردار یک پرچم قرمز خون بر فراز مسجد جمکران در شهر مقدس قم برافراشته شد؛ پرچمی که بوی انتقام می‌داد. تلاش برای انتقامی که ترس زیادی در میان متحدان سنی آمریکا در منطقه ایجاد کرد.

در ریاض وحشت به وجود آمد. ولیعهد سعودی، محمد بن سلمان، با عجله یک هیات ضد جنگ را به واشنگتن و لندن فرستاد. در داخل عربستان، مقامات سعودی تأکید کردند که پادشاهی در مورد حمله به سلیمانی اطلاعی نداشت. «لطفا ما را سرزنش نکنید» این پیام آن‌ها به تهران بود. وزیر امور خارجه امارات نیز به همین ترتیب، خواستار خویشتن داری شد و هشدار داد در صورت وقوع جنگ بین ایالات متحده و ایران، پیامد‌های ویرانگری بر خلیج فارس خواهد گذاشت.

ایران دیگر تنها نیست!/ چرا اعراب در برابر ایران از آمریکا فاصله گرفتند!؟

وزیر امور خارجه قطر که رقیب امارات متحده عربی است، میزبان یک پایگاه هوایی ایالات متحده است که می‌تواند یک سکوی پرتاب عمده برای هر گونه جنگ آمریکا علیه ایران باشد، یک قدم جلوتر رفت، به تهران سفر و با رئیس جمهور حسن روحانی دیدار کرد و تسلیت گفت. وی گفت: «قطر درد و اندوه عمیقی را که مردم و دولت ایران در حال تحمل است، درک می‌کند».

این پاسخ متحد عرب سنی آمریکا به قتل سلیمانی به سختی آن چیزی است که واشنگتن پیش بینی کرده بود. این در حالی است که ترامپ از آغاز به قدرت رسیدن خود، تلاش زیادی برای اتحاد بازیگران سنی علیه ایران شیعی به خرج داد.

هدف تندرو‌های آمریکایی که ترامپ را احاطه کرده اند، این بود که ایران را دیپلماتیک منزوی کرده و سپس مقابله نظامی با این کشور در جبهه‌های مختلف را آغاز کنند. برای این منظور، ترامپ در هر مقطع زمانی به سعودی‌ها پاس مجانی داد. حتی وقتی بن سلمان جمال خاشقجی، ستون نویس واشنگتن پست را تکه تکه کرد و سوزاند، ترامپ از این جنایت چشم پوشی کرد؛ بنابراین، ترامپ انتظار داشت سعودی‌ها از ترور قاسم سلیمانی حمایت می‌کردند. در عوض، آن‌ها و اماراتی‌ها قبل از شلیک یک تیر، پرچم سفید را بالا بردند.

در بیانیه سپاه آمده بود: به دولت‌های متحد آمریکا که پایگاه‌های خود را در اختیار ارتش تروریستی این کشور قرار داده اند، اخطار داده می‌شود هر سرزمینی، به هر ترتیب مبدا اقدامات خصمانه و تجاوزگرانه علیه جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد، هدف قرار خواهد گرفت.

بر اساس این بیانیه، شهر‌های سنی فقط در صورت کمک به هر گونه واکنش ایالات متحده به حملات هوایی این کشور به پایگاه‌های آمریکایی در عراق، مستقیم آماج قرار می‌گیرند (در این صورت دبی اولین شهری خواهد بود که نابود می‌شد). در همین حال، بر اساس بیانیه سپاه اسرائیل و ایالات متحده آمریکا را یکی دانست.

ژنرال جاناتان شاو، فرمانده پیشین نیرو‌های انگلستان در عراق به خوبی گفت: اهداف ایران سیاسی است، نه نظامی. هدف آن‌ها نابود کردن هیچ پایگاه هوایی آمریکایی نیست، بلکه ایجاد شکاف بین ایالات متحده و متحدان عرب این کشور است و ترور سلیمانی بیش از هر چیزی ایران را به این هدف نزدیک کرد. سنی‌ها خود را کنار کشیده اند و ایالات متحده و اسرائیل اکنون بار دیگر بدون داشتن دوستان واقعی در منطقه روبه رو هستند.

متحدان سنی آمریکا بیش از هر زمانی به سیاست‌های این کشور در قبال خود و منطقه بی اعتمادند، به ویژه عربستان سعودی که پس از حمله به آرامکو، شاهد هیچ واکنش و حمایت قاطعی از سوی آمریکا نبود.

این امر باعث شد تا تجدیدنظر بزرگی در ریاض انجام شود. ایران ممکن است نیروی دریایی یا هوایی قدرتمندی نداشته باشد، اما موشک بیشتری نسبت به سایر کشور‌ها در منطقه دارد. روز چهارشنبه حمله به پایگاه‌های هوایی آمریکا در عراق و حملات علیه سعودی‌ها نشان می‌دهد، ایران می‌داند چگونه از آن‌ها استفاده کند. در صورت وقوع جنگ، صدمات صنعت نفت عربستان سعودی بسیار خواهد بود. ریاض باید سؤال می‌کرد: اگر این اتفاق می‌افتاد، چقدر یقین داشت که ترامپ به کمک آن‌ها بیاید؟

نکته دیگر، سعودی‌ها پس از سلب اعتماد از ترامپ ـ و دیدن اینکه ارتش ایران چه توانایی‌هایی دارد ـ تصمیم به گفت‌وگو داشتند. برای کاهش تنش‌ها با تهران و همچنین با حوثی‌ها در یمن، مذاکرات گسترده کانال‌های پشتیبان در حال انجام بود. در ماه‌های اخیر، سعودی‌ها و ایرانیان از واسطه‌های عمان، کویت و پاکستان استفاده می‌کردند و مذاکرات آشتی پیش رفته است.

نخست وزیر عراق گفته است، هنگام کشته شدن سلیمانی، این ژنرال ایرانی قصد حمله به سربازان آمریکایی را نداشت (همانطور که پنتاگون ادعا می‌کند) بلکه در حال عزیمت به یک نشست در بغداد بود تا در مورد چگونگی تسریع در مذاکرات صلح سعودی و ایران صحبت کند.

همین هفته پس از شلیک موشک‌های ایرانی به پایگاه آمریکایی در عراق، یک مشاور ریاست جمهوری ایران توئیت کرد که عربستان سعودی می‌تواند "صلح کامل" داشته باشد. غیرقابل تصور نیست که ما شاهد روابط نزدیک تری در سال‌های آینده بین ایران و عربستان سعودی باشیم تا بین عربستان سعودی و اسرائیل. تندرو‌های واشنگتن رضایت ندارند، اما گزینه ساده‌تر ـ و شاید قابل اعتماد‌تر ـ برای ریاض باشد. از این گذشته، اعراب مدت‌ها اسرائیل و نه ایران را دشمن اصلی خود می‌دانستند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱۸۴
انتشار یافته: ۴۴
چون آمریکا زمان حمله به نفتکش ها و تاسیسات نفتی آنها هیچ گونه واکنشی بهوجز محکوم کردن حمله نشان نداد اما همین که به یک پایگاه و سفارت خودش حمله شد واکنش سختی نشان داد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
عربستان و امارات پشت ترور قاسم سلیمانی هستن.این مارمولک های موذی رو خیلی دست کم گرفتید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
واقعا فکر میکنند ، که اعراب از آمریکا فاصله گرفته !؟
و بسمت ما آمده اند ؟!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
خداوندا به لطف بی پایان خودت صلح و ارامش برای مردم ما عطا فرما
جالبه قبلا گفته میشد این عربستانه که راضی یه برقراری رابطه بین ایران و امریکا نیست
ایران را از حالت جنگی و التهاب بی پایان که میلیاردها دلار خسارت داره خارج کنید، ایران نیاز به آرامش داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
چشم
به آمریکا میگیم
به دختر حاج قاسم بگید من یه کارگرم و هیچ چیزی ندارم جز یه جان ناقابل .....بهت قول میدم یا انتقام میگیرم یا میمیرم ....بهش بگید بغض از جمعه ولم نمیکنه اشکم بند نمیاد بعضی وقتها انقدر گریه میکنم تا نفسم بند میاد....شرمنده رهبرم حاج قاسمم شما دیگه گریه نکن .....اونها حاج قاسمو نزدن فقط....
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
منم برد پیتم
ناشناس
| United States of America |
۰۶:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
خدا عقلت بده
میدونید بزرگترین هنر کره شمالی چیه؟
اینکه هیچی برای از دست دادن نداره
عربها اما با مدیریت درست حالا خیلی چیزها دارن
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
عرب ها از خودشون هیچی ندارن. امروز یک بمب در
دبی بخوره زمین فردا هیچ خبری نه از مدیریت هست و نه از هیچ خارجی!
دیگه امریکا نفت خلیج فارس لازم نداره حتی بدش نمیاد جنگ تو خلیج فارس بشه عدم صادرات نفت خلیج فارس یعنی صادرات نفت شل نفتی که تولیدش گرون و الان ارزش استخراج و صادرات نداره ولی در صورت بحران نفتی استخراجش و صادراتش بسیار به صرفه هست و به راحتی به اروپا و بازار های خاور اسیا دسترسی خواهد داشت یا در اواخر این دور یا در شروع دوره بعد دولت امریکا در منطقه خاورمیانه جنگی به راه خواهد انداخت ایران باید برد موشک هاش افزایش بده امریکا کم کم بیشتر پایگاه هاش از منطقه خارج می کنه و از دسترس ایران خارج خواهد شد و این برای ما زنگ خطر خواهد بود امریکا فقط کمی از نیرو هاش برای نمایش و تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی گوشت قربانی می کند.
و متاسفانه وجود دو سایت ضد موشکی اس چهار صد در سوریه و ترکیه برای ایران دردسر ساز خواهد بود هرگز فراموش نکنید روس ها قابل اعتماد نیستن
دم سپاه گرم
ایران هرگز این اندازه تنها نبوده ....
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۵:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
در زمان اوباما که موفق به اجماع جهانی علیه ایران شد ایران خیلی تنها بود حتی روس ها اس 300 را ندادند. بواسطه نادانی ترامپ الان ایران دوستان زیادی دارد.
چرا چنین پیامهایی ندهند. طی این چهل سال گذشته هرچه ملت ایران ضرر دیده اند اعراب حاشیه خلیج فارس سود برده اند. کشورشان از یک بیغوله به یک سرزمین رویایی توریستی تبدیل شده است و اعراب برای خودشان در دنیا جایگاهی بسیار عالی بدست آورده اند در مقابل کشور ایران به یک ویرانه تبدیل شده و مردمانش آواره دیگر کشورها شده اند و هر جا میروند مارک تروریست به آنها می چسبانند. پس بهترین شرایط برای اعراب همین شرایط موجود است.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۵:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
اعراب حاشیه را نفت فراوان و جمعیت کم به جایی رساند
من شخصا اگر جای مقامات بودم سرنوشت کشوری مثل ایران رو که اینقدر از اول خلقت دشمنان قسم خورده داره وابسته به تغییرات در فکر و خیال دشمن نمی کردم.
باید قوی شد.
اقتصاد رو علمی کنید و انقلابی در اقتصاد به راه بیاندازید و با ثروتی که تولید میشه بهترین تجهیزات نظامی رو بسازین.معادله به همین سادگی هست.
تا ابد ایران...
جدیدا به دنبال یک تحلیل گر امریکایی میگردید تا از زبان اون بگید ما خوبیم؟!!!!!!
تحلیلی منطقی است. شهید حاج قاسم عزیر ما مرد صلح بود نه مرد جنگ. البته صلحی سازنده و منطبق با عزت اسلامی و نه سازش مذبوحانه. روحش شاد و راهش پر رهرو باد.
تاریخ نشان داده کشورهای استعماری تا آنجایی از متحدانشان دفاع میکنند که هیچوقت از جیب استعمارگر چیزی خرج نشه و متحدان استعمار هم فهمیده اند در بلند مدت بازنده ی این اتحاد یکطرفه هستند .

سیلی
مکزیک
مصر
لیبی
آرژانتین
ایران ( تا سال ۵۷ )
عراق
ونزوئلا
اوکراین
ترکیه
یونان
پاناما
افغانستان
..
..
اين گمان در كشورهاي عربي حوزه درياي هميشه فارس بوجود امده است كه امريكا توانايي دفاع از پايگاههاي خود را نداشت چطور درمواقع بحراني از انها حمايت خواهدكرد
اگه راست میگن امریکاییها رو ازکشورهاشون اخراج کنن.چرا اجازه میدن پایگاه داشته باشن.
ن
نمیدانم چرا شزق و غرب از جەان اسلام برای ما مهمترند، همە چیزمان یکی است ، یک دین، یک پیامبر، یک جغرافیا و .....
عربستان هیچ موقه با ایران مصالحه نمکند چونکه قبولشون ندارد
الکی سفسطه نکنید
خبر هواپیماتون کجاست؟
معلوم نیست که تابناک با کدام متر، فاصله سیاسی اعراب با آمریکا را اندازه گرفته است؟! پیشنهاد می کنم که بجای اینگونه تحلیل های خیالبافانه، قدری به واقعیات بپردازید.
با اینکه فردی انقلابی و ظلم ستیز هستم ،البته انشالله ولی همیشه به این موضوع فکر میکردم که نکنه ما هم مقصریم و غرب همچین هم ظالم و بی حق نیست ، اما طی این چند ماه به یقین رسیدم که غرب مخصوصا آمریکا به طور کامل در حال ظلم و ستم نه تنها به ایران بلکه به کل دنیا هستند ... و از این بابت از لحاظ فکری بسیار بسیار درگیرم که من به عنوان یک ایرانی چه میتوانم انجام دهم تا به نوبه خودم سهمی در این ظلم ستیزی داشته باشم ...

از طرفی به این نتیجه میرسم که ضمن حفظ جبهه مقاومت ، باید جبهه بزرگتری در برابر صهیونیسم جهانی باز شود و آن هم رسانه است ... واقعا رسانه ها بسیار قدرتمند تر از قدرت نظامی عمل میکنند و ما باید فکری نماییم برای وسعت روزافزون جبهه رسانه ای مقاومت برای بیداری افکار مردم دنیا

سئوال بسیار بزرگ و خوبی به ذهنم میرسد اینکه "آیا واقعا سهم مردم آمریکا در اقتصاد هنگفت آمریکا در حد حقوق ماهیانه خود است؟ حقوقی که فقط در حد ما یحتاج ماهیانه است؟"
این را خود مردم آمریکا هم کمابیش میدانند ولی نباید ایران روی اینگونه مسائل مانور دهد و مردم آمریکا را خطاب قرار دهد؟ بسیار حرفه ای و مستند
قبل از حمله ایران به سران آمریکا پیشنهاد شده بود که شما برای نجات خود بیش از دوراه ندارید یا باید ترامپ وپمپئو وپنس را از قدرت بردارید یا اینکه هرچه زودتر از منطقه بروید . وراه سوم به نابودی سربازانتان منجر میشود که اینطوری هم شد منتها شانس آوردید خطا نکردید والا هزاران سرباز مرده آمریکایی رو دستتان می ماند حالا باز به سران آمریکا دو راه پیشنهاد میشودراه سومی وجود ندارد 1- یا باید با ایران مصالجه کنید وبه حاکمیت یکدیگر احترام بگذارید یا اینکه کلا منطقه را ترک کنید. والا هر خطایی بکنید باید شدیدا تاوان پس بدهید.ملت ایران از شهید شدن هراسی ندارند . در ضمن بهتر است آن دلارهایی که از ایران به بهانه های واهی دزدید پس بدهید. وگرنه برایتان گران تمام میشود
الْأَعْرابُ أَشَدُّ كُفْراً وَ نِفاقاً وَ أَجْدَرُ أَلَّا يَعْلَمُوا حُدُودَ ما أَنْزَلَ اللَّهُ عَلى‌ رَسُولِهِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ «97»

اعراب جاهل در كفر ونفاق شديدترند وبه اينكه حدود آنچه را خدا بر پيامبرش نازل كرده ندانند سزاوارتر، و خداوند دانا و حكيم است‌
لطفا به مقامات امنیتی بگویید مدارک این 10 متخصص کانادایی را که به ایران می آیند به خوبی برررسی کنند ، اثر انگشت آن ها را بگیرند، تمامی وسایل آن ها را بازرسی کنند. این افراد احتمالا نه برای کمک بلکه برای یا جاسوسی یا خراب کردن حافظه جعبه سیاه که حتی با یک آهن ربا امکان پذیر است آمده اند، اگر این حافظه از دست برود یا دستکاری شود حجمه سنگینی رسانه های امپریالیستی بر ایران وارد خواهند کرد. کشور در شرایط جنگی است لطفا مهمان نوازیتان گل نکند و به صورت جو زده به دنبال سلفی گرفتن با این افراد نباشید. مطمئن باشید این افراد یا جاسوسند یا خرابکار
دوست عزیز مگر داخل همه با هم روی همه مسایل متحد وهم نظریم؟ مردم برای مسایلی که هیچ ربطی به به کسی وحزبی نداشت آمدند پای سلیمانی سرباز وطن.اکنون با اخباری که می رسد آیت الله سیستانی هم دارد از ما فاصله می گیرد. شما که یک رسانه مستقل هستید یک بار به نظرات ایشان ونقد هایشان به ایران اشاره کرده اید؟ ایضا بقیه رسانه ها.جز در مواردی که از جمله اقای مسیح مهاجری رفته بودند خدمتشان واز او در خواستی کرده بودند واو هم حرفی زده بود در خور تعمق که در کتاب اقای مهاجری منتشر شده و....
خوش خیالید اتفاقا عربها بیشتر به آمریکا خواهند چسبید.
مرگ بر بی بی سی ماله کش
فعلا عراق از ایران بخاطر نقض حاکمیت شکایت کرده
کاش انتقام سخت تری میگرفتیم
ای ستاره دین اسلام دستور بده من آماده ام تا جاودانگی ایران را نشان دهم
موضوع خیلی ساده ست دوستان.نه آمریکا و نه کشورهای منطقه و نه هیچ کشور دیگه ای تو دنیا انتظار این واکنش تاریخی و عجیب و غریب مردم ایران رو نداشت.
با این حجم حضور و خشم و اراده مردم برای انتقام،اونا انتظار یه واکنش خیلی بیشتر از یه حمله موشکی رو داشتن.
رجوع کنید به توییت ترامپ بعد از حمله ما و مصاحبه ها و مقالات متعدد رسانه های آمریکایی به نحوی که بعضیا حرف از جنگ جهانی سوم می زدن و البته سخنرانی پر استرس و عجیب ترامپ-دقت کنید ترامپ رییس جمهر آمریکا !-
خیلی دوست دارم این تحلیلتون درست باشه و به واقعیت نزدیک باشه ، ولی متاسفانه اعراب همین حالا دارن به همه آرمان هاشون خیانت میکنند ، با اسراییل روابط برقرار می‌کنند ، کاملآ هم در اختیار آمریکا هستند
خیلی دوست دارم این تحلیلتون درست باشه و به واقعیت نزدیک باشه ، ولی متاسفانه اعراب همین حالا دارن به همه آرمان هاشون خیانت میکنند ، با اسراییل روابط برقرار می‌کنند ، کاملآ هم در اختیار آمریکا هستند
در عمل کشورهای عربی در راس آنها عربستان سعودی اما از متحدین آمریکا هستن.
امیدوارم بعد از سی سال متوجه شده باشید که از راه اقتصاد قوی میشه به نیروی نظامی قوی رسید اما از راه نیروی نظامی قوی نمیشه به اقتصاد قوی رسید
این گمان مال شماست نه کشور های عربی
ایران ۴۰ساله که تنهاست!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی