بازدید 26075
«تابناک اقتصادی» بررسی می‌کند؛

ایران بهشت مالیاتی ثروتمندان/ پنج گروهی که در اقتصاد ایران مالیات نمی‌دهند

پایه‌های مالیاتی در تمام اقتصاد‌های پیشرفته دنیا به گونه‌ای است که بیش از ۸۰ درصد درآمد‌های دولت از مالیات است؛ اما در کشور ما کمتر از پنجاه پایه مالیاتی تعریف شده و حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد درآمد‌های دولت از مالیات است. در اقتصاد ایران اصلا ثروتمندان مالیاتی پرداخت نمی‌کنند.
کد خبر: ۹۴۷۱۹۵
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۷ 28 December 2019

ایران بهشت مالیاتی ثروتمندان/ پنج گروهی که در اقتصاد ایران مالیات نمی‌دهند

تابناک اقتصادیضریب جینی از جمله شاخص هایی است که می توان با استفاده از آن وضعیت توزیع درآمد در یک جامعه را سنجید. عدد این شاخص بین صفر و یک است. هر چه این عدد به صفر نزدیک تر باشد، به منزله برابرتر بودن درآمدها در جامعه است و هر چه به یک نزدیکتر باشد، نشان دهنده آن است که شکاف درآمدی در جامعه تشدید شده است.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ همان گونه که از نمودار زیر ملاحظه می‌گردد، ضریب جینی در حالی که در سال ۱۳۹۲، حدود ۰.۳۶۵ گزارش شده است این ضریب در طی سال‌های اخیر رشد کرده است و در سال ۱۳۹۷ به ۰.۴۰۹۳ رسیده است. این نشان می‌دهد که شکاف درآمدی بین فقیر و غنی در این سال‌ها بیشتر شده و به عبارت بهتر فقیر فقیرتر و پولدار پولدارتر شده است!

ایران بهشت مالیاتی ثروتمندان/ پنج گروهی که در اقتصاد ایران مالیات نمی‌دهند

قطعا یکی از دلایلی که در این سال ها باعث ایجاد این شکاف درآمدی بین فقیر و غنی شده، نبود سیاست‌های مالیات‌ستانی از بسیاری شیوه‌های درآمدزا و سوداگرانه در اقتصاد ایران است.

پنج گروهی که در اقتصاد ایران مالیات نمی دهند

اولین گروه دارندگان کارت های بازرگانی اجاره ای هستند. آمار و ارقام متفاوتی در مورد فرارهای مالیاتی این گروه ارائه شده است اما آخرین اظهارنظر در این رابطه به سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بازمی گردد. حمیدرضا دهقانی نیا سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در نوزدهم آبان ماه سال جاری طی مصاحبه ای گفت: ۲۸ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی وجود دارد که همه آن ها به دلیل صدور کارت‌های یکبار مصرف یا همان کارت‌های اجاره‌ای بازرگانی است.

دومین گروه که گفته می‌شود تاکنون حق مالیات خود را آن گونه که باید پرداخت نکرده اند، پزشکان و وکلا هستند. حسین بانکی کارشناس سیاستگذاری حوزه سلامت که در برنامه پایش مورخه ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ حضور پیدا کرده بود در مورد فرار مالیاتی پزشکان گفت: مقدار مالیاتی که دندان پزشکان و پزشکان متخصص باید بپردازند ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است، حال آنکه رقم مالیات پرداختی توسط دندان پزشکان و پزشکان متخصص بسیار کمتر از این میزان است. در مورد رقم فرار مالیاتی وکلا نیز برآورد‌ها حکایت فرار مالیاتی ۱۲هزار میلیارد تومانی دارد.

سومین گروه، ثروتمندان هستند. امیدعلی پارسا رئیس سازمان امور مالیاتی کشور طی مصاحبه ای با اشاره به درآمد میلیاردی سیصد هزار نفر و عدم پرداخت مالیات توسط آن‌ها گفت: این افراد میلیاردر درآمد مشمول مالیات دارند و بیش از ۵۰ درصد آن‌ها مؤدی مالیاتی نیستند؛ در واقع این افراد در سازمان امور مالیاتی هیچ پرونده‌ای ندارند.

چهارمین گروه که باید از آن‌ها طبق قانون مالیات اخذ شود مالکان مسکن‌های خالی از سکنه می‌باشد. طبق آمار حدود ۲.۶ میلیون مسکن خالی از سکنه در کشور وجود دارد که باید مالکان آن‌ها طبق قانون مالیات پرداخت کنند، اما به دلیل عدم توانایی در شناسایی این مسکن ها، دولت نمی‌تواند از آن‌ها مالیات اخذ کند.

پنجمین گروه اهالی فرهنگ و هنر هستند. هر چند اوضاع مالی برخی از اهالی فرهنگ و هنر چندان مساعد نیست هستند کسانی که درآمدهای میلیاردی سالانه دارند و مالیات آن را نیز پرداخت نمی کنند. به عنوان نمونه برخی از بازیگران و اهالی موسیقی درآمدهای میلیاردی را سالانه کسب می کنند و به دلیل معافیت از پرداخت مالیات، تمام این درآمد نصیب آن ها می شود.

هر کسی باید بر اساس درآمدش مالیات بپردازد

جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد در مجلس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی درباره لزوم مقابله با فرارمالیاتی گفت: اجرای اقتصاد بدون نفت بدون مطالعه و برنامه زیرساختی موجب می شود تعدادی به سمت مشاغل بدون تابلو و زیر زمینی بروند و راهکارهایی برای فرار مالیاتی پیدا کنند تا مالیات بیشتری نپردازند. در این وضعیت ما برای جبران کسری مجبور می‌شویم بر افرادی که طبق قانون مالیات می‌دهند، فشار بیشتری وارد کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر عده‌ای از افرادی که درآمد میلیاردی دارند و گردش مالی آنها قابل پیگیری نیست، فرار مالیاتی می‌کنند و همین باعث فشار به طبقه متوسط و پایین می‌شود؛ ضمن آنکه اختلاف طبقاتی را هم افزایش می‌دهد.

محمودزاده در مورد معافیت مالیاتی هنرمندان گفت: این مساله خلاف عدالت است و در افکار عمومی هم مشکلاتی ایجاد کرده است. این معافیت موجب می‌شود کسانی که با کمترین درآمد دارند مالیاتشان را می‌دهند ناراضی شوند. همچین باعث خواهد شد افرادی که می‌خواستند مالیات بدهند از روش‌های مختلف فرار مالیاتی کنند. بنابراین به نظر من نباید در دریافت مالیات تبعیضی باشد و هر کسی باید براساس درآمدش مالیات بپردازد.

برای سال آینده چقدر درآمد مالیاتی در نظر گرفته شده است؟

طبق قانون بودجه سال جاری رقم درآمد‌های مالیاتی ۱۴۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که این رقم طبق مصوبه سران قوا برای سال جاری به ۱۲۷ هزار میلیارد تومان کاهش یافت.

در لایحه بودجه سال آینده رقم درآمد‌های مالیاتی ۱۷۵ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است که این رقم در مقایسه با رقم مصوب سران قوا رشد ۳۸ درصدی و در مقایسه با رقم در نظر گرفته شده در قانون بودجه سال ۹۸ رشد ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد.

آیا درآمد مالیاتی سال آینده محقق خواهد شد؟ برای تحقق درآمدهای مالیاتی دولت چه کاری باید انجام دهد؟

با توجه به رکودی که بر اقتصاد ایران حاکم شده است برخی‌ معتقدند که ممکن است این درآمد‌های مالیاتی محقق نشود و در این صورت بودجه با کسری مواجه خواهد شد که این کسری به تورم دامن خواهد زد و دوباره فقرا از افزایش نرخ تورم متضرر خواهند شد. به همین منظور حالا این پرسش مطرح می‌شود که آیا درآمد‌های مالیاتی سال آینده محقق می‌شود یا خیر؟

برای پاسخ به این پرسش باید در ابتدا دید عملکرد سال جاری در زمینه وصول مالیات‌ها چگونه بوده است. جزئیات عملکرد هفت ماهه بودجه سال ۹۸ نشان می‌دهد در این مدت حدود ۷۸ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول شده که این رقم ۶۱.۴ درصد مصوبه سران قوا و ۵۶ درصد قانون بودجه سال ۹۸ است؛ بنابراین، می‌توان پیش بینی نمود که در سال جاری همان رقم ۱۴۰ هزار میلیارد تومان تا حدودی محقق شود. پس در نهایت با محقق شدن این رقم، رشد درآمد‌های مالیاتی در سال آینده (۱۷۵ هزار میلیارد تومان) نسبت به سال جاری ۲۵ درصد یا ۳۵ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

دولت برای تحقق درآمد‌های مالیاتی سال آینده سه راهکار پیش روی خود دارد: اول جلوگیری از فرار‌های مالیاتی و دوم حذف برخی معافیت‌های مالیاتی و سوم تعریف پایه‌های مالیاتی جدید.

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد و دارایی طی مصاحبه‌ای در پانزدهم مهر ماه سال جاری درباره میزان فرار مالیاتی ثبت شده در اقتصاد ایران گفت: برآورد‌ها عددی بین ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان را نشان می‌دهد.

اگر دولت بتواند از فرار‌های مالیاتی جلوگیری کند، آنگاه می‌تواند به تحقق درآمد‌های مالیاتی در نظر گرفته شده برای سال آینده امیدوار باشد. رقم فرار‌های مالیاتی تقریباً برابر با مابه التفاوت عملکرد وصول درآمد‌های مالیاتی در سال جاری (پیش بینی ۱۴۰ هزار میلیارد تومان) و درآمد‌های مالیاتی در نظر گرفته شده برای سال آینده (۱۷۵ هزار میلیارد تومان) است.

همچنین با توجه به شرایط کشور برخی معافیت‌های مالیاتی نیز باید لغو شود. طبق گفته امیدعلی پارسا رئیس سازمان امور مالیاتی کشور حدود ۳۵ درصد اقتصاد ایران از پرداخت مالیات معاف است؛ برای نمونه دولت می‌تواند معافیت‌های مالیاتی هنرمندان را حذف کند و از این ناحیه درآمد‌های مالیاتی برای خود به دست آورد؛ به علاوه دولت می‌تواند برای سال آینده پایه‌های مالیاتی جدیدی را تعریف کند.

وحید شقاقی شهری عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی و کارشناس مسائل اقتصادی در این باره به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: دولت می‌تواند پایه‌های مالیاتی جدیدی را تعریف کند که دهک‌های بالای جامعه را هدف قرار دهد.

به گفته شقاقی، در دنیا بیش از ۴۰۰ پایه مالیاتی تعریف شده است که از آن جمله می‌توان به مالیات بر ثروت، مالیات بر مجموع درآمد خانوار، مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات تصاعدی بر مصرف، مالیات بر مصرف کالا‌های لوکس، مالیات بر اضافه واردات، مالیات سبز و ... اشاره نمود. پایه‌های مالیاتی در تمام اقتصاد‌های پیشرفته دنیا به گونه‌ای است که بیش از ۸۰ درصد درآمد‌های دولت از طریق مالیات ستانی است، اما در کشور ما کمتر از ۵۰ پایه مالیاتی تعریف شده و حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد از درآمد‌های دولت از طریق اخذ مالیات است.

این عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه در اقتصاد ایران اصلا ثروتمندان مالیاتی پرداخت نمی‌کنند، افزود: هم اکنون اگر یک ثروتمندی از کشور خارج شود و قصد خروج سرمایه خود از کشور را داشته باشد، دولت باید از او مالیات بگیرد. در همه جای دنیا این نوع مالیات مرسوم است، اما در ایران اجرا نمی‌شود. هم اکنون در کانادا که اتفاقاً یک کشور مهاجرپذیر می‌باشد تا مهاجرفرست، این نوع مالیات از کسانی که از این کشور خارج می‌شوند و سرمایه خود را می‌برند اخذ می‌گردد. حالا در ایران هم عده‌ای از ثروتمندان قصد مهاجرت از کشور را دارند که این حق آن‌ها است، اما باید دولت به دلیل امکانات و یارانه‌هایی که در گذشته به آن‌ها پرداخت کرده است، بر خروج سرمایه از طریق آن‌ها مالیات ببندد و بعد اجازه مهاجرت به آن‌ها را بدهد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۲
ایران بهشت مالیاتی ثروتمندان و البته جهنم مالیاتی فقیران...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
مالیات بر عایدی سرمایه مهم ترین نیاز کشور است لطفا آنرا تصویب و اجرا کنید
اجرای آن یعنی عدالت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
فریب این حرفها را نخورید ما داریم بیشترین مالیات دنیا را به طرق مختلف پرداخت می کنیم این حرفها الان به این دلیله که خود تحریمی کردن و نفت دیگه نمیتونن بفروشن اومدن سراغ مردم
مالیات در یک کشور نفت خیز معنا نداره ثانیا محل خرج مالیات را باید مشخص کنی و مردم باید بدونن که پولشون داره صرف چی میشه
بیشترین مالیات را در دنیا ما داریم پرداخت می کنیم
به بهانه مالیات ندادن پرزشک و..دارن کلا کشور را تبدیل می کنن به کشور جهنم مالیاتی بعد میگن بهشت مالیاتی است
اینجا مالیات تورمی داریم اختلاس داریم زورگیری به اسم مالیات داریم (مثل مالیات پیش فروش سکه)...... هیچ جای دنیا اینطور نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
از مالیات فقط گرفتنش مهم نیست.‌ نحوه خرج کردن و گزارش آن به مردم هم مهم هست.
چرا راجب به نهادها که بخش عمده اقتصاد در دستشان است ولی ننها مالیات نمیدهند، بلکه هیچ حسابی هم به کسی پس نمیدند. همین روش حقیقت گویی را ادامه دهید . خیلی خوب است. من تایید میکنم. حتی بیشترش کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
بارها صحبت شده و گرفته هم شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
جالب است که یکبار یکی می گوید فلان سازمان ماایات نمی دهد ، همه تا ابد آن را در خاطر می سپرند ، اما ساز مان مربوطه صد بار با سند و مدرک نشان می دهد که مالیاتش را داده است را هیچ کس نمی بیند.
تیتر را تصحیح کنید : ایران بهشت مافیا
البته اینرابفرمائیدکه هیچکس واقعادرست مالیات نمیدهدجزاختلاس گران ورانت خوران که اینها تاقرون آخرش رامالیات میدهندواگراینهانبودنداصلا درآمدمالیاتی نداشتیم .
فقط تاسف برای کشورم
خب چرا با تمسخر می گویید بهشت ثروتمندان ،چرا شروع نمی کنید و مالیات را برا اساس سرمایه ثروتمندان نمی بندید چرا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!! تا کی می خواهید فعل گفتن را صرف کنید گفتم گفتی گفت مسئولین امر یه تکانی به خودتان بدهید مردم منتظر نتیجه هستند شاید بعد دیگر خیلی دیر باشد
از وکلا بخصوص پزشکان تا ۷۰ درصد درآمدشان باید مالیات بدهند، آن قدر دریافتی هاشون بالاست که دیگه هیچ کس آدم حساب نمی کنند.واقعا دست درآمد میلیاردی و میلیونی موندن که کجا خرج کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
اگه از پزشکها مالیات بگیرن میکشن رو پول ویزیت آخر سر خودت مالیات میدی ضمنا پول مالیات را مگه خرج تو میکنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
راست میگیااا...من پزشک اینقدر پول دارم که اصلا نمیدونم چیکارش کنم..خدایا کمک کن یه راه نشونم بده پولامو خرج کنم...مردم چی میزنن اینقدر توهم میزنن.
پس هنرمندان؟
متاسفانه جوابش هم برای همه دقیقا معلومه توضیح هم نمیخاد
اضافه کنید بخاطر قانونی که اشتباه است و مسئولین مالیاتی هم به ان اذعان دارند و ان اینکه ثروتمندان و صاحبان شرکت های خصوصی به بهانه های مختلف به چند نفر از کارمندانشان نفری 1 سهم میدهند و بعد از مدتی به بهانه های مختلف بدهی مالیاتی به بار می اورند و پولها را جارو میکنند و میروند و بعد از مدتی ان چند کارمند بینوا میمانند و بدهی مالیاتی ان شرکت و اینکه تمام ان بدهی را از ان چند نفر طلب میکنند و انها را به خاک سیاه مینشانند.یعنی تا کی این قانون اشتباه را ادامه میدهید.
سازمان ها و ارگانهای که کار اقتصادی می کنن یا حتی بندر دارن خیلی بشتر از همه فرار مالیاتی می کنن
مطمینابخش بزرگی ازآنها پزشکان وجراحان هستند که ازطریق حذف کارتخوان وتشکیل ندادن پرونده مالیاتی میلیاردرشدند وحتی بسیاری ازآنها وارد کار ساخت وساز هم شده اند.
پزشکان ایرانی با ویزیتهای ۲ دقیقه ای و البته گران و‌ فرار مالیاتی تبدیل به تروتمندترین افراد کشور شده اند بر اثر همین انحصار طلبی بسیاری از انها مالک باغ و زمین و سهام بورس هستند و در ر ترکیه و شمال ایران ویلاهای گران قیمت دارند من معلم بعد از ۲۰ سال تدریس هنوز یه آپارتمان ندارم به حال خودم تاسف میخورم.دولت آقای روحانی یا این عدالت است؟ با حقوق ۳ ملیون و کرایه یک ملیون و هزینه های سرسام آور مخارج دیگر زندگی به سختی میگذرد! جالب اینه که مالیات کارمند و معلم را از اول میگیرند
اونوقت مالیات کارمندا رو 28 درصد میکنن
سلام
حدود چهل درصد از اقتصاد کشور در اختیار دولت نیست
.........که زورشان می‌رسد و مالیات پرداخت نمی‌کنند.
مالیات بر عایدی سرمایه مهم ترین نیاز کشور است لطفا آنرا تصویب و اجرا کنید
من خودم حسابدارم همینطور حساب سازی هم میکنم . تا وقتی روش مدیریت دولت این چنین باشه که تمام درامدها صرف امور بیهوده یا مسائلی به غیر از رفاه مردم باشه من هم تمام تلاشم رو خواهم کرد تا به کسانی که نیاز دارن فرار مالیاتی داشته باشن کمک کنم .هر وقت دولت ما شفاف شد ماهم قانونمند خواهیم شد
پاسخ ها
فامیل دور
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
شما دیگه مثال عینی خسر دنیا و الاخره هستی. در عین حال که پول این فرار مالیاتی مال خودت نیست وداری برای دیگران حساب سازی میکنی ، اون دنیاتم داری از دست میدی بخاطر کلک و کمک به یه عده ثروتمند ...
ای کاش که اقتصاد منشوری ما
بیماری چندمش هلندی می شد
پاکیزه ز پولشویی و رانت وفساد
واکسینه ز هر میکروب گندی می شد
صد درصد مالیات از بخش خلاف
زانها که زیاد داشتندی می شد
آن حافظ رای های ما بازنشست
بعد از صد وبیست سال و اندی می شد
شایسته به جای خویش مشغول به کار
بی هیچ چرا وچون وچندی می شد
آنگاه دبیر بخش سابیدن کشک
مسئول ستاد ماست بندی می شد!
"کیشو"
برای حذف نفت خام از بودجه کشور قانونی که که اکثر کشور ها اجرامی کنند و درایران هم باید ان شاءالله اجراءگردد مالیات برعایدی سرمایه ازجمله مسکن،طلا،ارز خودرو و موردی که متاسفانه در رده های بالای کشور بعلت نفوذ بعضی ها روی خوش نشان داده نشد مالیات بر سپرده های بانکی افراداست
اگر قرار به مالیات هست وضعیت اموال و تراکنش های همه افراد بررسی شود و بعد از تحقیقات مفصل در مورد مالیات تصمیم بگیرن
بادرود،درکشورهایی چون امریکاوکاناداو.....
..بااینکه ازنظردرامدهای اقتصادی وضع خوبی دارندتمامی شهروندان دارای درامدهستنددرماه Aprilملزم به تکمیل وارائه اظهارنامه مالیاتی هستندولی کافبست فقط درایران به حسابهای بانکی افراد ثروتمندان رجوع شودومشاهده میکنید ماهیانه این قشرچه سودهای کلانی بدون اینکه زحمت بکشندبدون مالیات بجیب میزنندوبه ریش مردم میخندند.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
در کشورهایی مانند آمریکا و کانادا محل خرج مالیاتها مشخص و در اختیار مردم و رسانه‌هاست. به علاوه حقوق مسوولان دولتی بطور آنلاین قابل مشاهده هست. دسترسی به این اطلاعات آزاد هست و محرمانه تلقی نمیشود.
نکته دیگه اینه که بعد از اظهارنامه مالیاتی اپریل اداره مالیات دوباره پرداختی مالیات شما و سطح درآمد شما و تعداد فرزندان و ... رو بررسی میکنه و اگر زیادی دریافت کرده باشه ۳ هفته بعد اضافی اون رو به حسابتون واریز میکنه. اینطور نیست که مالیاتی که از حقوقتون کسر شده پریده باشه.
با سلام
یک سری اصول اولیه در تعریف و مصرف مالیات در کشور رعایت نمی شود که این مسائل پیش میاد.
ایا در کشور ما مصرف مالیات شفاف است؟ چقدر از این بودجه هایی که به سازمانهای مختلف داده می شود فاقد وجاهت عقلی و منطقی است؟ ایا من مالیات دهنده می توانم از دولت بابت مصرف ریال به ریال پول پرداختی ام سوال کنم؟
پول نفت و گاز و معادن و صد ها منابع دیگر چطور هزینه می شود؟ در کدام مورد شفافیت وجود دارد!
اگر سندیکاهای کارگری و کارمندی و ... و سازمانهای بازرسی غیر وابسته فعال باشند و ده ها روش بسیار شناخته شده که در دنیا اجرا شده حاکمیت را پاسخگو قرار دهند, اون وقت است که می تونید بپرسید چرا بعضی مالیات نمی دهند!
در ایران نیاز به یک حرکت است که سیستم مالی شفاف ایجاد کند. در حال حاضر چون برخی از این عدم شفافیت منتفع هستند حرکتی در این خصوص نیست متاسفانه!
تابی جون برخی از فوتبالیستها و ورزشکاران با قراردادهای میلیاردی را فراموش کردی که از دادن مالیات فرار می کنن!!!
اولا دولت به مراتب بیش از مقادیرذکر شده از مردم پول میگیرد منتها با عناوین دیگر مثلا روزانه بیش از هزار میلیارد تومان پول خلق میشود (به تنهایی بیش از مالیات اخذ شده )که منجر به تورم بیش از چهل درصد در سال شده و در واقع دولت با این کار داراییها و درآمد مردم را به میزان تورم بوجود آمده از بین میبرد یا درآمد گمرکات (بالاترین ضرایب را در دنیا داریم که منجر به گرانی اجناس به بهانه حمایت از تولید داخل میگردد) دریافتی بیمه تامین اجتماعی عوارض شهرداریها و از همه مهمتر درآمد حاصل از تولید نفت وگاز و... که در واقع متعلق به مردم است پس در واقع دولت کم درآمد ندارد
ثانیامشکل در هزینه های مازاد دولت بسیار بزرگ وناکارمد هست برای مثال همین امروز سازمان بازرسی اعلام کرد در یک دستگاهی سه چهارم پرسنل مازاد هستند یا به خاطر فساد زیاد و ناکارامدی کارها گران انجام میشوند
ثالثا سازمان امور مالیاتی با وجود این که وظیفه داشته نتوانسته ویا در واقع به خاطر فساد گسترده موجود در آن نخواسته سیستم مالیاتی درست و همه گیری راه اندازینماید(از سال 81 در حال راه اندازی است)ودرحال حاضر به خاطر عدم نصب دستگاههای فروش و سایر موارد اینچنینی عملا امکان مالیات ستانی صحیح وجود ندارد و هیچ کنترلی روی خروج سرمایه وجود ندارد و فشار بی هدف تنها موجب فرار گسترده سرمایه میشود که همینطور هم شده است
دولت اول باید خودش را اصلاح بکند
دولت اول باید خودش را اصلاح کند
چرا فریبکاری میکنید؟ نام کلیه دستگاه های حکومتی و مذهبی را که مالیات نمیدهند و از بیت المال نیز سرانه میگیرند را بنویسید. البته اگر صادق و راستگو هستید!
مالیات برای همه=عدالت
مالیات برای عده ای=ظلم
مالیات برای فقرا=ظلم بزرگ
مالیات برای فقرا و عدم مالیات برای پولدار ها=ظلم خیلی بزرگ
عدم برنامه ریزی برای وضع موجود= ظلم خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی بزززززززززرگ

لطفا انتشار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
آخه از مالیات چی گیر تو میاد
ناشناس
| Canada |
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
تورم = مالیات برای همه = عدالت
فعلا که کارمندان دولت و کارگران بیمه شده تامین اجتماعی دارند جور مالیات ها را بر دوش می کشند. عجب عدالتی ...
از پزشکان و دندان پزشکان باید مالیات بیشتری گرفته بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
چه نظر بدیع و خلاقانه ای.
ناشناس
| Canada |
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
چرا؟
دولت در ایران در آمد بسیار بالایی دارد وبه شکل کاملا نابرابر وناعادلانه از مردم اخذ وبه شیوه ای بشدت نامناسب هزینه میکند افزایش فشار مالیاتی به شیوه کنونی( کاملا بی حساب ) و در شرایط رکود تنها باعث افزایش تورم و فرار سرمایه میگردد برای مثال پزشکان پول پرست ما اگر مالیاتی بدهند روی ویزیتشان خواهند گذاشت و به راحتی با دریافت پول نقد و خرید وانتقال روزانه ارز از هرگونه ردگیری در امان خواهند بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
تو برو 150 تومن ویزیت نقد به دعا نویس یا عطار سر کوچت بده دکترم نیا مالیاتم ازش نمیگیرن کارتخوانم نداره
هر دعا هم بجز 150 ویزیت اولیه 200 تا 300 تومن، روزی هم 50 نفر مثل خودت مشتریشن نیا دکتر برو اونجا ، شایدم خودتی دعا نویس سرکوچه!
سلام
نمی دونم این اطلاعات از کجا اومده من هم تو ایران فعالیت اقتصادی دارم هم تو کانادا و هم دبی
هیچ جا به اندازه ایران مالیات نمی گیرند
باسلام. وقتی یک کارگر ساده مالیات میده با این حقوق بخورو نمیر چرا باید اون ثروت مندان نباید مالیات بدهد .فکر کنم دولت بر خورد شدیدی بکند یک هنر مند درآمد میلیاردی دارد وفیلم آن چنانی هم تولید میکند وبصورت اینترنتی ویا سی دس میفروشد وهمچنین برای یه نقش کوچک میلیون میلیون پول مگیرند واقعا انصاف نیست در صمن عوض اینکه مالیات بدن پولهای خود را دلار کرده وسفرهای خارجی بماند پس کی این پنج گروه باید مالیات بدهند بهتر است سازمان مالیاتی کشور بطور یکسان رفتار بفرماید و دولت محترم قانون جدیدی امال بفرماید یا علی مدد فکر آبادانی مملکتمان باشیم ....
حالا که میخواهید با کشورهای دیگر مقایسه کنید بدانید ان کشورهایی که بودجه را از طریق مالیات میگردانند به مردمشان پاسخگو هستند و جایی برای بابک زنجانی ها خآوری ها و نور چشمی های دلار ۴۲۰۰ تومانی و ترخیص شبانه خودرو و....ندارند و مالیات ها صرف زیرساخت ها وسیله های حمل و نقل عمومی محیط زیست و کلا بهتر ساختن امور زندگی شهروندان مالیات پرداخت کن میشود
به والله راضی نیستم پولدارها مایات ندهند و خیانت کنندبه مردم وکشور اما ما کارمندان مالیات بدهیم
اگر دولت توان داشت مالیات را از ثروتمندانی که با یک تلفن صاحب ملیاردها می شد می گرفت ومقدادی حقوق کارمندان را افزایش می داد وبا این کار با یک تیر به دوهدف می زد یکی نمی گذاشت ثروتمندان طغیان کنند ودیکر اینکه جلوگیری از فساد ورشوه کارمندان می کرد
ای کاش سیستم ماایاتی کانادا رو در ایران کپی میکردند . اونوقت خدمات پزشکی به راحتی مجانی میشد و دیگه پزشکان هم نمیتونستن زیر میزی پول بگیرند. واقعا ثروتمندان اینجا با مالیات نقره داغ میشن و جالب اینجاست که فرار مالییاتی بسیار بسیار سخته و هر کسی اعلام درامد نکنه سال بعد از خدمات دولتی مثل کمک هزینه فرزند ، کمک هزینه مهد کودک خصوصی محرومه.
نهادها یا هر کس دیگه با عدم پرداخت مالیات در واقع به مردم ظلم می کند
گروه اصلی که بازار هست رو چرا عمدا حذف کردید و البته انهاییکه توسط بازار حمایت و تغذیه میشوند که در تمام عمر خود هیچ نقشی در تولید ملی ندارند???
چطور است که کارگر اول مالیات میدهد بعد حقوق میگیرد ولی بازاری با اجازه های ماهانه جند برابر حقوق کارگر در پایان سال نه اخر ماه, کمتر از مالیات حتی یک ماه کارگر رو پرداخت میکنند?
اگر ملاک مالیات بازار فقط اجاره و سرقفلی مغازهها باشد نه درامدهای انچنانی, انوقت ملت مانند همه کشورهای جهان دیگر نیازی به پول نفت ندارد.
چرا این مطلب عمدا از قلم نویسنده افتاده اگر واقعا مدافع مالیات است?!
از خواندن نظرات عمده کامنت گزارن به این پی بردم که بخش بزرگی از مردم ما دچار انواع عقده و حسادت هستند و ناکامی خودشان را ناشی از عملکرد نخبه گان جامعه که بسیار کم تعداد هم هستند می دانند حسادت به تجار،پزشکان،وکلا،کارخانه داران،هنرمندان ،ورزشکاران و...شما فکر می کنید اگر همه این جماعت یک روزه نابود شوند ۹۹ درصد باقی مانده مردم به فر پادشاهی می رسند؟مشگل مملکت ما فقر ناشی از عدم خلق ثروت است و نه توزیع آن وگرنه در کشوری با تورم دو رقمی و کاهش شدید ارزش پول ملی دادن مالیات بر درامد ابدا مفهوم ندارد وتورم کار آن را می کند و فقط می توان عوارضی بر مصرف اعمال کرد وگرنه ظلم به کل مردم است
از خواندن نظرات عمده کامنت گزارن به این پی بردم که بخش بزرگی از مردم ما دچار انواع عقده و حسادت هستند و ناکامی خودشان را ناشی از عملکرد نخبه گان جامعه که بسیار کم تعداد هم هستند می دانند حسادت به تجار،پزشکان،وکلا،کارخانه داران،هنرمندان ،ورزشکاران و...شما فکر می کنید اگر همه این جماعت یک روزه نابود شوند ۹۹ درصد باقی مانده مردم به فر پادشاهی می رسند؟مشگل مملکت ما فقر ناشی از عدم خلق ثروت است و نه توزیع آن وگرنه در کشوری با تورم دو رقمی و کاهش شدید ارزش پول ملی دادن مالیات بر درامد ابدا مفهوم ندارد وتورم کار آن را می کند و فقط می توان عوارضی بر مصرف اعمال کرد وگرنه ظلم به کل مردم است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
چیه از کدوم گروه هستی
بنگاه داران . کسانی که ساختمان و آپارتمان می سازند . کسانی که خانه و مغازه اجاره می دهند . هیچکدام مالیات نمی دهند . بعضا مغازه هایی چند ده میلیون اجاره پرداخت میکنن ولی مالیات نمی دهند .
دولت سالهاست كه فقط زورش به ضعفا و حقوق بگيران مي رسد و اين مطلب كه اكثر سرمايه دارها فرار مالياتي دارند و بعضا" دارائي و ternoverمالي آنها جائي ثبت نمي شود حرف تازه اي نيست.
وكلا و پزشكان هم سالهاست در اين مملكت تافته جدابافته شده اند .
در مورد پزشکان ...
منبع درآمد پزشکان از سه محل است
1- 70 درصد ویزیت که توسط بیمه ها پرداخت میشود و ابتدا مالیات آن کسر میشود
2- بستری بیمارستان و درمانگاه که باید با پرونده بستری باشد و پرونده های بستری و کارانه ابتدا با کسر مالیات است
3- ویزیت آزاد و فرانشیژ که امکان دارد با کسر مالیات مواجه نشود
و در واقع این مورد سوم کمتر از ده درصد ذرآمد پزشکان است
مسئله بعدی اصرار اداره مالیات بر اتصال کارتخوان به آن اداره است که تقریبا در مورد هیچ صنفی این رفتار را ندارد وگرنه بالای نود درصد پزشکان کارتخوان دارند و نمیتوان یک قشر مشخص را از بقیه جدا نمود و برخوردهای ناشایست کرد
شما اگر راست میگویید و مدافع حق مردم هستید بدون رفتن به مطب چند پزشک مشخص در شمال تهران بروید در نظام پزشکی و به صورت راندم هزار نفر از پزشکان را از روی شماره نظام پزشکی انتخاب کنید و بروید بررسی کنید ببینید هم میزان درآمد آنها و هم نحوه پرداخت مالیات آنها چقدر است ...
اولا زمانی مردم مالیات میدن که بدونن این مالیات به خودشون برمیگرده نه اینکه خرج یه کشور دیگه یا جنگ تو یه کشور دیگه بشه
دوما قرار نیست ما تخته گاز به لحاظ مالیاتی بشیم مثل کشورهای اروپایی اما در مورد بقیه قضایا بشیم مثل کشورهای افریقایی بدبخت.
سوما مالیات خانه های خالی از سکنه در کشورهای اروپایی اجرا و بعد مدتی کنار گذاشته شد لطفا تحقیق کنید
چهارما شما اگر مالیات از برخی نهادها بگیرید کل مشکلات مملکت حل میشه.
پنجما کی گفته سهم مالیات از درامد دولت 30 درصد؟؟چرا امار نادرست میدید؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
همان نهادها ملت را بیچاره کردند
کسای دیگه مانند پزشکان درامد خوبی دارن . مالیات نمی دهند آرایشگران زن هستند قیمت های نجومی و بدون مالیات
بالاترين ماليات كشور ٣٥درصد يعلاوه طرح قاصدك و پلكان و هزار و يك كسورات دارن به پزشكا ميزنن ، از ٣٠٠ميليون كار يه پزشك ١٠٠ميليون رو ميگن بهت ميديم بعد ٣٥درصد با ماليات كم ميشه ٦٥ميليون بعد ٤٠ميليون ديگه با پلكان كم ميشه بعد ١٠ميليون هم با قاصدك اخرش پول باقيمونده با ١٥ماه تاخير بهت ميدن ... کاری کنید همين دوتا دكتر باسوادم كه باقيمونده برن فقط بيسوادا بمونن براتون.
فقط 5 گروه مالیات نمیدهند؟ سازمانها و نهادهای خاص ، موسسات خصوصی خاص و ......
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی