بازدید 5359
اقتصاد در گذر زمان

از "سخنان علی رزم آرا در مخالفت با ملی شدن صنعت نفت" تا "ورود 620هزار خانوار جدید به کمیته امداد"

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سومین روز دی ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۴۶۱۹۲
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 24 December 2019

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سومین روز دی ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

3 دی 1329، علی رزم ‌آرا نخست ‌وزیر در جلسه خصوصی مجلس پیرامون ملی شدن صنعت نفت سخن گفت و افزود ایران آن قدر صنعتی نیست که به خودی خود استخراج نفت کرده در بازارهای دنیا بفروشد. ایرانی که یک کارخانه سیمان را نمی ‌تواند با پرسنل خود اداره کند و ایرانی که کارخانجات کشور را در اثر عدم قدرت فنی به صورت ناگواری درآورده است و ضرر می ‌دهد، با کدام وسایل می ‌خواهد نفت را شخصا استخراج کند. رزم‌ آرا صریحا گفت ملی کردن صنعت نفت بزرگ ‌ترین خیانت است.

3 دی 1339، ساختمان جدید بانک رهنی ایران در خیابان فردوسی مورد بهره ‌برداری قرار گرفت.

3 دی 1340، مهندس غلامعلی فریور وزیر صنایع و معادن از کابینه کناره‌ گیری کرد.

3 دی 1347، قیمت آپارتمان ‌های دولتی تعیین شد حداقل متری سیصد تومان و حداکثر متری ششصد تومان است.

3 دی 1348، ایران قرارداد خرید تیرآهن و روغن آفتابگردان را با بلغارستان امضا کرد.

3 دی 1349، یک مقام امنیتی اعلام کرد برای سرنگون کردن رژیم ایران یازده میلیون دلار خرج شده بود. همچنین در این روز، قرارداد چهارمین کارخانه نورد امضا شد.

3 دی 1391،  برآوردهای مقدماتی بانک مرکزی نشان داد که رشد اقتصادی کشور در سال ۹۰ در حدود ۳ درصد بوده است.

3 دی 1392، محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور گفت: دولت همه بدهی خود را به بخش خصوصی و تعاونی که حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان است، در سال آینده پرداخت خواهد کرد.

3 دی 1394، با نزدیک شدن به سال جدید میلادی، «جک لو» وزیر خزانه ‌داری آمریکا اعلام کرد که براساس توافق هسته ‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ و تعهدات طرفین، تحریم ‌های هسته ‌ای علیه ایران را برخواهیم داشت.

3 دی 1396، وکیل‌مدافع یکی از متهمان پرونده موسوم به دکل نفتی از برگزاری اولین جلسه رسیدگی به این پرونده خبر داد. علیزاده ‌طباطبایی گفت: در جلسه دادگاه، کیفرخواست از سوی نماینده دادستان قرائت شد. او افزود: در جلسه دادگاه، دو نفر از متهمان حضور داشتند. علیزاده ‌طباطبایی گفت پرونده دکل نفتی ۵ متهم دارد.

3 دی 1397، آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از تحمل یک دوره سخت بیماری دعوت حق را لبیک گفت. همچنین در این روز فاطمه رهبر معاون حمایت و سلامت کمیته امداد گفت: بیش از ۶۲۰ هزار خانوار به جمعیت کمیته امداد طی ۲ ماه گذشته برای دریافت کمک‌هزینه معیشتی اضافه شده‌اند.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار