بازدید 24845

رونمایی استاندار تهران از منشا عجیب بوی نامطبوع تهران و یک شایعه داغ!

اما چرا تعویض سوخت دو مجموعه از مازوت به گاز اینقدر مهم است که استاندار بر آن تاکید کرده؟ پاسخ این سوال را باید در بخش بعدی سخنان بندپی یافت که به منشا بوی بد تهران اختصاص داشت و تقریبا منطبق با بخش قبلی سخنان وی برای خلاصی تهران از آلودگی هوای این روز‌ها داشت؛ یعنی مصرف مازوت!
کد خبر: ۹۴۶۱۹۱
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۶ 23 December 2019
تابناک اجتماعیبه فاصله چند روز از انتشار یک گزاره جالب توجه درباره منشا بوی نامطبوع تهران و در شرایطی که بازار یک شایعه در این خصوص به شدت داغ شده، ساعاتی پیش استاندار تهران از منشا بوی نامطبوع و مرموز پرده برداشت.

به گزارش «تابناک»، انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران که امروز در نشست خبری هفتگی سخنگوی دولت حضور یافته بود، پس از آنکه تاکید کرد «آلودگی هوا پدیده جهانی است و مختص تهران و ایران نیست»، تمهیدات اتخاذ شده برای کاهش آلودگی این روز‌های هوای پایتخت را تشریح کرد.

از تعطیلی مدارس و توصیه به مسئولان ادارات در خصوص سخت گیری نکردن در مواجهه با تقاضای مرخصی کارمندانشان گرفته تا هماهنگی با امثال نیروی انتظامی برای سخت گیری در تردد خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های دودزا و ممانعت از ورود کامیون‌ها به شهر و البته یک ماموریت ویژه که وزارت نفت عهده دار شده؛ ماموریتی بسیار مهم و کلیدی که بندپی این گونه تشریحش کرده: «وزارت نفت تمهیداتی اتخاذ کرده که کارخانه سیمان تهران سوخت مازوت خود را به گاز تغییر داده و کارخانه منتظرقائم در ملارد هم قرار است مجهز به سوخت گاز شود و اگر نشد از ادامه فعالیت آن جلوگیری موقت شود.»

اما چرا تعویض سوخت دو مجموعه از مازوت به گاز اینقدر مهم است که استاندار بر آن تاکید کرده؟ پاسخ این سوال را باید در بخش بعدی سخنان بندپی یافت که به منشا بوی بد تهران اختصاص داشت و تقریبا منطبق با بخش قبلی سخنان وی برای خلاصی تهران از آلودگی هوای این روز‌ها بود؛ یعنی مصرف مازوت!

به سخنان استاندار تهران در این باره دقت کنید: «گاز دی اکسید گوگرد بر اثر سوخت مازوت حاصل می‌شود و در روز‌هایی که شاهد انتشار بوی نامطبوعی در تهران بودیم که بعد از بررسی‌ها به این رسیدیم که SO۲ موجود در هوای تهران بالاتر رفته است و در نتیجه قرار شد دیگر کارخانه سیمان تهران از مازوت استفاده نکند.»
 
رونمایی استاندار تهران از منشا عجیب بوی نامطبوع تهران و یک شایعه داغ!
محل قرارگیری کارخانه سیمان تهران روی نقشه با ستاره قرمزرنگ مشخص شده است

عالی‌ترین مقام اجرایی استان در حالی منشا بوی نامطبوع تهران را مصرف مازوت در کارخانه سیمان تهران معرفی کرده که اخیرا گزارشی در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تهیه و منتشر شده که نشان از افزایش غلظت شدید گاز دی اکسید گوگرد در ایستگاه سنجش آلودگی هوا در شهرری در زمان شروع بوی نامطبوع در آن روز داشت.

بر اساس این گزارش بود که SO۲ در قامت اصلی‌ترین متهم بوی نامطبوع تهران خودنمایی کرد؛ متهمی که حالا شواهد علیه ش کامل‌تر شده، چراکه استاندار تاکید کرده کارخانه سیمان تهران ـ که در شهرری واقع است ـ از مازوت استفاده می‌کند و می‌دانیم که مازوت بالاترین میزان دی اکسید گوگرد را به نسبت گازوئیل، بنزین و گاز دارد.

تکه‌های مختلفی از یک پازل که با قرار گرفتن کنار هم، بسیار معنی دار به نظر می‌رسند و تقریبا جای شک و شبهه نمی‌گذارند، مگر آنکه از منظر دیگری به ماجرا بنگریم؛ از همان منظری که شایعه‌ای داغ در این روز‌ها بدان پرداخته و تاکید دارد که موج سرما موجب شده گاز پالایش نشده و ترش به شبکه گاز کشور تزریق شود که درصد بالایی دی اکسید گوگرد دارد.

گزاره‌ای قابل تامل و داغ که هنوز با واکنش مسئولان مواجه نشده و اگرچه به جهاتی مردود به نظر می‌رسد، از برخی جهات هم قابل تامل است؛ قابل تامل از این روی که کارخانه سیمان تهران از دیرباز مازوت مصرف می‌کرده، اما هرگز منشا تولید بو شناخته نشده و اساسا بوی بدی تهران را فرانگرفته بود؛ بویی که استشمام آن در برخی مناطق دور از این کارخانه هم محل ابهام است.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳۳
انتشار یافته: ۱۹
اصلا چرا کارخانه سیمان باید داخل شهر باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
کارخانه های سیمان در زمستان که مصرف گاز زیاد میشه از سوخت مازوت استفاده میکنن که گرون تر هم هست
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
فزمانيكه كارخانه تاسيس شده بود سى كيلومتر با تهران فاصله داشت حالا شهر بى در وپيكر بزرگ شده مقصر شهردارى ها هستند كه اجازه ساخت وساز بى رويه داده اند وباعث گسترش بى رويه شهرها شده اند
برعلیه غلط است لطفا از علیه استفاده کنید.
خدایا

ما را از شر مسئولان بی خاصیت و ناکارآمد نجات بده
گاز ترش سمی و کشندس. بعلاوه بسیار خورندس و لوله‌های گاز رو سوراخ میکنه. این خرفا کدومه؟!
کارخانه سیمان تهران شهر ری هست و این بو به طور محسوس در ولنجک و نیاوران که حدود چهل کیلومتر فاصله هست استنشاق می شود ٫ حتی در روز هایی که هوا ساکن هست و باد نمی وزد و ربط این بوی شدید به یک کارخانه کاملا دور از ذهن است در ضمن این کارخانه در حدود ۵۰ سال با همین سیستم کار می کند. اگر منشا بو این کارخانه هست پس چرا در پنجاه سال گذشته این بو در سطح شهر پخش نشده؟؟؟
پس این منشا از نظر منطقی کاملا مردود می باشد و باید دنبال منبع دیگری باشیم
امیدوارم شایعه باشه چون گاز پالایش نشده پر از مواد سمی مختلف و فوق العاده مضره. من قبلا توی پالایشگاه گاز سرخس مدتی کار کردم و دیدم که همین گاز طبیعی در فرایند پالایش چقدر مواد متفرقه داره و خدا نکنه اون مواد الان توی هوای تهران باشه. فقط یک قلم بزرگش گوگرد بود و اونقدر گوگرد توی گاز ترش وجود داره که یادمه با لودر یک دیواره بزرگ به طول صد متر یا بیشتر دپو میکردند و با قطار باری اونها رو از پالایشگاه میبردند. هوای اونجا از بس مواد شیمیایی توش داشت که وقتی سکه ی معمولی رو چند روز پشت پنجره میذاشتیم رنگش سیاه میشد. بد نیست شهروندان تهرانی که در محدوده ی این بو هستند همین آزمایش رو انجام بدن و اگه همون نتیجه رو گرفتید و سکه سیاه شد مطمئن باشید عین همون هوای پالایشگاه رو دارید تنفس میکنید و گاز شهری بشدت تصفیه نشدست.
مرکاپتان مصرفی در شرکت‌گاز مقصر اصلیه.
SO2 نمیتونه همچین بویی رو تولید کنه.
شما اگر چند لحظه گاز لوله کشی رو استشمام کنید، متوجه اون بوی سنگین و متعفن خواهید شد که دقیقا شبیه این بویی هست که هر از گاهیی فضای شهر رو آلوده میکنه.
جناب استاندار چرا پنهان کاری میکنید؟!!!!!
اصحاب دولت تدبیر مگه کارخانه سیمان تهران دیروز ساخته شده? این بوی از تدابیر جدید دولته...
منم به گاز شهری شک دارم این حجم آلایندگی در این وسعت کشور و شهرهای کوچک و بزرگ نشون میده گاز شهری درست تسویه نمیشه . یه بار پرده خونه رو که بخاری گازی داریم شستم به قدری دوده و کثیفی خارج شد که باورم نمیشه . گاز علیرغم ظاهر تمیز اما گول زنندست ...
مسئولان محترم که حتی الفبای شیمی را نمی دانند، بهتر نیست با یک متخصص مشورت کنند. آیا نمی دانند ترکیبات گوگردی با سوختن به دی اکسید گوگرد تبدیل می شوند که بوی چندانی ندارد در حالی که بویی که در شهر استشمام شده است شبیه تخم مرغ گندیده یا سولفور هیدروژن است که نمی تواند ناشی از احتراق باشد.
گاز ترش ، عامل اصلی بوی بد است ، چون بوی بد به تناوب و در محلات مختلف پخش شده است
گویا کسی به غضب خداوند از بس دروغ گفتیم وبد کردیم کاری ندارد منشا همه ی امور خداوند ست . این جماعت مدیران از بس دروغ می گویند خدا هم خسته شده از دست رحمتی که بهشان داده ست.لذا گره می اندازد .بیش از یکماه با این همه کارشناس تازه می گویند منشا داش فلان ست خب مگر تا دیروز گاز می سوزانده که اکنون گازوییلش کرده؟ یا مازوت!!!
این کارخانه در جنوب تهران واقع شده و در خود شهرری بوی نامطبوعی احساس نمیشود نمیدانم این بو با وجود اینکه باد هم از غرب به شرق می وزد چطور در شمال شهر بوی بد دارد مشکل از جای دیگر میباشد
خوب اینم از هوا.
دیگه چی مونده که نابودش نکردیم تو این مملکت؟؟!!
سوال مسئولین از همدیگه
(هر کی موضوع جدید پیدا کرد برای نابود کردن)
هیچ جای دنیا تو شهر بوی گند با این وسعت پخش نشده..چرا تبدیلش نکنیم به یک جاذبه برای توریستهای خارجی..مثلا ۲ روز و ۳ شب در بوگندوترین شهر جهان
بوی گندکاری های دولته که دراومده.
واقعا بودن و نبودن مسئولین در رفاه مردم تاثیری هم داره؟!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار