بازدید 2036

سازمان ملل میانمار را بابت نقض‌ حقوق بشری علیه روهینجایی‌ها محکوم کرد

مجمع عمومی سازمان ملل در قطعنامه‌ای، نقض حقوق بشر علیه مسلمانان روهینجایی و سایر اقلیت‌ها در میانمار را محکوم کرد.
کد خبر: ۹۴۷۱۷۶
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶ 28 December 2019

مجمع عمومی سازمان ملل در قطعنامه‌ای، نقض حقوق بشر علیه مسلمانان روهینجایی و سایر اقلیت‌ها در میانمار را محکوم کرد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، مجمع عمومی سازمان ملل با ۱۳۴ رای موافق در برابر ۹ رای مخالف و ۲۸ رای ممتنع روز جمعه به این قطعنامه رای داد و آن را تصویب کرد؛ این قطعنامه از دولت میانمار می‌خواهد تا اقدامات فوری برای مقابله با تحریک انزجار علیه روهینجایی‌ها و سایر اقلیت‌های ساکن در راخین، کاچین و شان انجام دهد.

براساس گزارش‌های موجود، نقض‌های حقوق بشری علیه مسلمانان و سایر اقلیت‌های میانماری، شامل شکنجه، تجاوز و مرگ در بازداشت می‌شود. قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل غیر الزام‌آور هستند اما در دیدگاه‌های جهانی بازتاب پیدا می‌کنند.

میانمار مدت‌هاست که روهینجایی‌ها را "بنگالی‌هایی" از بنگلادش می‌داند، با وجود آنکه خانواده‌های آن‌ها چندین نسل است که ساکن میانمار هستند. از ۱۹۸۲ به هیچ یک از آن‌ها شهروندی داده نشده و آن‌ها "بی‌کشور" هستند و حق هیچ کاری ندارند و از حقوق اولیه و پایه هم بی‌بهره‌اند.

بحران روهینجا در اوت ۲۰۱۷ و زمانی آغاز شد و شدت گرفت که ارتش میانمار یک سرکوب گسترده و عملیات نظامی برای پاکسازی کمپینی در راخین و در واکنش به حمله از سوی یک گروه در این استان غربی میانمار انجام داد. این کمپین سرکوب باعث مهاجرت گسترده روهینجایی‌ها به بنگلادش شد و سیلی از انتقادها و اتهامات به سمت نیروهای امنیتی و دولت میانمار بابت ارتکاب تجاوزهای گروهی و کشتار و سوزاندن خانه‌های روهینجایی‌ها روان شد.

سفیر میانمار در سازمان ملل این قطعنامه را "نمونه‌ای دیگر از معیار دوگانه و گزینشی و استفاده تبعیض‌آمیز از هنجارهای حقوق بشری" توصیف کرد که برای "اعمال فشار سیاسی ناخواسته بر میانمار" ارائه شده است.

وی ادامه داد: این قطعنامه برای یافتن راه حلی برای این اوضاع پیچیده در راخین نیست و تلاش‌های دولت میانمار را برای رسیدگی به این چالش‌ها رد کرده است. این قطعنامه باعث ایجاد بی‌اعتمادی و قطبی شدن جوامع مختلف در منطقه می‌شود.

مجمع عمومی سازمان ملل همچنین نسبت به یافته‌های هیات حقیقت‌یاب مستقل بین‌المللی درباره نقض‌های گسترده حقوق بشری و سوء استفاده‌هایی که روهینجایی‌ها و سایر اقلیت‌های میانمار از آن‌ها در عذابند، هشدار داد.

در قطعنامه مذکور همچنین به دولت میانمار تاکید شده تا اقدامات قاطع را در راستای از بین بردن تبعیض نهادینه و سیستماتیک علیه روهینجایی‌ها انجام دهد و شرایطی را برای بازگشت امن، داوطلبانه، شرافتمندانه و با دوام تمامی آوارگان از جمله روهینجای‌ها فراهم کند. روهینجایی‌ها دو بار از بنگلادش به میانمار به دلیل مهیا نبودن شرایط امتناع کرده‌اند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان