بازدید 14192

اصلاح‌طلبان دست به دامن شورای نگهبان شدند/ عناوینی که هیات‎‌های اجرایی به استناد آن کاندیداها را رد صلاحیت کردند

انتخابات در ایران دو مرحله و به تعبیر برخی سه مرحله دارد. حتی برخی اعتقاد دارند گذشتن از مرحله اول سخت تر از مرحله دوم نیز هست. در واقع به اعتقاد این افراد، مرحله تایید صلاحیت سخت‌ترین مرحله ورود به انتخابات برای یک کاندیدا به شمار می‌آید.
کد خبر: ۹۴۷۰۷۰
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰ 28 December 2019

انتخابات در ایران دو مرحله و به تعبیر برخی سه مرحله دارد. حتی برخی اعتقاد دارند گذشتن از مرحله اول سخت‌تر از مرحله دوم نیز هست. در واقع به اعتقاد این افراد، مرحله تایید صلاحیت، سخت‌ترین مرحله ورود به انتخابات برای یک کاندیدا به شمار می‌آید.

به گزارش «تابناک»؛ البته مرحله نخست یا به عبارت دیگر، مرحله تایید صلاحیت نیز از دو بخش تشکیل شده است. در دوره‌های گذشته، بخصوص در انتخابات مجلس، خیال نماینده‌ها از بابت هیات‌های اجرایی آسوده بود و بیشتر کاندیدا‌ها نگران بررسی پرونده‌ها در شورای نگهبان بودند؛ اما گویا امسال رویه قدری متفاوت‌تر شده است!

موضوع رد صلاحیت‌های گسترده در هیات‌های اجرایی و نگرانی از رد صلاحیت‌های بیشتر توسط شورای نگهبان باعث شده برخی‌ موضوع رایزنی با شورای نگهبان را که پیش ازین نیز توسط برخی اصلاح‌طلبان مطرح شده بود، جدی‌تر بگیرند.

یک عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس از آغاز رایزنی اصلاح طلبان با شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت کاندید‌های اصلاح طلب خبر داد و گفت: از آن جا که برخی از هیات‌های اجرایی در بررسی صلاحیت‌ها اعمال سلیقه کرده اند، امیدوارم شورای نگهبان با بررسی دقیق‌تر، صلاحیت این کاندیدا‌ها را احراز کند.

حجت الاسلام احمد مازنی در گفت‌وگو با تابناک با اشاره به رد صلاحیت تعدادی از کاندیدا‌های اصلاح طلب و نمایندگان عضو فراکسیون امید توسط هیات‌های اجرایی گفت: بنا بر اخبار رسیده، رد صلاحیت‌های هیات‌های اجرایی به گونه‌ای بوده که متاسفانه زحمت شورای نگهبان را کم کرده و در برخی موارد، مبانی محکمی دال بر رد صلاحیت وجود ندارد.

وی توضیح داد: هیات‌های اجرایی برخی افراد را با این استدلال رد صلاحیت کردند که آن‌ها قبلا عضو حزبی بودند که منحل شده؛ حال اینکه آن‌ها طبق قانون حزب جدید تاسیس کرده و بعد عضو آن حزب شدند؛ این مدنی‌ترین کار قانونی است و باید آن‌ها را تشویق کرد.

همچنین برخی نمایندگان فعلی به دلیل عدم التزام عملی به جمهوری اسلامی رد صلاحیت شدند. نمایندگانی که نه تنها عملکردشان حکایت از این التزام عملی دارد که هرگاه رهنمودی از سوی رهبری صادر شده با آن همراهی کردند، لذا به نظر می‌رسد هیات‌های اجرایی در بررسی صلاحیت‌ها تا حدی اعمال سلیقه کرده اند که این باعث از دست رفتن اعتماد مردم به مجریان و ناظران می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه راه برخورد با ردصلاحیت‌ها تقابل نیست، افزود: باید ضمن اینکه مجریان و ناظران را از خود بدانیم، همه جناح‌ها اعم از اصلاح طلب و اصولگرا و احزاب و تشکل‌ها و کاندیدا‌ها ارتباطشان را با شورای نگهبان ناظرین و مجریان انتخابات بر پایه تعامل و گفت‌وگو تعریف کرده و از هرگونه حرکتی با استنباط تقابل به شدت پرهیز کنند، چون ما در یک کشتی با یک هدف مشترک هستیم که ممکن است افراد نفوذی با ورود به آن تلاش‌هایی در جهت تبدیل روابط تعاملی به تقابلی انجام دهند؛ توجه به این نکته از سوی شورای نگهبان، وزارت کشور، هیات‌های اجرایی، احزاب، جناح‌ها و نامزد‌ها ضروری است.

مازنی گفت در همین چهارچوب جناح‌ها و شخصیت‌های تاثیرگذار با یکدیگر تعامل داشته و گفت‌وگو‌های مستقیم و غیرمستقیم با اعضای شورای نگهبان صورت می‌گیرد. مشخصا آقای عارف دیداری با حقوقدانان شورای نگهبان داشته و آقای انصاری نیز بعد از انجام دیدار کوتاهی قرار شده مجددا دیدار مفصل تری داشته باشد؛ بنابراین، در مجموع احساس می‌کنم مسیر تعامل و گفت‌وگوست.

نماینده تهران در پیش بینی از سرانجام پیگیری وضعیت کاندیدا‌ها و نمایندگان فعلی رد صلاحیت شده گفت: در انتخابات این دوره مجلس به دلیل برداشتی از قانون، دادستانی در انتخاب معتمدین و هیات‌های اجرایی نقش داشته و در نتیجه ترکیب هیات‌های اجرایی منحصرا مربوط به یک گروه نیست. در جایی همه اصلاح طلب و در شهر دیگری کاملا اصولگرا هستند یا در حوزه انتخابیه‌ای ترکیب از هر دوست؛ بنابراین، عملا تفاوتی بین نحوه بررسی و اعلام نظر هیات‌های اجرایی با شورای نگهبان دیده نمی‌شود و حتی برخی می‌گویند این بار هیات‌های اجرایی زحمت شورای نگهبان را کم کرده است.

مازنی در پایان اظهار کرد: به رغم رد صلاحیت‌های صورت گرفته توسط هیات‌های اجرایی باز هم می‌توان به این عرصه نگاه مثبت داشت، به گونه ای که شورای نگهبان به عنوان دستگاه ناظر بر احقاق حق ورود کند؛ یعنی شورای نگهبان درباره پرونده این افراد بررسی دقیق‌تر داشته و صلاحیت آن‌ها را احراز کند؛ اتفاقی که در رابطه تعاملی، شدنی است. انشاءالله شورای نگهبان طبق مر قانون عمل کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱۷
اصلاح طلبی یعنی کسانی اصلاح امور را میخوان ولی خوب اصلاح شدنی نیست (اثبات شده طی 82تا 98) اینایی که اصلاح طلب هستند یا متوهمند یا برانداز در هر دو صورت باید رد بشند
با این حساب انتخابات جای کسانی ست که عضو حزب یا گروه یا باند خاصی باشند و جایی برای افراد مستقل و ازاده نیست
ما هم به کسی رأی خواهیم داد که مستقل و ازاده باشد و وام دار هیچ حزب و گروه و باندی نباشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
ما اصلا رای نمی دهیم
و اصلاح طلبان هم از روی مردم شرم کنند
و از این انتخابات کنار بکشند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
رای دادن فایده نداره
رای به حزب باید باشه
در ایران حزب نداریم
با توجه به اينكه هيئت هاي اجرايي دولتي هستند و با شواهدي كه از عملكرد دولت مخصوصا در 2 سال گذشته ديده شد ، به جرات مي توان گفت :
آقاي روحاني يك اصولگرا بوده و در لباس اصلاح طلب وارد شد تا بعد از ضربه سياسي كه سال 88 بر اين جناح وارد شده ، بتونه بدنه اجتماعي اون رو هم متزلزل كنه كه حقا موفق هم شد.
الان هم در انتخابات مجلس و در آينده انتخابات شورا و رياست جمهوري ، انتقام شكست در دوره هاي قبلي رو ميگيرن



اميدوارم تابناك اين نظر رو تاييد كني شايد تا دير نشده باعث هشياري هموطن هامون بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
همون دیگه طرف اصولگرا بود اومد از اصلاح طلبها رای گرفت دور دوم اما دیگه تعارف را کنار گذاشت الان خود اصلاح طلبها را هم رد صلاحیت کذرد همه میدونستن که روحانی اصولگرا است وزارت کشورش هم اصولگرا است و فرقی بین اصولگرا و اصلاح طلب نیست فقط در دو گروه تقسیم شدن و رقابت می کنن
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
یعنی دست به هر ریسمانی میندازین شما اصلاح طلبا که مشکلاتی که ایجاد کردید رو گردن نگیرید، یه دوه عبور از خاتمی یه دوره عبور از روحانی..... و در آینده عبور از روی ملت
التزام به جمهوری اسلام با نوشتن یک نامه دسته جمعی نمایندگان به مقام رهبری کمی تفاوت دارد. شما چهار سال یا چند چهارسال هر شکل بوده بعنوان بلندگوی بعضی جریانات علیه منافع ملی در مجلس صحبت کرده اید یا رفتار کرده اید و حالا مثلا به یک نامه دسته جمعی به رهبری مثلا در تایید دستور ایشان برای اجرای عدالت استناد می کنید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
باید قبول کرد که اصلا انتخابات در این کشور معنا و مفهوم ندارد
تمامش کنید
و خودتان یک مجلس و دولت منتصب کنید
و دست از سر مردم بردارید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
عزیز دیگه چرا انتخابات برگزار می کنید
چند نمایندذه را ازطرف خودتن انتصاب کنید هزینه انتخابات هم به مردم تحمیل نکنید
بخدا بهتر از وضع فعلیه
خودتون اقدام کنید انتخابات نیاز نداره
اصلاح‌طلبان دست به دامن شورای نگهبان شدند/ عناوینی که هیات‎‌های اجرایی به استناد آن کاندیداها را رد صلاحیت کردند
_________انتخابات بر این نمط به قول کاپیتان علی پروین یعنی کشک؟؟؟؟؟؟؟؟عصر جمعه آبگوشت علی آقا فراموش نشود؟؟؟؟؟؟؟؟؟اصلاح طلبان هم مثل تمام ملت ازهمه چیز نا امیدند شما ببینید پروفسورعباسی و و آیت اله شریعتمداری چه میگویند چون خیر دنیا وآخرت ما فعلا دست افکار اینچنینی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
نه انتخاباتش را کسی شرکت میکنه نه از انتخابات پرشور چیزی درمیاد نه مجلسش کارایی داره نه مجلس اصلا کاره ای است کلا فشل شده و بی نتیجه
بهتره تعطیل بشه
ریاست جمهوری هم استعفا بده تا دیگر تندروها بهانه ای نواشته باشند
هر چند هم اکنون ریاست جمهوری دست اصلاح طلبان نیست فقط تندروها میخواهند کاستیهای دولت رابه گردن اصلاح طلبان بیندازند
با سلام
پشت تمام فتنه های اتقاق افتاده در کشور بلا استثنا اصلاح طلبها هستند. رد صلاحیت این افراد باعث پیشرفت و امنیت کشور می شود.
من رای نمیدم تا عمرم تموم شه
بنده جهت این دوره از حوزه نجف اباد ثبت نام کردم صلاحیت بنده تایید شد به شورای نگهبان استان(اصفهان)هم رفتم.برخورد خوبی داشتند سوالات دقیقی هم از بنده شد،پس از این من خودم با مشورت دوستان انصراف دادم.بنده مطمئن شدم عزیزان در هیئت های اجرایی و شورای نگهبان وظایف قانونی خود را به درستی انجام میدهند
بهتراست اصلاح طلبان ابتدا به مردم رجوع کنند که آیا مثل سابق پای کار هستند بعد تلاش کنند انتخابات پیش رو بسیار کم رونق خواهد بود. مثلا زمانی که جامعه ملتهب است بجای اینکه به تریبون ها افرادی ملایم و خوش اخلاق بیایند و جو را آرام کنند از شریعتمداری که استاد دوقطبی سازی است ( بچرخ تا بچرخیم) دعوت می کنند تا آتش افروزی کرده و مردم را به مقابله به مثل ترغیب می کند که یکی از مقابله به مثل ها عدم حضور پای صندوق رای خواهد بود. تا دیر نشده با کنار گذاشتن اینگونه افراد به جامعه سیگنال مثبت بفرستید.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار