بازدید 7421

دیدار کمیسیون امنیت ملی با جامعه زرتشتی

کد خبر: ۹۴۷۲۵
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۸ 22 April 2010
اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عصر روز چهارشنبه 1 اردیبهشت ماه در همایشگاه فرهنگی ورزشی مارکار تهرانپارس با تنی چند از مسئولین دینی، سیاسی و اجتماعی جامعه زرتشتیان دیدار داشتند و در جریان برخی از مشکلات جامعه زرتشتی همچون اصل 881 مکرر قانون مدنی، تبعیض در استخدام و مشکلات قصر فیروزه قرار گرفتند.

به گزارش "تابناک" و به نقل از پایگاه خبری "براسا"، دکتر علاالدین بروجردی ریاست کمیسیون و نماینده مردم بروجرد، اسماعیل کوثری معاون کمیسیون و نماینده مردم تهران، دکتر عوض حیدرپور نماینده شهررضا، غلامرضا کرمی ریاست کمیته امنیت و نماینده مردم کرمان، پرویز سروری ریاست کمیته دفاع و نماینده مردم تهران و خانم زهره الهیان نماینده مردم تهران اعضای کمیسیون امنیت ملی بودند که در مارکار تهرانپارس حاضر شدند و با دکتر موبد اردشیر خورشیدیان فرنشین انجمن موبدان، دکتر رستم خسرویانی و خانم هماپشوتنی زاده فرنشین و هموند انجمن زرتشتیان تهران و دکتر اسفندیار اختیاری نماینده ایرانیان زرتشتی دیدار و گفتگو نمودند.

به دنبال بازدید از مجموعه مارکار تهرانپارس و در ابتدای نشست، دکتر بروجردی با شاد باش سال نو، ایران را کشوری نامید که در طول تاریخ شاهد زندگی پیروان ادیان گوناگون در کنار یکدیگر بوده است. وی با اشاره به سخنرانی دکتر اسفندیار اختیاری در مجلس آنرا پیامی گویا و واضح دانست.



سردار کرمی نیز به خاطرات دوران کودکی اش از شهر کرمان اشاره کرد و از محله ها و موقوفات زرتشتیان بخصوص بیمارستان خداداد مهرابی سخن راند و تاکید کرد که زرتشتیان مردمانی بسیار گرم، صمیمی، اصیل و مهربان هستند.

دکتر الهیان نیز نیز در سخنان خود از بی بی شهربانو به عنوان یک زیارتگاه مشترک میان زرتشتیان و مسلمانان نام برد.

دکتر موبد اردشیر خورشیدیان، از نزدیکی فرهنگ زرتشتیان و مسلمانان ایران سخن گفت و نشانه های بارز آن، چون جشنهای گوناگون، هنر ایرانی، معماری ایرانی که حتی در ساخت مسجد نیز به کار می رود را بر­شمرد و تاکید نمود زرتشتیان همیشه ابتدا انسانیت و بعد ایرانی بودن را مورد توجه قرار داده اند.

فرنشین انجمن موبدان تهران، در پاسخ به پرسش یکی از هموندان کمیسیون امنیت ملی توضیحات کوتاهی از نماز در دین زرتشتی داد و واژه ی نماز را کلمه ای اوستایی دانست.

دکتر اسفندیار اختیاری تاکید کرد زرتشتیان در هر کجای دنیا متولد شوند، ایرانی هستند و حتی افرادی که چند صد سال قبل از ایران مهاجرت کرده اند، هنوز اکثرا دارای پسوند ایرانی هستند و به نام پارسی شناخته می شوند. بنابراین ما تنها گروهی هستیم که می توانیم خود را ایرانی ترین ایرانی بنامیم و به آن افتخار می کنیم و در کشور خودمان ما را اقلیت نامیدن، در کشوری که فر آن از آرمانهایمان است، بسیار برایمان سنگین است.



نماینده ایرانیان زرتشتی با ارائه کپی فتوای آیت ا.. کاشانی در سال 1331 که بر اساس آن زرتشتیان را اصیل ترین ایرانی ها نامیده است و از ریاست شهربانی وقت خواسته تا این ایرانی های وطن پرست را استخدام کنند، پرسید: ما نمی دانیم چرا الان نمی توانیم در ارتش استخدام شویم؟ عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به زندگی ارباب کیخسرو شاهرخ و اهدای زندگی نامه آن به اعضای کمیسیون، زرتشتیان را در هر زمان خدمتگزار ایران دانست.

دکتر اختیاری در ادامه با اشاره به سخنرانی هفته گذشته خود در مجلس، خواستار اصلاح ماده 881 مکرر قانون مدنی شد و مقاله آیت ا... شاهرودی که تاکید بر حل این مشکل کرده را در اختیار هموندان کمیسیون قرار داد. وی همچنین از نمایندگان حاضر خواست تا به کمیسیون قضایی برای تصویب این اصلاحیه کمک نمایند. و از بررسی کلیات این قانون در نشست هفته گذشته کمیسیون قضایی خبر داد.

نماینده ایرانیان زرتشتی، مشکل دیگر همکیشان را اعمال سلیقه در گزینش و استخدام دانست. وی یادآور شد با آنکه در قانون اساسی به صراحت حقوق زرتشتیان به رسمیت شناخته شده است و مدیران رده بالا نیز همیشه بر آن تاکید کرده اند ولی مدیران سطوح میانی گاه باعث دردسر می شوند و به ذکر مثالهایی پرداخت که حتی برای اساتید زرتشتی دانشگاه ها رخ داده است. و خواستار همکاری کمیسیون در حل این معضل شد.

در ادامه دکتر بروجردی گفت تلاش می کند تا با انعکاس فتوای آیت ا... کاشانی مشکل استخدام زرتشتیان در ارتش را حل نماید. دکتر حیدری نیز به نشستی که اخیرا در رابطه با اصلاح ماده 881 مکرر تشکیل شده، اشاره کرد و تاکید نمود که برنامه ریزی های لازم در این زمینه انجام شده است. سردار کوثری نیز مشکل استخدام را اعمال سلیقه مدیران میانی دانست و گفت حاضر است تا با زرتشتیانی که در این مورد متضرر شده اند همراهی نماید.



سرهنگ دکتر رستم خسرویانی، پس از آنکه نوروز را به عنوان یک جشن جهانی ذکر کرد، و پیگیری برای ثبت دیگر جشنهای ایرانی را خواستار شد؛ مشکل موقوفات زرتشتیان به ویژه قصر فیروزه را بیان کرد. وی از 44 ملیون مترمربع زمینهای قصر فیروزه که برای آن اجاره سالیانه 160 ملیون تومان در نظر گرفته شده گفت واین مبلغ را ناچیز برشمرد.

فرنشین انجمن زرتشتیان تهران، افزود بنا بر اجاره نامه، تمامی ساخت وسازها در این زمین، بایستی با هماهنگی مالک یعنی انجمن زرتشتیان تهران، صورت گیرد، ولی ساخت وسازهای فراوانی از آن زمان تاکنون بدون موافقت انجمن صورت گرفته است. وی جز سپاه به عنوان مستاجر این زمینها، از شهرداری نیز گلایه داشت و افزود، شهرداری تهران هم اکنون درخواست ساخت اتوبانی در زمینهای قصرفیروزه را کرده است. کاری که برای انجام آن حتی در قسمت اجاره داده شده به سپاه باید با موافقت انجمن باشد. حال نیز که با مخالفت انجمن روبرو است تهدید به اجرای ماده 9 و تصرف آن را کرده است.

در این مورد نیز اعضای کمیسیون احتمال دلیل چنین برخوردهایی را ناآگاهی کافی مسئولین از تعلق این زمینها به انجمن زرتشتیان تهران دانستند. و افزودند بایستی با برگزاری نشستهای ویژه این مسائل را حل کرد.

در انتها دکتر موبد اردشیر خورشیدیان با اهدای کتابهای تالیفی خود به هموندان کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی، به پرسشهای دینی آنها پاسخ داد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
ایرانی ایرانیست ...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار