بازدید 4641

"سفرهای توریستی" در سال گذشته، چقدر ارز از کشور خارج کرد؟

آمارهای وزارت گردشگری نشان می دهد که در سال گذشته بیش از هفت میلیون ایرانی به خارج از کشور سفر کرده اند که از این تعداد حدود چهار میلیون نفر به قصد حج، اربعین و زیارت عتبات عالیات از کشور خارج شده اند و یک تعدادی نیز سفر ترانزیتی داشته اند. بنابراین حدو سه میلیون نفر از ایرانی ها در سال گذشته به قصد سفرهای غیرزیارتی و ترانزیتی از کشور خارج شده اند.
کد خبر: ۹۴۷۲۵۸
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۹ 28 December 2019

هنگامی که آمریکا از برجام خارج شد رئیس جمهور این کشور اعلام کرد که در مدت 90 روز و 180روز تحریم های ایران باز خواهند گشت. تحریم هایی که عمدتاً منابع درآمدهای ارزی ایران را نشانه گرفته بودند.

به گزارش تابناک اقتصادی، با آغاز تحریم های بانکی و تحریم های نفتی، کشور در تنگنای ارزی قرار گرفت و از این رو مسئولین به فکر راهکارهایی جهت متعادل کردن میزان درآمدها و مصارف ارزی افتادند تا کشور با بحران ارزی و افزایش قیمت آن رو به رو نشود.  

با توجه به رشد سفرهای خارجی در سال های اخیر و افزایش میزان تقاضای ارز از این کانال، یکی از راهکارهایی که برای متعادل کردن میزان عرضه و تقاضای ارز در نظر گرفته شد، لغو ارزهای مسافرتی با قیمت های دولتی بود. همچنین دولت تصمیم گرفت برای کنترل سفرهای خارجی میزان عوارض خروج از کشور را افزایش دهد و طبق قانون بودجه سال 97 کشور، وجوه خروج از کشور موضوع ماده 45 قانون مالیات بر ارزش افزوده برای هر مسافر از تمامی مرزهای کشور برای بار اول 2 میلیون و 200 هزار ریال، بار دوم 3 میلیون و 300 هزار ریال و برای بار سوم به بعد 4 میلیون و 400 هزار ریال و برای هر مسافر حج تمتع و عمره برای بار اول یک میلیون و 100 هزار ریال، بار دوم یک میلیون و 650 هزار ریال و بار سوم به بعد 2 میلیون و 200 هزار ریال و عتبات عالیات از مرزهای هوایی 375 هزار ریال و از مرزهای زمینی و دریایی 125 هزار ریال تعیین شد.

با همه این راهکارها، آمارهای وزارت گردشگری نشان می دهد که در سال گذشته بیش از هفت میلیون ایرانی به خارج از کشور سفر کرده اند که از این تعداد حدود چهار میلیون نفر به قصد حج، اربعین و زیارت عتبات عالیات از کشور خارج شده اند و یک تعدادی نیز سفر ترانزیتی داشته اند. بنابراین حدو سه میلیون نفر از ایرانی ها در سال گذشته به قصد سفرهای غیرزیارتی و ترانزیتی از کشور خارج شده اند.

همچنین ولی الله تیموری معاون گردشگری کشور طی مصاحبه ای در مورخه 22 مهر ماه سال جاری در مورد میزان گردشگران خروجی در شش ماهه نخست امسال گفت: عبور از شوک اقتصادی سال گذشته و رونق نسبی اقتصادی در کشور موجب شد در شش ماه نخست امسال ۴ میلیون و ۲۵۸ هزار و ۹۴۴ نفر به خارج از کشور سفر کنند که این رقم، رشد ۱۵.۹۵ درصدی گردشگران خروجی را نشان می ‌دهد. در مدت مشابه سال گذشته، این آمار ۳ میلیون و ۶۷۳ هزار و ۹۲ نفر بود.

بدون در نظر گرفتن آمارهای سال جاری در زمینه گردشگران خروجی از کشور، می توان گفت اگر هر یک از 3 میلیون مسافری که در سال گذشته به قصد سفرهای غیرزیارتی و ترانزیتی از کشور خارج شده اند، حدود هزار دلار در کشور مقصد خرج کرده باشند، در مجموع میزان سفرهای توریستی در سال گذشته باعث خروج 3 میلیارد دلار ارز از کشور شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر