بازدید 4685

وخامت حال سلطان قابوس؛ عمان در تدارک انتخاب جانشین

بحث‌های مفصلی در دیوان عمان در مورد جانشین احتمالی سلطان قابوس بن سعید در حال انجام است؛ او نزدیک به ۵۰ سال بر این کشور حاکم بوده اما بیماری طولانی مدتش وخیم‌تر شده است.
کد خبر: ۹۴۶۰۹۸
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲ 23 December 2019

بحث‌های مفصلی در دیوان عمان در مورد جانشین احتمالی سلطان قابوس بن سعید در حال انجام است؛ او نزدیک به ۵۰ سال بر این کشور حاکم بوده اما بیماری طولانی مدتش وخیم‌تر شده است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، اگر این دیوان نتواند درون خود به اجماع برسد، روند جانشینی شامل باز کردن نامه‌های مهر و موم شده در این دادگاه مسقط است که می‌تواند گزینه جانشین قابوس بن سعید، سلطان عمان را مشخص کند.

سلطان قابوس، از اصلی‌ترین چهره‌های سیاست‌ خاورمیانه در چهار دهه گذشته، یک هفته پیش از بلژیک بازگشت. او در آنجا به دلیل عود مجدد سرطان روده بزرگ که به مدت چهار سال است از آن رنج می‌برد، تحت معالجه قرار گرفت، اما سفر او کوتاه شد در حالی که انتظار می‌رفت تا پایان ژانویه در آنجا بماند.

از زمان کودتای خونین در سال ۱۹۷۰ که با کمک بریتانیا به جریان افتاد، عمان تحت حکومت سلطان قابوس اداره می‌شود. او از سال ۲۰۱۴ حداقل دو بار بنا به دلایل پزشکی به خارج از این کشور سفر کرده است.

سلطان قابوس هیچ فرزندی ندارد و به طور علنی هم جانشینی منصوب نکرده است، اما به طور خصوصی در نامه مهر و موم شده خطاب به شورای خاندان سلطنتی عمان انتخاب خودش را اعلام کرده است. خاندان آل سعید از اواسط قرن ۱۸ میلادی بر عمان حکومت داشته‌ است.

ماده ۶ قانون اساسی عمان تاکید دارد، خاندان سلطنتی باید ظرف سه روز از خالی ماندن این جایگاه، سلطان جدید را انتخاب کند. اگر آن‌ها نتوانند به توافق برسند، شورای دفاع ملت، رئیس دیوان عالی و روسای دو اتاق شورای مشورتی می‌توانند اولین پاکت حاوی انتخاب سلطان قابوس را باز کنند و سپس شخص مورد نظر او را بر تخت سلطنت بنشانند.

هدف از پنهان نگه داشتن نام جانشین ترجیحی او تضمین اقتدار این سلطان در طول حیاتش است.

گفته می‌شود دو پاکت مهر و موم شده وجود دارد؛ دومین پاکت در یک کاخ سلطنتی متفاوت در شهر بندری سلاله در جنوب عمان نگهداری می‌شود. گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که نامه دوم المثنی، در حال آماده سازی است تا به مسقط منتقل شود و دلیل آن وخامت شرایط جسمانی سلطان قابوس و اختلافات حل نشده درون این شوراست.

اکثر گزارش‌ها حاکی از آن است که محتویات این نامه هم دقیقا مانند نامه اول است و دلیل وجود آن این است که در صورت پیدا نشدن پاکت اول یا در صورت نیاز به تأیید صحت نامه، از آن استفاده کرد.

در دوران سلطان قابوس که تحصیل کرده بریتانیاست، عمان نقش بی‌طرفی را پیش گرفت و به عنوان یک واسطه در منطقه عمل کرده است؛ خصوصاً بین ایران و آمریکا در مورد توافق هسته‌ای پیشنهادی که سرانجام در سال ۲۰۱۵ به امضا رسید. عمان همچنین محل مذاکرات بین عربستان و حوثی‌های یمن بوده است. سیاست عمان موسوم به "دوست همه و دشمن هیچکس" به این کشور اجازه داده است تا از نظر اقتصادی توسعه یابد. عمان در مناقشه دوساله درون شورای همکاری خلیج فارس بین امارات متحده عربی، بحرین و عربستان از یک طرف و قطر از طرف دیگر جانبداری نداشت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر