بازدید 14390

شناسایی ۱۸ گروه خونی بسیار نادر در ایران

تا کنون ۳۳۴ گروه خونی نادر و حدود ۸۰ گروه خونی بسیار نادر در جهان شناسایی شده و در ایران ۱۸ گروه خونی بسیار نادر شناسایی شده است.
کد خبر: ۹۵۰۳۲۴
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱ 09 January 2020

کارشناس مسئول خون های نادر سازمان انتقال خون گفت: تا کنون ۳۳۴ گروه خونی نادر و حدود ۸۰ گروه خونی بسیار نادر در جهان شناسایی شده و در ایران ۱۸ گروه خونی بسیار نادر شناسایی شده است.

به گزارش «تابناک»، مصطفی مقدم در گفت و گو با ایرنا افزود: افرادی که حداقل در چهار گروه خونی اصلی (B، A ،AB و O ) قرار نداشته باشند در رده بندی گروه های خونی نادر قرار می گیرند و از بین ۵ تا ۱۰هزار نفر، یک نفر در ایران دارای گروه خونی نادر است.

وی ادامه داد: میزان فراوانی گروه های خونی نادر در یک کشور به نوع گروه خونی نادر و جمعیت هر کشور بستگی دارد و گروه خونی بمبئی از جمله گروه های خونی بسیار نادر شناخته شده در ایران است.

مقدم خاطر نشان کرد: در سال ۱۹۵۲ فردی به نام Bhende و همکارانش، گروه خونی جدیدی را در سیستم ABO معرفی کردند، گلبول های قرمز افراد شامل این گروه، با anti-A, anti-B, anti-A,B, anti-H واکنش نمی داد، این افراد در شهر بمبئی امروزی زندگی می کردند و احتمالا گروه خون این افراد با توجه به ازدواج های نزدیک فامیلی با تغییرات ژنتیکی تغییر یافته است، به این دلیل نام این گروه خونی نام شهری را که افراد دارای این گروه در آن دیده شدند، به خود گرفت.

وی ادامه داد: اهداکنندگان گروه های خونی نادر به دو گروه تقسیم می شوند، گروه اول افرادی هستند که در خون آنها چند آنتی ژن منفی وجود دارد و گروه دوم از افرادی تشکیل شده است که یک آنتی ژن با شیوع بالا در خون آن‌ها منفی است.

مقدم افزود: گروه های خونی نادر گاهی به صورت تصادفی در بین اهداکنندگان خون شناسایی می شوند، عده ای از افرادی که دارای گروه های خونی نادر هستند نیز در بیمارستان ها به علت بیماری، سقط جنین، عمل جراحی یا برخی حوداث که نیاز به خون دارند، شناسایی می شوند اما برای تامین خون به اشکال برمی‌خورند.

وی تصریح کرد: پس از شناسایی افراد دارای گروه خونی نادر، برای آنها تشکیل پرونده می شود، ‌ بعد از انجام تست های تکمیلی، این خون های اهدایی در بانک خون ذخیره می شود تا در مواقع لازم برای بیماران و متقاضیان این گروه های خونی استفاده شود.

کارشناس مسئول خون های نادر سازمان انتقال خون گفت: در حال حاضر ۲۳۰ واحد خون نادر از هزار و ۲۰۰ نفر در ایران گرفته و به صورت منجمد ذخیره سازی شده است و تا ۳۰ سال قابلیت نگهداری دارد. این خون‌های نادر در تهران ذخیره سازی شده است و در صورت لزوم برای افراد نیازمند به این گروه های خونی نادر در سراسر کشور از طریق سازمان انتقال خون ارسال می شود.

مقدم ادامه داد: خدماتی که سازمان انتقال خون به به افرادی با گروه های خونی نادر و بسیار نادر می دهد، رایگان است.

جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۸۹ به عضویت انجمن بین المللی خون های نادر دنیا درآمد. ایران به عنوان تنها کشور اسلامی عضو این انجمن است که دارای برنامه خون های نادر است. همچنین در قاره آسیا، ایران، چین و ژاپن اعضای این انجمن و دارای برنامه خون های نادر هستند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی