بازدید 6782

نظر دولت ترکیه درباره حکم پرونده قتل خاشقجی

کد خبر: ۹۴۶۳۸۹
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۱ 24 December 2019

یک مقام ترکیه با «توهین‌آمیز» خواندن احکام پرونده قتل «جمال خاشقچی»، گفت: آنکارا این پرونده را پیگیری خواهد کرد، فارغ از اینکه عامل این قتل چه منصبی در نظام سعودی داشته باشد.


به گزارش تابناک به نقل از فارس، دولت ترکیه روز سه‌شنبه بار دیگر از احکام صادرشده در پرونده قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار عربستانی انتقاد کرد و این احکام را «توهین‌آمیز» خواند.

«فخرالدین آلتون» مسئول ارتباطات دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه با اشاره به احکامی که در این پرونده صادر شده، در این مورد در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت: «رسانه‌های بین‌المللی باید پرونده خاشقچی را تا زمانی که عدالت واقعی برقرار شود، دنبال کنند. حکم این دادگاه نمایشی، توهین به شعور هر ناظر منصفی است.»

وی افزود: «آن‌هایی که مسئول هستند، باید دیر یا زود، با عدالت روبرو شوند. جامعه بین‌الملل نباید فراموش کند.»

این مقام ترکیه‌ای همچنین نوشته است که همچنان بسیاری از سؤالات در این پرونده بی‌پاسخ مانده است، از جمله اینکه چه کسی دستور این قتل را صادر کرده، چه کسی آن را اجرا کرده، اینکه بدن وی کجاست و اکنون چه کسانی به اعدام محکوم شده‌اند.

آلتون ادامه داد: «این قتل نفرت‌انگیز در یک مجموعه دیپلماتیک و در تضاد با هرگونه عرف قابل تصور، انجام گرفته است. این خلاف وجدان و غیرقابل قبول است. ما تا آخر این پرونده را پیگیری خواهیم کرد، فارغ از اینکه تا کجای [نظام سعودی]بالا رود. از رسانه‌های بین‌المللی می‌خواهیم به تحقیق در مورد این اقدام فجیع ادامه دهند.»

خاشقچی مهر ماه سال گذشته برای انجام برخی امور اداری به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد و در آن توسط یک تیم ترور اعزامی از عربستان، کشته و تکه تکه شد. جسد او هنوز هم پیدا نشده است.

اندکی بعد از آن حادثه، رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که ارزیابی آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) این است که قتل خاشقچی به دستور مستقیم «محمد بن سلمان»، ولی عهد سعودی و تحت نظر «سعود القحطانی» از مشاوران ارشد بن‌سلمان، انجام گرفته است.

دیروز مقام‌های قضایی سعودی ۵ نفر را در این پرونده به اعدام محکوم کردند. اسامی این علنی نشده، اما سعودی‌ها اعلام کرده‌اند که افراد عالی‌رتبه‌ای نظیر «سعود القحطانی» دستیار، ولی عهد سعودی و «احمد عسیری» معاون وقت دستگاه اطلاعاتی این کشور، از اتهامات وارده مبرا و آزاد شده‌اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل